Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonVT
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-07 12:34
Hoi mede-tweakers,

Mijn vraag

Door de bomen zie ik het bos niet meer, heb het eea al opgezocht maar kom er maar niet mee verder.
In de slaapkamer hebben we hier twee rijen spotjes, deze worden geschakeld met de schakelaar aan de muur.
Hier komen twee draden vandaan, een zwarte en een bruine. Nu wil ik de SonOff mini aansluiten achter de schakelaar of erboven, sinds we een soort van houten koof hebben waar de spotjes in zitten, dus daar ligt hij ook niet in de weg, de draden van de schakelaar komen daar ook naar buiten. Het is wel de bedoeling dat we de lampen dmv onze stem en Google Home kunnen bedienen en met de schakelaar die in de muur zit.

Nu weet ik dat ik ergens een blauw draad vandaan moet halen omdat we in Nederland dit niet standaard bij onze schakelaars hebben zitten, dit hoeft geen probleem te zijn, er zijn een aantal plaatsen waar ik die vandaan kan halen.

Ik heb deze "tekening" even snel in elkaar gezet ter verduidelijking wat ik denk wat er moet gebeuren en zou hier graag feedback op willen krijgen of dit inderdaad juist is of niet (geen zin in brand enz)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oztRr1OBnaioZ8J6Igc0Vbqv2OY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9cXX8lNGKa5rgQZe6nX86A7W.jpg?f=user_large

Of ik denk heel moeilijk na of juist te makkelijk 8)7

Relevante software en hardware die ik gebruik

Sonoff mini / Google Home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heel wat topic's gelezen op o.a. Tweakers alleen kom ik er tot op heden nog niet uit, door de bomen het bos niet meer zien zeg maar. Wel heb ik hem aangesloten in de keuken op 2 rijen spotjes echter was dit zo gedaan ook omdat de schakelaar daar zo een klein knopje is met twee zwarte draden (s1/s2) met stopcontact erboven.

Beste antwoord (via JasonVT op 13-10-2020 16:28)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je denk inderdaad te moeilijk. en lijkt verre van wat Sonoff zelf tekent. Ze hebben het nog zo makkelijk gemaakt om de twee contacten voor de schakelaar S te noemen 8) Ook heeft de Sonoff alleen N voor zelfzelf nodig maar schakelt de L (zoals de schakelaar ook al deed). De lamp hangt dus nog steeds aan N.

Klein tipje, plaats de Sonoff bij de spotjes. Daar heb je dus zeker N (aangezien die ook aan je lampen zitten). Daar onderbreek je de twee draden (zwart en bruin) die nu naar de schakelaar gaan. De twee naar de schakelaar gaan op S1 en S2. De aanvoer L (bruin) die je dan over houdt gaat op Lin. De L' (zwart) naar de lampen op Lout. En Sonoff N gaat aan de N (blauw) van de lampen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Je denk inderdaad te moeilijk. en lijkt verre van wat Sonoff zelf tekent. Ze hebben het nog zo makkelijk gemaakt om de twee contacten voor de schakelaar S te noemen 8) Ook heeft de Sonoff alleen N voor zelfzelf nodig maar schakelt de L (zoals de schakelaar ook al deed). De lamp hangt dus nog steeds aan N.

Klein tipje, plaats de Sonoff bij de spotjes. Daar heb je dus zeker N (aangezien die ook aan je lampen zitten). Daar onderbreek je de twee draden (zwart en bruin) die nu naar de schakelaar gaan. De twee naar de schakelaar gaan op S1 en S2. De aanvoer L (bruin) die je dan over houdt gaat op Lin. De L' (zwart) naar de lampen op Lout. En Sonoff N gaat aan de N (blauw) van de lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonVT
Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:13:

Dus de bruine vanuit de muur moet op de Lin en de zwarte vanuit de muur moet op Lout? Daarna alleen schakeldraad trekken naar de schakelaar en klaar is kees? :$

Edit: Of wacht, de draden die naar de schakelaar gaan zijn loos als je die onderbreekt natuurlijk dus dan heb je inprincipe 2 draden waar geen voltage meer op staat dus hoef je het ook niet meer te trekken? :F

[ Voor 9% gewijzigd door JasonVT op 13-10-2020 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Inderdaad, als je beide draden onderbreekt heb je 4 uiteinden. De twee uiteinden naar de schakelaar gaan op S1 en S2. Van de andere gaat L (is aanvoer vanuit meterkast) op Lin. Zwart gaat naar de lampen en gaat op Lout. N gaat bij de N van de lampen.

Enige waar je even naar moet kijken is dat de bruin die naar de schakelaar loopt niet nog een andere schakelaar of stopcontact voorziet maar alleen die ene schakelaar.

Ben fan van de Sonoff mini voor zijn prijs, functionaliteit met Tasmota en zijn formaat. Alleen had ik het nog fijner gevonden als je een schakelaar niet volledig hoeft te isoleren zoals bij de Shelly 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonVT
Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:55:
Enige waar je even naar moet kijken is dat de bruin die naar de schakelaar loopt niet nog een andere schakelaar of stopcontact voorziet maar alleen die ene schakelaar.
Dit is omdat hij anders teveel Ampere pakt of schakelt hij dan alles?
Kans bestaat namelijk dat hij wel een aantal stopcontacten meepakt met een lasklem, vorige eigenaar van het huis heeft er een beetje een potje van gemaakt soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

JasonVT schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:04:
Dit is omdat hij anders teveel Ampere pakt of schakelt hij dan alles?
Omdat die dan "los" zouden komen te hangen en dus niet meer werken. Dit zou zelfs de Mini nog kunnen beschadigen.
Kans bestaat namelijk dat hij wel een aantal stopcontacten meepakt met een lasklem, vorige eigenaar van het huis heeft er een beetje een potje van gemaakt soms.
Dan is het wel belangrijk dat in kaart te brengen. Vuistregel is dat de N en L eigenlijk gewoon via dezelfde weg aangevoerd moeten worden.

Twee indicatoren dat je de schakelaar niet makkelijk bij de spotjes kunt onderbreken:
- De draden naar de schakelaar gaan in een pijp waar ook andere draden in gaan (zeker N)
- Haal bruin en zwart naar de schakelaar maar eens los, werken nu andere stopcontacten of schakelaars nu niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonVT
Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

Omdat die dan "los" zouden komen te hangen en dus niet meer werken. Dit zou zelfs de Mini nog kunnen beschadigen.

[...]

Dan is het wel belangrijk dat in kaart te brengen. Vuistregel is dat de N en L eigenlijk gewoon via dezelfde weg aangevoerd moeten worden.

Twee indicatoren dat je de schakelaar niet makkelijk bij de spotjes kunt onderbreken:
- De draden naar de schakelaar gaan in een pijp waar ook andere draden in gaan (zeker N)
- Haal bruin en zwart naar de schakelaar maar eens los, werken nu andere stopcontacten of schakelaars nu niet meer?
Je bent een held, het werkt _/-\o_
Heel erg bedankt :D
Pagina: 1