Lastig budget dit, €600 is het eigenlijk net niet. Het is wel belangrijk zoals @
boe.i zegt of daar nog nog randapparatuur van moet komen, want dat scheelt wel (zeker een scherm). Het voordeel is dat de spellen die je noemt niet de zwaarste zijn.
Het laatste budget game systeem was al een tijdje terug:
Desktop Best Buy Guide Januari 2020 - Budgetgamesysteem. Je kunt er wat inspiratie opdoen voor de behuizing, maar over de componenten zelf zal je nog even moeten denken. Die in de BBG zijn nog wel te krijgen, maar niet optimaal.
Het moederbord is met de A320 chipset die niet meer te gebruiken is met modernere processors dan Zen 2. Je gooit er in essentie je upgrade-opties mee weg en een A520 is misschien een beter idee (maar €10 duurder):
Gigabyte A520M S2H. Helaas kan je de gespecificeerde processor dan niet meer gebruiken, want die wordt niet meer ondersteund door de nieuwere moederborden.
De processor zelf is ook een compromis. De Zen+ architectuur was competetief in de tijd dat die uitkwam, maar nu zou het een beetje laat zijn om nog nieuw te kopen met het oog op latere spellen. De 'single core' snelheid is daar de bottleneck, want veel spellen hangen voor het hoofdproces ("world thread") nog wel af van de rauwe rekenkracht van een enkele kern. Een nieuwere processor met bijvoorbeeld een Zen 2 kern of een 10e generatie Intel is wat dat betreft een stukje beter. Helaas is de Ryzen 3 3100 intern met een opgedeeld cache-systeem gebouwd, wat de spelprestaties best dramatisch drukt, anders was dat een goede optie geweest.
Je zou kunnen kijken naar een tweedehands systeem met een 2600, want dan betaal je er onder de streep minder voor en wordt het weer een leefbare optie. Dit systeem kwam ik net tegen toen ik even rondkeek:
Ryzen set aangeboden, maar je moet dan open staan voor 2e hands. Ik denk dat dit systeem op zich best de vraagprijs waard is (geen belang hier, just sayin'), een GTX 1070 is nog wel competetief met hedendaagse kaarten als de GTX 1660.
Het liefst zou ik je aanraden een
Ryzen 3 3300X te kopen, dat is
de go-to spelprocessor, maar is ook telkens maar heel kort beschikbaar voor een redelijk bedrag. Hij komt om de zoveel tijd beschikbaar bij webshops voor ongeveer €130, en toen ik hem een paar weken terug één bestelde kreeg ik hem vrijwel direct geleverd. Ze raken alleen heel snel op (binnen een dag of 2) en verdwijnen dan weer van de pricewatch zonder informatie wanneer de volgende batch komt. Als het kan zou ik daar op jagen, maar ik kan je niet vertellen wanneer er weer voorraad komt.
Voor geheugen zou ik gewoon een betaalbaar kitje van 16GB en vanaf 3200MT/s kopen zoals deze:
G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS. Je kunt in de pricewatch zoeken op frequentie en "true latency" van 10ns of minder. Kies dan een betaalbare en dan ben je er. In de BBG stond er eentje van 3000MT/s, maar meer is beter tot 3600MT/s (daarboven kunnen Ryzen processors het niet goed meer aan en klokken ze de interne bus omlaag).
Als alternatief kan je een Intel systeem overwegen met een
i5-10400F op
een goedkoop H410 moederbord, maar doordat Intel voor zijn goedkopere chipsets de geheugensnelheid tot max 2666MT/s beperkt gooi je een beetje van de prestaties van een toch wel krachtige CPU weg. Als de
i3-10100F in de verkoop komt voor (minder dan) €80 is dat misschien nog wel een goede keuze, maar die zijn naar mijn weten nog niet te krijgen. De
i3-10100 is met €110 IMHO weer een beetje prijzig voor een budgetkeuze omdat je dan betaalt voor een ingebouwde grafische chip die je niet gebruikt, maar is op zich een denkbare optie.
Kijk eens in dit topic:
Game pc, 600 a 700 euro, vraag over de setup. Daar is het budget net wat hoger, en ik denk dat dat wel helpt. Je kunt er in elk geval inspiratie opdoen.