Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgradeset niet aan de praat. Oude PSU defect?

Pagina: 1
Acties:

• MishaT
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-11 09:33
Hoi,

Ik heb een nogal wat complex vraagstuk liggen.

Onlangs is heeft mijn oude pc het begeven (ASRock B75 Pro3-M, i7 3770, RX 580, 2x 8 GB Corsair Ram, XFX 550W Pro, Windows 10, EVO 850 SSD). Wat er gebeurde: pc startte plots opnieuw op en bleef vervolgens in een bootloop hangen (zonder beeldsignaal of beeps). Omdat ik al eerder ellende met ram had gehad heb ik de ramsticks eruit gehaald en opnieuw geseated. Na dit gedaan te hebben kreeg ik, na een keer of 10 proberen, bij het opstarten 4 beeps. 4 beeps duidt (zoals research doet zeggen) op ram errors. (ik heb hierna alle mogelijke ramstick posities geprobeerd, zowel met 1 als met 2 sticks).

Toevallig genoeg had ik een ander moederbord liggen. Dit was de ASRock H61M-GE. Alles overgeplaatst (met en zonder de RX 580) en zelfde probleem: 4 beeps.

Toen kreeg ik er genoeg van (ik was immers al langer opzoek naar een wat moderner systeem) en heb ik het volgende aangeschaft: Asrock B450M PRO4, Ryzen 5 3600, G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3200MHz. Ik heb deze volledig nieuwe set, zonder mijn RX 580 (dus op integrated graphics), aangesloten op mijn oude XFX 550W Pro. Dit zou moeten werken, dacht ik, maar ik krijg 5 beeps.

5 beeps schijnt een "process error" te zijn, wat (geloof ik?) niet hetzelfde hoeft te zijn als een processor error? Processor is correct geseated, en een een DOA lijkt me sterk gezien hij nieuw is.

Ik weet best goed wat ik aan het doen ben, maar ik ben nu redelijk ten einde raad. Zou het dan toch mijn PSU zijn die voor dit soort onregelmatige symptomen zorgt?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Misha

[ Voor 6% gewijzigd door MishaT op 13-10-2020 23:09 ]

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:12

jgj82

Ja, maar = nee

Welke Bios versie? B450 is niet altijd out of de box geschikt voor Zen 2nd gen.

Verder heeft de R5 3600 geen iGPU dus een videokaart heb je sowieso nodig.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:31

Nox

Noxiuz

Een van de weinige dingen die ik kan bedenken is dat je een oud mobo heb zonder support voor zen2. Maar dat lijkt me nu nog redelijk uitgesloten.

En anders andere psu proberen, enige wat je systemen gemeen hebben.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kans dat nieuw moederbord geen geschikte bios heeft acht ik nihil.
Alle in sept2919 uitgeleverde zijn al geschikt. Bios-versie staat op stickertje op mb. Ram hoort in bankje 2en4, en Aegis is vaker problematisch met Asrock

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MishaT
jgj82 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:20:
Welke Bios versie? B450 is niet altijd out of de box geschikt voor Zen 2nd gen.

Verder heeft de R5 3600 geen iGPU dus een videokaart heb je sowieso nodig.
Mobo is out-of-the-box dus weet niet welke bios versie dat is? Hoe kan ik die dan upgraden zonder een oudere cpu te hebben?

RX 580 ga ik er aanhangen!

[ Voor 5% gewijzigd door MishaT op 13-10-2020 23:28 ]

• MishaT
Misschien interesting to know:

Na het drukken op de powerknop gaat de powerled branden. Vervolgens duurt het ongeveer 5 seconden voordat de CPU fan gaat draaien. Vervolgens duurt het nog eens 5 seconden voordat de 5 beeps afgaan.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:12

jgj82

Ja, maar = nee

MishaT schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:27:
[...]

Mobo versie is out-of-the-box dus weet niet welke dat is? Hoe kan ik die dan upgraden zonder een oudere cpu te hebben?

RX 580 ga ik er aanhangen!
Kijk eens of er een stikkertje op de bios-chip zit met een nummer? Verder zou je kunnen kijken of hij qflash ondersteund, anders zul je toch achter een X1xxx of X2xxx Ryzen aan moeten...

• MishaT
Hackus schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:27:
Kans dat nieuw moederbord geen geschikte bios heeft acht ik nihil.
Alle in sept2919 uitgeleverde zijn al geschikt. Bios-versie staat op stickertje op mb. Ram hoort in bankje 2en4, en Aegis is vaker problematisch met Asrock
Ik heb nu 1 ram-stick in bank 2 geplaatst. Same problem.

Stickertje kan ik niet helemaal vinden

• MishaT
Hm, stel dat het probleem zit in het feit dat het mobo geflasht zou moeten worden om compatibel te zijn met de nieuwste processors:

Hoe doen mensen dit normaal dan als ze een nieuw systeem kopen? Kopen ze dan altijd 2 processors?

• MishaT
Hieronder 2 fotos van het aangesloten moederbord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tHGYMHPCATC5NrwwfpjqSu1V6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqIzGVhEPCizPIvoDmYRpQkl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3nixAk2ogA08iOYVb6Hof_6F44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFSW7BmAFQMS2Sd9IjeNfX6C.jpg?f=fotoalbum_large

er is aan de zijkant wel een stikkertje te zien, ik weet niet of dat degene is die er bedoelt wordt?

• MishaT
Merk overigens op dat er geen CPU koeler is geplaatst. Dit is bewust gedaan omdat ik wil kunnen swappen om te elimineren. Na research blijkt dat je prima een systeem zou moeten kunnen booten (met test doeleinden) voor een paar minuten zonder koeler.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

P 3.90 staat er op

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MishaT
Ik zie nu inderdaad de P 3.90 er op staan.

Ondertussen: problem solved.

Ik heb mijn RX 580 eraan gehangen en ik krijg beeld. Blijkt dat ik er onterecht van ben uitgegaan dat de 3600 graphics ondersteuning heeft. Dom dom dom.

Echter zit ik nu wel met een hoop oude meuk waarvan ik niet precies weet wat er nou kapot is (de PSU in ieder geval niet!).

• MishaT
Toch even zeggen: ontzettend bedankt voor jullie snelle hulp wat betreft mn nieuwe systeem!

Wat ik nu met de oude spullen moet vind ik lastig omdat ik geen swappable spullen heb liggen om zaken uit te sluiten. Toch neig ik te zeggen dat de fout in mn oude systeem de ram was. Echter vind ik dit raar: 2 ramsticks in 1x defect?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Toch zou ik de PSU wel op termijn vervangen, want als die net zo oud is als je oude PC is-ie wel aan vervanging toe na 8 jaar. Dat ding ondersteunt ook niet alle power states van een modern systeem.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MishaT
nelizmastr schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:28:
Toch zou ik de PSU wel op termijn vervangen, want als die net zo oud is als je oude PC is-ie wel aan vervanging toe na 8 jaar. Dat ding ondersteunt ook niet alle power states van een modern systeem.
Bedankt voor dit advies! Met power states, wordt daarmee Idle CPU vs CPU on load bedoeld? Of hibernation vs off etc?

Ik ben zelf een persoon die graag duurzaam wil zijn. Daarom wil ik eigenlijk niet een nieuwe PSU kopen als de oude nog werkt. Wat zijn verder de voordelen van het kopen van een nieuwe PSU?
Pagina: 1