Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 10:31
Op dit moment heb ik een mesh oplossing (Linksys dual band). Ik wil echter een compleet nieuw netwerk inrichten omdat ik merk dat ik met de Mesh oplossing te vaak problemen met internet heb (wegvallen van Internet (Ziggo al check laten doen maar daar zit niets). Nu door meer thuiswerken wil ik het opnieuw inrichten waarbij ik dus bereid ben om volledig opnieuw te gaan investeren

Ik zoek een router of mesh oplossing
Nodige doorgelezen en mij lijkt een Asus Mesh (XT8 of CT8) een prima oplossing of een Asus ROG Rapture GT-AX11000 router mocht die niet voldoende dekking bieden nog éé'n van de genoemde Mesh units erbij.

budget
Rond de 500 euro
Voorkeur voor Asus vanwege levenslange beveligingsondersteuning en ook vanwege Aimesh opties voor toekomstig hergebruik van deze apparaten
Genoemde apparaten die voorkeur hebben heb ik al genoemd maar sta open voor alternatieven

Situatie
- Connectbox van Ziggo (Compal) staat in meterkast,
- in meterkast wil ik naast de Hue Bridge en een Dect basisstation (Siemens) ook een somfy Connexoon bridge aansluiten
- Synology Nas staat ook in de meterkast
- heb beschikking over een Switch (TP Link 8 poort 2 jaar oud)
- Ik heb maar 1 UTP kabel lopen van de meterkast (centraal in huis) naar de slaapkamer op de eerste verdieping
- Huis heeft drie verdiepingen met op de Zolder een werkplek voor thuiswerken die ook goed internet moet hebben
- meer kabels trekken is geen optie (geen loze leidingen beschikbaar)
- plaatsen van een mesh of AP op slaap kamer en met UTP koppelen is een optie alleen moeten dan de LEDs wel uit te schakelen zijn ivm nachtrust van mijn wederhelft ;)
- de huidige Linksys (dual band, 3 nodes) voldoet niet. ik heb 1 node in de meterkast aan de connectbox verbonden (daarachter switch met alle andere apparatuur), Tweede node in woonkamer (om daar optimaal Internet te krijgen) en derde node op overloop (slaapkamer was geen optie ondanks bekabeling was dan bereik om zolder minimaal).

alvast bedankt voor jullie advies in deze. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laven
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-08 16:30
Misschien een beetje laat, maar omdat we veel overeenkomsten hebben kan ik je misschien helpen:

ik heb ook Ziggo, dezelfde router in de meterkast en veel Internet klachten gehad: een regelmatig tierende PS4 spelende tiener-zoon bij wie Ziggo op het moment critique telkens het Internet eruit jankte. Verder heb ik nog een tiener dochter en vrouw die vaker naar hun iphone/ipad scherm kijken dan naar mij, en wat IoT systeempjes (o.a. NASje, 2 IP-campjes, CCTV-kastje, AppleTV,...). Onze eisen zijn m.i. niet hoog, behalve dus die PS4 en Internet-beeld-bellen voor het werk, en m.i. geen echte uitdaging voor de Compal en ons 300 250/25 Mbps kabel abo via Ziggo (down/upload snelheid).

Echter, sinds ik de Compal in bridgemode heb gezet, en de router functie door een TP-link Deco (S4) set heb laten overnemen is het pais en vree hier (sinds ruim 1 maand). Ik dacht eerst geen mesh systeem nodig te hebben omdat ik al zelf twee access points in huis had gecreëerd, die de "dode zones" voor de Compal invulden (goedkope TP-link N300/N450 WiFi routers, DHCP functie uit, bekabeld aan de Compal, met apart SSID). Maar getriggerd door het aanbod van Ziggo van 99 euro voor een setje van 3 Deco M4's ben ik uiteindelijk verleid tot de aanschaf (ik koos de S4 omdat die een inch lager zijn en zo in een boekenkast past, waar zo'n oud TP-link ding stond; die inch minder kostte 2 tientjes meer). Vooral het feit dat de Deco te managen is met 1 app, voor alle 3 de doosjes vind ik top, naast de goede ontvangst door het hele huis natuurlijk (het was dus niet een Ziggo mannetje die het Internet eruit jankte maar ons eigen Compal maatje in de MK...). Met de Wifi-analyzer app Ziggo speedtest heb ik dit van de week gemeten op de mobiele telefoon: ruim 200 Mbps dicht bij Deco AP#1 in een uitbouw van de WK, tot 20-30 Mbps verderop bij de MK in de hal midden in het huis (terwijl daar toch de Deco router staat: mesh-en gaat dus blijkbaar niet zo snel). Lager dan dit meet ik niet in het hele huis. Ook ik heb drie (betonnen) bouwlagen en vreemdgenoeg haal ik ruim 200 Mbps op zolder terwijl daar geen AP staat. Ik denk dat mijn zolder profijt heeft van een houten luik naar de (hoge) kamer op de 1E, waar Deco AP#2 staat, want vanuit de MK op de BG is de WiFi weg veel bochtiger naar zolder. Edit: I.v.m. de nachtrust: het lichtje op de Deco's kan je uitzetten in de app, in een tijdschema.

Toch heb ik nu een ZenWiFi CT8 setje gekocht in de Black Friday gekte (scherpe prijs en cashback actie), omdat ik wat meer "management" mogelijkheden en LAN-aansluitingen zoek (in tegenstelling tot de Deco app staat de Asus web i/f bekend om tweakbaarheid - en er is ook een Asus app - , en de Deco S4 heeft maar 2 LAN-aansluitingen, en de CT8/XT8 in AP modus heeft er 4). Ik ben nu nog aan het browsen naar ervaringen met 2 CT8 AP's i.c.m. een Asus RT-AC86U als router in het Aimesh systeem van Asus (de AC86U wil ik in de MK). Ik vond maar weinig reviews, en die geven de indruk dat ZenWiFi en gewone Asus routers geen goede Aimesh combi zijn. Wel lijk ik goed gegokt te hebben voor het geval ik VPN ga installeren op de router, omdat de CT8 processor in reviews nogal door het ijs zakt (USB-NAS traag, Internet i.c.m. VPN niet vooruit te branden volgens reviews). Er zit een chip in van dezelfde fabrikant als die in de Deco's zit: daar draait de processor constant 100% volgens de Deco app... . De XT8 heeft een processor van een andere fabrikant, die huisleverancier is bij Asus voor de gewone Asus routers, die dus een stuk sneller is. Vooral bij veel werk voor de router zou ik dus de XT8 kopen ipv de CT8, al zal de CT8 voor mij wel voldoende zijn omdat de Deco S4 in de praktijk nog geen bottleneck is hier. Er zijn veel reviews die het bereik testen van de ZenWiFi's als set, vooral natuurlijk met de tweede 5GHz band in gebruik als backhaul, waarin de CT8 en AX8 uitblinken (beide zijn tri-band i.p.v. dual band zoals "stand-alone" routers, of goedkopere mesh systemen zoals Deco M4/S4/M5). Alleen Netgear Orbi's RBK50 (of nog duurderde types) en afwisseld andere systemen komen er dan overheen, maar die vallen om verschillende redenen voor mij af. Ik heb de indruk dat de ZenWiFi CT8's wat minder van beton houden dan de Orbi's RBK50, maar met kabel er tussen (als backhaul), zou dat geen probleem meer moeten zijn.

Lang verhaal kort:
laat je niet gek maken door WiFi 6 en andere blabla (Edit: CT8 = AC = WiFi 5 en XT8 = AX = WiFi 6). Een goedkoop Deco setje zou voldoen, tenzij je meer wilt tweaken, meer LAN poorten wilt of je je netwerk zwaar belast (veel clients of WiFi snelheid > 200Mbps) of geen LAN kabel hebt (tri-band is dan vaak een betere keuze dan dual band). Voor de dekking in huis maakt het denk ik niet uit welke set je koopt, de oudere WiFi standaarden komen m.i. sowieso het verst. Succes!

[ Voor 1% gewijzigd door laven op 03-01-2021 19:04 . Reden: Nabranders, typo's, foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 10:31
@laven dank je wel voor je reactie. Heb hetzelfde overwogen met Blackfriday maar ben voor de Asus Rapture 11000 AX gegaan met een cashback. Lijkt een superrouter te zijn en idd wil ik het Ziggo modem in bridge zetten, vandaar ook de aankoop van een duurder exemplaar Deze kan prima de komende jaren de beveiliging van mijn netwerk regelen en ondersteund MESH ook goed dus een CT8 of XT8 er achter hangen kan ik altijd nog doen mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laven
Nou, die ziet er uit alsof die geen mesh nodes meer nodig heeft. Wel leuk dat je straks een "6" bij je WiFi signaal krijgt te zien (want AX router), hetgeen mij overigens tegenwoordig alleen nog zou lukken met een bril op. Ben benieuwd hoe jij hier mee vaart, ik denk er aan om mijn ervaringen straks te posten in dit topic. Even wachten op de cashback, en dan nogmaals succes, en bedankt voor je snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laven
Bij deze mijn ervaringen met mijn Asus Mesh opstelling thuis, na twee dagen (100 euro cashback nog niet binnen, maar Asus heeft de cashback wel toegezegd per e-mail):
  • 1x Asus RT-AC86U router in meterkast (centraal in huis).
  • 1x Zyxel gs1100-16 gigabit switch in meterkast tussen 1 LAN poort van router en 8 LAN punten in huis.
  • 2x Asus ZenWifi CT8 als AiMesh nodes (1 in uitbouw op BG, en 1 in slaapkamer op de 1e, elk via 1 LAN punt in huis, afzonderlijk aangesloten op een LAN poort van de router in de meterkast, via CAT6 kabels: een zgn. steropstelling dus).
Installatie en prestatie
Gisteren heb ik de RT-AC86U router achter de Compal van Ziggo (in bridge mode) aangesloten in de meterkast, ter vervanging van de TP link Deco S4 set die ik november 2019 installeerde. De router werkte niet direct, maar pas na een handmatige firmware update (de automatische optie gaf als melding dat er geen contact met de Asus update server mogelijk was). Het was daarna nog even prutsen met IP adressering die bij mij afwijkt van de standaard 192.168.1.1 instelling van Asus (ik heb in het verleden een aantal clients statische IP adressen gegeven, en de router moest een ander adres krijgen dan 192.168.0.1 van de Compal van Ziggo).

Toen de Asus router eenmaal Internet verbinding had en doorgaf, bleek die voldoende Wifi dekking te geven voor het hele huis maar in de uithoeken waar we vaak zitten, kon de Internet snelheid beter (ca. 50 Mbps). Het werd beter, nadat ik vandaag de 2 ZenWifi's CT8 er aan had toegevoegd (rondom de nodes de volle 250 Mbps download snelheid van mijn Ziggo abonnement met een 5 GHz verbinding; 5 GHz komt hier niet door 2 muren heen, 2.4 GHz wel, en duikt vrijwel nergens onder de 50 Mbps). Dit geldt echter alleen voor het normale netwerk: AiMesh stuurt blijkbaar niet het gastnetwerk door naar de nodes, ook niet na de laatste firmware update 3.0.0.4.386_xxxxx (deze klacht lees ik vaak in reviews over AiMesh/ZenWifi). Ter illustratie: op zolder, waar overigens geen node staat, haal ik een hoge snelheid op het normale netwerk (>200 Mbps) en een lage op het gastnetwerk (37 Mbps, -68 dB). De hoge snelheid haalde ik daar ook met mijn eerdere opstelling van 3 TP-link Deco S4 units, op het normale èn gast netwerk... Toch is het gastnetwerk van de Asus router voor mij beter geschikt dan dat van de Deco S4 set, omdat je er 3 kan instellen, i.p.v. 1. Zo kan ik nu een aparte Wifi maken voor gasten (2.4 èn 5 GHz) en voor IoT (alleen 2.4 GHz, t.b.v. bijvoorbeeld LSC Smart Connect LED lampen van de Action, die in de war raken van een 5GHz signaal met dezelfde SSID als de 2.4 GHz verbinding). Dat de snelheid op het gastnetwerk relatief laag is in uithoeken van het huis, is hier (nog) geen probleem.

Behalve het gastnetwerk bleek AiMesh nog andere eigenaardigheden te hebben (misschien omdat ik een eigenaardige combi heb gemaakt tussen een "normale" Asus router en ZenWifi's?):
  1. Ik kreeg de eerste ZenWifi pas gekoppeld als AiMesh node (via het AiMesh menu van de Asus router app, niet via het IP adres van de node) nadat ik de ZenWifi in een LAN poort van de router had geplugd. De manual schrijft voor om draadloos te koppelen, maar dat lukte alleen voor de tweede ZenWifi node, zodra de router, de eerste ZenWifi als node kende. Blijkbaar kreeg de ZenWifi tijdens het koppelen (dat overigens nogal lang duurt) gelijktijdig een firmware update, dat ging dan wel weer soepel.
  2. Het AiMesh menu geeft de mogelijkheid om het Mesh netwerk te optimaliseren, maar het resultaat leek mij eerder slechter. Er verscheen al een waarschuwing in de app toen ik hiermee startte, dat de nodes hier niet geschikt voor waren, en toen het klaar was stond bij beide nodes een amber waarschuwing in de app. Omdat mijn smartphone niet meer van node leek te willen wisselen, hetgeen m.i. toch de essentie is van Mesh Wifi, heb ik de nodes weer afgekoppeld, maar na aankoppelen bleef de amber waarschuwing staan. Pas nadat ik "Ethernet Backhaul-modus" had uitgezet bij "AiMesh/SysteemInstellingen" (bij elke node staat onder "Beheer/Verbindingsprioriteit" een vergelijkbare keuze, "Auto" of "Ethernet eerst", maar dit is daar niet te wijzigen als eerstgenoemde is aangezet), wisselde mijn smartphone weer van node. Wisselen gaat overigens niet zo snel als dat ik loop door huis, blijkbaar moet het AiMesh systeem er even over denken (een onderwaarde voor de signaalsterkte is in te stellen in de webinterface bij "Draadloos/Professioneel/roaminghulp": nog niet mee gespeeld). Overigens vindt de Asus router app mijn bedrade backhaul verbinding "fantastisch" dus in de praktijk switcht die backhaul waarschijnlijk nooit "Auto" naar draadloos.
  3. Beetje zout, maar de laatste firmware maakt niet de tweede (1733 Mbit/s, backhaul dedicated) 5GHz band vrij op een bekabelde ZenWifi CT8 node, maar wel op een ZenWifi XT8 node in een AiMesh opstelling met mijn RT-AC86U router volgens deze Asus FAQ. Misschien valt CT8 buiten de boot omdat er een processor van een andere fabrikant inzit (Qualcomm IPQ4019 i.p.v. Broadcom BCM4906: ik heb dit niet zelf verzonnen...)? Vandaar waarschijnlijk de amber waarschuwing die ik in mijn punt 2 noemde. Wel raar dat Asus AX (Wifi6) en AC (Wifi5) systemen beter "mesh-t" dan AC systemen onderling (rare marketing ook: uiterlijk verschillen de XT8 en CT8 ZenWifi's nauwelijks, dus je verwacht niet zo'n verschil). Hopelijk komt dit nog met nieuwere firmware.
Uiterlijk
Het oog wil ook wat...
De zwarte ASUS ZenWifi kastjes zijn een stuk breder, maar ze vallen minder op bij mijn andere zwarte apparatuur in huis (TV, Apple TV, CD speler) en ogen m.i. chiquer in de woonkamer dan de grijs/witte TP link Deco S4 kastjes; en dankzij de 3 LAN poorten, kon ik behalve 1 Deco S4 node, daar ook een switch weghalen die ik nodig had voor die andere apparatuur in de woonkamer. Lichtje op de ZenWifi's is behoorlijk fel, dus uitgezet via de app (aan of uit, geen tijdschema mogelijk zoals op de Deco S4 units, maar wel per Asus unit te kiezen).
Er valt ook wat negatiefs op: na 2 dagen liet al de bovenkant van 1 van de CT8's deels los. Dat is nogal snel na 2 dagen... Ik vermoed dat Asus een te zachte lijm heeft gebruikt.

Gebruikers interface
De ASUS web en app interface is in het begin verwarrend en nogal druk ten opzichte van die van TP-link Deco, en de ingebruikname van de verschillende apparatuur verliep minder soepel maar na even wennen, waardeer ik de meer uitgebreide informatie, en de tweak mogelijkheden van de Asus interface. Hierbij slechts enkele voorbeelden van vandaag:
  1. LAN poort snelheid: Via de Asus interface (zie onderstaand screenshot) ontdekte ik dat de LAN poort waarop een Zyxel gigabit switch is aangesloten, op 100 Mbit ipv 1000 Mbit draaide terwijl alle lichtjes op de switch groen (=1000 Mbit) waren i.p.v. amber (=100/10Mbit). De Zyxel switch bleek een "IEEE 802.3az EEE" knopje te hebben, en door dat in te drukken, veranderde de LAN poort van "100 Mbit" naar "1 Gbit" in de ASUS web i/f (de lichtjes op de switch bleven hetzelfde). Dat was ook te merken aan de internet snelheid op twee bekabelde Desktop PC's: die steeg van (een belachelijk lage) 10 Mbps naar 100 Mbps (Ziggo speedtest). Alleen door een Desktop PC direct op een LAN poort van de router aan te sluiten (via de CAT6 kabels in mijn huis), kwam deze in de buurt van de Wifi cq Ziggo abo snelheid. Nogmaals testen met een laptop van meer recente datum, op dezelfde LAN outlet in mijn huis, met en zonder Zyxel switch, leerde mij dat het aan de Desktop PC's moet hebben gelegen. Op de laptop haalde de Ziggo speedtest wel de volle 250 Mbps (de desktop PC's en de laptop hebben allemaal een Gbit LAN i/f overigens)
  2. Processor belasting: Een andere reden om de TP link Deco set te vervangen was dat de processor overbelast leek (100% bezet volgens de Deco app, al was de laatste tijd te zien dat die ook wel de helft o.i.d aangaf). De Asus app laat twee processor kernen op de router zien, die nooit meer dan 10% draaien (zie onderstaand screenshot). Het 512 MB geheugen van de Asus router zit echter wel vaak op 80% (ik kan mij niet herinneren of de TP link Deco app dergelijke info gaf). Met 20+ clients (en eventueel VPN in de toekomst) geeft het mij wel een gerust gevoel dat de Asus router nog niet op z'n max zit. De TP-link Deco app gaf overigens de laatste tijd vaak niet thuis, althans niet direct, pas na opnieuw te verbinden, dus het lijkt mij dat die toch wat overbelast was.
  3. Client overzichten: Er zijn veel verschillende overzichten te maken en ook te exporteren van de verbonden clients, en voor elk is er automatisch een passend pictogram (icon) gegeneerd, hetgeen het overzicht vergemakkelijkt (zelf een icon maken kan ook: GIF 54x53 pixels). Ook zijn clients makkelijk te blokkeren in de app en is per client real time de Tx/Rx snelheid te zien, en te limiteren.
  4. NetwerkBeveiliging: standaard op een Asus router en ongelimiteerd geldig (zit niet op de Deco S4).
  5. Enzovoorts, enzovoorts...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLaKwFousPFjMxG8gs5Se_y2la8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6u8KQRhXhDA43ie4NaCcN8bf.jpg?f=user_large

Slotwoord
Kortom, mijn Asus AiMesh opstelling met ZenWifi nodes werkt, niet persé sneller dan een goedkopere TP-link Deco S4 set (en zelfs trager v.w.b. het gastnetwerk), maar wel meer naar mijn smaak (router geschikt voor VPN, krachtiger processor, 3 gastnetwerken i.p.v. 1, meer tweak/monitoring mogelijkheden, internet beveiliging op router en 4 i.p.v. 2 LAN poorten op de nodes die bovendien beter ogen). Ik ben mij ervan bewust dat ik de ZenWifi's niet optimaal inzet, omdat ik hun sterke punt, de draadloze backhaul, niet benut (of die 1733 Mbps snelle 5GHz band van een CT8 ZenWifi anders kan benutten). Maar daar staat tegenover dat ik de Asus router met 2 ZenWifi CT8's kon aanschaffen tegen een sterk gereduceerde prijs van in totaal 190 euro (dankzij BlackFriday en een cashback actie van Asus), tegen 119 euro voor de TP-link Deco S4 set (drie stuks), die nog te retourneren is.

@AVIR : bevalt jouw GT-AX11000 router ook?

[ Voor 78% gewijzigd door laven op 05-01-2021 02:00 . Reden: Het kon beter ]