Waar goede kabelschoenen kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Waar koop ik zeker weten goede kabelschoenen? Mijn laatste voorraadje kocht ik destijds bij de HEC in Delft, maar deze winkel is er al lang niet meer ;(

Ik durf ze niet zomaar van internet te bestellen omdat ik in 2013 bij Conrad deze huismerk-set (https://www.conrad.nl/p/t...eerde-klemverbinde-820927) gekocht had met tang+kabelschoenen (kostte toen €98,-). De kabelschoenen die erbij zaten kon je na het krimpen lostrekken en na hooguit een paar dagen lieten ze zelfs vanzelf los. Zo heb ik nu een zwaar apparaat aan de muur die door het gewicht niet meer naar beneden kan, maar waar deze slechte kabelschoenen in zitten ;( .

Toen ik erachter kwam was die set jaren in onbruik geraakt. Totdat ik er 2 jaar geleden bij de HEC mee langs ging... die liet me met deze tang de kabelschoenen van hem uitproberen en dat bleek wèl goed (ik mocht lostrekken, wat niet ging) :D Dus de tang is goed :D En sindsdien kocht ik bij hem de kabelschoenen.

Nu beginnen ze op te raken en de HEC bestaat niet meer, maar ben ik huiverig om zomaar ergens wat te bestellen :/ Ik vind bijv. op https://www.allekabels.nl/kabel_accessoires/kabelschoen.html allerlei kabelschoenen. Maar zijn dat bruikbare exemplaren (als in niet loslaten na krimpen)?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-05 17:52
@Josefien Je kan de kracht waarmee zo'n tang knijpt instellen, heeft dat wel goed ingesteld gestaan?
Ik heb regelmatig mee gemaakt dat men denkt dat rood voor plus is en blauw voor min en vrolijk een 1mm2 draad in blauwe stekkers knijpt.

Ik heb een goedkoop prul ding en heb daar op z'n minst 5 merken mee gekrimpt zonder dat de kabel los komt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:14

Illusion

(the art of)

Klauke, klemko, weidmuller zijn in mijn ogen allemaal prima merken voor dit spul.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dus niet bestellen bij Allekabels? Daar staan geen merken bij, namelijk.

De tang is ingesteld zoals hij bij aankoop is. Bij de kabelschoentjes.van HEC doet hij het ook prima. En ik weet dat de kleuren de draaddikte aangeeft.

Andersom is er toen met een tang die bij de HEC lag ook zo'n Conrad kabelschoen gekrompen en die kwam ook los, dus het waren echt slechte exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 09:11
Ik kan je Nichifu aanraden. Is een japans merk met hele hoge kwaliteit. o.a. te koop bij Vekto.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 11:35
Ik heb een professionele Knipex 975236 krimptang en heb een klein onderzoek aan dit onderwerp besteed.

Voor een goede krimp zijn meerdere dingen benodigd, voor nu richt ik me op twee van die zaken:
-De juiste krimptang: verkeerde krimptangen hebben vrijwel altijd een stelknop om de kracht in te stellen. Dan weet je bij voorbaat al dat het niet goed is. Reden: een goede krimp mag niet te los, maar ook niet te strak zijn. Te los is makkelijk te ontdekken (trektest doen met een tang), te strak is onmogelijk te zien zonder de juiste analysemiddelen. Een goede tang is in de fabriek gecalibreerd op de juiste kracht. Op deze manier wordt keer op keer de juiste kracht uitgevoerd tijdens de krimp (niet te zacht, niet te hard). Dit betekent natuurlijk niet dat iedere tang zonder stelknop goed is. Er zijn meedere goede tangen te koop, de Knipex 975236 is er een van. Hij is duur, maar zijn geld zeker waard.

-De juiste kabelschoen: voor een goede krimp van geisoleerde kabelschoenen, is isolatiemateriaal van nylon vereist. Kabelschoenen met PVC geven geen goede mechanische grip bij de 2e krimp (op de draadisolatie). Helaas is 99% van alle kabelschoenen gemaakt met PVC. Kabelschoenen met nylon zijn heel lastig te vinden voor de consument.

Om het belang van een goede kabelschoen te illustreren, heb ik een trektest gedaan met 3 kabelschoenen:
-goedkope ringkabelschoenen van de Hornbach (PVC)
-veel duurdere ringkabelschoenen van de lokale hobby electronicazaak (PVC, Velleman spul)
-officiële ringkabelschoenen van Knipex (Knipex 97 99 171)

Bij de goedkope ringkabelschoenen van de Hornbach, kon ik deze met enige kracht met de hand van de draad aftrekken
Bij de duurdere ringkabelschoenen van Velleman, kon ik deze met enige kracht met een combinatietang van de draad aftrekken
Bij de officiële ringkabelschoenen van Knipex, heb ik werkelijk al mijn kracht gebruikt met de combinatietang (mijn kiezen voel ik nog steeds van de inspanning), maar er kwam werkelijkwaar geen enkele beweging in.

Een goede krimp behoort zo sterk te zijn, dat bij een trektest het draad het eerder begeeft dan de krimpverbinding (en dus niet het stuk draad in/aan de kabelschoen, maar willekeurig ergens in de draad). Nasa heeft hier serieus veel onderzoek naar gedaan. Dit geeft ons de zekerheid dat onze plafondlampen nooit loskomen :+ Of nog beter: kabeltjes in je auto, motor, etc (alles dat trilt).

Aangaande de andere kabelschoenen die in dit topic vermeldt staan: daar heb ik geen mening over. Ik ken ze niet, en heb ze nooit gebruikt. Als ze van nylon zijn, dan zijn die vast ook wel goed. Op basis van mijn simpele test (plus de opgedane kennis), kan ik de Knipex varianten aanbevelen, mits gebruikt met een gekalibreerde krimptang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Die dingen van de Conrad waren dus zoals die van de Hornbach, misschien zelfs slechter, ze waren vrij makkelijk met de hand los te trekken.

De exemplaren bij de HEC (hobbyzaak die inmiddels niet meer bestaat) kreeg ik niet losgetrokken met de hand. Dat mocht ik destijds in z'n winkel proberen, was met mijn tang geknepen.

De exemplaren van een webwinkel (weet het merk niet meer, was destijds wel een v/d in dit topic genoemde merken) leken stevig, had er echter niet met maximale kracht aan getrokken. En zeker niet met een combinatietang.

Waarschijnlijk is geen enkel exemplaar zo sterk als jouw Knipex exemplaren geknepen met gekalibreerde tang, en daarmee geen "echt goede" krimp :X Er zitten wel een paar van in de auto :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 15:53
Ik bestel ze zelf altijd bij Rick Donkers Auto Electrics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Aah, die heeft ook nylon spul zie ik, nice. Helaas zijn de ogen en vorken alleen in PVC te verkrijgen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
PimW schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:46:
Ik heb een professionele Knipex 975236 krimptang en heb een klein onderzoek aan dit onderwerp besteed.

Voor een goede krimp zijn meerdere dingen benodigd, voor nu richt ik me op twee van die zaken:
-De juiste krimptang: verkeerde krimptangen hebben vrijwel altijd een stelknop om de kracht in te stellen. Dan weet je bij voorbaat al dat het niet goed is. Reden: een goede krimp mag niet te los, maar ook niet te strak zijn. Te los is makkelijk te ontdekken (trektest doen met een tang), te strak is onmogelijk te zien zonder de juiste analysemiddelen. Een goede tang is in de fabriek gecalibreerd op de juiste kracht. Op deze manier wordt keer op keer de juiste kracht uitgevoerd tijdens de krimp (niet te zacht, niet te hard). Dit betekent natuurlijk niet dat iedere tang zonder stelknop goed is. Er zijn meedere goede tangen te koop, de Knipex 975236 is er een van. Hij is duur, maar zijn geld zeker waard.

-De juiste kabelschoen: voor een goede krimp van geisoleerde kabelschoenen, is isolatiemateriaal van nylon vereist. Kabelschoenen met PVC geven geen goede mechanische grip bij de 2e krimp (op de draadisolatie). Helaas is 99% van alle kabelschoenen gemaakt met PVC. Kabelschoenen met nylon zijn heel lastig te vinden voor de consument.

Om het belang van een goede kabelschoen te illustreren, heb ik een trektest gedaan met 3 kabelschoenen:
-goedkope ringkabelschoenen van de Hornbach (PVC)
-veel duurdere ringkabelschoenen van de lokale hobby electronicazaak (PVC, Velleman spul)
-officiële ringkabelschoenen van Knipex (Knipex 97 99 171)

Bij de goedkope ringkabelschoenen van de Hornbach, kon ik deze met enige kracht met de hand van de draad aftrekken
Bij de duurdere ringkabelschoenen van Velleman, kon ik deze met enige kracht met een combinatietang van de draad aftrekken
Bij de officiële ringkabelschoenen van Knipex, heb ik werkelijk al mijn kracht gebruikt met de combinatietang (mijn kiezen voel ik nog steeds van de inspanning), maar er kwam werkelijkwaar geen enkele beweging in.

Een goede krimp behoort zo sterk te zijn, dat bij een trektest het draad het eerder begeeft dan de krimpverbinding (en dus niet het stuk draad in/aan de kabelschoen, maar willekeurig ergens in de draad). Nasa heeft hier serieus veel onderzoek naar gedaan. Dit geeft ons de zekerheid dat onze plafondlampen nooit loskomen :+ Of nog beter: kabeltjes in je auto, motor, etc (alles dat trilt).

Aangaande de andere kabelschoenen die in dit topic vermeldt staan: daar heb ik geen mening over. Ik ken ze niet, en heb ze nooit gebruikt. Als ze van nylon zijn, dan zijn die vast ook wel goed. Op basis van mijn simpele test (plus de opgedane kennis), kan ik de Knipex varianten aanbevelen, mits gebruikt met een gekalibreerde krimptang.
Ondanks een oud topic, toch een hoop goede info.
Wel wil ik er nog even aan toevoegen dat mijn praktijkervaring uitwijst dat de tang het allerbelangrijkst is.

Met goedkope schoenen is vaak een meer dan voldoende resultaat te behalen. Uitschieters daar gelaten. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen per definitie nu maar knipex schoenen moet gaan gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Thanks. En helemaal mee eens. Nylon zou ik wel altijd aanraden. Echt bizar hoe moeilijk daar aan te komen is (of ik kijk niet goed).

• PimW
Bij nader inzien ben ik het toch niet helemaal eens met de stelling dat de tang het belangrijkst is. Met mijn goede tang krijg ik slechte krimps met goedkope c-merk kabelschoenen, en goede krimps met kabelschoenen van de fabrikant.

De conclusie die ik hieruit trek, is dat een goede tang en kwalitatief goede kabelschoenen beiden even belangrijk zijn. Als een van beiden niet in orde is, dan creëer je geen goede krimpt.

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-04 00:42
Op zich logisch, de kabelschoen moet uiteindelijk de draad vasthouden.
Als die dan te groot, klein, stug, slap, broos is dan krijg je niet de gewenste bevestiging.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
In de professionele hoek is AMP een heel bekend merk. Oerdegelijk, zowel voor het zeer uiteenlopende assortiment van kabelschoenen e.d. als de daarvoor bestemde krimptangen. Nogal duur, dat wel. Erg komisch die veronderstelling van plus en min voor resp. rode en blauwe kabelschoenen :) . Blijkbaar helemaal niet gelet op het verschil in grootte. Die was ik nog nooit tegengekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 30-12-2021 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op zoek naar kabelschoenen kwam ik zowaar weer terug op GoT terecht 8) Ik moet hier ook helemaal niet weggaan ;)

Nylon kabelschoenen vond ik hier:
  • assorti bij elektroshop (maar geen voorraadindicatie)
  • Ripca (ook autobedrijf)
  • Eerder genoemd: Rick Donkers
  • Elektroshop heeft ook aantal
  • plus een assorti-box, maar die is niet op voorraad
Nou ja, ze zijn in ieder geval te vinden :)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Awesome! Dan valt er iets te kiezen. Ik ben voor deze gegaan:

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

https://www.amazon.nl/Kab...+99+171%2Caps%2C41&sr=8-1

Hier staat een overzicht van Knipex: https://www.knipex.com/pr...ectors-eye-type-insulated
Aan de hand van de product code, kun je ze vaak vinden op Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
PimW schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:55:
Awesome! Dan valt er iets te kiezen. Ik ben voor deze gegaan:

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

https://www.amazon.nl/Kab...+99+171%2Caps%2C41&sr=8-1

Hier staat een overzicht van Knipex: https://www.knipex.com/pr...ectors-eye-type-insulated
Aan de hand van de product code, kun je ze vaak vinden op Amazon.
Hoe zie je dat dit nylon is?
En: ik bestel liever niet bij Amazon .. Klium heeft ze goedkoper. En Tooler* nog goedkoper :P

* ken ik ook niet, via idealo.de kun je EAN-nummers zoeken

[ Voor 8% gewijzigd door Eusebius op 16-01-2022 15:04 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Goede tips. Ondeaan de streep ben ik zelf goedkoper uit bij Amazon, omdat deze geen verzendkosten voor mij rekent (Amazon Prime member).
Hoe zie je dat dit nylon is?
Dat kun je zien door door te klikken op een product. Onder "Technical attributes" staat dan Insulation - Nylon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
PimW schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:10:
Goede tips. Ondeaan de streep ben ik zelf goedkoper uit bij Amazon, omdat deze geen verzendkosten voor mij rekent (Amazon Prime member).

[...]

Dat kun je zien door door te klikken op een product. Onder "Technical attributes" staat dan Insulation - Nylon.
Ok, duidelijk. Niet gezien.

Nu nog een goede tang. Een Knipex is net te duur voor de 5x per jaar dat ik ze gebruik :) Als je nog tips hebt ..

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Ik ben geen professional, ik heb mijn kennis opgedaan door veel te googlen, te puzzelen en wat simpele testjes uit te voeren. Een paar tips kan ik wel geven:
-blijf weg bij tangen met een toegankelijke stelknop. Het is zeer belangrijk dat de tang in de fabriek gecalibreerd is (set & forget). Een toegankelijke stelknop betekent meestal dat dat niet het geval is (immers: de hele functie van die stelknop vervalt bij een juiste calibratie). Ik zeg bewust ' toegankelijk' , want: zelfs Knipex tangen kunnen achteraf gesteld worden, maar daar is het minder toegangelijk. Dat is met opzet gedaan: voor opnieuw stellen kun je de tang opsturen naar Knipex voor een hercalibratie.

-Koop een goede tang. Altijd. Goed betekent niet per definitie duur uiteraard. Maar ik weet niet welke goedkope tang kwalitatief goed is. Als consument kun je niet zomaar vaststellen of een krimp betrouwbaar is. Er zijn een paar optische testen die je kunt doen, en een trektest (om vast te stellen dat de kabel niet te los zit). Een te strakke krimp kun je echter nauwelijks waarnemen, terwijl dit zeer nadelig is voor de electrische geleiding. De hamvraag is natuurlijk: maar welke goedkopere tangen zijn goed? Mogelijk dat je eens kunt navragen bij een ervaren electricien met meerdere werknemers (dus niet je gemiddelde electricien, maar een topper die succesvol is). Electronica-winkels hebben hier in mijn ervaring helaas geen verstand van: die roepen al snel dat goedkope tang x met goedkope terminals y goed zijn, om er vervolgens achteraan te roepen dat die soms bij hen ook loskomt. Een goede tang met terminals geeft altijd een goede krimp (het moet geen loterij worden).

De hele reden dat je gaat krimpen, is omdat je iets beters wilt dan wat bij de meeste huistuinkeukenklusjes gebeurt (solderen, vezeldraad op schroef, etc). Door een willekeurige tang te gebruiken, is de kans vrij groot dat je er niet op vooruit gaat. Ik baal er zelf wel enigzins van dat die tangen zo ongelofelijk duur zijn. Maar ik wil niet gokken als ik met stroom werk.

Als dat allemaal te duur is, dan kun je voor veel klussen ook iets heel anders doen: Wago 221-lasklemmen gebruiken in combinatie met stranded of solid stroomdraad. Hiervoor zijn de Wago 221 gecertificeerd. Stop dit in een lasdoos, of in een apparaat in een projectdoosje met wartels voor trekontlasting. Dan ben je ook veilig bezig, en heb je geen krimpverbinding nodig. Echter is dit niet een oplossing die overal werkt natuurlijk.

edit: dit laatste doe ik vaak in combinatie met krimpen (al hoeft dat niet). Het eindresultaat ziet er wel professioneler uit, en onderhoud wordt een stuk gemakkelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door PimW op 16-01-2022 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik ben wel een professional, met interesse je betoog gelezen maar je trekt de verkeerde conclusie uit je onderzoek. Het isolatiemateriaal (PVC of nylon) heeft geen enkele relatie met de kwaliteit van de krimp, de resultaten die je hebt gezien zijn het gevolg van (in)compatibiliteit tussen de huls en de krimptang - niets meer, niets minder. Daardoor krijg je goede resultaten met Knipex hulsen en bij de rest niet. Krimptangen zijn geen one-size-fits-all, ook niet voor adereindhulsen/fastons, en met een combinatie die niet compatibel is krijg je de resultaten die je opnoemt. Neem je een andere tang, dan zijn je resultaten geïnverteerd. Wat natuurlijk ook niet helpt is dat de patenten van die connecties allang zijn verlopen en daardoor mag iedereen een exemplaar maken. Met losse hulzen zonder verpakking is het lastig om te bepalen welke tang je nu nodig hebt. Voor een goede krimp heb je goede en compatibele tooling nodig - die conclusie is juist - en helaas is die bij iedere connector anders. Als je een exotische connector hebt gekozen, dan kan de tooling investering aardig in de papieren lopen. Part of the job helaas.

Enige toevoeging die ik nog wil geven, wat eigenlijk als antwoord is op de vraag in de topic titel, de absolute winnaar als het gaat om kwalitatief goede kabelschoenen is TE Connectivity, al gaat die tang je wel minstens 100 euro kosten. Maar voor professioneel gebruik is het eigenlijk een no-brainer, het risico op een slechte krimp en de gevolgen die dat kan opleveren (productaansprakelijkheid, terugroepacties etc) maken het niet waard om daarop te nibbelen. Wel altijd kopen bij een authorized distributor, zoals Conrad. Werk je op kleinere schaal, dan wil ik wel geloven dat Knipex een goed alternatief is, maar ook daar geldt om te checken op compatibiliteit (tang, schoen, én draad) en te kopen bij een geautoriseerd kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Thanks Flake! Goed om een professional aan boord te hebben. Welke tangen van TE Connectivity zou je aanraden voor:
-adereindhulzen
-geissoleerde krimpschoenen (allicht nog onderverdeling naar de verschillende soorten schoentjes?)
-niet-geissoleerde krimpschoenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Ik denk dat dit kitje het meest interessant is.

[ Voor 26% gewijzigd door Flake op 16-01-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Merci! Ook dure jongens, maar inderdaad, je moet zeker zijn van de kwaliteit, anders heeft krimpen geen enkele zin. Met deze informatie komen mensen die googlen een stuk verder. Het is echt bizar hoe weinig courant deze informatie online te vinden is (of ik zoek niet goed).

Puur uit interesse Flake: wat is je beroep/opleiding dat je deze kennis hebt opgedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ik heb HBO elektrotechniek gedaan, maar deze kennis komt uit mijn tijd als accountmanager bij een distributeur van componenten. In die rol ben ik getrained door een hoop leveranciers in techniek en productkennis, en daar heb ik nog altijd profijt van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Vet! En fijn dat je je kennis wilt delen.
Pagina: 1