Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffstyle
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-03 13:45

Mijn vraag

Ik maak gebruik van een Asus AiMesh netwerk. Sinds het vele thuiswerken (en dus veel overleggen via Teams) merk ik dat het bereik op zolder slecht is. Soms blijft het overleg hangen en dan even later is hij er weer. Ik merk ook dat mijn telefoon op zolder slecht wifi bereik heeft. Soms zet ik wifi uit en ga ik via 4G verder. Omdat een afbeelding meer zegt dan 1000 woorden heb ik een overzicht gemaakt van mijn huis met mijn netwerk setup in hoofdlijnen. Het is een wat grotere woning uit 1988, dus betonnen muren/vloeren, ook op zolder.

KPN Modem, paarse vierkantje (wifi uit, DHCP aan)
Poort 1: cat5e naar de AC88U

Asus RT-AC88U, paarse vierkantje (ingesteld als hoofd node van het AiMesh netwerk, AP mode only, DHCP uit)
Uplink: cat5e vanaf de KPN modem
Poort 1: cat5e naar een Synology NAS
Poort 2: cat5e naar een 5 poorts gigabit switch (nr.1) in de extra kamer op de beneden verdieping
Poort 3: cat5e naar de 1e verdieping in een RT-AC68U (nr.1)

5 poorts switch nr. 1, groene vierkantje
Poort 1: cat5e vanaf de AC88U
Poort 2: cat5e naar een PC
Poort 3: cat5e naar een PS4pro
Poort 4: cat5e naar een TV
Poort 5: cat5e naar een 5 poorts gigabit switch (nr. 2) in de woonkamer

5 poorts switch nr. 2, groene vierkantje
Poort 1: cat5e vanaf gigabit switch nr.1
Poort 2: cat5e naar een KPN TV ontvanger
Poort 3: cat5e naar een TV
Poort 4: cat5e naar een xbox360

Asus RT-AC68U nr.1, rode vierkantje (via AiMesh ingesteld als Ai node)
Uplink: cat5e vanaf de AC88U
Poort 1: cat5e naar een 2e KPN TV ontvanger
Poort 2: cat5e naar een TV

Asus RT-AC68U nr.2, rode vierkantje (via AiMesh ingesteld als Ai node)
Hier zitten, behalve stroom, geen kabels in

Ik neem aan dat het zwakke punt op zolder komt omdat ik in de AC68U geen netwerkkabel heb. Het is érg lastig om een netwerkkabel naar zolder te krijgen. Volgens de Asus AiMesh site zou het wel zo moeten werken, de node op zolder werkt dan als een soort repeater (draadloos signaal ontvangen, versterken en doorsturen). Maar blijkbaar werkt dat dus niet stabiel genoeg. Een bevinding die ik nog wel erbij wil melden is dat mijn telefoon wel altijd 3 "streepjes" wifi bereik geeft, maar soms komt er gewoon geen data door. Dan zou je dus weer eerder denken aan iets van een conflict met channels, maar dat lijkt het niet te zijn.

Ik zie 2 mogelijke oplossingen:
* alsnog een netwerkkabel naar zolder trekken en in de AC68U daar doen. Die zou dan komen vanaf de AC68U op de eerste verdieping. Dit is wel serieus veel werk omdat er geen openingen zijn tussen de eerste verdieping en zolder en er is ook geen ruimte langs verwarmingsbuizen. Een kabel langs alle muren en plinten trekken kan in theorie maar dat ziet er zo lelijk (en ouderwets) uit en het is ook niet heel fijn met 2 jonge kinderen die er ongetwijfeld aan gaan lopen trekken als ze het zien
* gebruik maken van een powerline adapter. Deze kan dan óf vanaf poort 3 van de AC68U op de eerste verdieping komen óf hij kan vanaf poort 4 van de AC88U komen. Ik denk dat vanaf de eerste verdieping beter is omdat het afstand scheelt.

De grote vraag is nu natuurlijk... wat ga ik doen? Ik kan natuurlijk een powerline setje kopen en proberen of dat werkt (en zo niet, retour, want dat gaat tegenwoordig erg makkelijk) maar misschien hebben jullie hier ervaring mee of hebben jullie nog een 3e alternatief.

Alle tips, advies, ervaringen, enz, zijn enorm welkom

Relevante software en hardware die ik gebruik

KPN modem
1x Asus RT-AC88U
2x Asus RT-AC68U
DHCP staat dus alleen aan op de modem. Het AiMesh netwerk is ingesteld op zowel 2.4 als 5Ghz (met dezelfde SSID naam). De modem en routers zijn voorzien van de meest recente firmware. Overige software is niet echt relevant.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Via een tooltje heb ik gekeken welke channels gebruikt worden en er zijn geen dubbele. Daarnaast heb ik dat allemaal op "auto" staan, dus ik ga er even van uit dat de AiMesh software slim genoeg is om een vrij channel te pakken. Daarnaast natuurlijk veel gezocht op Google naar vergelijkbare situaties, maar het is toch allemaal weer nét even wat anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_VU0cW5UVYBUUz0S3jV57qg2Ks=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fXSszukES7yaH5VtXqT8CgQZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCtUO8LGsNc3CZOo-tZ6vDWV8VU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/r8BmCitGIb36ZeomozP8k5N1.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 1% gewijzigd door Jeffstyle op 13-10-2020 13:23 . Reden: typo's ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 20:36
kabel trekken... altijd kabel trekken ...wat de vraag ook is... kabel trekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:13
De beste oplossing is een kabel trekken en deze netjes wegwerken in kabelgootjes. Zelfs als je de kabel netjes op iedere 30 cm met clipjes vast zou zetten trekken kleine kinderen niet zomaar los.

Bij homeplugs is performance niet gegarandeerd omdat de data over een gedeeld medium wordt verstuurd dat niet ontworpen is om data over te zetten. Het is een best effort methode die nu goed kan werken en over een half jaar ineens problemen geven. Kortom, het is zonde om een mooie set routers te limiteren door homeplug te gebruiken.

Let er op dat je de homeplugs een eigen uitgang op een wandcontactdoos geeft en niet op een stekkerdoos aansluit samen met andere apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Betere plaatsing van de nodes kan soms nog een beetje helpen. Als ze beide wat dichter bij de trapgat geplaatst kan worden. Maar waarschijnlijk heb je ze niet voor niets daar staan.

Niets werkt beter dan een kabel, maar als het echt niet anders kan zou je Powerline kunnen proberen. Zou damn wel voor een model kiezen wat werkt op de g.hn protocol. (Devolo Magic 2 LAN bijv.). Snelheid hiervan hangt heel erg af van je thuissituatie, dat is eigenlijk gewoon proberen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

heiyu schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:45:
Betere plaatsing van de nodes kan soms nog een beetje helpen. Als ze beide wat dichter bij de trapgat geplaatst kan worden. Maar waarschijnlijk heb je ze niet voor niets daar staan.
Nog wat nauwkeuriger: als je een repeater gebruikt, moet je de repeater exact halverweg tussen AP en beoogde locatie van clients plaatsen. "Halverwege" definieer ik hier als plek waar je de helft van de signaalsterkte overhoudt, dat is in een betonbunker van een woning meestal ergens in het trapgat.

Hoe bepaal je dat? Neem een app als WiFi Analyzer (Android) of InSSIDer (Windows) en meet de RSSI (signaalsterkte) van je AP beneden op de plek waar het beroerd is. Waarschijnlijk kom je dan laag uit, allicht -90dBm. Perfect signaal is ongeveer -30dBm. Dus moet de repeater in dit voorbeeld op -60dBm hangen. Loop dan met telefoon/laptop van die plek richting AP beneden totdat je -60dBm meet. Dat is waar je je repeater moet hangen. Bij jou zal de waarde op de 'slechte' plek anders zijn en dus de waarde halverwege naar de -30dBm ook, maar methodiek zal hetzelfde zijn. Met beetje geluk realiseer je hiermee zelfde signaalsterkte op de slechte locatie als halverwege, en is de snelheidsverlies door repeaten beperkt tot de helft.

Als je de repeater hangt waar het signaal slecht is, heeft de repeater zelf ook slechte verbinding met de AP. Als de repeater niet halverweg hangt moet je voor de performance uitgaan van de helft van de slechtste verbinding, dus als de repeater zelf maar 25Mbps haalt naar AP, maar 500Mbps met je client, is je throughput toch maar zo'n 12.5Mbps :o
Niets werkt beter dan een kabel, maar als het echt niet anders kan zou je Powerline kunnen proberen. Zou damn wel voor een model kiezen wat werkt op de g.hn protocol. (Devolo Magic 2 LAN bijv.). Snelheid hiervan hangt heel erg af van je thuissituatie, dat is eigenlijk gewoon proberen....
G.hn wave 1 en Homeplug AV 2.0 zijn nagenoeg gelijk, zorg dus voor G.hn wave 2 en ook 2x2 MIMO. (iirc voldoen genomde Magic 2 daar wel aan). Prestaties zijn inderdaad niet te voorspellen, maar er zijn een paar indicaties:

- randaarde op beide locaties verdubbelt (met MIMO adapters) ruim de performance en biedt meer stabiliteit.
- veel inverters voor zonnepanelen spuwen interferentie op de door PLC gebruikte frequenties. Dat helpt niet.

Met een huis uit 1988 verwacht ik geen randaarde, dus dat belooft alvast weinig goeds...

Reken bij kosten van dit soort ding trouwens altijd levensduur mee. UTP kan rustig 15-20 jaar mee (Cat5e die je in 2000 had kunnen leggen zou nog steeds 1Gbps kunnen leveren en straks nog tot 2.5GbE), terwijl PLC met geluk een practische levensduur van 5 jaar heeft (en nu al een fractie van de performance van bedraad Ethernet heeft), dus je gaat die PLC set minstens drie keer mogen vervangen in de tijd dat een kabel gewoon blijft voldoen. Dan heb je het al gauw over honderden EUR. Voor dat geld kun je met gemak een professional inhuren die kabels voor je trekt en netjes afwerkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffstyle
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-03 13:45
Wat een goede tips, bedankt allemaal.

Ik ga sowieso eerst aan de slag met het meten van de sterkte overal, ik denk dat ik daar veel nuttige informatie mee ga krijgen.

En dan als eerste eens kijken of ik wat kan doen met de locatie van de routers. Vooral de AC68U op de eerste verdieping kan ik misschien wel wat mee winnen, want die staat nu achter een TV die aan de muur hangt, dus wie weet stoort dat iets (ookal is de TV uit). De AC88U staat in de meterkast. Dat is gewoon 2 dunne plankjes hout, maar wel veel kabels e.d. Lijkt opzich prima te gaan want beneden heb ik nooit wifi problemen, maar toch ga ik eens meten.

En als het allemaal niet helpt..... dan ga ik een kabel trekken, ik zie hier teveel bevestiging van mijn twijfels of powerline wel goed is. Vooral bevestiging dat het niet stabiel is, en dat is dus juist waar ik naar op zoek ben. Want inderdaad... geen randaarde, wel zonnepanelen...

Oftewel mijn concusie uit jullie reacties: meten is weten en powerline is onbetrouwbaar :D
Pagina: 1