R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger
Vraag
Alle reacties
Gezien je softwarematig harde schijven in sleep kan zetten (door middel van bijvoorbeeld energiebeheer in Windows) zul je er vast ook tools voor hebben die bijvoorbeeld je dataschijf/back-upschijf in sleep kunnen zetten en de rest draaiend houden. Het lijkt mij niet dat hier extra hardware voor nodig is.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je wel 500 disks de hele dag hebt draaien; allicht is dan een andere oplossing dan een schakelaartje een idee.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Bij een Harddisk zullen de schijven stoppen met draaien en dat spaart idd energie. Houdt er wel rekening mee dat veelvuldig aan/afschakelen van een harddisk stress kan veroorzaken door opwarmen als ie aan is en weer afkoelen als ie uit gaat. Zo laat ik mijn servertje de HDDs maar 24/7 draaien, dat doe ik al jaren en heb geen problemen met uitval. Ik gebruik wel zuinigere (dus iets tragere) harddisks.
[ Voor 38% gewijzigd door peterpv op 14-10-2020 10:52 ]
Het schijnt wel zo te zijn dat een hardeschijf die de hele tijd uit spin gaat, en door een actie weer aan gaat, minder lang mee kan gaan dan een schijf die gewoon langer draait. Ook wil Windows bij elke scheet al gauw weer een schijf laten opspinnen, bijvoorbeeld als je "Deze computer" opent.
Ik denk dat er eenvoudiger op andere zaken te besparen is, al dan niet buiten het computer spectrum. Sommige mensen zetten onnodig de downclock-opties uit in hun BIOS bijvoorbeeld. mijn processor klokt zich altijd terug als hij niets staat te doen, en ook mijn videokaart klokt zich zwaar terug. Standaard wil mijn nvidia-kaart dat niet, omdat ik meerdere schermen draai, maar met het tooltje
Nvidia Inspector Multi-Display Power Saver forceer ik hem terug te clocken bij marginaal gebruik. Anderzijds limiteer ik de framerate op 60, zodat m'n GPU ook niet oneindig frames bij loopt te berekenen. Dat scheelt aanzienlijk meer dan een hardeschijfje van enkele watts.
[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 14-10-2020 10:52 ]
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Verder wat @MAX3400 zegt, drives zijn al uitgerust met energiebesparende standen en zullen 'uitschakelen' als ze niet worden gebruikt.
Maar als het echt puur gaat om een lagere energierekening te krijgen en daarvoor wel wat wilt uitgeven dan zie ik twee praktische oplossingen: verminder het aantal schijven in he systeem door schijven te vervangen met exemplaren met meer opslag. Dus als voorbeeld 4x 2TB doe je 2x 4TB...
Wat ook kan is een hotswapbay aanschaffen, vele exemplaren hebben een aan/uit schakelaar per drive.
In Pricewatch (en ja, het zijn niet de grootste disks) staan zelfs 7200rpm schijven die volgens fabrieksopgave minder dan 2.5W verbruiken bij schrijven (vaak de zwaarste operatie). Dat is 8x zo weinig als mijn vorige paragraaf. 10 van die disks kosten je dan op jaarbasis een tientje op de stroomrekening totaal.
Nou zal ik vast nogal bot klinken: je kan beter stoppen met zaken als een 6600K overklokken want alleen al de extra fans om dat ding koel genoeg te houden, verbruiken waarschijnlijk meer dan de bovengenoemde "zuinige" disks.
[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 14-10-2020 11:04 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ik kan RevoSleep in een ander topic tegen, misschien dat ik daar even mee ga spelen
@MAX3400 ik moet m'n onderschrift nog aanpassen, ik heb inmiddels geen 6600K meer
R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger