Mijn vraag
Ik maak gebruik van een Asus AiMesh netwerk. Sinds het vele thuiswerken (en dus veel overleggen via Teams) merk ik dat het bereik op zolder slecht is. Soms blijft het overleg hangen en dan even later is hij er weer. Ik merk ook dat mijn telefoon op zolder slecht wifi bereik heeft. Soms zet ik wifi uit en ga ik via 4G verder. Omdat een afbeelding meer zegt dan 1000 woorden heb ik een overzicht gemaakt van mijn huis met mijn netwerk setup in hoofdlijnen. Het is een wat grotere woning uit 1988, dus betonnen muren/vloeren, ook op zolder.KPN Modem, paarse vierkantje (wifi uit, DHCP aan)
Poort 1: cat5e naar de AC88U
Asus RT-AC88U, paarse vierkantje (ingesteld als hoofd node van het AiMesh netwerk, AP mode only, DHCP uit)
Uplink: cat5e vanaf de KPN modem
Poort 1: cat5e naar een Synology NAS
Poort 2: cat5e naar een 5 poorts gigabit switch (nr.1) in de extra kamer op de beneden verdieping
Poort 3: cat5e naar de 1e verdieping in een RT-AC68U (nr.1)
5 poorts switch nr. 1, groene vierkantje
Poort 1: cat5e vanaf de AC88U
Poort 2: cat5e naar een PC
Poort 3: cat5e naar een PS4pro
Poort 4: cat5e naar een TV
Poort 5: cat5e naar een 5 poorts gigabit switch (nr. 2) in de woonkamer
5 poorts switch nr. 2, groene vierkantje
Poort 1: cat5e vanaf gigabit switch nr.1
Poort 2: cat5e naar een KPN TV ontvanger
Poort 3: cat5e naar een TV
Poort 4: cat5e naar een xbox360
Asus RT-AC68U nr.1, rode vierkantje (via AiMesh ingesteld als Ai node)
Uplink: cat5e vanaf de AC88U
Poort 1: cat5e naar een 2e KPN TV ontvanger
Poort 2: cat5e naar een TV
Asus RT-AC68U nr.2, rode vierkantje (via AiMesh ingesteld als Ai node)
Hier zitten, behalve stroom, geen kabels in
Ik neem aan dat het zwakke punt op zolder komt omdat ik in de AC68U geen netwerkkabel heb. Het is érg lastig om een netwerkkabel naar zolder te krijgen. Volgens de Asus AiMesh site zou het wel zo moeten werken, de node op zolder werkt dan als een soort repeater (draadloos signaal ontvangen, versterken en doorsturen). Maar blijkbaar werkt dat dus niet stabiel genoeg. Een bevinding die ik nog wel erbij wil melden is dat mijn telefoon wel altijd 3 "streepjes" wifi bereik geeft, maar soms komt er gewoon geen data door. Dan zou je dus weer eerder denken aan iets van een conflict met channels, maar dat lijkt het niet te zijn.
Ik zie 2 mogelijke oplossingen:
* alsnog een netwerkkabel naar zolder trekken en in de AC68U daar doen. Die zou dan komen vanaf de AC68U op de eerste verdieping. Dit is wel serieus veel werk omdat er geen openingen zijn tussen de eerste verdieping en zolder en er is ook geen ruimte langs verwarmingsbuizen. Een kabel langs alle muren en plinten trekken kan in theorie maar dat ziet er zo lelijk (en ouderwets) uit en het is ook niet heel fijn met 2 jonge kinderen die er ongetwijfeld aan gaan lopen trekken als ze het zien
* gebruik maken van een powerline adapter. Deze kan dan óf vanaf poort 3 van de AC68U op de eerste verdieping komen óf hij kan vanaf poort 4 van de AC88U komen. Ik denk dat vanaf de eerste verdieping beter is omdat het afstand scheelt.
De grote vraag is nu natuurlijk... wat ga ik doen? Ik kan natuurlijk een powerline setje kopen en proberen of dat werkt (en zo niet, retour, want dat gaat tegenwoordig erg makkelijk) maar misschien hebben jullie hier ervaring mee of hebben jullie nog een 3e alternatief.
Alle tips, advies, ervaringen, enz, zijn enorm welkom
Relevante software en hardware die ik gebruik
KPN modem1x Asus RT-AC88U
2x Asus RT-AC68U
DHCP staat dus alleen aan op de modem. Het AiMesh netwerk is ingesteld op zowel 2.4 als 5Ghz (met dezelfde SSID naam). De modem en routers zijn voorzien van de meest recente firmware. Overige software is niet echt relevant.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via een tooltje heb ik gekeken welke channels gebruikt worden en er zijn geen dubbele. Daarnaast heb ik dat allemaal op "auto" staan, dus ik ga er even van uit dat de AiMesh software slim genoeg is om een vrij channel te pakken. Daarnaast natuurlijk veel gezocht op Google naar vergelijkbare situaties, maar het is toch allemaal weer nét even wat anders.![]() | ![]() |
[ Voor 1% gewijzigd door Jeffstyle op 13-10-2020 13:23 . Reden: typo's ]