Vraag

• sibejan
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-06 13:16
Hallo,

We willen de wifi-dekking in ons huis verbeteren, en idealiter meteen alles toekomstgericht aanpakken en daarmee de werkplek in onze schuur van goed internet voorzien.
Ik heb me wat verdiept in soortgelijke topics hier, maar ben nogal een leek, en vond niet de informatie waarmee ik verder kan. Alvast dank voor (voor een leek begrijpelijke) reacties!

Situatie nu:

zendende apparatuur
• Internet = T-mobile Internet 50 (glasvezel)
• Router = Zyxel T-50 (geeft niet altijd 24/7 100% wifi...)
• Airport Express (2e gen.) (als AirPort voor de stereo)
• NAS I (Synology 414j (staat momenteel niet aangesloten, maar moet t.z.t. als backup-backup gaan dienen)
• NAS II (Synology 418j) (staat momenteel niet aangesloten, maar moet t.z.t. of eigenlijk ASAP aangesloten, m.n. om TimeMachine te draaien)
• verder heb ik nog een AirPort Extreme (5e gen.) liggen, die nog ingezet zou kunnen worden.

huis
• Het huis heeft 3 lagen, 10m diepe tuin en aansluitend een studio/kantoor + werkplaats. Op dit moment is er alleen in de woonkamer fatsoenlijke wifi, in de tuin en in de studio en op de slaapkamer boven de router is het nog acceptabel, andere ruimten zijn of niet, of slecht gedekt.
• Glasvezel komt helaas binnen in woonkamer, best onhandig, maar €300 voor omzetten naar meterkast is me (nog) te gortig.
• Schuur met daarin studio/werkplaats wordt op het moment verbouwd en er ligt een loze leiding heen (op 60cm diepte) waar UTP doorheen getrokken zal gaan worden.
• Op termijn zullen we het huis zelf ook nog verbouwen, en dan kunnen we desgewenst ook nog wat UTP gaan trekken.

ontvangende apparaten
• meerdere iPhones en een enkele iPad (kunnen Androids gaan worden).
• meerdere MacBooks (kunnen PC-laptops worden in de toekomst)
• weinig tot geen internet-verbonden-spullen (nog, maar ook geen ambities)
• op den duur een netwerk-verbonden-printer?
• enkele (oudere) stereo apparaten die draadloos via laptop of telefoon muziek ontvangen (nu via airport express en bluetooth-module op mini-jack, maar beide systemen zijn niet altijd even ideaal)

Gewenste situatie

• We willen een optimale wifi-dekking op de onderste verdieping en in de studio/kantoor, 2e verdieping, werkplaats en tuin moet gewoon goed gedekt zijn (zolder is minder belangrijk (pas over een jaar of 8, als de kinderen daar ook fatsoenlijk internet willen hebben.)
• Studio (en woonkamer) hoeft niet persé een ethernet-bekabelde optie te hebben, al wil ik deze optie in de studio wel meenemen in de verbouwing.
• In woonkamer, studio én werkplaats (en wellicht op termijn ook op de 2e verdieping) staan/komen geluidsinstallaties die draadloos muziek moeten kunnen ontvangen
• We hebben 2 NAS-sen (die op het moment beide werkloos stof liggen te happen), die vnl. als (TimeMachine) backup gaan dienen. M'n vriendin is fotograaf en heeft veel backup nodig. Streamen is (nog) niet aan de orde, en andere gekke features ook niet meteen. Het idee van de 2e (oude) was om die bij m'n vader te zetten, die dan de nieuwe bij ons kon spiegelen (en nog wat data van familieleden zou kunnen backuppen). Dit om een backup te hebben bij brand in ons huis (waarbij zowel laptops als NAS kapot zou kunnen gaan). Maar nu we een schuur hebben die fysiek niet verbonden is met ons huis, zouden we wellicht ook een NAS in ons huis (meterkast) en de 2e in de schuur (of andersom).

de eigenlijke vragen, in volgorde van belang:

• Wat kunnen we het best aanschaffen om ASAP overal vlot wifi te hebben? E.e.a. moet vooral gebruiksvriendelijk zijn qua instellen en aanleggen (ik word niet (meer) gelukkig van tweaken en heb een chronisch tijdgebrek want 4 kinderen van 2x1, 3 en 5). Het hoeft niet súpersúpersnel (wifi is normaliter bijna altijd goed genoeg, we gamen niet en kijken soms netflix / youtube en geen home cinema, niet eens een TV), en mag best wat kosten (al gebruik ik graag datgene wat ik al heb, indien toereikend).
Is een mesh-netwerk wat? Is een andere router een goed idee?

• Hoe kan ik de NASsen het best opstellen?

• Zijn er nog fancy en fijne (geïntegreerde) (netwerk)oplossingen om op de 3 plekken een (oude) versterker draadloos muziek input te geven?

Beste antwoord (via sibejan op 26-01-2021 20:29)

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:07

JL-IP(!)

Hikvision & Ajax installateur

Ik roep even snel iets.

Router: USG / Dream machine Pro
POE switch: Unifi switch (x aantal poorten)
AP: Unifi Lite op een aantal strategische plekken. Deze AP's moeten wel bekabeld worden aangesloten.

*knip* Acquisitie is niet gewenst op het forum.

[Voor 62% gewijzigd door rens-br op 14-10-2020 10:59]

Hikvision & Ajax Jeweller + Fibra installateur

Alle reacties

• sibejan
Nog weinig reacties... Is de vraagstelling niet helder, of kan ik iets in het topic verbeteren? (of gewoon geduld hebben?)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• JL-IP(!)

JL-IP(!)

Ik roep even snel iets.

Router: USG / Dream machine Pro
POE switch: Unifi switch (x aantal poorten)
AP: Unifi Lite op een aantal strategische plekken. Deze AP's moeten wel bekabeld worden aangesloten.

*knip* Acquisitie is niet gewenst op het forum.

[Voor 62% gewijzigd door rens-br op 14-10-2020 10:59]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 06:00
Deze vraag komt gemiddeld 3x per week langs, en over het algemeen word er dan geadviseert een unifi netwerk neer te zetten (waar ik volledig achter sta)

Dus dat is alvast 1 hint om op in te lezen,

Je nassen: 1 daarvan instellen voor thuis, de 2de ... kan deze misschien als offsite backup neergezet worden bij ouders ofzo? Dan kan die snachts een backup draaien

Wifi technisch: begin eens met een uap-ac-lite in de woonkamer, en in de studio, eventueel met de nodige poe switches

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:08
gemakkelijk gezegd , start al eens met op elke plek waar je goeie wifi wil deze kabel aanlegt :

als je echt maximaal wil voorzien , voorzie je er ook gelijk in de plafonds (want echte accespoints hangen idealiter aan het plafond)

ik denk dat je nu daar beter centen insteekt (want bij ome sander kost deze kabel 1,29€ /m) , dan welke router zou ik kopen...:-)

heb je geen zin in pijpwerk aan te leggen , dit is hetzelfde (minpunt : niet vervangbaar , pluspunt : supersnel gelegd ivm geen pijpwerk nodig, ideaal voor in het valse plafond ofzo)

en voor je tuinhuis/garage/werkplaats leg je de watervaste versie ervan, vaak herkenbaar aan de zwarte mantel ... (en ik zou er echt meerdere trekken.... zeker stuff zoals camerabewaking en professionele VOIP telefonie willen graag een eigen kabeltje vanuit de meterkast/datarack)

[Voor 45% gewijzigd door ijske op 14-10-2020 18:12]

• sibejan
offtopic:
Bedankt voor jullie reacties @JL-IP(!) en @shure-fan! En zeker ook @ijske
Ik begrijp dat het vervelend kan zijn om bepaalde onderwerpen 3x per week terug te zien keren, doordat TS-ers geen huiswerk doen. Mijn probleem echter is, dat ik nogal een leek ben, en na een 5 tal topics met soortgelijke vragen, er niet veel wijzer van word - door het jargon, de afkortingen en door het basale gemis van kennis.
Jullie aanwijzingen maken het voor mij al ietsje helderder, maar nog niet voldoende. Als er een topic (of belangeloze site) is waar met jip-en-janneke taal e.e.a. wordt uitgelegd, geef me het linkje! Ik zou erg dankbaar zijn. (en ok, ik ben ook niet een volledige leek, anders was ik niet op tweakers gekomen. Ik werk al 20 jaar met computers, dus er is wel wat basale kennis ;)

Maar nu inhoudelijk!

- Voldoet zo'n "Dream machine" aan m'n wens om e.e.a. als leek makkelijk aan te kunnen sluiten? Hij komt me nogal imposant (en duur) over. Vervangt zoiets de ZyXel (volledig)?
- Wat doet zo'n "POE switch: Unifi switch (x aantal poorten)"? Zet ik dit tussen de AP's (= Acces Point?) en de DreamMachine? Heb ik met 8 poorten op die dream machine niet al voldoende? (2 of 3x AP, 2x NAS, 1x ethernetpoort voor bedrade connectie macbook = 6 poorten)
- Maken die Unify Lite's (da's toch hetzelfde als uap-ac-lite) zoiets als een mesh-netwerk? Vergelijkbaar met TP-link's "Deco M9 Plus V1"?

- @shure-fan qua NASsen, ik zou inderdaad 1 bij m'n vader neer kunnen zetten, dat was het initiële idee. Maar nu ik een schuur heb die 10m. van ons huis staat, is dat dan nog nodig (lees: maakt dit 't niet nodeloos ingewikkeld).
Tsja, een écht flinke brand.. of blikseminslag... blijft dan nog wel een risico inderdaad.

- @ijske Dank voor de Jip en Janneke taal. ;) UTP kabel(s) ga ik zeker naar de studio trekken, 2 kabels was ik inmiddels al wel van plan, maar een derde (da's ± 30m in totaal extra) is wellicht geen gek idee. Maar ze komen in een PVC buis (ø70mm) te liggen, is een watervaste dan nog nodig?
En die voorgetrokken variant kende ik niet, kan indd. handig zijn. Wil alleen nu eigenlijk nóg niet buizen en kabels trekken naar verdieping, doe ik liever als ik over een paar jaar binnen ga klussen. Dus idealiter los ik dat nu nog op met (desnoods onbekabelde) AP's of mesh-achtige dingen.
(saillant detail: elke kamer op iedere vloer hád UTP (waarschijnlijk oude cat 5, maar toch), maar verkopers hebben "al die lelijke trossen kabel" bij de plafonds en vloeren doorgeknipt... aarghhhh)(en doortrekken met nieuwe kabels (of beter trekbaar VD-draad) wilde voor geen meter, dus heb ik ze maar volledig er uit getrokken)

• ijske
sibejan schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:53:

- @ijske Dank voor de Jip en Janneke taal. ;) UTP kabel(s) ga ik zeker naar de studio trekken, 2 kabels was ik inmiddels al wel van plan, maar een derde (da's ± 30m in totaal extra) is wellicht geen gek idee. Maar ze komen in een PVC buis (ø70mm) te liggen, is een watervaste dan nog nodig?
ja, want tenzij je zeker weet dat ie 100% dicht is , kan je altijd vocht hebben , en das net waar normale kabel slecht tegenkan..

maar gewoon een 100m doosje cat6 bestellen zodat je 3 lengtes kan aanleggen is dus wel een strak idee ;-)
google maar is naar bv Belden 7965EPE Cat6 UTP OUTDOOR ... dat kost je nog geen 100€ voor 100m dus gelijk een reserve voor god-weet-wat
(ow en trek nog een reserve touwtje erbij.. voor als je toch ooit nog tekort komt, dan heb je nog een leeg koordje zitten)

• sibejan
Ga ik doen, @ijske! Dankjewel! En dat extra touwtje (VD-kabeltje), die tip ken ik. :)

Ik ga 2 of 3 uap-ac-lite's kopen, en die alledrie middels cat6 UTP via een switch (Ubiquiti UniFi US-8-60W) met de ZyXel T-50 verbinden.
Of iemand (@JL-IP(!)?) moet nog goede argumenten hebben om die Ubiquiti UniFi US-8-60W switch te laten vervallen en de ZyXel te vervangen door die USG / Dream machine Pro.

• JL-IP(!)

JL-IP(!)

De ZyXel hoef je wat mij betreft niet te vervangen, want het kan altijd nog.

Wel zou ik een POE switch plaatsen die je vervolgens aansluit op de ZyXel. Deze switch hoeft niet van Unifi te zijn maar het kan natuurlijk wel. Je zou ook kunnen kiezen voor de TP-Link TL-SG1008P, het gaat er om dat je de AP's voedt want 3 losse POE-injectors is een beetje beun ;)

Voldoet de situatie niet dan kun je altijd nog een USG kopen of een stapje hoger, de DMP.

Koop je wel een unifi switch en vervolgens na een paar maanden / half jaar een USG of DMP, dan heb je het totale systeem van Unifi draaien wat het beheer ten goede komt en je netwerk vervolgens kan scheiden dmv VLANS, al is dat nu een stap te ver.

• ijske
sibejan schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:59:
Ga ik doen, @ijske! Dankjewel! En dat extra touwtje (VD-kabeltje), die tip ken ik. :)

Ik ga 2 of 3 uap-ac-lite's kopen, en die alledrie middels cat6 UTP via een switch (Ubiquiti UniFi US-8-60W) met de ZyXel T-50 verbinden.
Of iemand (@JL-IP(!)?) moet nog goede argumenten hebben om die Ubiquiti UniFi US-8-60W switch te laten vervallen en de ZyXel te vervangen door die USG / Dream machine Pro.
ik zou nu al een switch groot genoeg kopen voor al je toekomstige plannen .... ik heb thuis (op mn uppie) een HP J9983A gekocht.. 24 poortjes.. maar helaas nu al te klein ...
is waarschijnlijk in the long run ook goedkoper ...

• sibejan
ijske schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

ik zou nu al een switch groot genoeg kopen voor al je toekomstige plannen .... ik heb thuis (op mn uppie) een HP J9983A gekocht.. 24 poortjes.. maar helaas nu al te klein ...
is waarschijnlijk in the long run ook goedkoper ...
Tsja, het schijnt handig te zijn om alles van unify te hebben, en dan is het nogal een prijsverschil tussen 8 en 16 of meer poorten. En ik ben niet zo'n IT-er, zou ook niet weten wat ik voorlopig met meer UTP-poorten moet doen. Zou nu maximaal 6 poorten in gebruik hebben, lijkt me:
  • 2 of 3 x een Unifi Lite
  • 1 of 2 x een NAS
  • 1 x ethernetpoort
Dan heb ik met de Ubiquiti UniFi US-8-60W nog 2 reserve.

Zie ik wat over het hoofd? (TV kijken we niet, gamen doen we niet,)(en wonderlijk genoeg hebben we toch écht geen tijd over ;))

Voorts, als ik die Belden 7965EPE Cat6 UTP OUTDOOR 100 m. koop, wat voor plugjes en wat voor tang koop ik daar best bij?
Deze set of deze tang?
En deze (1), deze (2) of deze (3) RJ45 connectors? Of moet ik i.c.m. met die waterdichte Cat6 UTP iets met (keystone) jacks doen?

• ijske
https://www.netwerkproduc...-2x-aansluiting-cat6.html
ik zou zoiets aanraden + LSA punchdown tool...

zeker als je nog nooit geen 8P8C connectoren gezet hebt is het mogelijks wel veel friemelen en kullen
met zo'n LSA strook is het quasi idiotproof :-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee