huis domotica welk systeem.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Mijn vraag

Ik speel langzaam aan met slimme lampen en stekkers en vind het zo fijn dat ik wil uitbreiden.
Ik doe nu alles via google home omdat ik dan vanaf mijn telefoon (Android) en mijn vrouw iOS beide dezelfde lay-out hebben. Wat redelijk overzichtelijk is.
Waar ik nu tegen aan loop is dat alles via google gaat en veel dingen via wifi gaan.
Met kans op storing wil ik dus graag een systeem wat offline ook functioneert.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ik heb nu het volgende .
Slimme lampen en stekker van IKEA tradfri met een hub.
Sonoff pow schakelaars en sonof stekker plug die heel fijn zijn omdat er een fysieke knop aanwezig is.
Die gaan over China (ewelink) en vervolgens google home.
Sonos connect voor de analoge stereo installatie.
En nu bij de action lsc bewegings melders en lampen gekocht om een hotel schakeling van de hal beneden en boven te maken .
Gaat via China cloud service (tuya).en ook weer google home.
Netatmo présence camera
Honeywell lyric r6

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Google home app .
Ik heb gekeken naar homemassistant maar het bewerken van codes en zoeken op github is mij te veel werk .

Nu zag ik homey en die lijkt alles te moeten kunnen wat ik wil.
Ik wil dus onder andere de badkamer verlichting ook op sensoren en de ventilatie bij een hoge luchtvochtigheid.
P1 meter van homewizard kunnen zien buiten hun app op.
Lampen kunnen schakelen bij schemer .
Betrouwbare bewegingssensoren die niet snel leeg gaan.

Als ik alles offline kan doen dan kan ik de lampen onder constante stroom zetten en de fysieke schakelaars vervangen voor een blindplaat of een slimme muur schakelaar die ook met de zigbee lampen werken.

Zijn er nog alternatieve home controllers die voor luie mensen goed te behappen zijn en betrouwbaar.

Prijs onder 1000 euro.

Beste antwoord (via Fantasma7988 op 20-10-2020 10:37)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat zou een markt zijn voor de Homey. Daar heb ik zelf alleen geen ervaring mee maar die zet zich daarvoor in de markt. Toch zou je ook naar Home Assistant kunnen kijken. Afgelopen tijd zijn er enorme stappen gemaakt waardoor je het gros gewoon allemaal via de GUI kunt doen. Tuurlijk, het is open source en daarmee kan je het zo gek maken wat je wilt. Maar out of the box, zonder code of Github kan je al heen veel doen zonder ook maar een moment code aan te raken.

MAAR, beide oplossingen halen niet zomaar al je producten out the cloud. Zo is Tradfri wel gewoon locaal maar zal je LSC spul nog de Tuya cloud nodig hebben bijvoorbeeld. Bij sommige aanbieders heb je gewoon geen keuze. Dat zal je moeten uitzoeken voor al je producten.

Zelf ben ik daar ook niet happig op, niet alleen omdat je dan letterlijk in het donker zit bij een storing op de cloud servers, maar vooral ook, hoe lang blijven die draaien? Mooi dat het nu werkt, maar over 5 jaar, draaien ze dan nog of moet je dan opeens een maandbedrag betalen.

Voor een aantal zaken heb je nog de onofficiële manier om ze uit de cloud te halen. Zo kan je bijvoorbeeld Tasmota op een Sonoff zetten waardoor deze lokaal werkt. Niet mega moeilijk en tonnen aan info over te vinden maar het is toch wel richting "het bewerken van codes en zoeken op github". Je moet er even voor gaan zitten.

Wil je echt out of the box out of the cloud dan zit er niets anders op om die elementen in je domotica te vervangen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat zou een markt zijn voor de Homey. Daar heb ik zelf alleen geen ervaring mee maar die zet zich daarvoor in de markt. Toch zou je ook naar Home Assistant kunnen kijken. Afgelopen tijd zijn er enorme stappen gemaakt waardoor je het gros gewoon allemaal via de GUI kunt doen. Tuurlijk, het is open source en daarmee kan je het zo gek maken wat je wilt. Maar out of the box, zonder code of Github kan je al heen veel doen zonder ook maar een moment code aan te raken.

MAAR, beide oplossingen halen niet zomaar al je producten out the cloud. Zo is Tradfri wel gewoon locaal maar zal je LSC spul nog de Tuya cloud nodig hebben bijvoorbeeld. Bij sommige aanbieders heb je gewoon geen keuze. Dat zal je moeten uitzoeken voor al je producten.

Zelf ben ik daar ook niet happig op, niet alleen omdat je dan letterlijk in het donker zit bij een storing op de cloud servers, maar vooral ook, hoe lang blijven die draaien? Mooi dat het nu werkt, maar over 5 jaar, draaien ze dan nog of moet je dan opeens een maandbedrag betalen.

Voor een aantal zaken heb je nog de onofficiële manier om ze uit de cloud te halen. Zo kan je bijvoorbeeld Tasmota op een Sonoff zetten waardoor deze lokaal werkt. Niet mega moeilijk en tonnen aan info over te vinden maar het is toch wel richting "het bewerken van codes en zoeken op github". Je moet er even voor gaan zitten.

Wil je echt out of the box out of the cloud dan zit er niets anders op om die elementen in je domotica te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:22:

Bedankt voor je reactie ,
De lsc lampen heb ik gekocht om het uit te proberen dat koste samen 40 euro .de sonoff kan ook eruit als er goede vervangers voor zijn.

Maar tot nu toe zijn het beide producten die met schemer timers werken.(tradfri niet)
Tasmota en Mqtt op de sonoff heb ik wel over gelezen en dat is een klusje die mij wel gaat lukken.
Echter kom ik dan weer op home assistant uit waar ik toch eerst veel uur in moet steken.
Heb ook geen 2 linkerhanden maar wil niet dagelijks bezig zijn met aanpassen en testen etc .
Daarbij ben ik wekelijks in een paar dagen niet thuis en dus moet het voor vrouw lief ook gewoon goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Met Tasmota op je Sonoff zit niet niet perse vast aan Home Assistant. Dit geeft je de mogelijkeheid voor MQTT of de REST-api. Nu ken ik Homey dus niet zo goed maar volgens mij zou het daar ook moeten werken.

Ook denk ik dat voor alle wat uitgebreidere opties (incl Home Assistant en Homey) geldt dat je er toch echt wat uurtjes in moet steken.

En wat betreft de WAF ("moet het voor vrouw lief ook gewoon goed werken") is naar mijn idee ook niet afhankelijk van de sturing maar van wat je er mee laat doen. Natuurlijk is de kans dat er iets stuk gaat bij een complexe taak groter en waarschijnlijk ook irritanter. Maar denk het het dan slimmer is om het gewoon weer klein te beginnen.

Zoals gezegd, Home Assistant is open source, met de investering van een Raspberry Pi kan je dus al eens kijken of je het wat vindt. Toegegeven, eerste stappen om het aan de praat te krijgen (en later bijvoorbeeld van een SSD te draaien of als Docker op je NAS ofzo) zullen meer hard core zijn dan off the shelve controllers. Maar in dagelijks gebruik is het echt niet meer zo hard code code als dat het een (paar) jaar terug was.

Functionaliteit en complexiteit gaan nu eenmaal hand in hand. Nu kan ik niet inschatten hoeveel tijd je er aan kwijt wilt zijn maar het is denk ik wel wijs je verwachtingen daar op aan te passen. Deels kan je dit goedmaken door voor een enkel systeem te gaan en dus niet te mengen tussen fabrikanten. Grootste nadeel is dat je dan bent overgeleverd aan die fabrikant en ook diens prijzen. Ik noem het maar de Apple strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Oké even over na gedacht en toch maar een raspberry pi4 besteld met 2gb geheugen een 3a voeding en de kaart 32 gb.
Youtube filmpje bekeken over hoe hass io erop te zetten en dat gaat allemaal lukken.

Dan wil ik het volgende.
Mijn Sonos connect met spotify erin hebben.
De IKEA tradfri lampen (kan ik dan de IKEA bridge uit zetten?)
De lg c9 erin.
Google home mini met assistent toevoegen .

Dan of de sonoff flashen of een goede vervanger ervoor kopen,Dat zijn slimme stekker met fysieke knop en een schakelaar 16 ampère voor mijn buiten stopcontacten.

Waar te beginnen en waar aan te denken .bedankt voor de input zover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik heb geen ervaring met Sonos, ls en Google Home integratie. En om mee te beginnen lijkt me dat ook "te moeilijk". Niet dat het volgens mij lastig is maar lijkt me beter als je met wat lokale lampen begint.

Wat betreft Tradfri, daar heb je twee keuzes. Of de Tradfri hub blijven gebruiken en deze koppelen. Of voor Zigbee USB stick gaan en een van de Zigbee integraties kiezen. (Keuze is vaak het sleutelwoord bij open software :D) Voor nu zou ik eerst gewoon de Tradfri hub koppelen, dan zou je gelijk alle huidige lampen beschikbaar moeten hebben. Kan je daar eerst mee spelen.

Daarna kan je dan integratie voor integratie de andere dingen proberen.

De Sonoff's kunnen een mooie sidetrack zijn. Zodra je daar Tasmota op hebt gekregen en heb ingesteld is het een kwestie van de MQTT broker installeren, configureren, Tasmota met MQTT verbinden en auto discovery aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Ja de sonoff laat ik eerst even voor wat het is daar kan ik in de kerstvakantie wel rustig mee aan de gang.

Wat ik zag gaat de Sonos ook wel lukken.
Zigbee usb stick toevoegen geeft me de mogelijkheid om ook andere zigbee stekkers en sensoren toe te voegen toch ?

Zigbee werkt buiten mijn wifi signaal om en geeft signaal door naar de volgende lamp klopt dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Sonoff moet je even doorhebben en hangt nogal af van welke je wilt doen. Maar tonnen aan info over te vinden.

Met een Zigbee stick kan je inderdaad ook andere Zigbee devices toevoegen. Eigenlijk alle integraties ondersteunen alle gangbare en er komen steeds bij. Welke stick je zou willen en welk pakket is vooral even lezen. Biede hebben wat smaken met voor en nadelen. En ze worden niet allemaal door elk ondersteund. Zelf draai in Zigbee2MQTT met veel plezier. Begonnen met de CC2531 (en draai ik nog) met als voordeel dat hij erg goedkoop is. Leuk om mee te beginnen maar niet zo krachtig (beperkte grote van je Zigbee netwerk) en zijn bereik is nogal slecht.

Zigbee zet inderdaad zijn eigen meshnetwerk op. Alle niet battery powered devices zijn in de regel ook router en geven het signaal dus door. Battery powered devices doen dit niet (zijn alleen (end) node) omdat het nu eenmaal extra energie kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-06 15:54
V.w.b. Zigbee en Homeassistant is de Conbee 2 een mooi alternatief om je zigbee sensors/lichten ect werkend te krijgen in Home Assistant.
Nu is deze stick 40 euro, Sonoff zou ook een goedkopere stick van ongv. 10 euro die ook goed zou moeten werken.

In Hassio kan vervolgens dan kiezen (met deze 2 sticks) voor DeCon of ZHA als software (die communiceert met de USB stick).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-02 13:30
Wat betreft de Google Home integratie zijn er een aantal vragen die open staan. Gaat het je primair om je google home apparaat te bedienen. Zoja dan is het activeren van de Cast integratie genoeg in de UI.

Gaat het over de integratie de andere kant op, oftewel je domotica bedienen via Google Home, dan heb je 2 opties. Je kunt ervoor kiezen om het zelf te regelen, dan moet je een best hands-on traject volgen met een eigen App registreren bij Google. Dit is goed te doen, maar vereist geduld en wat basis kennis.

Alternatief is gebruik maken van Home Assistant Cloud, hierbij betaal je een klein bedrag aan Nabu Casa (het bedrijf achter Home Assistant). Nabu Casa regelt dan de integratie met Google Home door jouw devices in Home Assistant door te lussen naar de Google Home servers. Ja niet gratis, maar zeer eenvoudig en je bedrag ondersteund gedeeltelijk de door ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
@Vaatdoek82
Ik heb zojuist een c2531 besteld met daarop een zigbeemqtt software geflashed van een mede tweaker . ik ga hier eerst mee spelen en kijken of ik het zigbee spul werkend krijg.

@gedonie
De google mini gebruiken we als speaker en timer ,Blijft dat mogelijk als we hem integreren?
Het uitschakelen van de lichten kunnen we ook wel vanaf een scherm .
.
Waarschijnlijk later een centrale tablet waar hassio dashboard op gaat draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gedonie
Als ik je zo hoor hoef je hem niet te integreren. De timer en speaker blijft ook werken zonder die integratie.

Als je bijvoorbeeld kiest om hem via cast te koppelen in home assistant dan zou je het volume en uit zetten van geluid via home assistant kunnen doen. Maar de mini blijft gewoon werken zoals je gewent bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Ik zag ook dat je nu sonoff kan toevoegen met een integratie van de hacs waarbij je de sonoffs niet hoeft te flashen.

Morgen komt het spul binnen dan ga ik er mee aan de gang.
Ga nu maar even een stappen plan maken voor mijzelf uit verschillende Tutorials en even duidelijk formuleren wat ik precies wil en hoe dat te moeten doen.
Allen bedankt voor de reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30
Ik heb een Homey, Hue bridge (2x: 1 voor boven en 1 voor beneden, heel veel spotjes beneden), zeer binnenkort Evohome, Gardena smart en nog wat losse inbouw zwave dingen om alle zonwering te automatiseren.

Verlichting: alles is Hue, werkt perfect en alles lokaal. Aansturing: de Hue app gebruik ik 10%, Google home (spraak) 10%, Homey automatisering 10% en 70% gaat via Hue schakelaars. Mooie mix, maar meestal wil je gewoon een simpel druk op een knop.

Verwarming: binnenkort dus Evohome, ook een lokale oplossing. Eventueel aan te sturen via Homey.

Tuin: robotmaaier, irrigatie (6 zones), zwembad pomp schakelaar en bodemsensor allemaal van Gardena smart. Helaas geen lokale oplossing: aansturing via de app gaat via Gardena servers, maar de app gebruik ik zelden meer. Kwestie van goed instellen en je hebt er geen omkijken meer naar. 50% vd automatisering (gehele irrigatie) gaat via Homey. De Gardena app heb ik alleen in gebruik voor vaste tijdschema's zoals de robotmaaier.

Voor de zonwering (luifels en screens) gaat alles via Homey, met fysieke knoppen om de automatisering te overrulen voor die dag. Hij houdt rekening met de weersvoorspelling, temperatuur, wind, bewolking en regen om te bepalen of zonwering nodig is. Elke luifel en elke screen heeft zijn eigen operationele tijden (afhankelijk vd oriëntatie oost/zuid/west) en reageert op de algemene "zonwering nodig". Het wat uurtjes gekost om het allemaal in te regelen, maar nu hebben we er geen omkijken meer naar. Het aantal keer dat we het overrulen per jaar is op 1 hand te tellen. Heerlijk :)

Homey is echt een spin in het web hier. Belangrijke zaken zoals verlichting, verwarming (en gras maaien) werken lokaal zonder cloud, en via het systeem vd aanbieder. Dat werkt meestal feilloos. Homey geeft dan opdrachten aan dat systeem ipv dat hij elk apparaat individueel aanstuurt. Zo houdt je het simpel, want het aantal regels in Homey explodeert als je zelf serieus aan de slag wil (mijn zonwering bijvoorbeeld). Het grootste nadeel van Homey is dat je afhankelijk bent van third party apps, en die updates kunnen wel eens een paar maanden achter lopen. Zo kon ik Gardena spullen enkele maanden niet via Homey aansturen hierdoor. Kritische zaken moet je er niet mee willen regelen. Maar life en comfort enhancing zaken kun je er prima mee doen. Zo heb ik in Homey een eigen wakeup-light routine gemaakt die simpelweg wat Hue scenes activeert, dim niveau zet, etc, wat niet in de Hue app kan. Dat wil ik dan weer koppelen aan Evohome dat de badkamer warm is als de wekker gaat. Ik hoef dus maar 1 wekker te zetten en het huis reageert er op. Niet noodzakelijk, wel prettig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
pirke schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:26:
Ik heb een Homey, Hue bridge (2x: 1 voor boven en 1 voor beneden, heel veel spotjes beneden), zeer binnenkort Evohome, Gardena smart en nog wat losse inbouw zwave dingen om alle zonwering te automatiseren.

Verlichting: alles is Hue, werkt perfect en alles lokaal. Aansturing: de Hue app gebruik ik 10%, Google home (spraak) 10%, Homey automatisering 10% en 70% gaat via Hue schakelaars. Mooie mix, maar meestal wil je gewoon een simpel druk op een knop.

Verwarming: binnenkort dus Evohome, ook een lokale oplossing. Eventueel aan te sturen via Homey.

Tuin: robotmaaier, irrigatie (6 zones), zwembad pomp schakelaar en bodemsensor allemaal van Gardena smart. Helaas geen lokale oplossing: aansturing via de app gaat via Gardena servers, maar de app gebruik ik zelden meer. Kwestie van goed instellen en je hebt er geen omkijken meer naar. 50% vd automatisering (gehele irrigatie) gaat via Homey. De Gardena app heb ik alleen in gebruik voor vaste tijdschema's zoals de robotmaaier.

Voor de zonwering (luifels en screens) gaat alles via Homey, met fysieke knoppen om de automatisering te overrulen voor die dag. Hij houdt rekening met de weersvoorspelling, temperatuur, wind, bewolking en regen om te bepalen of zonwering nodig is. Elke luifel en elke screen heeft zijn eigen operationele tijden (afhankelijk vd oriëntatie oost/zuid/west) en reageert op de algemene "zonwering nodig". Het wat uurtjes gekost om het allemaal in te regelen, maar nu hebben we er geen omkijken meer naar. Het aantal keer dat we het overrulen per jaar is op 1 hand te tellen. Heerlijk :)

Homey is echt een spin in het web hier. Belangrijke zaken zoals verlichting, verwarming (en gras maaien) werken lokaal zonder cloud, en via het systeem vd aanbieder. Dat werkt meestal feilloos. Homey geeft dan opdrachten aan dat systeem ipv dat hij elk apparaat individueel aanstuurt. Zo houdt je het simpel, want het aantal regels in Homey explodeert als je zelf serieus aan de slag wil (mijn zonwering bijvoorbeeld). Het grootste nadeel van Homey is dat je afhankelijk bent van third party apps, en die updates kunnen wel eens een paar maanden achter lopen. Zo kon ik Gardena spullen enkele maanden niet via Homey aansturen hierdoor. Kritische zaken moet je er niet mee willen regelen. Maar life en comfort enhancing zaken kun je er prima mee doen. Zo heb ik in Homey een eigen wakeup-light routine gemaakt die simpelweg wat Hue scenes activeert, dim niveau zet, etc, wat niet in de Hue app kan. Dat wil ik dan weer koppelen aan Evohome dat de badkamer warm is als de wekker gaat. Ik hoef dus maar 1 wekker te zetten en het huis reageert er op. Niet noodzakelijk, wel prettig :)
Goed om te horen ,ja dat is bij ons ook wel de bedoeling maar wel minder fysieke schakelaars en alles lokaal.

Ik heb nu eerst een raspberry gekocht en ga met home assistent aan de gang ,mocht ik hier niet uitkomen of het bevalt niet dan kan ik altijd nog kijken naar een homey.

@Septillion Ik heb nu home assisant in een Virtual machine draaien op mijn windows pc en ben aan het testen en uitproberen(kon niet wachten tot morgen)
Maar zoals ik al dacht een hoge instap drempel en hoop te leren en uit te vogelen.
Nu heb ik mijn ikea spul erin ,de sonos ,de google cast staat erin so far so good .
Spotify heb ik een def app voor gemaakt en toegevoegd aan Hass ,hoe krijg ik het nu voor elkaar dat als ik een album aanklik in de media player spotify kaart dat hij het afspeeld op de mini.
ik moet ze ergens nog linken aan elkaar en ook aan de sonos connect denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gedonie
Ik verwacht dat alles wat je met Homey kunt je net zo goed met Home Assistant kunt regelen. Het enige wat volgens mij een groot verschil is betreft het gebruikersgemak. Dat lag in het verleden bij Homey veel beter dan bij Home Assistant (hoewel ze nu een inhaalslag aan het maken zijn).

Wat ik wel van verschillende kanten hoor bij Homey is dat ze af en toe koppelingen weghalen met sommige apparaten (en hun bibliotheek van Zigbee apparaten is vele malen kleiner dan die van bijvoorbeeld deCONZ). Maar ik hoop dat iemand met homey in bezig dat kan bevestigen of ontkennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Fantasma7988 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:23:
Ik zag ook dat je nu sonoff kan toevoegen met een integratie van de hacs waarbij je de sonoffs niet hoeft te flashen.
Dat kan, maar dan blijft alles dus via de Chinese cloud lopen.

En de drempel bij HA is inderdaad wat hoger. Deels doordat je het moet installeren (tegenover gewoon kopen) maar vooral door de vele mogelijkheden en devices die je kunt koppelen. Laatste heb je bij geen enkel ander systeem tenzij je tig cloud dienste (deels) gaat koppelen. Maar ook dat wordt snel complex en de onderhoudbaarheid is een nachtmerrie.

Wat betreft Spotify, geen idee, ik heb geen Spotify O-)

[ Voor 40% gewijzigd door Septillion op 16-10-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Ja gisteren dus druk aan het spelen geweest in een vm.
De sd kaart geflashed en vanavond op de pi opnieuw beginnen.

Echter nu al 10 uur verder met kijken en lezen en proberen.
En denk dat ik nog wel 100 uur nodig heb voordat ik alles een beetje doorkrijg.

Kan iemand een kopie van zijn config yaml uploaden met daarachter wat welke opdrachten doen. Zodat ik de beginselen van de yaml begin te begrijpen. Of zijn er goede sites voor.

Kan wel alles copy en paste maar vind het belangrijk dat ik weet wat iets doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gedonie
Er zijn diverse mensen geweest die hun configuratie publiek hebben staan.

Lijstje van degene die ik ooit als inspiratie heb gebruikt:

* https://github.com/frenck/home-assistant-config
* https://bitbucket.org/jongsoftdev/homeassistant
* https://github.com/geekofweek/homeassistant

Wat vooral belangrijk is dat je op de website van home assistant kijkt bij de documentatie van de integratie die je wilt toevoegen aan je eigen installatie. Sommige kunnen tegenwoordig makkelijk via de UI en voor andere moet je een stukje aan de configuration.yaml toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Fantasma7988 Bij mij staat er niet zo veel in die config. Eigenlijk alleen SSL (en wat oude helpers). Meeste kan tegenwoordig wel via de GUI. Dus waar loop je precies op vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Septillion schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:31:
@Fantasma7988 Bij mij staat er niet zo veel in die config. Eigenlijk alleen SSL (en wat oude helpers). Meeste kan tegenwoordig wel via de GUI. Dus waar loop je precies op vast?
Pff loop op alles vast 🤣
Heb nu eindelijk de SSL verbinding in orde maar er zijn zoveel oude tutorials te vinden en inmiddels zoveel updates geweest dat dat niet makkelijk was voor en beginner.

Probeer nu hacs erop te krijgen maar de samba share krijg ik niet aan de praat.
Alles handmatig toegevoegd in costum_components folder maar nog niets.

Wat ik nog wil is mijn thermostaat , honeywell lyric t6 toevoegen.

Dat met die sonoffs proberen maar ook hacs voor nodig.

En dan wil ik graag de lay-out zoals in de demo 2 met floorplan.
(Is de reden dat ik nu voor hassio heb gekozen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Haha, je bent er wel gelijk heel diep in gedoken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Septillion schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:19:
Haha, je bent er wel gelijk heel diep in gedoken :D
ja jij hebt het over gui maar ik wordt daar geen wijs uit:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hacs komt bij mij ook niet meteen tevoorschijn, maar duurt soms even. (Kan gerust een uur zijn en diverse restarts)
Maar lukt uiteindelijk wel. Te zien in je logfile dat hij wel opgemerkt wordt door HA.

Home assistant op odroid C4 met ubuntu en docker. Prima tevreden mee.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2020 05:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gedonie
Ik meen me te herinneren dat je hacs tegenwoordig moet activeren via de integraties onder configuratie in de UI. Maar helemaal zeker ben ik niet.

Hoewel ik je enthousiasme herken doe het rustig aan en stukje bij beetje. Anders 'verzuip' je dadelijk in de grote hoeveelheid dingen die je tegelijkertijd wilt doen en weet je niet meer precies welke stap nu fout ging.

Mijn advies na 3 jaar prutsen met home assistant is dat je een integratie tegelijk probeert aan de praat te krijgen. En je rustig aan bedenkt hoe je al deze apparaten aan elkaar wilt koppelen middels automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
gedonie schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:17:
Ik meen me te herinneren dat je hacs tegenwoordig moet activeren via de integraties onder configuratie in de UI. Maar helemaal zeker ben ik niet.

Hoewel ik je enthousiasme herken doe het rustig aan en stukje bij beetje. Anders 'verzuip' je dadelijk in de grote hoeveelheid dingen die je tegelijkertijd wilt doen en weet je niet meer precies welke stap nu fout ging.

Mijn advies na 3 jaar prutsen met home assistant is dat je een integratie tegelijk probeert aan de praat te krijgen. En je rustig aan bedenkt hoe je al deze apparaten aan elkaar wilt koppelen middels automation.
Ik ben eerst de dingen aan het toevoegen in huis en als alles werkt dan ga ik met de scenes etc aan de gang.
Samba werkt nu ik vergat de \\ voor het ip.
Hacs werkt nu ook dat was een kwestie van de zip downloaden en uitpakken ,in de config map van hass zetten in een map custom_components .
restart en vervolgens de git hub personal code toevoegen en nu werkt het.

ben nu aan het pushen omdat ik wil dat de basis gewoon werkt zoals we google home gewend zijn.
hier na laat ik de touwtjes los en doe ik gewoon af en toe als ik tijd heb me ergens in verdiepen.

iets waar ik zojuist achterkwam,op youtube even filters aan zetten en filmpjes van de laatste maand laten zien dat scheelt een hoop tijd in oude tutorials:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2XC6Or1lsFhwbaY7zmooswj9Ow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hrgj1DpkIFZFW5DKcq1jMDlg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-06 15:54
Pas op.. het werkt verslavend!
Het leuke is dat met een systeem zoals Home Assistant het huis ook echt slim wordt, in plaats van allemaal verschillende Hubs/systemen dat je gewoon 1 centraal punt hebt met al het mogelijke data en vanuit daar alles kan aansturen.
Bijv. hoe mijn Xiaomi sensors communiceren met de de Hue lampen (omdat die Hue sensors 35e per stuk zijn en Xiaomi ongv 9/10 euro.
Daarnaast kan ik het je wel aanraden om eens in de zoveel tijd een back-up te maken, zo heeft mijn SD kaart het eens begeven, gelukkig dit via een omweg alles teruggekregen.

edit:
Kijk evt ook nog even op tink.nl, zo heb ik mijn Tado thermostaten daar een stuk goedkoper kunnen kopen vergeleken met bijv. Bol.com

[ Voor 11% gewijzigd door Vaatdoek82 op 18-10-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Vaatdoek82 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:55:
Pas op.. het werkt verslavend!
Het leuke is dat met een systeem zoals Home Assistant het huis ook echt slim wordt, in plaats van allemaal verschillende Hubs/systemen dat je gewoon 1 centraal punt hebt met al het mogelijke data en vanuit daar alles kan aansturen.
Bijv. hoe mijn Xiaomi sensors communiceren met de de Hue lampen (omdat die Hue sensors 35e per stuk zijn en Xiaomi ongv 9/10 euro.
Daarnaast kan ik het je wel aanraden om eens in de zoveel tijd een back-up te maken, zo heeft mijn SD kaart het eens begeven, gelukkig dit via een omweg alles teruggekregen.

edit:
Kijk evt ook nog even op tink.nl, zo heb ik mijn Tado thermostaten daar een stuk goedkoper kunnen kopen vergeleken met bijv. Bol.com
Bedankt voor de tip.
Ja ik droom er nog net niet over nu maar ben er wel druk mee.
Mijn thermostaat werkt nog niet dus dat probeer ik later nog eens als er iemand mee bezig is geweest.

De netatmo camera doet het ook niet.

Nu wel een Sweet home 3d floorplan. Gemaakt met verschillende licht settings en nu bezig een 400 regels code aan te passen naar mijn entiteiten misschien heb ik het interactieve floorplan dan ook werkend vanavond.

Ik maak nu steeds een snapshot voor als iets mis gaat maar heb nog een extra 32 gb sd card besteld voor de backup.
Kan ik mijn pi card gewoon kopiëren op de lege SD ? Om een offline backup te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou meteen stoppen met sd kaartjes.
Vroeg of laat gaat dat toch een keer fout.

Ik heb er hier inmiddels al een paar van draaien en bevalt prima met ubuntu minimal V20.04 erop:

https://www.antratek.nl/o...c-s905x3-sbc-with-4gb-ram
https://www.antratek.nl/12v-power-supply-2amp
https://www.antratek.nl/32gb-emmc-module-with-linux-for-c4
https://www.antratek.nl/usb3-0-emmc-module-writer-for-odroid
https://kksb-cases.com/pr...nd-optional-din-rail-clip

Via hardkernel bestellen kan ook, echter komen er douane kosten achteraan.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2021 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
AUijtdehaag schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:39:
Ook 1:1 is het niet over te zetten op dezelfde capaciteit sd kaart.

Ik heb er hier inmiddels al een paar van draaien en bevalt prima met ubuntu minimal V20.04 erop:

Ik ben er net mee begonnen en net de eerste pi gekocht.
Het draait goed nu en eerst maar even zo laten tot het fout gaat.
Ben nog veels te nieuw in de materie om nu weer over te stappen en opnieuw te beginnen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
@Septillion
Na heel wat proberen en ingewikkelde methodes (verouderde tutorials) eindelijk me plattegrond werkend.
Nog niet optimaal maar de basis is er.
Bedankt voor het aanraden van hassio.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhQq2Lw_d_HSs2f4buASZnKicUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psY2ks3lqPpP2he7xE6T7DPM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 09:18
AUijtdehaag schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:39:
Ook 1:1 is het niet over te zetten op dezelfde capaciteit sd kaart.

Ben ik het niet mee eens. Ik heb al jaren Raspberry Pi's thuis hangen zonder problemen. Ik heb 1 keer een (cheap ass) SD kaart defect gehad, misschien toevallig maar tijdens de extreme hitte vorig zomer. Daarbij draai ik nu zonder problemen openhab op mijn raspberry vanaf een SSD schijf. En van SD kaart op een volgende overzetten kan wel degelijk, dat heb ik zelfs van SD kaart naar SSD schijf gedaan, zonder problemen. De andere Raspberry's hebben de wat betere SD kaarten, naar mijn idee houden die het wat beter vol, al kunnen ze wel stuk maar dat kan elk electronisch apparaat.

Los van dit alles is het belangrijkste dat je voor dit soort projecten waar veel tijd en energie in zit, je de backup goed voor elkaar hebt. In Openhabian zit een zeer goede en uigebreide mogelijkheid tot backups van je complete systeem. Daarnaast kopieer ik simpelweg na elke wijziging in mijn code, waar het meeste werk in zit (7500+ lines over 64+ files) een kopie naar mijn laptop. Het zijn gewoon txt files dus dat gaat binnen een seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@djpsycho82
Een sd is natuurlijk niet hetzelfde dan een SSD.

Ook ik heb een pi3 draaien met WD pidrive (hdd) en dat gaat ook al lang goed.
Maar de Pi's zijn ook gevoelig voor een goede voeding.

De odroid onderdelen zijn gewoon op elkaar geselecteerd en kan eigenlijk niet fout.
Maar ook dat is hardware...en kan kapot.
Echter hoe groot is de kans erop is de vraag.

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
AUijtdehaag schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:21:
@djpsycho82
Een sd is natuurlijk niet hetzelfde dan een SSD.

Ook ik heb een pi3 draaien met WD pidrive (hdd) en dat gaat ook al lang goed.
Maar de Pi's zijn ook gevoelig voor een goede voeding.

De odroid onderdelen zijn gewoon op elkaar geselecteerd en kan eigenlijk niet fout.
Maar ook dat is hardware...en kan kapot.
Echter hoe groot is de kans erop is de vraag.
Klopt, vandaar ook mijn 'verborgen tip' om hdd of ssd te gebruiken. Odroid klinkt als een goed alternatief, maar dat maakt de raspberry pi met SD kaart geen rommel :). En je hebt gelijk, je moet wel een goede voeding gebruiken, dat maakt echt een wereld van verschil. Daar zit natuurlijk ook het probleem omdat iedereen zelf bepaald hoe de pi gevoed wordt, en dat zal met odroid beter geregeld zijn zoals ik begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb het zelf in de meterkast draaien. Daar 2 wandcontactdozen geplaatst met 2 USB aansluitingen ipv 220V. Nooit geen problemen mee gehad alhoewel gekocht nbj de Gamma.
Ben begonnen op een Pi ZeroW en op zich gaat dat prima. Maar vooral het pushen naar influx geeft veel foutmeldingen in domoticz. Niet constant maar in golven, heb het DzVents programma al aangepast welke hiervoor zorgt en dat heeft het wel beter gemaakt. De verschillende versies bepalen ook wel het aantal fouten. Draai nu op 2020.2.
Maar stap voor stap de goede kant op en als alles goed gaat wellicht over naar een beter systeem. Maar de PiZero kan het wel aan, vrijwel de gehele tijd wekt de processor rond de 50% van de tijd. Niet slecht voor iets van 10 euro.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36

Seafarer

XXX

djpsycho82 schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:28:
[...]

Klopt, vandaar ook mijn 'verborgen tip' om hdd of ssd te gebruiken. Odroid klinkt als een goed alternatief, maar dat maakt de raspberry pi met SD kaart geen rommel :). En je hebt gelijk, je moet wel een goede voeding gebruiken, dat maakt echt een wereld van verschil. Daar zit natuurlijk ook het probleem omdat iedereen zelf bepaald hoe de pi gevoed wordt, en dat zal met odroid beter geregeld zijn zoals ik begrijp.
Net mijn eerste Pi besteld. :)

Maar jij sluit op de plaats van het CF kaartje een SSD kaart aan?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
Seafarer schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:32:
[...]

Net mijn eerste Pi besteld. :)

Maar jij sluit op de plaats van het CF kaartje een SSD kaart aan?
Ik denk dat je met CF Kaartje een MicroSD kaartje bedoelt? Dat past niet, een SSD schijf kan je wel aansluiten via USB op de Pi. De Pi kan starten vanaf USB, al kan dat standaard niet, hiervoor moet je een commando uitvoeren, en dit is niet terug te draaien, al kan de pi sowieso wel booten vanaf MicroSD kaart met deze optie ingeschakeld.

check deze site maar eens: https://www.raspberrypi.o...nd%20cannot%20be%20undone

De SSD Schijf sluit ik dus via usb aan op de raspberry pi. Wat belangrijk is, is de voeding naar de schijf. Ik gebruik een SATA naar USB stekker (minder dan 10 euro bij bol.com) met 2 USB stekkers om de schijf extra te kunnen voeden, de Pi levert vanuit 1 USB poort namelijk te weinig vermogen om de schijf te kunnen laten werken, ik heb op de pi dus 2 poorten in gebruik voor 1 Sata schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36

Seafarer

XXX

djpsycho82 schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:53:
[...]

Ik denk dat je met CF Kaartje een MicroSD kaartje bedoelt? Dat past niet, een SSD schijf kan je wel aansluiten via USB op de Pi. De Pi kan starten vanaf USB, al kan dat standaard niet, hiervoor moet je een commando uitvoeren, en dit is niet terug te draaien, al kan de pi sowieso wel booten vanaf MicroSD kaart met deze optie ingeschakeld.

check deze site maar eens: https://www.raspberrypi.o...nd%20cannot%20be%20undone

De SSD Schijf sluit ik dus via usb aan op de raspberry pi. Wat belangrijk is, is de voeding naar de schijf. Ik gebruik een SATA naar USB stekker (minder dan 10 euro bij bol.com) met 2 USB stekkers om de schijf extra te kunnen voeden, de Pi levert vanuit 1 USB poort namelijk te weinig vermogen om de schijf te kunnen laten werken, ik heb op de pi dus 2 poorten in gebruik voor 1 Sata schijf.
Inderdaad bedoelde ik het anders, het moet de MicroSD kaart zijn.
Bedankt voor de duidelijke info. Ik zal de link eens doorlezen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1