Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJVB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:56
Het is ondertussen ongeveer 10 jaar geleden dat ik een nieuwe pc heb gebouwd. Deze is al enige tijd overleden en daarna heb ik mijn zelfbouw server opgeofferd om snel verder te werken maar het is de hoogste tijd dat er weer een toekomst gericht systeem komt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral werken, gebruik maken van docker containers, PHPStorm. Teams, softphone, sql clients / remote desktop etc. En het standaard mailen / office / browsen.
Daarnaast af en toe 's avonds wat gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen harde maximum, mocht net wat meer geld een goede verbetering zijn dan sta ik daar voor open. Naast deze onderdelen heb ik nog een toetsenbord nodig en ik streef voor een totaal rond de 1500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel 2 Dell U2412M schermen die mee gaan, in de toekomst worden deze waarschijnlijk een keer vervangen door 2 of 3 nieuwe schermen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op het werk heb ik momenteel 32gb geheugen waarvan ik merk dat ik grotendeels wordt gebruikt. De combinatie van veel projecten, wat games en muziek zorgen er voor dat ik 1TB redelijk vol heb zitten. Daarom heb ik gekozen voor een 2TB SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echte voorkeuren, vanwege de prijs prestatie ben ik nu voor het eerst naar een AMD set aan het kijken. Maar verder heb ik niet echt voorkeur voor een merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast komt op mijn zit/sta bureau achter mijn schermen of met lange kabels er onder. Daarom wil ik geen leds of doorzichtige zijkant. Het liefst maak ik het systeem ook niet te groot / zwaar zodat het op het bureau kan staan.
Daarnaast wil ik voorbereid zijn op de toekomst met bijvoorbeeld een keer een upgrade met meer geheugen of een tweede ssd. Minder energie verbruik is altijd meegenomen, maar het is vooral heel prettig als het systeem redelijk stil is.

Ga je overklokken?
Nee, nooit gedaan en ook geen interesse in. Het systeem moet stabiel werken en dan betaal ik liever iets meer voor standaard goed dan zelf gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoor graag of ik wat gemist heb, er iets niet logisch is in de samenstelling e.d.
Daarnaast ondersteund het moederbord ecc geheugen, dat heb ik nu gekozen maar ik vroeg me af of ik mezelf daarmee beperk. Ik kreeg zelf niet helemaal duidelijk of dit nu wel of niet handig is. Als iemand daar iets zinnigs over heeft te zeggen kan dat helpen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 299,50€ 299,50
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 209,71€ 209,71
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 240,95€ 240,95
1BehuizingenCorsair Carbide 275Q Quiet Midi Tower Case€ 69,90€ 69,90
1PC speakersetsEdifier M2280€ 41,71€ 41,71
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internKingston ValueRAM Server Premier KSM32ED8/32ME€ 134,-€ 134,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 93,90€ 93,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 239,89€ 239,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.379,24

Beste antwoord (via TJVB op 10-11-2020 13:06)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ik zou dan t och liever een b550 bordje pakken...
pricewatch: ASRock B550M Pro4

wil je niet liever een u-ATX case ? die zijn net wat minder groot, waardoor ze niet zo lomp op je bureau staan.

zou dan bijvoorbeeld zoiets worden : pricewatch: Fractal Design Define Mini C

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 14-10-2020 11:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klikklak5576
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-05 19:23
Dit is al een mooi begin, ik heb zelf het moederbord aangepast want deze is een beetje duur, ook heb ik de videokaart verwisselt voor een Amd kaart maar de 1660S is ook een goede keus. De ram en voeding heb ik ook even vervangen omdat de ram wat goedkoper is maar met dezelfde specs hetzelfde geld voor de voeding.

1MoederbordenGigabyte B450 Aorus Elite€ 86,90€ 86,90
1VideokaartenASRock Radeon RX 5600 XT Challenger 6G OC€ 286,-€ 286,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 73,94€ 73,94
1PC speakersetsEdifier M2280€ 41,71€ 41,71
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 111,90€ 111,90
1VoedingenEnermax Revolution D.F. 650 watt€ 91,69€ 91,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.281,21

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online

wil je niet liever een u-ATX case ? die zijn net wat minder groot, waardoor ze niet zo lomp op je bureau staan.

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 14-10-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJVB
Klikklak5576 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:40:
Dit is al een mooi begin, ik heb zelf het moederbord aangepast want deze is een beetje duur, ook heb ik de videokaart verwisselt voor een Amd kaart maar de 1660S is ook een goede keus. De ram en voeding heb ik ook even vervangen omdat de ram wat goedkoper is maar met dezelfde specs hetzelfde geld voor de voeding.
...
Bedankt voor je reactie,
Ik was bij de videokaart voor een semi passieve fan gegaan maar als ik de reviews bekijk lijkt deze ook behoorlijk stil.
Je moederbord heeft geen PCI-e 4.0 terwijl je gekozen videokaart dat juist gebruikt, is dat geen mismatch?
Daarnaast vond ik de optie op uit te kunnen breiden naar 128GB wel interessant (mijn vorige pc begon uit mijn hoofd met 6gb en eindigde met 24gb geheugen)

Bij de voeding was ook voor de semi-passieve fan gegaan. Ik zal eens wat reviews opzoeken van de voorgestelde voeding.
Begrijp ik het goed dat je indirect zegt dat het gebruik van ECC geheugen geen toegevoegde waarde heeft? Ik probeer het vooral te begrijpen :)
99ruud99 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:46:

Bedankt voor je reactie,
u-ATX heb ik eigenlijk niet heel goed over nagedacht. Ik kom nu van een Antec Twelve Hundred en die is ruim 10 cm hoger ( pricewatch: Antec Twelve Hundred ) waardoor mijn kast al kleiner was maar dit helpt natuurlijk nog meer.
Ik ben me nu aan het afvragen of ik een goede reden had om een x570 i.p.v. b550 moederbord te kiezen of alleen het idee om goed voorbereid te zijn. Vermoed eerlijk gezegd het laatste dus dat is goed om nog eens te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
X570 is vooral handig als je 2 videokaarten in je pc wilt hebben, die sneller zijn dan een RTX3080.
Gezien dat totaal niet voor jou van toepassing is, is een B550 bord perfect, past ook beter bij je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
ik zie docker en ECC geheugen in de TS. Betekent dit dat je de pc 24/7 en 365 dagen per jaar aan wil hebben? Dan is de Ryzen niet echt geschikt, want dat kost je 150 euro per jaar aan stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Een B450 is best goedkoper, en PCI-e 4.0 heb je nergens voor nodig omdat zelfs de zwaarste videokaarten van dit moment geen grotere bandbreedte vereisen. De keuze is onhandig met het oog op upgraden, maar voor socket AM4 zijn er na de 5000 serie (die komende maand op de markt zou moeten komen) geen processors meer voorzien. De X570 levert meer bandbreedte naar de secundaire PCI-e sloten, maar als je daar niets hebt is het al snel niet nodig om deze chipset te gebruiken.

Voor het budget en wanneer mogelijk is het overigens geen slecht idee om nog even te wachten tot de bovenstaande processors op de markt zijn. Als ze daadwerkelijk zo krachtig zijn als beloofd ben je beter uit met een 5600X dan met een 3700X (maar dan heb je wel een 500 serie chipset nodig). De 'single core' prestaties zouden dan compenseren voor het kleinere aantal cores in multithreaded taken (rendering bijvoorbeeld), maar aanzienlijke verbeteringen kunnen geven in applicaties die van zichzelf niet goed schalen over meerdere threads (zoals Photoshop). In deze suite van applicaties kan ik dat niet goed beoordelen, ik werk er niet mee. Je zult dan wel even moeten wachten op de eerste testresultaten en bij positieve reacties hopen dat je de geschikte processor kan bemachtigen, want dat is nog een groot vraagteken.

Om geluid te bestrijden is het vaak het beste om een kast te nemen met een redelijke airflow en veel plekken voor fans en die allemaal vullen met PWM fans. Veel fans die langzaam draaien zijn beter dan een paar die op een hoger niveau moeten draaien. Als je ze goed configureert in het BIOS kunnen ze dan uiteindelijk alsnog volle pond draaien als het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJVB
99ruud99 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:31:
X570 is vooral handig als je 2 videokaarten in je pc wilt hebben, die sneller zijn dan een RTX3080.
Gezien dat totaal niet voor jou van toepassing is, is een B550 bord perfect, past ook beter bij je budget.
Dankjewel voor de verduidelijking.
Djarune schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:46:
ik zie docker en ECC geheugen in de TS. Betekent dit dat je de pc 24/7 en 365 dagen per jaar aan wil hebben? Dan is de Ryzen niet echt geschikt, want dat kost je 150 euro per jaar aan stroomverbruik.
Nee gelukkig niet, ik gebruik docker voor ontwikkeling om daarin mijn webservers, database servers e.d. te draaien. Niet als server die beschikbaar moet zijn.
Involvement schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:53:
Een B450 is best goedkoper, en PCI-e 4.0 heb je nergens voor nodig omdat zelfs de zwaarste videokaarten van dit moment geen grotere bandbreedte vereisen. De keuze is onhandig met het oog op upgraden, maar voor socket AM4 zijn er na de 5000 serie (die komende maand op de markt zou moeten komen) geen processors meer voorzien. De X570 levert meer bandbreedte naar de secundaire PCI-e sloten, maar als je daar niets hebt is het al snel niet nodig om deze chipset te gebruiken.

Voor het budget en wanneer mogelijk is het overigens geen slecht idee om nog even te wachten tot de bovenstaande processors op de markt zijn. Als ze daadwerkelijk zo krachtig zijn als beloofd ben je beter uit met een 5600X dan met een 3700X (maar dan heb je wel een 500 serie chipset nodig). De 'single core' prestaties zouden dan compenseren voor het kleinere aantal cores in multithreaded taken (rendering bijvoorbeeld), maar aanzienlijke verbeteringen kunnen geven in applicaties die van zichzelf niet goed schalen over meerdere threads (zoals Photoshop). In deze suite van applicaties kan ik dat niet goed beoordelen, ik werk er niet mee. Je zult dan wel even moeten wachten op de eerste testresultaten en bij positieve reacties hopen dat je de geschikte processor kan bemachtigen, want dat is nog een groot vraagteken.

Om geluid te bestrijden is het vaak het beste om een kast te nemen met een redelijke airflow en veel plekken voor fans en die allemaal vullen met PWM fans. Veel fans die langzaam draaien zijn beter dan een paar die op een hoger niveau moeten draaien. Als je ze goed configureert in het BIOS kunnen ze dan uiteindelijk alsnog volle pond draaien als het echt nodig is.
Bedankt voor je reactie,
Die B450 is inderdaad een stuk goedkoper dan de X570, door de opmerking van 99ruud99 ben ik ook aan het kijken naar de B550 chipset, dan is het prijsverschil al klein.

Het hangt voor mij een beetje af wat de levertijd is voor de nieuwe CPU's. Het zou niet hele handig zijn om nog een paar maanden te wachten. Ik zal eens verder kijken wat er te vinden is over de levertijden. Daarnaast moet ik goed nadenken over het effect van de meer of minder cores.

Extra fans in de kast is een goede aanvulling om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
De pure base 550 is een stille kast met 2x 140mm fans op 900 toeren. Met een GTX 1660 Super en een 3700x is ie stil zat. De Mugen hoeft ook wat mij betreft ook niet en een Hyper 212 is al voldoende om het geluid grotendeels tegen te houden. Stop er een B550 bord erin met genoeg aansluitingen. Neem een goedkopere 1660 kaart. Pak een stille 550W voeding. Krijg je ongeveer zoiets:

1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 101,-€ 101,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 229,95€ 229,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1PC speakersetsEdifier M2280€ 47,54€ 47,54
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,65€ 30,65
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 111,90€ 111,90
1VoedingenBitFenix Whisper BWG550M€ 91,06€ 91,06
Bekijk collectie
Importeer producten