Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andave
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:02
Mijn vraag:
Ik heb sinds een week een de Yamaha RX-V4A gekocht. Dit is de eerste keer dat ik een receiver in mijn bezit heb. Ik ben dus een aardige noob op dit gebied.
Nu merk ik dat wanneer ik tv kijk het perfect werkt. Geen haperingen niks.
De afstandbediening van mijn ziggo next bestuurd ook de receiver. Daarom doe ik de ziggo next niet uit wanneer ik de imput verander naar mijn pc. Hierdoor kan ik muziek luisteren of youtube/netflix bekijken.

Het probleem ontstaat wanneer ik daarna weer terug wil naar de ziggo next.
Deze staat nog aan omdat het lichtje wit is op de box. Maar evengoed krijg ik geen beeld en geluid te zien op mijn tv. Al switch ik 1 seconde van hdmi imput dan nog is het beeld en geluid weg van de ziggo next. PC blijft gewoon werken.
Op mijn tv is de hdmi ingang niet veranderd. Ik zie alleen de schilderijen van LG met geen signaal.

Is er een instelling die ik over het hoofd zie? Zelfs als ik dan op opties of setup druk van mijn yamaha afstandbediening komt dit ook niet in beeld.
Of zijn dit gewoon kinderziektes die je vaker in een nieuwe receiver zie?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Yamaha RX-V4A.
LG OLED55C9PLA.
Ziggo next.
Windows pc van een jaartje of 5 oud.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Nu kan ik niet heel veel vinden via google/youtube, Mede omdat ik een noob ben gezien audio mis ik het vocabulaire om dit goed op te zoeken. Plus de receiver is nog niet erg lang uit. Wat ik vooral lees is problemen met de HDMI Arc connectie. Dus heb al een nieuwe hdmi 2.1 kabel gekocht voor tussen de ziggo next en receiver, dit heeft helaas niet geholpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:45
Klinkt als een probleem met de handshake. Als je de box van Ziggo uitschakelt en inschakelt pikt hij het signaal wel op? Ik heb een vergelijkbaar probleem met een box van KPN icm een wat oudere Yamaha-versterker. Nooit een oplossing voor kunnen vinden...

Toch nog een kleine edit waar je mogelijk iets aan hebt: Het probleem kan soms veroorzaakt worden doordat de resolutie van je Ziggo box niet direct wordt herkend door je receiver, waardoor hij geen signaal doorstuurt naar je TV. Je zou dus eens kunnen testen door resolutie op de Ziggo box aan te passen.

[ Voor 37% gewijzigd door KlaasjeNL op 14-10-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoon Louis
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-04-2022
Problemen met de Mediabox van Zigg en een soort oplossing.
Ik heb een uitstekende installatie (Yamaha RX A8A) en toch valt mijn TV steeds uit wanneer ik kijk via de Mediabox van Ziggo via mijn Receiver. Alle andere apparaten werken uitstekend. Na het uitproberen van ongeveer alle instel mogelijkheden en het vervangen van kabels (8K kabels van Audioquest) had ik nog steeds hetzelfde probleem. Soms leek het overigens opgelost. Wanneer je de Mediabox op 1080P zet werkt alles goed (natuurlijk wel met een minder kwalitatief resultaat, want de Yamaha kan wel upscalen maar er niet tot de oorspronkelijke info) tot dat de Mediabox zelf besluit terug te schakelen naar auto (na in en uitschakelen bijvoorbeeld maar ook op andere momenten).
Bij de juiste instellingen gaat het dus fout. Mijn signaal uit de Mediabox is dan 4K YCbCr 4.2.0 10bit. en de Yamaha kan dan zowel op doorvoer als op processing staan.
In de Yamaha zit echter ook een instelling HDMI Video format. Wanneer ik die op mode 2 ipv 1 zet voor de gebruikte ingang werkt alles wel. Het resultaat is dat de Yamaha op mode 2 een iets slechter resultaat verwerkt. Namelijk 4K 50Hz YCBCr 4.2.0 8bit. Dus 8bit ipv 10 bit kleuren. Rechtstreeks aansluiten op mijn TV vind ik geen optie want dan moet ik steeds op mijn TV een andere ingang instellen en dat wil ik niet. Ik heb niet voor niets een Receiver. Ik hoop dat Ziggo dit probleem van Handshake van HDMI echt oplost. Voorlopig kan ik leven met het resultaat.