Soundbar of receiver + 5.1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Beste Tweakers,

Ik twijfel tussen een soundbar of receiver met 5.1 set om beter geluid te krijgen tijdens het gamen en films/series kijken. Het gaat gebruikt worden i.c.m een LG OLED C9 en de Xbox Series X/PS5.

Ik wil het compact houden i.v.m een woonkamer die niet al te ruim is dus het moet een soundbar worden of een compacte 5.1 set. Boekenplank speakers of zuilen zijn helaas geen optie.

Soundbar: pricewatch: Samsung HW-Q90R

Helaas geen HDMI 2.1 dus zal de apparaten aan de TV moeten aansluiten en het geluid via eARC naar de soundbar moeten sturen.

Receiver:
pricewatch: Yamaha RX-V4A
Of
pricewatch: Denon AVR-X2700H

Met 5.1 set: pricewatch: Teufel Consono 35 Mk3 (Zwart)

Deze receivers zijn future proof met HDMI 2.1, de teufel set krijgt veel goede beoordelingen maar zal niet de beste keus zijn. Hier heb ik de mogelijkheid later weer eens te upgraden naar betere speakers.

Heb zelf geen ervaring met de receivers, Denon heeft zo te zien wat meer te bieden maar is dan ook weer wat duurder..

Wat zou hier de betere keus zijn volgens jullie, de soundbar of een receiver met teufel set? Zou de teufel set sowieso al beter klinken dan de Q90R?

Het is eventueel ook nog een optie om een ouder model receiver met eARC te kopen en de apparaten aan te sluiten op de TV om vervolgens met eARC het geluid naar de receiver te sturen maar of dat slim is?

[ Voor 23% gewijzigd door DM89 op 14-10-2020 00:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Het voordeel van losse speakers is dat het geluid ook daadwerkelijk uit die richting komt. Met een soundbar moet je geluk hebben, omdat het het geluid via muren en plafond uit verschillende richtingen tracht te laten komen.

De belangrijkste vraag is dan denk ik; hoe belangrijk is de surround ervaring voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-05 17:22
Maar ook: hoe belangrijk is muziek voor jou. Want een soundbar voor film heeft misschien niet die muziekkwaliteit die jij zoekt.

Ga vooral zelf luisteren!

Bij een receiver + speakerset maakt vooral de speakerset uit hoe het geheel klinkt. Staar je dus niet blind op audiospecificaties van de receiver die je kiest (als je bij de gerenommeerde merken kijkt, wat jij doet). Let vooral op zaken zoals Airplay, Spotify, Chromecast, Dolby Atmos & Vision, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
LA-384 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 05:47:
Het voordeel van losse speakers is dat het geluid ook daadwerkelijk uit die richting komt. Met een soundbar moet je geluk hebben, omdat het het geluid via muren en plafond uit verschillende richtingen tracht te laten komen.

De belangrijkste vraag is dan denk ik; hoe belangrijk is de surround ervaring voor je?
Surround is wel belangrijk voor mij, ik zit op ongeveer 3.5 meter van de TV dus ik denk dat een Q90R hier niet veel moeite hoeft te doen om een goede surround ervaring te creëren maar begrijp wel dat dit je met losse speakers 'echt' surround krijgt. Al had ik begrepen dat de achterspeakers van de Q90R het best werken met Atmos content en niet met 5.1 etc.

Het hele Atmos gebeuren hoeft voor mij niet persé, 5.1 is ook genoeg maar wel leuk meegenomen bij een soundbar.
ikweethetbeter schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:38:
Maar ook: hoe belangrijk is muziek voor jou. Want een soundbar voor film heeft misschien niet die muziekkwaliteit die jij zoekt.

Ga vooral zelf luisteren!

Bij een receiver + speakerset maakt vooral de speakerset uit hoe het geheel klinkt. Staar je dus niet blind op audiospecificaties van de receiver die je kiest (als je bij de gerenommeerde merken kijkt, wat jij doet). Let vooral op zaken zoals Airplay, Spotify, Chromecast, Dolby Atmos & Vision, ...
Ik zal zelf niet verder gaan dan 5.1, geen ruimte voor een voor mij ook niet nodig, daarnaast heb ik ook een vrouw die het graag compact houd 😅 ik zat nu dus te denken aan een teufel consono 35 MK3 deze zijn eventueel ook voor een leuke prijs te krijgen op de Duitse eBay marktplaats. Later zou ik bijvoorbeeld kunnen upgraden naar B&W M1 Gen 2 speakers maar daar is nu het budget niet voor.

Ik vind muziek ook belangrijk maar ik snap dat ik niet het beste geluid voor muziek ga krijgen met mijn budget en keuzes en had al begrepen dat een soundbar niet geweldig is voor muziek. Muziek staat nu dan ook op plek 2 en gamen + films op plek 1.

Een soundbar is makkelijk en vrijwel kabelloos, een receiver met speakerset bied meer en is toekomst bestendiger en kan later geüpgraded worden voor betere muziek kwaliteit.

Dus wellicht is het laatste de beste keus maar vind het moeilijk inschatten hoe de teufel presteert t.o.v de Q90R soundbar.

Met een nieuwe generatie Yamaha of Pioneer receiver zit ik zeker goed en die hebben genoeg te bieden. Wel jammer dat de Denon maar 1 HDMI 2.1 ingang heeft 😅

Ik heb heb nog zitten kijken naar de vorige generatie receivers die een stukje goedkoper zijn maar geen HDMI 2.1 zoals de Denon X1600H maar vraag me af of dit slim is om te doen? Ik mis dan bepaalde opties van HDMI 2.1 waardoor ik de nieuwe generatie consoles niet volledig kan benutten mits ik het aansluit op TV en het geluid via de tv naar de receiver doorstuur.

Ik vraag me vooral af hoe een receiver met teufel set het doet t.o.v een Q90R 😋

Zoveel keuzes 😅😅😅

[ Voor 3% gewijzigd door DM89 op 14-10-2020 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:11

FeaR

In GoT we trust

Mogelijk dat ik het verkeerd lees maar er wordt hier afgeraden op een Sound Bar omdat de surround-ervaring er dan niet is. Als ik de Samsung HW-Q90R bekijk zie ik dat dit eigenlijk een LCR-speaker is met daarnaast nog een losse subwoofer en surround speakers. Oftewel, dedicated rear kanalen en subwoofer. Op dat vlak idem aan de genoemde Teufel. De Samsung doet iets met up-fire waardoor er een ATMOS-ervaring gemaakt wordt, dat is mijns inziens wat anders dan surround ervaring. Surround is voor mij 5.1 of 7.1, ATMOS is x.x.2 of x.x.4. ATMOS zal met de Teufel helemaal niet aanwezig zijn omdat deze speakers daar niet voor gemaakt zijn.

Voordeel van losse componenten is dat het los te vervangen is. Gaat de receiver kapot dan schaf je een nieuwe aan en behoudt je de speakers. Gaat bij de Samsung iets kapot dan kan je de gehele set vervangen of indien er losse onderdelen zijn ben je daarop toegewezen. Met losse componenten kan je het zo gek maken als je zelf wilt. Dat is voor mij de reden dat ik altijd daarvoor zou kiezen.

Qua sound ben ik nooit echt te spreken over een sound bar aangezien het relatief kleine speakers zijn. Dan mis je body en kan het geluid onnatuurlijk gaan klinken. Echter zijn de genoemde Teufel ook klein waardoor ze vanaf 150 Hz beginnen. Oftewel, bij beide sets zal de subwoofer niet alleen het sublaag voor zijn rekening nemen maar ook het mid-laag. Direct gevolg is dat de subwoofer makkelijker op het gehoor te plaatsen is en de subwoofer is al niet de meest makkelijke speaker om te plaatsen (in tegenstelling tot wat vaak wordt gezegd). Dat is een nadeel inherent aan het formaat van dit soort setjes, niet aan de prijs of het merk. Persoonlijk wil ik altijd speakers die onder de 100 Hz duiken waarmee je snel aan een speaker met 5" woofer zit. 5" woofer zorgt er ook voor dat je fysiek aan een groter formaat speaker zit.

Voordeel van een device als de Samsung is de draadloosheid (is dat een woord?) van dat soort systemen. Dat hebben andere merken ook maar losse componenten is een andere markt/andere doelgroep en biedt dit veelal niet. Er zijn zeker wel devices waarmee je (rear) speakers draadloos kan maken maar die kosten komen dan bovenop de speakers die je moet kopen. Met de prijzen die hier genoemd worden zie ik dat niets als optie wetende dat een simpele Marmitek al tegen de honderd euro is en Teufel een veelvoud daarvan vraagt voor hun Wireless Rear Station.
DM89 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:50:
[...]
Ik heb heb nog zitten kijken naar de vorige generatie receivers die een stukje goedkoper zijn maar geen HDMI 2.1 zoals de Denon X1600H maar vraag me af of dit slim is om te doen?
Als je alles via de receiver laat lopen dan moet elk device in de keten HDMI 2.1 ondersteunen als je de eigenschappen van die standaard wilt gebruiken. Wil je bijvoorbeeld alleen HDR (HDMI 2.0) dan kan je zonder problemen de PS5/XBX met HDMI 2.1 via de HDMI 2.0 receiver laten lopen naar de HDMI 2.1 TV. Wil je echter op 4K 120Hz gamen (HDMI 2.1) dan zal de receiver ook HDMI 2.1 moeten hebben.

Optie van een oudere receiver en dan alle bronnen naar de TV en werken met eARC kan alleen zou ik me daar niet te blind op staren. HDMI ARC is hit or miss. Je leest vaak dat het goed gaat maar het kan ook zo maar zijn dat het niet lekker werkt.
Ik vraag me vooral af hoe een receiver met teufel set het doet t.o.v een Q90R 😋
Voor mijn gevoel is het qua geluid redelijk lood om oud ijzer maar dat is vooral omdat ik niet heel positief ben tegenover Sound Bars en kleine speakers :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
FeaR schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:16:
Mogelijk dat ik het verkeerd lees maar er wordt hier afgeraden op een Sound Bar omdat de surround-ervaring er dan niet is. Als ik de Samsung HW-Q90R bekijk zie ik dat dit eigenlijk een LCR-speaker is met daarnaast nog een losse subwoofer en surround speakers. Oftewel, dedicated rear kanalen en subwoofer. Op dat vlak idem aan de genoemde Teufel. De Samsung doet iets met up-fire waardoor er een ATMOS-ervaring gemaakt wordt, dat is mijns inziens wat anders dan surround ervaring. Surround is voor mij 5.1 of 7.1, ATMOS is x.x.2 of x.x.4. ATMOS zal met de Teufel helemaal niet aanwezig zijn omdat deze speakers daar niet voor gemaakt zijn.

Voordeel van losse componenten is dat het los te vervangen is. Gaat de receiver kapot dan schaf je een nieuwe aan en behoudt je de speakers. Gaat bij de Samsung iets kapot dan kan je de gehele set vervangen of indien er losse onderdelen zijn ben je daarop toegewezen. Met losse componenten kan je het zo gek maken als je zelf wilt. Dat is voor mij de reden dat ik altijd daarvoor zou kiezen.

Qua sound ben ik nooit echt te spreken over een sound bar aangezien het relatief kleine speakers zijn. Dan mis je body en kan het geluid onnatuurlijk gaan klinken. Echter zijn de genoemde Teufel ook klein waardoor ze vanaf 150 Hz beginnen. Oftewel, bij beide sets zal de subwoofer niet alleen het sublaag voor zijn rekening nemen maar ook het mid-laag. Direct gevolg is dat de subwoofer makkelijker op het gehoor te plaatsen is en de subwoofer is al niet de meest makkelijke speaker om te plaatsen (in tegenstelling tot wat vaak wordt gezegd). Dat is een nadeel inherent aan het formaat van dit soort setjes, niet aan de prijs of het merk. Persoonlijk wil ik altijd speakers die onder de 100 Hz duiken waarmee je snel aan een speaker met 5" woofer zit. 5" woofer zorgt er ook voor dat je fysiek aan een groter formaat speaker zit.

Voordeel van een device als de Samsung is de draadloosheid (is dat een woord?) van dat soort systemen. Dat hebben andere merken ook maar losse componenten is een andere markt/andere doelgroep en biedt dit veelal niet. Er zijn zeker wel devices waarmee je (rear) speakers draadloos kan maken maar die kosten komen dan bovenop de speakers die je moet kopen. Met de prijzen die hier genoemd worden zie ik dat niets als optie wetende dat een simpele Marmitek al tegen de honderd euro is en Teufel een veelvoud daarvan vraagt voor hun Wireless Rear Station.

[...]

Als je alles via de receiver laat lopen dan moet elk device in de keten HDMI 2.1 ondersteunen als je de eigenschappen van die standaard wilt gebruiken. Wil je bijvoorbeeld alleen HDR (HDMI 2.0) dan kan je zonder problemen de PS5/XBX met HDMI 2.1 via de HDMI 2.0 receiver laten lopen naar de HDMI 2.1 TV. Wil je echter op 4K 120Hz gamen (HDMI 2.1) dan zal de receiver ook HDMI 2.1 moeten hebben.

Optie van een oudere receiver en dan alle bronnen naar de TV en werken met eARC kan alleen zou ik me daar niet te blind op staren. HDMI ARC is hit or miss. Je leest vaak dat het goed gaat maar het kan ook zo maar zijn dat het niet lekker werkt.

[...]

Voor mijn gevoel is het qua geluid redelijk lood om oud ijzer maar dat is vooral omdat ik niet heel positief ben tegenover Sound Bars en kleine speakers :P
Bedankt voor je reactie,

Ik begrijp het helemaal, al zou ik zelf graag zuilen willen zoals de Dali Oberon 5 zit ik met het probleem dat ik dus een kleine woonkamer heb, ik heb hier niet voldoende ruimte voor en dan heb je mijn vrouw nog die het verschrikkelijk vind dus moet er ergens tussen in gaan zitten..

Ik denk zelf ook dat losse componenten de beste keus zijn, dus een Yamaha of Denon receiver met HDMI 2.1 zou dan de slimste keus zijn i.c.m losse speakers.
(Wel jammer dat de Denon X2700H maar 1 HDMI 2.1 aansluiting heeft en dat er verder heel weinig keus is)

Ik snap dat kleine speakers niet geweldig zijn maar ik heb niet echt veel keus🤣 Ik heb altijd nog de optie op te upgraden als ik kies voor een receiver. 🙂

Ik heb niet echt veel verstand van speaker termen maar een lagere frequentie is dus beter? Ik heb bijvoorbeeld ooit de HKTS16 gehad deze begint bij 35hz en de JBL Cinema 610 bij 38hz.. is dat veel beter dan de teufel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DM89 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:35:
[...]
Ik heb niet echt veel verstand van speaker termen maar een lagere frequentie is dus beter? Ik heb bijvoorbeeld ooit de HKTS16 gehad deze begint bij 35hz en de JBL Cinema 610 bij 38hz.. is dat veel beter dan de teufel dan?
Het verschil tussen 35 en 38 Hz is te verwaarlozen. Het is meer dat 150 Hz (Teufel) erg hoog is om te beginnen. Alles daaronder moet dan door de subwoofer worden gedaan en dat klinkt gewoon niet lekker. Ik probeer altijd speakers te nemen waarbij de crossover ingesteld kan worden op 100 Hz of minder. Dit houdt in dat de crossover van de speaker al lager moet liggen aangezien het laagste punt veelal al op een vermindering van volume wordt gemeten ten opzichte van de rest van het bereik. Let wel dat laagste frequency van een speaker per merk anders gemeten wordt. Veelal wordt er op -3 dB gemeten, dan is de laagste frequentie 3 dB zwakker dan de rest van het signaal. Als je een merk als Yamaha neemt, die meten op soms -10 of meer dB, dan is het signaal nog zwakker. Ik weet niet meer welk merk het was maar ik heb ooit -20 dB gezien. Dan kan je hele mooie getallen opgeven maar het is alles behalve bruikbaar. Idem met vermogen opgeven met 10% THD. Leuke getallen om tot een hoog Wattage te komen maar wederom niet bruikbaar. Oppassen dat je dus appels met appels vergelijkt.

Edit:
Als grove berekening wordt veelal genomen dat de crossover als volgt "berekend" kan worden:
Laagste frequentie gemeten op -3 db is die waarde x 1,5.
Laagste frequentie gemeten op -6 db is die waarde x 2,0.

Dus als de speaker op 40 Hz zit op -3 dB zou je rond 60 Hz zitten met de crossover.
Let wel dat dit een guideline is en afhangt per ruimte. Akoestiek doet namelijk ook veel met het geluid.

Je kan ook eens op de term "LCR speaker" zoeken. Dat is een passieve speaker die je op de Front Left, Center en Front Right kanaal van de receiver aansluit. Dan heb je dus vooraan maar één speaker maar wel gevoed door drie dedicated kanalen. Er zijn niet heel veel van dat soort speakers en ik durf zo 1-2-3 ook niet te zeggen wat die doen qua prijs.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 14-10-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
FeaR schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:37:
[...]

Het verschil tussen 35 en 38 Hz is te verwaarlozen. Het is meer dat 150 Hz (Teufel) erg hoog is om te beginnen. Alles daaronder moet dan door de subwoofer worden gedaan en dat klinkt gewoon niet lekker. Ik probeer altijd speakers te nemen waarbij de crossover ingesteld kan worden op 100 Hz of minder. Dit houdt in dat de crossover van de speaker al lager moet liggen aangezien het laagste punt veelal al op een vermindering van volume wordt gemeten ten opzichte van de rest van het bereik. Let wel dat laagste frequency van een speaker per merk anders gemeten wordt. Veelal wordt er op -3 dB gemeten, dan is de laagste frequentie 3 dB zwakker dan de rest van het signaal. Als je een merk als Yamaha neemt, die meten op soms -10 of meer dB, dan is het signaal nog zwakker. Ik weet niet meer welk merk het was maar ik heb ooit -20 dB gezien. Dan kan je hele mooie getallen opgeven maar het is alles behalve bruikbaar. Idem met vermogen opgeven met 10% THD. Leuke getallen om tot een hoog Wattage te komen maar wederom niet bruikbaar. Oppassen dat je dus appels met appels vergelijkt.

Edit:
Als grove berekening wordt veelal genomen dat de crossover als volgt "berekend" kan worden:
Laagste frequentie gemeten op -3 db is die waarde x 1,5.
Laagste frequentie gemeten op -6 db is die waarde x 2,0.

Dus als de speaker op 40 Hz zit op -3 dB zou je rond 60 Hz zitten met de crossover.
Let wel dat dit een guideline is en afhangt per ruimte. Akoestiek doet namelijk ook veel met het geluid.

Je kan ook eens op de term "LCR speaker" zoeken. Dat is een passieve speaker die je op de Front Left, Center en Front Right kanaal van de receiver aansluit. Dan heb je dus vooraan maar één speaker maar wel gevoed door drie dedicated kanalen. Er zijn niet heel veel van dat soort speakers en ik durf zo 1-2-3 ook niet te zeggen wat die doen qua prijs.
Oke, duidelijk.

Dus bij voorkeur speakers met een frequentie van 100Hz of lager.. dus dan zou bijvoorbeeld de JBL Cinema 610 een betere keus zijn t.o.v de teufel set.

Ik ga het me nog eens allemaal bekijken 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DM89 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:35:
[...]
Dus bij voorkeur speakers met een frequentie van 100Hz of lager.. dus dan zou bijvoorbeeld de JBL Cinema 610 een betere keus zijn t.o.v de teufel set.
Nee. Het gaat om de laagste frequentie van de 5.0 speakers waarvan je dan de crossover van de subwoofer af kan leiden. Die 38 Hz die je aanhaalt is van de gehele JBL set, dus inclusief de subwoofer, en zegt niets over het bereik van de speakers en waar de subwoofer het overneemt. Teufel is één van de weinigen die van een complete 5.1 set het bereik per speaker opgeeft. De JBL zal niet veel voor de Teufel onderdoen, een 3" woofer is gewoon (te) weinig om druk mee op te bouwen. Maar nogmaals, dat is inherent aan de eis die je hebt van kleine speakers. Die zitten gewoon snel boven de 100 Hz of zelfs 150, 200 of 250 Hz.

Edit:
De genoemde M1 van B&W zijn ook geen speakers die de bank gaan doen laten trillen. Het is wel beter dan de Teufel en JBL puur kijkende naar de speakers maar persoonlijk zou ik nog een maatje groter gaan. Maar dat ben ik, mogelijk lig je helemaal niet wakker van een actievere subwoofer. Er zijn personen die het helemaal te gek vinden. Mijn set is behoorlijk goed afgesteld en ik krijg soms te horen dat er te weinig bas is. Kom ik bij die persoon staat daar een subwoofer vol open qua volume en crossover, alles onder de 250 Hz ging naar de subwoofer...

[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 14-10-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
DM89 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:35:
[...]

Oke, duidelijk.

Ik ga het me nog eens allemaal bekijken 😅
Even om je nog meer in de war te brengen het volgende:

Voor nog geen tientje meer dan de Q90 kan je het volgende aanschaffen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversYamaha RX-V485 Zwart€ 409,-€ 409,-
2SpeakersQ Acoustics 3020i (Wit)€ 124,50€ 249,-
1SpeakersQ Acoustics Q 3090Ci Centerspeaker (Wit)€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 837,-

Dit zal onmetelijk veel beter klinken dan de melkpakjes en ziet er ook nog eens mooier uit! Het geeft je bovendien een upgradepad. Mocht je de smaak te pakken krijgen dan kan je een subwoofer erbij zetten, en/of je kan vloerstaanders aanschaffen en de 3020i naar achteren verhuizen. Maar ook deze combinatie zal goed klinken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Of je koopt nog een paar 3020i speakers voor achter. Ik heb niet deze speakers, maar wel een set zoals deze, met een liggende center met 2 woofers, aangevuld met een sub, en dat klinkt erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
Ramon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

Even om je nog meer in de war te brengen het volgende:

Voor nog geen tientje meer dan de Q90 kan je het volgende aanschaffen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversYamaha RX-V485 Zwart€ 409,-€ 409,-
2SpeakersQ Acoustics 3020i (Wit)€ 124,50€ 249,-
1SpeakersQ Acoustics Q 3090Ci Centerspeaker (Wit)€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 837,-

Dit zal onmetelijk veel beter klinken dan de melkpakjes en ziet er ook nog eens mooier uit! Het geeft je bovendien een upgradepad. Mocht je de smaak te pakken krijgen dan kan je een subwoofer erbij zetten, en/of je kan vloerstaanders aanschaffen en de 3020i naar achteren verhuizen. Maar ook deze combinatie zal goed klinken.
Bedankt dat je met deze speakers komt, deze zijn echt mooi 👌 zien er erg goed uit! Had ze zelf nog niet eerder gezien.

De receiver vind ik dan weer erg lelijk en heeft geen HDMI 2.1 dus daar moet ik dan een andere voor kiezen i.v.m PS5/XSX. Zoals hierboven gezegd kan ik het ook via de TV laten lopen (LG C9) met eARC maar dat moet dan ook maar allemaal goed gaan.

Wellicht dan inderdaad beginnen met links rechts en midden en later uitbreiden naar achter en subwoofer..

Misschien kan ik het budget nog wel verhogen naar 1250,- maar dat zie ik eind november wel, misschien doen de speakers en receivers nog wat in prijs
met blackfriday en kan ik meer halen.

Edit: ik zie dat deze speakers ook op te hangen zijn, beugel kost wel 29 euro maar nu ben ik helemaal verkocht 🤣
ikweethetbeter schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:57:
Of je koopt nog een paar 3020i speakers voor achter. Ik heb niet deze speakers, maar wel een set zoals deze, met een liggende center met 2 woofers, aangevuld met een sub, en dat klinkt erg goed!
Zou ik dan ook wel willen maar mijn bankstel staat tegen de muur dus wordt misschien een beetje lastig om ze dan goed te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05 11:56
https://www.apollo.nl/nl/...ite-51-systeem-black-ash/

Speelt alle soundbar en teufel setjes weg, een svs sb1000 is een prima subwoofer en gaat veel dieper dan teufel subs.
upgraden naar B&W M1 heeft dan weinig zin denk namelijk niet dat die beter zijn dan deze set.
SVS gebruikt voor al zn speakers dezelfde tweeters, je kan ze prima mixen met hun andere mocht je later toch iets willen wijzigen of uitbreiden.

[ Voor 20% gewijzigd door Goofy1978 op 14-10-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
Goofy1978 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:33:
https://www.apollo.nl/nl/...ite-51-systeem-black-ash/

Speelt alle soundbar en teufel setjes weg, een svs sb1000 is een prima subwoofer en gaat veel dieper dan teufel subs.
upgraden naar B&W M1 heeft dan weinig zin denk namelijk niet dat die beter zijn dan deze set.
SVS gebruikt voor al zn speakers dezelfde tweeters, je kan ze prima mixen met hun andere mocht je later toch iets willen wijzigen of uitbreiden.
Mooie set, alleen met receiver erbij weer een stuk duurder maar hou het in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DM89 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:00:
[...]
Mooie set, alleen met receiver erbij weer een stuk duurder maar hou het in gedachten.
Focal Sib Evo zou eventueel ook nog kunnen, ook een complete 5.1 set met geen extreem opvallende blokken als speakers en met een iets vriendelijker prijsje. Nu zelfs erg goedkoop bij iEar. De SVS is wel echt onverslaanbaar qua sub, dat is en blijft een topmerk.

Ander dingetje nu het over budget gaat, let wel dat bij dit soort sets kabels veelal niet in zijn begrepen. Enkele tientallen meters luidsprekerkabel zit je snel aan. Nu hoeft dat echt de hoofdprijs niet te kosten maar houd er rekening mee dat het niet als verassing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
FeaR schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:02:
[...]

Focal Sib Evo zou eventueel ook nog kunnen, ook een complete 5.1 set met geen extreem opvallende blokken als speakers en met een iets vriendelijker prijsje. Nu zelfs erg goedkoop bij iEar. De SVS is wel echt onverslaanbaar qua sub, dat is en blijft een topmerk.

Ander dingetje nu het over budget gaat, let wel dat bij dit soort sets kabels veelal niet in zijn begrepen. Enkele tientallen meters luidsprekerkabel zit je snel aan. Nu hoeft dat echt de hoofdprijs niet te kosten maar houd er rekening mee dat het niet als verassing komt.
Ook een leuke set met een goede prijs inderdaad, hou ik ook in de gaten 👌

Ben zelf nu wel erg te spreken over de Q Acoustics speakers, wat groter van formaat maar erg mooi, hier zal dan alleen nog een keer een subwoofer bij moeten..

Van de kabels wist ik, die moet ik ook nog aanschaffen.

Voor nu zou het dan het volgende worden:
2 of 4x Q Acoustics 3020i
1x Q Acoustics 3090Ci Centerspeaker
1x Receiver met HDMI 2.1(Yamaha/Denon)

Receiver met HDMI 2.0 en eARC ondersteuning zou kunnen en drukt de kosten maar ik weet gewoon niet of dat een slimme keus omdat de apparaten dan via de TV lopen en niet via de Receiver 😅😅😅

Q Acoustics 3020i achter bij de bank mogelijk als de bank tegen de muur staat?

[ Voor 18% gewijzigd door DM89 op 14-10-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
DM89 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:13:
Receiver met HDMI 2.0 en eARC ondersteuning zou kunnen en drukt de kosten maar ik weet gewoon niet of dat een slimme keus omdat de apparaten dan via de TV lopen en niet via de Receiver 😅😅😅
Persoonlijk heb ik het liefst een receiver als AV hub. Ben je ook niet afhankelijk van eARC als het om HD audio gaat. Maar het is aan jou!
Q Acoustics 3020i achter bij de bank mogelijk als de bank tegen de muur staat?
Officieel zijn het "surround" speakers, geen "back" speakers, dus links en rechts naast de bank mag ook. Goed inregelen en het klinkt ongetwijfeld goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
ikweethetbeter schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:49:
[...]

Persoonlijk heb ik het liefst een receiver als AV hub. Ben je ook niet afhankelijk van eARC als het om HD audio gaat. Maar het is aan jou!

[...]

Officieel zijn het "surround" speakers, geen "back" speakers, dus links en rechts naast de bank mag ook. Goed inregelen en het klinkt ongetwijfeld goed.
Wat betreft het eerste ben ik het zeker met je eens, vind het jammer dat Denon ervoor gekozen heeft maar 1 HDMI 2.1 aansluiting te maken en de rest 2.0 maar goed.

Oke duidelijk, het inregelen zal ook nog een dingetje worden aangezien ik er niet zoveel verstand van heb maar ook dat zal wel goed komen

Eventueel nog advies voor een goede betaalbare subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
DM89 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:57:
Oke duidelijk, het inregelen zal ook nog een dingetje worden aangezien ik er niet zoveel verstand van heb maar ook dat zal wel goed komen
Dat gebeurt grotendeels automatisch, met een calibratiemicrofoon.
Eventueel nog advies voor een goede betaalbare subwoofer?
Deze als je 'm nog kunt vinden, anders de 12" versie (die heb ik). Betaal er niet teveel voor, hij was ooit €199 (10") / €249 (12").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
ikweethetbeter schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:53:
[...]

Dat gebeurt grotendeels automatisch, met een calibratiemicrofoon.

[...]

Deze als je 'm nog kunt vinden, anders de 12" versie (die heb ik). Betaal er niet teveel voor, hij was ooit €199 (10") / €249 (12").
Oke, is dit dan het nieuwe model?
pricewatch: Klipsch R-100SW (Zwart)

Had deze subwoofers al voorbij zien komen, zien we goed uit.

Nog maar even puzzelen wat en hoe maar een soundbar gaat het in ieder geval zeker niet meer worden 😅

[ Voor 12% gewijzigd door DM89 op 14-10-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:24
DM89 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:45:
Beste Tweakers,

Ik twijfel tussen een soundbar of receiver met 5.1 set om beter geluid te krijgen tijdens het gamen en films/series kijken. Het gaat gebruikt worden i.c.m een LG OLED C9 en de Xbox Series X/PS5.

Ik wil het compact houden i.v.m een woonkamer die niet al te ruim is dus het moet een soundbar worden of een compacte 5.1 set. Boekenplank speakers of zuilen zijn helaas geen optie.

Soundbar: pricewatch: Samsung HW-Q90R

Helaas geen HDMI 2.1 dus zal de apparaten aan de TV moeten aansluiten en het geluid via eARC naar de soundbar moeten sturen.

Receiver:
pricewatch: Yamaha RX-V4A
Of

Met 5.1 set: pricewatch: Teufel Consono 35 Mk3 (Zwart)

Deze receivers zijn future proof met HDMI 2.1, de teufel set krijgt veel goede beoordelingen maar zal niet de beste keus zijn. Hier heb ik de mogelijkheid later weer eens te upgraden naar betere speakers.

Heb zelf geen ervaring met de receivers, Denon heeft zo te zien wat meer te bieden maar is dan ook weer wat duurder..

Wat zou hier de betere keus zijn volgens jullie, de soundbar of een receiver met teufel set? Zou de teufel set sowieso al beter klinken dan de Q90R?

Het is eventueel ook nog een optie om een ouder model receiver met eARC te kopen en de apparaten aan te sluiten op de TV om vervolgens met eARC het geluid naar de receiver te sturen maar of dat slim is?
Omdat het kan, meer argumenten heb ik niet.

https://www.bestsellers.n...erm=JBL+JBLBAR913DBLACKEP

[ Voor 13% gewijzigd door Bschnitz op 14-10-2020 22:16 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Nee, dit is een ander model, met minder vermogen, maar mogelijk krachtig genoeg.
Nog maar even puzzelen wat en hoe maar een soundbar gaat het in ieder geval zeker niet meer worden 😅
Alles heeft z'n voors en tegens, ook een soundbar heeft voordelen, maar wil je goed geluid, dan moet je toch een sub hebben, en dan is het al niet meer zo compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@FeaR Je hebt gelijk, ik had niet gekeken wat die Samsung precies was, maar als het idd een lcr speaker met losse surrounds en een subwoofer ìs, dan gaat mijn verhaal slechts gedeeltelijk op en is het niet per definitie een matige keuze.

Ik lees dat @DM89 inmiddels al overtuigd is van losse speakers en een goede subwoofer. Dat is mooi, maar weet wel dat het hele gebeuren (en dan vooral de subwoofer) gemaakt of gekraakt wordt door de plaatsing en de akoestiek in de ruimte. Daar kun je invloed op uitoefenen, maar het succes hangt af van hoe ver je daarin wil gaan en je moet ook een beetje geluk hebben.

Ook is het belangrijk om te weten dat je vrij makkelijk went aan een bepaalde geluidsweergave. Dat geldt niet voor iedereen, maar ik denk dat de overgrote meerderheid na de initiële aanschaf nooit meer kritisch is op het geluid wat het produceert. Dus, je kunt het zo gek maken als je wilt, er zal bijna altijd iets beters zijn. De vraag is of het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
LA-384 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 06:30:
@FeaR Je hebt gelijk, ik had niet gekeken wat die Samsung precies was, maar als het idd een lcr speaker met losse surrounds en een subwoofer ìs, dan gaat mijn verhaal slechts gedeeltelijk op en is het niet per definitie een matige keuze.

Ik lees dat @DM89 inmiddels al overtuigd is van losse speakers en een goede subwoofer. Dat is mooi, maar weet wel dat het hele gebeuren (en dan vooral de subwoofer) gemaakt of gekraakt wordt door de plaatsing en de akoestiek in de ruimte. Daar kun je invloed op uitoefenen, maar het succes hangt af van hoe ver je daarin wil gaan en je moet ook een beetje geluk hebben.

Ook is het belangrijk om te weten dat je vrij makkelijk went aan een bepaalde geluidsweergave. Dat geldt niet voor iedereen, maar ik denk dat de overgrote meerderheid na de initiële aanschaf nooit meer kritisch is op het geluid wat het produceert. Dus, je kunt het zo gek maken als je wilt, er zal bijna altijd iets beters zijn. De vraag is of het nodig is.
Het gaat vrijwel zeker losse componenten worden en geen soundbar meer, het kost wat meer maar ben bereid tot 1250,- te gaan en hopelijk komenn er een paar mooie aanbiedingen met black friday 🙂

Wat betreft de plaatsing heb ik niet veel keus, de subwoofer komt links of rechts langs de TV kast.

Ik ben geen audiofiel maar hoor zeker bij muziek wel als iets goed klinkt of niet maar zoals je zegt je kan het zo gek maken als je zelf wilt maar denk met de keuze die ik nu wil gaan maken zeker goed zit.

Twijfel nu dan nog tussen 2x front en 1x center + sub of 2x front 2x surround en 1x center en dan later een sub (en welke sub)

Afstellen vind ik vaak een moeilijker proces omdat ik er nog niet zoveel vanaf weet zoals cross over instellen etc maar dit komt wel zodra ik de speakers heb kan ik hier altijd nog om advies vragen.

Zouden jullie de pricewatch: Denon AVR-X2700H kiezen boven de pricewatch: Yamaha RX-V4A ?

Ik heb gelezen dat de auto-correctie van Denon wel beter is dan die van Yamaha?

Voordeel van de Denon meer aansluitingen nadeel is dat deze maar 1 HDMI 2.1 heeft.. de Yamaha minder aansluitingen maar alle HDMI zijn 2.1. 😅

Helaas zijn er (nog steeds) geen andere receivers met HDMI 2.1

[ Voor 6% gewijzigd door DM89 op 15-10-2020 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Zelf ben ik begonnen met twee front speakers, heel kort daarna kwamen er twee surround speakers bij. Volgens mij heeft het een jaar geduurd voordat er een center kwam, kort daarna een subwoofer en zo'n jaar daarna een tweede subwoofer.

Persoonlijke mening;
  • De surround speakers zijn leuk, maar voegen het minste toe aan de ervaring.
  • De center wordt pas belangrijk als je em hebt, in die zin dat je daarvoor niets wezenlijke mist, maar wel duidelijk een meerwaarde kent. Vooral spraak is veel duidelijker. De twee front speakers gedragen zich meer als surround speakers zodra je een center hebt.
  • De subwoofer is een welkome toevoeging, mits deze goed past in de ruimte qua prestaties en akoestiek. Precies de reden dat ik er twee heb, zodat je met slim afstellen en een equalizer de meeste oneffenheden eruit kunt halen. Toen ik nog 1 sub had, zat ik constant aan de gainknop te draaien, omdat de sub het ene moment niet hoorbaar was en het andere moment zowat de buren aan de deur stonden. Ik had dus geen geluk met de akoestiek.
Niet om je een bepaalde richting in te sturen, maar om aan te geven wat je kunt verwachten en dat evt tegenvallend geluid niet perse aan de speaker ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 15-10-2020 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
LA-384 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:02:
Zelf ben ik begonnen met twee front speakers, heel kort daarna kwamen er twee surround speakers bij. Volgens mij heeft het een jaar geduurd voordat er een center kwam, kort daarna een subwoofer en zo'n jaar daarna een tweede subwoofer.

Persoonlijke mening;
  • De surround speakers zijn leuk, maar voegen het minste toe aan de ervaring.
  • De center wordt pas belangrijk als je em hebt, in die zin dat je daarvoor niets wezenlijke mist, maar wel duidelijk een meerwaarde kent. Vooral spraak is veel duidelijker. De twee front speakers gedragen zich meer als surround speakers zodra je een center hebt.
  • De subwoofer is een welkome toevoeging, mits deze goed past in de ruimte qua prestaties en akoestiek. Precies de reden dat ik er twee heb, zodat je met slim afstellen en een equalizer de meeste oneffenheden eruit kunt halen. Toen ik nog 1 sub had, zat ik constant aan de gainknop te draaien, omdat de sub het ene moment niet hoorbaar was en het andere moment zowat de buren aan de deur stonden. Ik had dus geen geluk met de akoestiek.
Niet om je een bepaalde richting in te sturen, maar om aan te geven wat je kunt verwachten en dat evt tegenvallend geluid niet perse aan de speaker ligt.
Hier kan ik wel wat mee, sowieso 2x front en 1x center en dan zal ik voor een sub gaan kijken en later achter uitbreiden.

Toen ik voorheen een 5.1 set had zat ik ook te met de sub, je hoorde de sub beter als je rond liep dan als je voor de tv zat 🤣 maar dit was een sub van de HKTS16.

We zullen zien wat het gaat doen maar denk dat de akoestiek bij mij ook niet top is. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
De center speaker is belangrijk, daar komen de dialogen uit. Links en rechts voor geven een ruimtelijk beeld, links en rechts achter (of surround) maken het ruimtelijke beeld "af", die zijn nodig voor de effecten, maar zijn niet essentieel als je in stappen de set wilt gaan opbouwen. Een sub maakt het frequentiespectrum compleet, die maakt het geluid "vol", de sub is imho belangrijker dan de surround speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
Ik heb inmiddels wat keuzes gemaakt en ook al besteld, nog een maand wachten duurt me toch te lang 🤣

Front:
pricewatch: Q Acoustics 3020i (Zwart)

Center:
pricewatch: Q Acoustics Q 3090Ci Centerspeaker (Zwart)

Receiver:

Subwoofer moet ik nog bestellen en zit nu aan deze te denken:

pricewatch: Klipsch R-12SW (Zwart)

Lijkt mij wel een geschikte subwoofer en past goed in mijn budget, iemand ervaring met deze sub?

Wat betreft speaker kabel zat ik te denken aan 2.5mm kabel van oehlbach

https://www.bol.com/nl/p/...NAOw.1_4.5.ProductPageUrl

Is dit een goede speakerkabel? Speakers gaat toch 4mm maar 2.5mm lijkt mij meer dan genoeg?

[ Voor 4% gewijzigd door DM89 op 24-10-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@DM89
Die sub heb ik ook! Heeft heel veel power, mogelijk is het nodig om na het calibreren het volume van de sub nog even wat terug te draaien. Doet het zeer goed bij films en muziek, ze vullen mijn speakers (vanaf 90 Hz) goed aan.

De speakerkabels zijn prima. Het merk maakt niet het verschil, wel 2,5mm2 doorsnee aders, dat zorgt voor verliesvrije signaaloverdracht, ook als je het volume wat opendraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
ikweethetbeter schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:08:
@DM89
Die sub heb ik ook! Heeft heel veel power, mogelijk is het nodig om na het calibreren het volume van de sub nog even wat terug te draaien. Doet het zeer goed bij films en muziek, ze vullen mijn speakers (vanaf 90 Hz) goed aan.

De speakerkabels zijn prima. Het merk maakt niet het verschil, wel 2,5mm2 doorsnee aders, dat zorgt voor verliesvrije signaaloverdracht, ook als je het volume wat opendraait.
Nice, een goede keuze dan. 👌
Bij MaxICT nu voor een goede prijs maar vertrouw die shop niet helemaal. 🤔

Sowieso kalibreren met het kalibratie systeem van Denon maar heb gelezen dat het niet heel goed werkt maar handmatig instellen is voor mij te lastig gezien ik er nog niet genoeg vanaf weet.
Geloof dat ik ook de cross over moet instellen zodat het lage meer door de sub gaat?

Mocht je daar nog tips voor hebben hoor ik het graag.

Kabels heb ik besteld!

Ben erg benieuwd wat ik te horen krijg als ik alles aangesloten hebt aangezien ik het koop zonder vooraf te beluisteren.

[ Voor 16% gewijzigd door DM89 op 24-10-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
DM89 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:21:
Sowieso kalibreren met het kalibratie systeem van Denon maar heb gelezen dat het niet heel goed werkt maar handmatig instellen is voor mij te lastig gezien ik er nog niet genoeg vanaf weet.
Geloof dat ik ook de cross over moet instellen zodat het lage meer door de sub gaat?

Mocht je daar nog tips voor hebben hoor ik het graag.
Eerst geef je aan je receiver op welke speakers je hebt. Volgens mij geef je daar ook de crossover frequentie op, anders (of: ook) geef je het op op de regelaar op de sub. Een beetje overlap is goed. Dan kalibreren, en eventueel met de hand zaken bijstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
ikweethetbeter schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:23:
[...]

Eerst geef je aan je receiver op welke speakers je hebt. Volgens mij geef je daar ook de crossover frequentie op, anders (of: ook) geef je het op op de regelaar op de sub. Een beetje overlap is goed. Dan kalibreren, en eventueel met de hand zaken bijstellen.
Nee, je doet eerst een audyssey run, alle kanalen krijgen hierbij een signaal af te spelen, de kanalen die je niet hebt, produceren geen geluid en worden uitgeschakeld. Vervolgens kijk je even hoe de receiver de speakers herkent, meestal mag je deze naar "small zetten". Ook de crossover kun je hierna nog aanpassen, een algemene stelregel die ik vaker genoemd zie worden is 1,5x de laagste opgegeven frequentie (@ +/- 3db). Voor de 3020 betekent dat een crossover van 90-100hz en voor de 3090 een crossover van 110-120hz. Volgens mij kun je die aanpassingen niet vantevoren maken, en als dat wel gaat, wordt het volgens mij door audyssey overschreven.

Wat ik echter eerst zou controleren is hoeveel het subwoofer kanaal gecorrigeerd wordt. De denon kent een limiet van 12db correctie (zowel negatief als positief). Stel dat het subwoofer kanaal met -12db gecorrigeerd wordt, dan is dat op de limiet en onbetrouwbaar (het kan dat het kanaal meer dan 12db negatief gecorrigeerd moet worden). In dat geval draai je de gain knop op de sub wat terug en doe je een nieuwe audyssey run totdat de correctie ergens tussen. -12 en +12db zit. Meestal kun je beter beginnen met de gain op 25% te zetten (handleiding adviseert 50%, maar dat is met een 12" sub vaak aan de hoge kant).

De setting lpf for lfe laat je ten alle tijden op 120hz staan (dat is al de harde grens van het subwoofer kanaal, hoger heeft dus geen zin en lager resulteert in ontbreken van geluidsfrequenties).

De crossover op de sub zet je ten alle tijden op maximaal, tenzij er een signaal met alle frequenties naar de subwoofer gaat (wat niet het geval als je op de receiver de subwoofer uitgang gebruikt).

Wat betreft kabels kun je eigenlijk geen miskoop begaan. Je betaald eerder onnodig teveel dan dat je 'slechte' kabels neemt doordat je erop bezuinigd. Doorgaans wordt cca (aluminium kern met laagje koper) afgeraden, maar het is niet dat daar krakend, dof geluid uit komt. Met de korte afstanden die we in een woonkamer hebben, maakt het eigenlijk geen reet uit welke kabels je neemt. 2,5mm² is altijd goed en een mooie middenweg tussen degelijk onder alle omstandigheden en werkbaar. Gelukkig is die oehlbach nog betaalbaar, dus dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
LA-384 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 00:46:
[...]

Nee, je doet eerst een audyssey run, alle kanalen krijgen hierbij een signaal af te spelen, de kanalen die je niet hebt, produceren geen geluid en worden uitgeschakeld.
Het is alweer enige tijd geleden dat ik dat heb gedaan, maar volgens mij moet je eerst opgeven of je (links en rechts voor) kleine of grote speakers hebt, en daarna laat je je receiver kalibreren (Accu EQ / Audyssey). Maar, ik kan me vergissen...

Verder goede tips over de LFE correcties!
Wat betreft kabels kun je eigenlijk geen miskoop begaan. Je betaald eerder onnodig teveel dan dat je 'slechte' kabels neemt doordat je erop bezuinigd. Doorgaans wordt cca (aluminium kern met laagje koper) afgeraden, maar het is niet dat daar krakend, dof geluid uit komt. Met de korte afstanden die we in een woonkamer hebben, maakt het eigenlijk geen reet uit welke kabels je neemt. 2,5mm² is altijd goed en een mooie middenweg tussen degelijk onder alle omstandigheden en werkbaar. Gelukkig is die oehlbach nog betaalbaar, dus dat is prima.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb merkloze kabels, wel gekocht bij een goede hifi zaak, en heb er ongeveer €20 voor 10m betaald. Heb je dunne kabels, dan heb je meer weerstand, vooral als je het wat harder zet en er een grotere stroom doorheen gaat en het wat warm wordt. Te dikke aders is verspilling van geld, 2,5mm2 is prima. Er zijn zelfs duurdere merkkabels die dunner zijn...

[ Voor 48% gewijzigd door ikweethetbeter op 25-10-2020 07:37 . Reden: Was niet compleet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
ikweethetbeter schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:21:
[...]

Het is alweer enige tijd geleden dat ik dat heb gedaan, maar volgens mij moet je eerst opgeven of je (links en rechts voor) kleine of grote speakers hebt, en daarna laat je je receiver kalibreren (Accu EQ / Audyssey). Maar, ik kan me vergissen...
Nu ben ik er ook niet 100% zeker meer van, maar volgens mij wordt een speaker automatisch herkent als aanwezig wanneer deze aangesloten wordt, of tijdens de audyssey setup. De subwoofer moet je misschien wel handmatig aangeven.
Wat ik wel vrij zeker weet is dat de instellingen (zoals; small/large, crossover, afstand) worden overschreven door audyssey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
@ikweethetbeter @LA-384

Wederom bedankt voor jullie reacties, ik zal de audyssey setup volgen en vervolgens de uitkomt hier vermelden aankomende week.

Ik moet nog een subwoofer kabel kopen, nu zie ik 2 verschillende kabels:

RCA naar 2 x RCA
LFE subwoofer kabel

Bijvoorbeeld:
https://doublepoint.nl/oe...kabel-cinch-cinch-3m-mono

Of

https://www.coolblue.nl/p...naar-2-x-rca-2-meter.html

Ik moet de eerste hebben toch?

[ Voor 53% gewijzigd door DM89 op 25-10-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
Nou, de X2700H ga ik denk ik maar annuleren en dan toch maar kiezen om geluid via eARC te laten lopen i.v.m dit probleem:

https://www.audioholics.com/news/bug-in-hdmi-2.1-chipsets

Van de andere kant werkt 4k60hz wel gewoon en dat is voldoende maar heb er geen goed gevoel bij.

Zou een X1600H ook voldoen met deze speakers?

[ Voor 51% gewijzigd door DM89 op 25-10-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
DM89 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:51:
Ik moet nog een subwoofer kabel kopen, nu zie ik 2 verschillende kabels:

<knip>

Ik moet de eerste hebben toch?
Ja, je hebt een mono (LFE subwoofer) kabel nodig. Kabels speciaal voor de lage tonen van subwoofers... ik weet niet wat dat is, het enige "bijzondere" is dat je voldoende hebt aan een mono kabel, en vaak staat je sub iets verder weg dan je (analoge) audiobronnen dus is een meter niet lang genoeg. Volgens mij heeft deze kabel ook geen problemen om tonen boven de 120 Hz te transporteren. Maar, bottom line, dit is de juiste kabel.
DM89 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:56:
Nou, de X2700H ga ik denk ik maar annuleren en dan toch maar kiezen om geluid via eARC te laten lopen i.v.m dit probleem:

https://www.audioholics.com/news/bug-in-hdmi-2.1-chipsets

Van de andere kant werkt 4k60hz wel gewoon en dat is voldoende maar heb er geen goed gevoel bij.

Zou een X1600H ook voldoen met deze speakers?
De X2700H heeft eARC en HDMI 2.1, de X1600H heeft eARC en HDMI 2.0. De laatste heeft geen HDMI 2.1 bug, maar hij heeft dan ook geen HDMI 2.1. Of je dat ooit nodig hebt weet ik niet. Kwalitatief is de X2700H iets beter, maar of je dat hoort? Hij is vooral een jaar jonger, heeft een DAB+ tuner, en is daardoor misschien iets toekomstvaster. Maar dat was je vraag niet.

Ja, de X1600H zal ook voldoen met deze speakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
ikweethetbeter schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:11:
[...]

Ja, je hebt een mono (LFE subwoofer) kabel nodig. Kabels speciaal voor de lage tonen van subwoofers... ik weet niet wat dat is, het enige "bijzondere" is dat je voldoende hebt aan een mono kabel, en vaak staat je sub iets verder weg dan je (analoge) audiobronnen dus is een meter niet lang genoeg. Volgens mij heeft deze kabel ook geen problemen om tonen boven de 120 Hz te transporteren. Maar, bottom line, dit is de juiste kabel.

[...]

De X2700H heeft eARC en HDMI 2.1, de X1600H heeft eARC en HDMI 2.0. De laatste heeft geen HDMI 2.1 bug, maar hij heeft dan ook geen HDMI 2.1. Of je dat ooit nodig hebt weet ik niet. Kwalitatief is de X2700H iets beter, maar of je dat hoort? Hij is vooral een jaar jonger, heeft een DAB+ tuner, en is daardoor misschien iets toekomstvaster. Maar dat was je vraag niet.

Ja, de X1600H zal ook voldoen met deze speakers!
Thanks, ik begrijp dat de x1600h geen HDMI 2.1 heeft maar dit kan ik dan oplossen door eARC te gebruiken tot er een receiver uitkomt zonder bug en dus goed werkt..

Ik vind 600,- voor een apparaat met een hardware probleem toch wel een dingetje 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-04 09:00
DM89 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:51:
[...]

Thanks, ik begrijp dat de x1600h geen HDMI 2.1 heeft maar dit kan ik dan oplossen door eARC te gebruiken tot er een receiver uitkomt zonder bug en dus goed werkt..

Ik vind 600,- voor een apparaat met een hardware probleem toch wel een dingetje 😅
Lijkt mij dat als je nu een x2700h koopt, dat je dan onder garantie een vervangend werkend hdmi 2.1 print krijgt.

Zelf twijfel ik nog tussen de Denon x2700h of de marantz SR5015 , iemand ervaring met deze 2?

[ Voor 4% gewijzigd door markie1985 op 04-11-2020 19:25 ]

Pagina: 1