Asociaal gedrag bij glasbak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-06 12:34
Hallo medetweakers,

Ik woon sinds kort naast een glasbak. Het huis is goed geisoleerd dus ik heb gelukkig geen last van geluidsoverlast. Het enige waar ik geen rekening mee heb gehouden zijn aso's.

Het komt namelijk regelmatig voor dat mensen vazen, glazen pannendeksels en allerlei anderen glazen potten gewoon naast de glasbak zetten. Dit ziet er natuurlijk niet echt fraai uit. Daarnaast liggen er ook glasscherven naast de container. In eerste instantie vroeg ik mij af hoe dit kwam, maar ik heb zojuist waargenomen hoe.

Er kwam dus zojuist een man met wat porselein en een glazen vaas. Omdat het porselein en de vaas er niet in paste heeft hij deze stuk geslagen op de grond. En uiteraard zijn de splinters te klein om op te pakken dus die laat men dan gewoon liggen.

Hoe zou ik het beste om kunnen gaan met de situatie?
Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met glas wat niet in de glasbak past. Wat ik wel weet dat vazen vaakt gemaakt zijn van kristalglas en dat niet in de glasbak mag. En porselein spreekt voor zichzelf denk ik :P

Ik heb overigens het kenteken van desbetreffende persoon genoteerd. Ik heb nog overwogen om hem aan te spreken, alleen ik vond het niet zo fijn dat die persoon dat direct weet waar ik woon.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 20:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Troubled schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:16:
Hallo medetweakers,

Ik woon sinds kort naast een glasbak.
[knip]

Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met glas wat niet in de glasbak past. Wat ik wel weet dat vazen vaakt gemaakt zijn van kristalglas en dat niet in de glasbak mag. En porselein spreekt voor zichzelf denk ik :P

[knip]
Goh... weer wat geleerd. Dit wist ik oprecht niet, maar zijn alle vazen van kristalglas dan?

Ik zou als ik jou was even bellen met de gemeente en vragen om hand te haven (te handhaven?). Spul naast de glasbak zetten of stukslaan is -uiteraard- niet de bedoeling en is beboetbaar door boa's. Verder niet teveel moeite en tijd in stoppen, schiet je niks mee op. Tokkies gonna tokkie.

[ Voor 34% gewijzigd door Icephase op 13-10-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-07 16:02
gemeente op aanspreken? wanneer er weer glas naast ligt bellen en aangeven dat iemand moet komen opruimen.
Als je zelf echt goed bezig bent zelf opruimen? ook al zou ik dat niet elke week trekken iemand anders zijn shit opruimen

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:25
Gewoon gemeente opbellen en zeggen dat ze de bak ergens anders met moeten zetten vanwege dit soort overlast. Gemeenten zien wrsch behoorlijk in zijn mag met die bakken dus zullen ze vanzelf gaan handhaven.

Je kunt ook gewoon de andere kant op lijken en je er niet aan storen 😁

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Accepteren of verhuizen.

Je mag ook geen afval buiten op straat gooien, je mag niet te hard rijden, je mag niet ....
Er zijn te weinig politieagenten/BOA's om dit op te lossen en we accepteren als Nederlanders ook niet dat het niet mag. 'Ga toch boeven vangen'.
In China doe je dit 1x en daarna loop je het risico om alles kwijt te raken (baan, huis, etc), blijkt dat het blijkbaar toch een keuze is, want dan stoppen mensen er wel mee. Maar in Nederland is er geen consequentie en blijven mensen het gewoon doen.
Ik heb overigens het kenteken van desbetreffende persoon genoteerd. Ik heb nog overwogen om hem aan te spreken, alleen ik vond het niet zo fijn dat die persoon dan direct weet waar ik woon.
Als een BOA/politieagent het niet zelf constateert, dan kunnen ze niks.
In het extreme geval dat het elke keer dezelfde persoon is, dan kun je misschien nog iets, maar ik vraag me af of jij zomaar kentekens mag gaan noteren (AVG) en mag afgeven. Zolang er geen misdrijf plaatsvindt valt het in Nederland eerder onder handhaving.
En kijk daarmee uit, want dan bel je handhaving voor de glasbak en dan krijg je een bekeuring voor een afvalbak die te vroeg aan de weg staat ;)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Dit.

Het enige wat je kunt doen is elke keer een melding maken bij de gemeente zodat die elke keer zorgen dat het wordt opgeruimd.

Daarnaast kun je hopen dat de tokkie een keer heterdaad betrapt wordt en een boete krijgt. Zodat hij het de volgende keer snachts doet :+

Dit is hoe het werkt in Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 13-10-2020 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dit is een fenomeen aan glasbakken dat ik zelf niet goed begrijp. Ze schijnen allemaal sluikstorten aan te trekken. Je kan er weinig aan doen buiten melden bij de gemeente en wijkagent maar ik vermoed dat de problematiek daar ook gekend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 09:11
Ik vrees voor de TS dat dit van die typische dingen zijn waar je mee moet leren leven. De glasbak gaat echt niet verplaatst worden. Daar is waarschijnlijk al jaren over gestreden waar dat ding moet komen en waarschijnlijk is het een ondergrondse container dus die plaats je ook niet zomaar ergens anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Hallo medetweakers,

Ik woon sinds kort naast een glasbak. Het huis is goed geisoleerd dus ik heb gelukkig geen last van geluidsoverlast. Het enige waar ik geen rekening mee heb gehouden zijn aso's.

Het komt namelijk regelmatig voor dat mensen vazen, glazen pannendeksels en allerlei anderen glazen potten gewoon naast de glasbak zetten. Dit ziet er natuurlijk niet echt fraai uit. Daarnaast liggen er ook glasscherven naast de container. In eerste instantie vroeg ik mij af hoe dit kwam, maar ik heb zojuist waargenomen hoe.

Er kwam dus zojuist een man met wat porselein en een glazen vaas. Omdat het porselein en de vaas er niet in paste heeft hij deze stuk geslagen op de grond. En uiteraard zijn de splinters te klein om op te pakken dus die laat men dan gewoon liggen.

Ik heb overigens het kenteken van desbetreffende persoon genoteerd. Ik heb nog overwogen om hem aan te spreken, alleen ik vond het niet zo fijn dat die persoon dat direct weet waar ik woon.
Bij mij is het een ondergrondse container waar vanalles wordt bijgezet wat niet in die klep past.
Mensen zijn gewoon te beroerd om naar de stort te rijden want ja, zeker nu in deze tijd moet je er een afspraak voor maken..
Het enige wat ik zo nu en dan doe is online een melding maken bij de gemeente. Dan komt er weer een gemeente-auto die alles ophaalt. Handhaven zal niet zo snel gebeuren, het zijn vaak lui die midden in de nacht dit soort akties verrichten.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
Bedankt voor de reacties allen.

De situatie is dat deze appartementen zijn omgebouwd naar woningen. Het was namelijk eerst een bedrijf. Dus ik denk dat er nog niet zoveel klachten zijn. Maar ik ga in ieder geval een berichtje naar de gemeente sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:26
Het ligt volgens mij een beetje aan in welke gemeente je woont, maar je hebt de BuitenBeter app. Daarmee kun je meldingen doen en komt dit bij de gemeente terecht. Gaat allemaal heel makkelijk.

Wij hebben hier afgesproken met de omringende huizen dat als er dingen verkeerd weggezet worden bij de ondergrondse containers dat we mensen er vriendelijk op aanspreken. Dit gebeurde best vaak en uiteindelijk komt het met wat gemopper van de aanstichter vaak wel goed.
Het is wel minder geworden sinds we dat doen, maar kan natuurlijk ook toeval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-07 13:14

Koekfabriek

King Billy on the wall

Helemaal niks, ik zie het bij ons ook in de buurt. De ondergrondse glas/karton container wordt gebruikt als openbare stort. Gemeente komt de zooi een paar keer per week ophalen en dat is het. Sowieso durft de gemeente waar ik woon alleen selectief te handhaven (i.e. rondijden met parkeercontrole heeft de voorkeur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Rmg

Buitenbeter meldingen (blijven) doen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:14
Een vriend van mij had hetzelfde probleem, wekelijks aan de lijn met de gemeente, in gesprek met BOAs etc. Dit hielp helaas niet tot hij met het geniale plan kwam om de volgende sticker erop te plakken - Opgelet camera bewaking (https://www.seton-signale...BEgKfTfD_BwE&gclsrc=aw.ds).

Het helpt natuurlijk niet 100%, maar maakt een wereld van verschil voor hem. Knap staaltje nudging al zeg ik het zelf ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troubled
Thomas19903 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:43:
Een vriend van mij had hetzelfde probleem, wekelijks aan de lijn met de gemeente, in gesprek met BOAs etc. Dit hielp helaas niet tot hij met het geniale plan kwam om de volgende sticker erop te plakken - Opgelet camera bewaking (https://www.seton-signale...BEgKfTfD_BwE&gclsrc=aw.ds).

Het helpt natuurlijk niet 100%, maar maakt een wereld van verschil voor hem. Knap staaltje nudging al zeg ik het zelf ;-)
Dat is wel goed bedacht ja >:)
Ik weet alleen niet of het afvalbedrijf blij gaat worden als ik stickers op hun containers ga plakken.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:10
Troubled schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:47:
[...]

Ik weet alleen niet of het afvalbedrijf blij gaat worden als ik stickers op hun containers ga plakken.
Ik kan je beloven; er is geen ambtenaar bij zo'n afvalbedrijf welke het ook maar iets kan schelen. Als het ze iets kon schelen hadden ze namelijk ook wel iets aan de overlast gedaan ;)

[ Voor 10% gewijzigd door HendrikN op 13-10-2020 13:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 224360

TheGhostInc schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Accepteren of verhuizen.

Je mag ook geen afval buiten op straat gooien, je mag niet te hard rijden, je mag niet ....
Er zijn te weinig politieagenten/BOA's om dit op te lossen en we accepteren als Nederlanders ook niet dat het niet mag. 'Ga toch boeven vangen'.
In China doe je dit 1x en daarna loop je het risico om alles kwijt te raken (baan, huis, etc), blijkt dat het blijkbaar toch een keuze is, want dan stoppen mensen er wel mee. Maar in Nederland is er geen consequentie en blijven mensen het gewoon doen.

[...]

Als een BOA/politieagent het niet zelf constateert, dan kunnen ze niks.
In het extreme geval dat het elke keer dezelfde persoon is, dan kun je misschien nog iets, maar ik vraag me af of jij zomaar kentekens mag gaan noteren (AVG) en mag afgeven. Zolang er geen misdrijf plaatsvindt valt het in Nederland eerder onder handhaving.
En kijk daarmee uit, want dan bel je handhaving voor de glasbak en dan krijg je een bekeuring voor een afvalbak die te vroeg aan de weg staat ;)
Goed dat je het je afvraagt, maar dit heeft helemaal niets met de AVG te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
HendrikN schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

Ik kan je beloven; er is geen ambtenaar bij zo'n afvalbedrijf welke het ook maar iets kan schelen. Als het ze iets kon schelen hadden ze namelijk ook wel iets aan de overlast gedaan ;)
Denk zelfs dat er geen ambtenaren werkzaam zijn bij dergelijke bedrijven, zijn ingehuurde commerciële partijen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
@Thomas19903 het liefs zou je echt een camera ophangen en zodoende gewoon een agent of ambtenaar op de vervuiler afsturen....maar vanuit huis mag je geen camera ophangen die alleen de publieke ruimte filmt.

Maar zo'n sticker is echt wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Koop of huur? Indien huur kun je bij de verhuurder via de 'wocoapp' (als ze aangesloten zijn) foto's maken en gelijk versturen. Indien koop, gemeente.

Zelf vergelijkbare situatie gehad met de ondergrondse bakken, mensen gooide alles er maar naast. Elke keer als het gebeurde foto gemaakt en verstuurd tot irritatie van de woningbouwcorporatie :)

Het heeft gewerkt, ze zijn zelf gaan monitoren dmv camera's en zo boetes gestuurd naar de overtreders :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:06

Ja en dus? Waarom ga je er van uit dat wanneer je iemand op zijn gedrag aanspreekt je meteen wordt opgewacht door ordetroepen? De meeste mensen zijn gewoon redelijk als je ze op gewone toon aanspreekt.

Nu ga je adviezen krijgen als 'bel te politie' 'bel de gemeente' etc. Maar wat kunnen die doen? De gemeente doet er niet veel mee behalve het glas zelf opruimen wat er ligt ( vervolgschade dus) en de politie zou die echt achter die man aan gaan op basis van een kenteken?

Het wordt tijd dat men weer wat meer sociale controle gaat uitvoeren in de wijken en dat moet gebeuren door de bewoners zelf en niet simpelweg over de schutting gooien bij de politie en/of de gemeente. Het is jou straat, jou wijk en jullie (bewoners van die straat/wijk ) hebben er last van.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
prutser001 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:23:
Koop of huur? Indien huur kun je bij de verhuurder via de 'wocoapp' (als ze aangesloten zijn) foto's maken en gelijk versturen. Indien koop, gemeente.
Huur, maar via een kleine partij. Dus zitten waarschijnlijk niet aangesloten en hebben niet het budget om camera's etc op te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Structureel bij de gemeente klagen zou ook kunnen. (Met kans dat de glasbak 500m wordt verplaatst)

Toch aanspreken? "Hallo meneer, ik zou het waarderen als u het niet stuk zou slaan. Dan is er risico dat de fietsband lek raakt van kinderen die langsfietsen. Dergelijk glas kunt u inleveren bij een milieupunt".
Evt. aanvullen met "Als u haast heeft kunt u het het ook wel aan mij geven, dan wil ik het met plezier naar het milieupunt brengen - of zet het naast de glasbak zodat de gemeente het kan oppakken."
Als geen tokkie-tokkie dan..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 18:14

HugoBoss1985

Xenotech

Als ik de gemeente was zou ik het glas retour sturen richting de voordeur van de dumper.

Serieus:

Bij sommige glasbakken zie je nog wel eens brief/poster met daarop een verzoek (om dit even niet te doen of anders te doen).

@Webgnome Ik zou inderdaad uitkijken met aanspreken, je weet niet wie je treft en al helemaal niet als ze dan ook weten waar je woont.
Laat de gemeente het maar lekker handhaven/beboeten.

En nog ander/groter probleem is het aantal mensen wat hun afval gewoon van zich af mikt. (eigenlijk hetzelfde als wat hier gebeurd)
Dat is ook niet te handhaven.
Sommige mensen ga je ook niet veranderen.
We leven "helaas" niet in een land als Noord-Korea.

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-10-2020 14:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Troubled schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:26:
[...]

Huur, maar via een kleine partij. Dus zitten waarschijnlijk niet aangesloten en hebben niet het budget om camera's etc op te hangen.
Een dummy met een knipperende led is voldoende... Kabeltje er aan voor de volledigheid en dan maar ergens op een paal monteren of zo...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 08:00

Ryan1981

Je ne sais pas

Sticker plakken met: 24/7 video bewaking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-07 16:53
ik heb een poosje zowat dagelijks een melding gemaakt bij de gemeente.

Er stonden gewoon dozen oud papier plastic en grofvuil naast de containers, terwijl de containers leeg waren.
En ook matrassen banken kasten stoelen en weet ik wat nog meer.

Bij dozen waar adresgegevens op stonden hiervan een foto meegestuurd naar de gemeente.
En bij enkele bol.com dozen heb ik bol ook gemaild.

Moet zeggen dat het nog geen maand geduurd heeft voordat er niks meer naast de container stond.

nu af en toe nog wat te groot glas achter de glasbak.
Maar daar heb ik nog zoiets van, dat waait niet weg.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 13-10-2020 14:37 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:28
Webgnome schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:25:
Ja en dus? Waarom ga je er van uit dat wanneer je iemand op zijn gedrag aanspreekt je meteen wordt opgewacht door ordetroepen? De meeste mensen zijn gewoon redelijk als je ze op gewone toon aanspreekt.
En dat kan anno 2020 dus niet meer. Zeker niet in de grote steden. Dan is de kans gewoon heel groot dat je of een grote bek, of een beuk in je gezicht, of een doodsbedreiging naar je hoofd geslingerd krijgt. Ik snap ook wel dat TS daar geen zin in heeft.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-07 08:36
Davidshadow13 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

En dat kan anno 2020 dus niet meer. Zeker niet in de grote steden. Dan is de kans gewoon heel groot dat je of een grote bek, of een beuk in je gezicht, of een doodsbedreiging naar je hoofd geslingerd krijgt. Ik snap ook wel dat TS daar geen zin in heeft.
Dat valt echt reuze mee hoor.. Laten we niet naar een maatschappij gaan waar we onze buren niet meer durven aan te spreken maar gelijk politie / handhaving gaan bellen. Dat is nergens voor nodig.

Wijs die beste man volgende keer even op de glasscherven en splinters die achterblijven en dat daar lekke banden of gewonde kinderen van kunnen komen. Grote kans dat hij dit niet (voldoende) realiseerde. Accepteer het ook als je boodschap niet aan komt, ga geen discussie voeren. Dan wordt echt je huis niet in de brand gestoken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-07 07:38
Ik woon al een jaar of 6 vlakbij zo'n plastic en kleren container, hier gebeurt het ook regelmatig. Blijkbaar hoeft het volgens sommige mensen niet in de container, ernaast kan ook prima. Regelmatig staan er zelfs oude banken naast, blokkeert soms het voetpad. Meerdere malen geklaagd bij de gemeente door verschillende mensen, de gemeente ruimt het af en toe op en toch staat er binnen een paar dagen van alles naast. Hang er een camera neer zou ik zeggen, zal een afschrikkende werking hebben, maar misschien mag dat niet.
We wonen ook pal naast een prachtige groengebied, daar wordt ook allemaal klein afval achtergelaten terwijl er toch echt vuilnisbakken staan. Heel wat mensen zijn gewoon *biep*.
Ik stoor me ook mateloos aan zulke dingen, vooral het vies achterlaten van een mooie groengebied vind ik belachelijk, maar veel kun je er niet tegen doen lijkt het. Wij gaan gelukkig binnen een paar maanden verhuizen. Ik wens je sterkte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Webgnome
Davidshadow13 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

Weet je dat? Of denk je dat? Hier in Arnhem (ok ok.. niet een van de grote steden.. Alsof die een alleenrecht hebben om ellende) toch al meerdere malen gewoon gedaan en ik het mooie is, ik leef nog!

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Webgnome schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:31:
[...]

Weet je dat? Of denk je dat? Hier in Arnhem (ok ok.. niet een van de grote steden.. Alsof die een alleenrecht hebben om ellende) toch al meerdere malen gewoon gedaan en ik het mooie is, ik leef nog!
Nee zeker weten. Dan weer 112 bellen, politie komt langs, laat je foto zien, politie zoekt in database en "gaat wel even praten met...".

Nuja, dat was nog geeneens een echt grote stad

Als ik met winterjas en leren handschoenen loop altijd minder problemen ;)

Ja ik leef ook nog. Maar als we hier Amerikaanse regels qua zelfverdediging hadden gehad had die ander waarschijnlijk niet meer geleefd ;)

[ Voor 22% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-10-2020 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:16

Pardon? Als die mensen redelijk waren, dan zouden ze meteen al normaal doen.

Het is de taak van de gemeente om er iets aan te doen, gezien zij bakken met geld ervoor ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik weet niet waar je woont, maar in Utrecht heb je bijv deze pagina:
https://utrecht.slimmelden.nl/#/map

Dit werkt echt super. Als er rommel bij de publieke containers blijft liggen of er ligt wat in de berm (of de lantaarnpaal is stuk) meld je het en een dag (of 2) later is het allemaal weer opgelost.

Je gaat het gewoon niet voorkomen dus je kunt dat maar beter opgeven. Een bordje met: laat geen rommel achter naast de container is alles wat gedaan kan worden, maar de meeste van de containers hebben al een sticker met die informatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, zulk soort stom gedrag verpest veel. Dat is in sommige andere landen veel minder. Denk aan Japan; geen prullenbakken op straat... en geen afval op straat.

Of in Duitsland; de bushokjes die Hitler nog hebben gezien hebben hun glas nog intakt. In Nederland...
-

[ Voor 87% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-10-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:26
[...]

Precies dit, zie ook mijn eerdere post. Woon in de grote stad in een wat "mindere" wijk.
Mijn tanden zitten er nog in en die van mijn buurtbewoners ook voor zover ik weet.

Je kan inderdaad uitgekafferd worden, maar daar zal ik zelf geen minuut minder door slapen. Als je daar niet tegen kan is het inderdaad handig mensen niet persoonlijk aan te spreken, maar het via de gemeente te doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Dat krijg je er bij aso's toch niet uit. Fotootje van de containers bij mij in de buurt. Is toch zeker 2x per week raak. Ik meld ze meestal aan via verbeterdebuurt. Volgende dag komt dan de wijkverzorger de troep weer opruimen en dan kan het weer opnieuw beginnen. Heb mij er allang bij neergelegd. Het gedrag van pantoffeldiertjes verander je toch niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjuML00zRxaLBv608R2c13GWE8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O89PJx61GMbiBRw9wBOSSxbf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
xminator schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:40:
[...]

Pardon? Als die mensen redelijk waren, dan zouden ze meteen al normaal doen.

Het is de taak van de gemeente om er iets aan te doen, gezien zij bakken met geld ervoor ontvangen.
euhm.. als wij met z'n allen wat meer op elkaar zouden letten dan zou het niet de taak van de gemeente hoeven te zijn. Waarom is het toch zo dat als je er maar geld tegen gaan gooit dat je dan verwacht dat de ander het dan ook maar meteen oplost.

Wat gaat sneller?

- Je signaleert zelf dat er troep naast gegooid wordt en je spreekt de persoon in kwestie erop aan. De kans bestaat dat het dan direct opgelost wordt. En de bewustwording is er in ieder geval.

- Je signaleert dat het gebeurt. je belt de gemeente. Die geeft het door aan de plaatselijke vuilophaler en die stuurt een dag later wel een wagentje om het op te lossen. En als je mazzel hebt zit er een adres bij en krijgt de persoon in kwestie een boete.

Kan aan mij liggen maar volgens mij is het eerste, bij een heterdaatje, toch echt beter. Dat je daarmee niet iedereen opvoed moge duidelijk zijn ( hier in Arnhem is ook een hele discussie aan de gang over diftar) maar helemaal niets doen lost zeker niets op.

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 13-10-2020 18:16 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:53
Dit gebeurt echt overal, mijn ouders wonen in een piepklein dorp en inmiddels hebben ze een mooie collectie gratis vazen omdat lui dat maar naast de glasbak zetten ipv stuk te breken/naar de kringloopwinkel. Zelfs mensen die gewoon een doos met potjes laten staan zonder de moeite te nemen om het erin te gooien.

Dit soort initiatieven schijnen wel te helpen: https://www.voordewereldv...-zorgen-voor-minder-afval

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

- Je signaleert zelf dat er troep naast gegooid wordt en je spreekt de persoon in kwestie erop aan. De kans bestaat dat het dan direct opgelost wordt. En de bewustwording is er in ieder geval.
Dat zou in de ideale wereld moeten werken. Ik zal je uit de droom helpen. Dat werkt dus echt niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:19

Nu ga je adviezen krijgen als 'bel te politie' 'bel de gemeente' etc. Maar wat kunnen die doen? De gemeente doet er niet veel mee behalve het glas zelf opruimen wat er ligt ( vervolgschade dus) en de politie zou die echt achter die man aan gaan op basis van een kenteken?

Het wordt tijd dat men weer wat meer sociale controle gaat uitvoeren in de wijken en dat moet gebeuren door de bewoners zelf en niet simpelweg over de schutting gooien bij de politie en/of de gemeente. Het is jou straat, jou wijk en jullie (bewoners van die straat/wijk ) hebben er last van.
Tja daar zeg je zoiets.
Voor de basisschool van mijn kinderen is een stopverbod en als je dan mensen aanspreekt dat het niet voor hun bedoelt is omdat ze dan vooraan staan om hun kind van school te halen krijg je als reactie: "waar bemoei jij je mee".
De meeste mensen zijn niet redelijk als je ze vriendelijk uitlegt waarom (in mijn geval dit stopverbod).
Het enige wat af en toe helpt is te zeggen dat politie controleert en de boete 95,- euro is, maar lang niet altijd.

Ik ben dus gestopt met mensen aan te spreken op hun gedrag en ben tot de conclusie gekomen dat politie/boa's dit veel overtuigender kunnen brengen dan ikzelf ooit kan.

Indien je sociale controle wilt zal je toch met een groep moeten zijn anders verandert er niks, krijg die maar eerst bij elkaar. In mijn geval dus wachtende ouders die alleen maar kijken en niks (durven) te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het dagelijkse kost is, is de kans heel groot dat de meesten niet beter weten dan dat grof vuil daar op de hoek hoort. Als alleen %ik% vervolgens een boete lijk te krijgen wordt %ik% pissig. Als ik die uitleg krijg waar het wel hoort, dan niet. Politie kan sociale controle niet vervangen zolang het ‘normaal is’.

Sterker nog: het gebeurt hier (een vd grootste steden van het land) ook regelmatig, zelfs losse vuilniszakken als de bak vol is, maar als je de gemeente vraagt om grof vuil op te halen wijzen ze naar dezelfde locatie. Dan train je de burger ook dat het er normaal is...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Troubled Handhavingsverzoek bij Gemeente, niet alleen voor de containers bij jou naast, maar in gehele postcode(deelgemeente) Wat jij ervaart is bijna in geheel Nederland zo. Je kunt zelf via de site van plaatselijke milieudienst zien, wat waar hoort. Vaak is het alleen klein glas, zoals potjes en flessen, anders is afgifte bij stortlocatie.

(ik zou iedereen aanraden je niet zelf als BOA te gedragen, dat kan voor vervelende ervaringen zorgen)

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 13-10-2020 18:31 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-07 11:34
Ik zou inderdaad gewoon dat camera bewakingsbordje neerzetten. Eventueel plakken aan de gevel?
Idealiter hang je er een nep camera naast, schrikt genoeg af. Die kun je zelfs aan de gevel plakken zodat het er makkelijk af kan. Zou ook nog er een bordje met de regels bij zetten (geen vazen, geen porcelijn, goed sorteren, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 16:09
Het idiote is dat deze mensen in de basis de moeite nemen om iets goeds te doen, namelijk recyclen, maar het in alle opzichten fout doen.
Want niet alleen veroorzaken ze overlast met rotzooi en splinters, er is zo goed als niks dat wel in de glasbak zou horen maar niet door de opening past. De glasbak is alléén voor verpakkingsglas zoals potjes en flessen. Vazen, drinkglazen, vlakglas zoals ramen, enz. hoort er allemaal niet in omdat het niet op dezelfde manier gerecycled kan worden. Maar dat weet bijna niemand en het staat meestal ook niet of nauwelijks op die bakken.

Dus het milieu en de buurt en die mensen zelf waren allemaal beter af als ze zich de moeite hadden bespaard en het spul gewoon in de vuilnisbak hadden gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Lapa schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:33:
De glasbak is alléén voor verpakkingsglas zoals potjes en flessen. Vazen, drinkglazen, vlakglas zoals ramen, enz. hoort er allemaal niet in omdat het niet op dezelfde manier gerecycled kan worden.
Mmm geloof ik niets van.
Leg eens uit wt er (behalve de maat) zo anders is aan dat glas wat je niet tegen komt in de gehele range van fles- en potjes glas??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-07 13:47
Installeer de app BuitenBeter en meld elke aso, bij voorkeur met kenteken, bij je gemeente.

Werkt in Breda heel fijn voor kort en bondig contact, en na wat opstart probleempjes wordt er nu zeer adequaat op gereageerd.

[ Voor 48% gewijzigd door frickY op 14-10-2020 00:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Leuk dat sommigen hier adviseren gewoon in gesprek te gaan en dat het dan meestal wel helpt. Ik heb hele andere ervaringen. In een woonadres in Utrecht werd er dagelijks tegen mijn woning gepist. De hele dag door, niet eens door uitgaanspubliek o.i.d. De aardigste reactie die ik kreeg was dat ik snel mijn bek moest houden, maar meestal ging het richting "ik sla je naar de kanker". Ik ben relatief klein gebouwd en verder niet bedreven in zelfverdediging, dus ik ben opgehouden mensen er op aan te spreken. 0% van die mensen had boodschap in ze op een redelijke toon aanspreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Anoniem: 511810 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 00:21:
[...]

Mmm geloof ik niets van.
Leg eens uit wt er (behalve de maat) zo anders is aan dat glas wat je niet tegen komt in de gehele range van fles- en potjes glas??
https://www.milieucentraa...en-flessen-en-ander-glas/

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-07 16:53
twiFight schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 03:22:
Leuk dat sommigen hier adviseren gewoon in gesprek te gaan en dat het dan meestal wel helpt. Ik heb hele andere ervaringen. In een woonadres in Utrecht werd er dagelijks tegen mijn woning gepist. De hele dag door, niet eens door uitgaanspubliek o.i.d. De aardigste reactie die ik kreeg was dat ik snel mijn bek moest houden, maar meestal ging het richting "ik sla je naar de kanker". Ik ben relatief klein gebouwd en verder niet bedreven in zelfverdediging, dus ik ben opgehouden mensen er op aan te spreken. 0% van die mensen had boodschap in ze op een redelijke toon aanspreken.
Ff serieus die mensen moet je eigenlijk met pek en veren overgieten.
Maar met een tuinslang van de bovenverdieping natspuiten zal ook wel werken.

(Of een supersoaker met urine) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11

Yucon

*broem*

Lapa schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:33:
Het idiote is dat deze mensen in de basis de moeite nemen om iets goeds te doen, namelijk recyclen, maar het in alle opzichten fout doen.
Want niet alleen veroorzaken ze overlast met rotzooi en splinters, er is zo goed als niks dat wel in de glasbak zou horen maar niet door de opening past. De glasbak is alléén voor verpakkingsglas zoals potjes en flessen. Vazen, drinkglazen, vlakglas zoals ramen, enz. hoort er allemaal niet in omdat het niet op dezelfde manier gerecycled kan worden. Maar dat weet bijna niemand en het staat meestal ook niet of nauwelijks op die bakken.

Dus het milieu en de buurt en die mensen zelf waren allemaal beter af als ze zich de moeite hadden bespaard en het spul gewoon in de vuilnisbak hadden gegooid.
Ik denk dat je te optimistisch bent. In veel plaatsen betaal je restafval per kilo. Zo'n vaas is zwaar, dus de glasbak is de goedkope uitweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Wel toenemend hoor. Ik spreek mensen ook weleens aan op bepaalde dingen. Maar je weet vooraf eigenlijk al dat het geen zin heeft. Tijdje terug iemand aangesproken die elke week meerdere keren met zijn auto over het gras hier voor het huizenblok reed. Gras gaat echt helemaal naar de klote als iedereen daar maar overheen gaat rijden. Het is ook meer bedoeld voor kinderen, om veilig te kunnen spelen.

Dat is dan dus de zoon van een "buurvrouw" 2 deuren verderop. Gewoon gevraagd of hij zijn auto op de straat of misschien zelfs een parkeerplek neer kan zetten als hij zijn dochtertje haalt en brengt, omdat het gras bij ons voor de deur door alle auto's er niet meer uitziet. Uiteindelijk gewoon via de gemeente moeten spelen. Die nemen op basis van het kenteken en het adres van pa en ma dan wel direct contact op overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Troubled schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:47:
[...]

Zou toch wel meevallen? Beter een sticker op jouw container dan allerlei rotzooi die in jouw container gedumpt wordt. Ik kan me zo voorstellen dat de eigenaar van de container, liever geen porselein en kristalglas in z'n glasbak wil hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Laatst online: 20-12-2024
Adviezen om mensen aan te spreken op hun gedrag is heel naïef, mensen die van alles in/naast zo'n bak zetten weten al dat ze iets fout doen en verdedigen hun "recht" als iemand daar tegenin gaat. Het is helaas meer een kwestie van geluk als iemand wel op een normale manier reageert. Tenzij je iemand bent die getraind is in zelfverdediging en in staat bent om iemand te ontwapenen zou ik ten zeerste afraden om iemand aan te spreken op asociaal gedrag. Ook zou ik altijd afraden om iemand aan te spreken wanneer diegene duidelijk kan zien waar je woont. Als zelfs getrainde BOA's en politieagenten mishandeld worden als ze iemand aanspreken, wat voor kans maken wij gewone burgers dan tegen dat soort tuig? En je kunt lang niet op voorhand zien wie helemaal uit zijn/haar stekker gaat of wie vriendelijk blijft bij aanspreken over gedrag.

Het enige wat te doen is, is door elke keer maar een melding te maken van zwerfvuil. En documenteer hoe vaak het mis gaat, schrijf bijvoorbeeld elke dag voor een maand lang of er afval naast de bak wordt gezet. Staaf dit dan ook door een melding te maken over zwerfvuil. Als bijvoorbeeld 20 van de 30 dagen afval naast die bak ligt, laat de gemeente dit dan weten en ook dat je dus 20 keer een melding hebt gemaakt.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:19
De gemeente probeert glas- en afvalbakken zoveel mogelijk te plaatsen waar geen woningen staan. Dus volstrekt logisch dat ze -in jou geval- voor een voormalig bedrijfspand staan.

Dat daarna de boel wordt omgebouwd betekent toch niet dat de gemeente ze even moet weghalen. Kost €5000,- per (ondergrondse) bak. Jij had bij de bezichtiging kunnen zien dat die dingen daar staan, en iedereen weet dat het een bende rond die bakken is.

Advies:
- probeer er mee te leven
- wees slim: de aangehaalde sticker zal je een boel schelen :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-Forever
  • Laatst online: 20:15
yodeluxe schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:11:
Adviezen om mensen aan te spreken op hun gedrag is heel naïef, mensen die van alles in/naast zo'n bak zetten weten al dat ze iets fout doen en verdedigen hun "recht" als iemand daar tegenin gaat. Het is helaas meer een kwestie van geluk als iemand wel op een normale manier reageert. Tenzij je iemand bent die getraind is in zelfverdediging en in staat bent om iemand te ontwapenen zou ik ten zeerste afraden om iemand aan te spreken op asociaal gedrag. Ook zou ik altijd afraden om iemand aan te spreken wanneer diegene duidelijk kan zien waar je woont. Als zelfs getrainde BOA's en politieagenten mishandeld worden als ze iemand aanspreken, wat voor kans maken wij gewone burgers dan tegen dat soort tuig? En je kunt lang niet op voorhand zien wie helemaal uit zijn/haar stekker gaat of wie vriendelijk blijft bij aanspreken over gedrag.

Het enige wat te doen is, is door elke keer maar een melding te maken van zwerfvuil. En documenteer hoe vaak het mis gaat, schrijf bijvoorbeeld elke dag voor een maand lang of er afval naast de bak wordt gezet. Staaf dit dan ook door een melding te maken over zwerfvuil. Als bijvoorbeeld 20 van de 30 dagen afval naast die bak ligt, laat de gemeente dit dan weten en ook dat je dus 20 keer een melding hebt gemaakt.
De rede dat er mensen zijn die zo beginnen te blaffen, is het feit dat ze er steeds maar weer mee weg komen. Hun rotzooi op ruimen kost moeite, jou een keer uitschelden een stuk minder, mensen zijn van suiker en ze kunnen doorlopen.

Zodra wij ze ALTIJD over ALLES aanspreken, gaat die grote mond vanzelf ooit weg, het kost ze simpelweg teveel moeite, 90% valt terug in de normaal zodra je zelf tegen ze begint te blaffen. Want ze zijn het gewoon niet gewent.

Oftewel we moeten slecht gedrag vooral blijven negeren en belonen, dan komt het vanzelf goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-07 18:16
Werkt je gemeente toevallig met de fixi app (of website)? Dan kan je met paar klikken melding maken en komen ze het opruimen/regelen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit dus:

Het verschil tussen glassoorten is niet makkelijk te zien. Daarom mogen deze glassoorten niet in de glasbak

Typische Nederlands regelarij U bent te dom dus overdreven regeltje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
@Anoniem: 511810 euh.. nee

1
Vuurvast glas, kristal en vensterglas moeten bij het restafval. Deze glassoorten geven problemen bij recycling omdat hun smelttemperatuur anders is dan die van verpakkingsglas.

2
Spaarlampen, ledlampen en tl-buizen horen in de inzamelbak voor lampen. Die vind je vaak bij winkels en supermarkten. Op Wecycle vind je bakken bij jou in de buurt.

3
Metalen doppen en deksels mogen gewoon mee de glasbak in. Draai plastic deksels van de pot af voor je die in de glasbak gooit en doe ze in de bak voor plastic verpakkingen.

4
Een klein restje is geen probleem, maar zorg dat de fles of pot zoveel mogelijk leeg is. Omspoelen en afwassen is zonde van het water en de energie. Om bij de laatste restjes te komen kun je een flessenlikker gebruiken.

5
Staan er aparte bakken voor wit, bruin en groen glas? Gebruik die dan ook: gooi de juiste kleur in de juiste bak. Rood en blauw glas mag bij het groene glas. Hoe beter het glas gesorteerd is, hoe meer energie en grondstoffen er bespaard worden.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 16:09
Yucon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:18:
[...]

Ik denk dat je te optimistisch bent. In veel plaatsen betaal je restafval per kilo. Zo'n vaas is zwaar, dus de glasbak is de goedkope uitweg.
Hmm, misschien heb je gelijk dat dat fenomeen het verergert. Maar ik woon in een stad waar je (nog) onbeperkt restafval kwijt kan en ik zie hier precies hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:26
Erwin schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

Denk zelfs dat er geen ambtenaren werkzaam zijn bij dergelijke bedrijven, zijn ingehuurde commerciële partijen ;) .
En de enige mensen die ter plaatse komen zijn de chauffeurs die de bakken leeg maken.
Denk je echt dat die zich zorgen gaan maken over een sticker?

Hier zijn het overigens die mensen die dan de boel rondom de container opruimen, dus als er minder staat zijn die ook blij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 22:31

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik kijk laatste tijd het televisie programma "In overtreding". Hier worden BOA's van stadstoezicht, OV en Dierenbescherming gevolgd. In grote steden hebben ze dedicated BOA's die constant door wijken rijden om dumpingen bij containers te controleren. Zij openen alle gedumpte afvalzakken op zoek naar adresgegevens zodat ze een boete kunnen geven. Met glas word dat natuurlijk wat lastiger. Ze betrappen ook regelmatig mensen op heterdaad.

Helaas geven ze het ook toe dat het een flinke frustratie is van hun en de goedwillende bewoners en dat ze helaas niet iedereen gepakt krijgen.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
T-Forever schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:28:
[...]

De rede dat er mensen zijn die zo beginnen te blaffen, is het feit dat ze er steeds maar weer mee weg komen. Hun rotzooi op ruimen kost moeite, jou een keer uitschelden een stuk minder, mensen zijn van suiker en ze kunnen doorlopen.

Zodra wij ze ALTIJD over ALLES aanspreken, gaat die grote mond vanzelf ooit weg, het kost ze simpelweg teveel moeite, 90% valt terug in de normaal zodra je zelf tegen ze begint te blaffen. Want ze zijn het gewoon niet gewent.

Oftewel we moeten slecht gedrag vooral blijven negeren en belonen, dan komt het vanzelf goed.
Sorry, maar dit is dus precies wat ik met naïef bedoel. Leuk dat je iedereen wilt aanspreken, maar hoe lang denk je dat dat goed gaat? De mensen blaffen niet, ze bijten. Spreek de verkeerde aan en je eindigt in het ziekenhuis of erger. En je ziet niet wie je wel en wie je niet kunt aanspreken, wie jou alleen uitscheld of wie een mes tussen je ribben steekt. Het is triest dat het zover is gekomen, maar het is wel de realiteit van vandaag. Dus waarom moeten wij iedereen over alles aanspreken als zelfs de getrainde professionals al mishandeld worden als ze dat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
yodeluxe schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:03:
[...]

Sorry, maar dit is dus precies wat ik met naïef bedoel. Leuk dat je iedereen wilt aanspreken, maar hoe lang denk je dat dat goed gaat? De mensen blaffen niet, ze bijten. Spreek de verkeerde aan en je eindigt in het ziekenhuis of erger. En je ziet niet wie je wel en wie je niet kunt aanspreken, wie jou alleen uitscheld of wie een mes tussen je ribben steekt. Het is triest dat het zover is gekomen, maar het is wel de realiteit van vandaag. Dus waarom moeten wij iedereen over alles aanspreken als zelfs de getrainde professionals al mishandeld worden als ze dat doen?
Zover is het helemaal niet gekomen, projecteer jouw verdorven wereldbeeld alsjeblieft niet op anderen. Er wordt wel eens een professional mishandeld inderdaad, maar niet omdat zij iemand enkel aanspreken, zij dwingen zaken af. En ook bij hen is het een exces, vandaar dat het in het nieuws komt.

Nogmaals, je kan best iemand aanspreken. Het is de toon die de muziek maakt. En wellicht komt je boodschap bij 5 van de 10 personen niet aan, jammer. Met die andere 5 heb jij je buurt weer wat leuker gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
yodeluxe schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:03:
[...]

Zodra het fout gaat bel je de politie zoals het hoort, net zoals jij ze ook belt als je iemand ziet inbreken? of doen we dat ook niet, want de politie heeft daar toch geen tijd voor?

Zo kan je alles wel weg praten, gaan we dus niet aan beginnen.

Mensen zijn inderdaad naïef want het negeren van slecht gedrag is wat deze problemen hebben verergerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07 13:52
In Den Haag, zijn ze meestal wel goed met het opruimen van het grofvuil dat mensen naast de container plaatsen. Ze hebben zelfs nu een camera auto die grofvuil herkent.
Ikzelf heb ook al een paar mensen erop aangesproken. Ik probeer het altijd als een vraag te doen.
Een voorbeeld was of iemand al wist dat je de spullen niet naast de container mag zetten. En dat je voor grofvuil een nummer kan bellen en dat het dan gratis wordt opgehaald. Dit werkt tot nu toe goed. Ik heb nog geen bedreigingen gekregen.
Voor de glasbak zou ik hetzelfde doen. De kans is groot dat het persoon niet weet dat dit soort glas er niet in hoort.
Aan de gemeente kan je vragen of ze een stikker op de bak kunnen plakken waarop staat wat in de glasbak mag en wat niet. Naast vazen mogen drinkglazen er ook niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Gertjuhjan schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:03:
Ik kijk laatste tijd het televisie programma "In overtreding". Hier worden BOA's van stadstoezicht, OV en Dierenbescherming gevolgd. In grote steden hebben ze dedicated BOA's die constant door wijken rijden om dumpingen bij containers te controleren. Zij openen alle gedumpte afvalzakken op zoek naar adresgegevens zodat ze een boete kunnen geven. Met glas word dat natuurlijk wat lastiger. Ze betrappen ook regelmatig mensen op heterdaad.

Helaas geven ze het ook toe dat het een flinke frustratie is van hun en de goedwillende bewoners en dat ze helaas niet iedereen gepakt krijgen.
Op het glas zit toch het DNA van de gebruiker/dumper :+

Als het heel streng bestraft/beboet wordt, dan denk ik dat het vanzelf ook minder wordt.
In Nederland zijn de straffen/boetes nou niet bepaald afschrikwekkend, vind ik... misschien de verkeersboetes wél.(ook een mening).
Een extreem voorbeeld is dat in sommige handen je hand eraf gaat als je iets steelt...
Misschien in dit geval een nachtje in een legel cel, volledig naakt, met glasscherven op de grond? :+

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-10-2020 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
Sefa schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:16:
[...]

Zover is het helemaal niet gekomen, projecteer jouw verdorven wereldbeeld alsjeblieft niet op anderen.
Leuk om gelijk op die manier te worden weggezet, verdorven nog wel :N
Er wordt wel eens een professional mishandeld inderdaad, maar niet omdat zij iemand enkel aanspreken, zij dwingen zaken af. En ook bij hen is het een exces, vandaar dat het in het nieuws komt.
Dat een op de drie handhavers in een jaar letsel oploopt vind jij dus niet veel?
Nogmaals, je kan best iemand aanspreken. Het is de toon die de muziek maakt. En wellicht komt je boodschap bij 5 van de 10 personen niet aan, jammer. Met die andere 5 heb jij je buurt weer wat leuker gemaakt.
Dus voor jou moet ik nog een keer aangevallen worden nadat ik iemand op normale toon heb aangesproken? Is er ook een quotum wat ik moet halen? |:(
T-Forever schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:18:
[...]

Zodra het fout gaat bel je de politie zoals het hoort, net zoals jij ze ook belt als je iemand ziet inbreken? of doen we dat ook niet, want de politie heeft daar toch geen tijd voor?
Dat is heel wat anders dan iemand ergens zelf op aanspreken, ik hoop niet dat ik het verschil hoef uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Webgnome schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:44:
@Anoniem: 511810 euh.. nee

1
Vuurvast glas, kristal en vensterglas moeten bij het restafval. Deze glassoorten geven problemen bij recycling omdat hun smelttemperatuur anders is dan die van verpakkingsglas.

2
Spaarlampen, ledlampen en tl-buizen horen in de inzamelbak voor lampen. Die vind je vaak bij winkels en supermarkten. Op Wecycle vind je bakken bij jou in de buurt.

3
Metalen doppen en deksels mogen gewoon mee de glasbak in. Draai plastic deksels van de pot af voor je die in de glasbak gooit en doe ze in de bak voor plastic verpakkingen.

4
Een klein restje is geen probleem, maar zorg dat de fles of pot zoveel mogelijk leeg is. Omspoelen en afwassen is zonde van het water en de energie. Om bij de laatste restjes te komen kun je een flessenlikker gebruiken.

5
Staan er aparte bakken voor wit, bruin en groen glas? Gebruik die dan ook: gooi de juiste kleur in de juiste bak. Rood en blauw glas mag bij het groene glas. Hoe beter het glas gesorteerd is, hoe meer energie en grondstoffen er bespaard worden.
die regel die ik boven postte komt regelrecht ook uit dat stukje text dat jij aangehaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
yodeluxe schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:31:

Dat is heel wat anders dan iemand ergens zelf op aanspreken, ik hoop niet dat ik het verschil hoef uit te leggen.
Ja dat werkt een goede relatie in de hand gelijk politie bellen en niet eerst even komen praten? leuke buurman bent u, hoef ik u ook niet uit te leggen.

Oftewel EERST aanspreken, gaan ze daardoor hun boekje te buiten, DAN bel je de politie.
het zou niet gekker moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
T-Forever schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Ja dat werkt een goede relatie in de hand gelijk politie bellen en niet eerst even komen praten? leuke buurman bent u, hoef ik u ook niet uit te leggen.

Oftewel EERST aanspreken, gaan ze daardoor hun boekje te buiten, DAN bel je de politie.
Blijkbaar haal je er plezier uit om mijn woorden telkens te verdraaien tot het in jouw eigen plaatje past. Ik ga het dan ook niet verder meer uitleggen omdat het toch aan dovemansoren gericht is, val mij daarom niet meer lastig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oZy
  • Laatst online: 02-07 11:41

oZy

Nu ben ik tegen de 40 en woon in een dorpskern wat misschien een ander referentiekader biedt dan de meesten hier maar ik vind het diep en diep triest dat iig delen van NL blijkbaar al zover zijn gekomen dat iemand aanspreken op asociaal gedrag gezien wordt als het vragen om mishandeling. Iemand suggereerde zelfs dat we amerikaanse zelfverdedigingsregels nodig hebben.. het gaat hier over rommel bij de glasbak ffs!

Spreek elkaar gewoon vriendelijk aan, leg uit dat je er last van hebt en dat er alternatieven zijn. Ga vooral geen eisen stellen -- dat is de taak van BOAs. Als iemand je een middelvinger geeft dan heb je in ieder geval een poging gedaan. Het gros zal absoluut zijn gedrag wel veranderen (of een andere glasbak zoeken..). Een echte aso gooit het gewoon over zn schutting, deze mensen komen tenminste nog netjes naar de glasbak met hun glas dus er zit heus wel wat fatsoen in zo'n persoon.

En vraag vooral je buren ook om dit ook te doen als ze het zien. We moeten asociaal gedrag simpelweg niet gaan normaliseren.

Aso's zijn in the end ook gewoon vaders/moeders/huisdier eigenaren/mensen die zich kunnen verplaatsen in jouw verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

oZy schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:04:
ik vind het diep en diep triest dat iig delen van NL blijkbaar al zover zijn gekomen dat iemand aanspreken op asociaal gedrag gezien wordt als het vragen om mishandeling
Ik neem uit gemak maar aan dat mensen die denken dat de wereld zo werkt hun informatie baseren op Dumpert- en Reddit-filmpjes waarop de ergste sujetten worden vertoond, en dat ze door het (wellicht te vaak) kijken van dergelijke filmpjes bij voorbaat al bang zijn om hun medemens aan te spreken.

Probeer het eens, mensen. Ga naar buiten en spreek je medemens aan. Je zult zien dat in elkaar gemept worden omdat je iets zegt wat de ander niet aanstaat, bijzonder zeldzaam is.

Het is uiteraard wel de toon die de muziek maakt; wellicht moet je niet schreeuwend je flat uit komen stormen met "WIE DENK JE WEL DAT JE BENT, EEN BEETJE GLAS NAAST MIJN GLASBAK ZETTEN", maar tussen dat en niets zeggen zit een boel nuance.

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 14-10-2020 11:11 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
Ik heb gisteren een melding gemaakt via de buitenbeter app. Nou afwachten hoe snel ze het komen opruimen.

Gisteren heeft iemand trouwens 1 pannendeksel meegenomen dus dat is er al eentje minder :P. Op zich wel een mooie manier van recyclen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
yodeluxe schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Blijkbaar haal je er plezier uit om mijn woorden telkens te verdraaien tot het in jouw eigen plaatje past. Ik ga het dan ook niet verder meer uitleggen omdat het toch aan dovemansoren gericht is, val mij daarom niet meer lastig.
Meneer u bent aan het discussiëren, dat is iets anders dan een dialoog aangaan. U negeert dus voor het gemak de helft van de vraagstelling om daarna op de man te spelen met ze naïef te noemen.
Bij een discussie gebruik ik mensen hun woorden tegen hun, en voila op de pik getrapt, cliché.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Ik neem uit gemak maar aan dat mensen die denken dat de wereld zo werkt hun informatie baseren op Dumpert- en Reddit-filmpjes waarop de ergste sujetten worden vertoond, en dat ze door het (wellicht te vaak) kijken van dergelijke filmpjes bij voorbaat al bang zijn om hun medemens aan te spreken.

Probeer het eens, mensen. Ga naar buiten en spreek je medemens aan. Je zult zien dat in elkaar gemept worden omdat je iets zegt wat de ander niet aanstaat, bijzonder zeldzaam is.

Het is uiteraard wel de toon die de muziek maakt; wellicht moet je niet schreeuwend je flat uit komen stormen met "WIE DENK JE WEL DAT JE BENT, EEN BEETJE GLAS NAAST MIJN GLASBAK ZETTEN", maar tussen dat en niets zeggen zit een boel nuance.
Het ligt er wel aan wie je tegenover je hebt. Ik wil niet generaliseren, maar vanuit sommige groepen komt, ja ook bij een normale intonatie en vorming van je verzoek, al snel een nogal "temperamentvolle" reactie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Nu ben ik tegen de 40 en woon in een dorpskern wat misschien een ander referentiekader biedt dan de meesten hier maar ik vind het diep en diep triest dat iig delen van NL blijkbaar al zover zijn gekomen dat iemand aanspreken op asociaal gedrag gezien wordt als het vragen om mishandeling. Iemand suggereerde zelfs dat we amerikaanse zelfverdedigingsregels nodig hebben.. het gaat hier over rommel bij de glasbak ffs!

Spreek elkaar gewoon vriendelijk aan, leg uit dat je er last van hebt en dat er alternatieven zijn. Ga vooral geen eisen stellen -- dat is de taak van BOAs. Als iemand je een middelvinger geeft dan heb je in ieder geval een poging gedaan. Het gros zal absoluut zijn gedrag wel veranderen (of een andere glasbak zoeken..). Een echte aso gooit het gewoon over zn schutting, deze mensen komen tenminste nog netjes naar de glasbak met hun glas dus er zit heus wel wat fatsoen in zo'n persoon.

En vraag vooral je buren ook om dit ook te doen als ze het zien. We moeten asociaal gedrag simpelweg niet gaan normaliseren.

Aso's zijn in the end ook gewoon vaders/moeders/huisdier eigenaren/mensen die zich kunnen verplaatsen in jouw verhaal.
Nou hier ook een dorpskern en aso's zijn overal hoor. Zag vorige week nog een buurman een fijne mevrouw aanspreken die haar pitbull met mondkapje muilkorf liet schijten in het park en niks opruimde. Die kreeg als reactie 'Flikker op' en banjerde door. Ik kan me daar als hondenbezitter zo aan ergeren, sommigen moeten geen huisdieren nemen.

Sprak de buurman daarna en die spreekt veel mensen aan. Juist die types (de minderheid wel) die asociaal gedrag vertonen, zoals hondenstront niet oprapen, reageren ook asociaal. 'Ik betaal toch belasting', 'Flikker op', etc. Je verwacht het niet.......wel dus, gewoon in een dorp waar iedereen normaliter leuk contact met elkaar heeft. Moet ik dan foto's gaan maken bij heterdaad en dat bij de gemeente aanleveren, die krijgt al meldingen zat van zo'n buurman o.a., en ga je zulke dingen doen loop je weer risico een grote bek of erger terug te krijgen. Ondertussen spelen alle kinderen hier op een veld vol schijt door een kleine asociale minderheid.

Bij de glasbak idem hier, tassen vol troep soms. Dan boeit het niet dat 95-99% van de mensen zich netjes gedraagt. De minderheid zie je overal de boel verstieren. En die minderheid betrappen en bestraffen is nagenoeg onmogelijk, ik heb hier echt geen oplossingen paraat voor. De mensen die dat hier op het forum zelfverzekerd wel menen te hebben vind ik altijd een beetje wereldvreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Meeste gemeenten hebben wel een app waar je dit soort zaken in kunt melden, mijn advies is melden, melden, melden, melden, melden, melden.

Jaren naast twee ondergrondse containers gewoond en daarvan heb ik eigenlijk drie dingen geleerd:

- Mensen zijn tot op het bot asociaal. Alles, maar dan ook alles werd er achteloos gedumpt. En zodra er één zak naast stond, nam men niet eens meer de moeite om te checken of de container vol was of niet. Onze containers lagen enigszins beschut en mensen kwamen 's nachts gewoon hele huisraden dumpen om niet te hoeven betalen voor het afvalstation. Wel eens iemand aangesproken of ik mijn huisraad in zijn voortuin moest komen zetten. Kon rekenen op een verbaasde blik en een verontwaardigde "wat bedoel je". Sommige mensen zíen gewoon niet hoe gek ze bezig zijn. Zo lang ze er zelf maar geen zicht op hebben.

- Gemeenten willen écht graag helpen. Ik stuurde vrijwel dagelijks meldingen, ze kwamen vrijwel dagelijks
opruimen.

- Gemeenten kunnen er alleen helaas ook bijzonder weinig aan doen, behalve opruimen, opruimen, opruimen. Heb ze wel eens zien graaien in het afval op zoek naar iets met een adres, maar dat is ook bijna geen doen. Minder relevant bij glas natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Tralapo op 14-10-2020 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Sefa schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:16:
[...]

Zover is het helemaal niet gekomen, projecteer jouw verdorven wereldbeeld alsjeblieft niet op anderen.
Ah, "mij is het niet overkomen dus het bestaat niet", solide argument wel. Ondertussen wuif je andere ervaringen weg. Dat vind ik pas respectloos.

Wat een aantal hier nog lijken te vergeten is dat de reactie van de overtreder ook afhangt van je eigen uiterlijk. Bij iemand die ze denken lichamelijk de baas te kunnen reageren ze anders bij iemand bij wie ze denken een goede kans te maken.

Ik heb mijn eigen ervaring hier gedeeld. Had niets met een verdorven wereldbeeld of dumpert te maken. Als dat niet telt volgens jou, tsja... wie heeft hier dan het verdorven wereldbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oZy
  • Laatst online: 02-07 11:41

oZy

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:40:
[...]

Nou hier ook een dorpskern en aso's zijn overal hoor. Zag vorige week nog een buurman een fijne mevrouw aanspreken die haar pitbull met mondkapje muilkorf liet schijten in het park en niks opruimde. Die kreeg als reactie 'Flikker op' en banjerde door. Ik kan me daar als hondenbezitter zo aan ergeren, sommigen moeten geen huisdieren nemen.

Sprak de buurman daarna en die spreekt veel mensen aan. Juist die types (de minderheid wel) die asociaal gedrag vertonen, zoals hondenstront niet oprapen, reageren ook asociaal. 'Ik betaal toch belasting', 'Flikker op', etc. Je verwacht het niet.......wel dus, gewoon in een dorp waar iedereen normaliter leuk contact met elkaar heeft. Moet ik dan foto's gaan maken bij heterdaad en dat bij de gemeente aanleveren, die krijgt al meldingen zat van zo'n buurman o.a., en ga je zulke dingen doen loop je weer risico een grote bek of erger terug te krijgen. Ondertussen spelen alle kinderen hier op een veld vol schijt door een kleine asociale minderheid.

Bij de glasbak idem hier, tassen vol troep soms. Dan boeit het niet dat 95-99% van de mensen zich netjes gedraagt. De minderheid zie je overal de boel verstieren. En die minderheid betrappen en bestraffen is nagenoeg onmogelijk, ik heb hier echt geen oplossingen paraat voor. De mensen die dat hier op het forum zelfverzekerd wel menen te hebben vind ik altijd een beetje wereldvreemd.
Natuurlijk zijn (en blijven) er aso's. En waar 100 huishoudens een glasbak gebruiken zitten er altijd wel een paar bij die er een bende van maken. Ik snap ook wel dat dat zo zal blijven.

Ik ben er echter van overtuigd dat als je niet aangeeft dat zulk gedrag niet OK is het langzaamaan wél OK gaat worden om die kak te laten liggen, en je zooi naast de bak te zetten als deze vol is. Er kraait toch geen haan naar.

Als je iemand aanspreekt zullen ze in het moment misschien heftig reageren maar de volgende keer is de kans groot dat zo iemand dan eieren voor zijn geld kiest omdat je anders weer van die zeurende buurtbewoners op je nek krijgt.. zolang we het maar niet normaliseren door stil te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FRANQ schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 06:43:
[...]

Ff serieus die mensen moet je eigenlijk met pek en veren overgieten.
Maar met een tuinslang van de bovenverdieping natspuiten zal ook wel werken.

(Of een supersoaker met urine) >:)
Schrikdraad aan de gevel ;)

Of zo'n coating dat het gigantisch spetterd als iemand er tegenaan plast.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-10-2020 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:40:
[...]

Als meer mensen zoiets melden werkt het beter. En ja, voor die mevrouw met de pittbull hebben we juist het staatsapparaat. Maar de pakkans voor zulk soort asociaal gedrag is gewoon veel te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
oZy schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:27:
Ik ben er echter van overtuigd dat als je niet aangeeft dat zulk gedrag niet OK is het langzaamaan wél OK gaat worden
Tot op zekere hoogte mee eens, maar vergeet niet dat TS dit topic opende juist omdat hij er wat tegen wilde doen. Of dat dan direct gebeurt of indirect is een vervolgkeuze. Als TS (en de anderen in dit topic) niet zouden handelen dan waren ze lekker netflix gaan kijken en was dit topic er niet geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troubled
twiFight schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:14:
Wat een aantal hier nog lijken te vergeten is dat de reactie van de overtreder ook afhangt van je eigen uiterlijk. Bij iemand die ze denken lichamelijk de baas te kunnen reageren ze anders bij iemand bij wie ze denken een goede kans te maken.
Ik denk dat leeftijd ook een rol speelt hierin. Ik ben namelijk begin 20 en als ik een man van 40 aanspreek op zijn gedrag verwacht ik niet dat hij daar veel van aan gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

[...]

Want we moeten eerst maar met iedereen die iets strafbaars doet komen praten. 8)7
Dat doet de Politie/het Justitie apparaat ook niet als jij een keer door rood rijdt, tenzij je daarna staande gehouden wordt (maar die bekeuring krijg jij sowieso tenzij je een huisarts o.i.d. bent in een bepaalde situatie).

Jij mag dit van mij op deze manier doen, wat best kan helpen voor een betere samenleving en een positievere relatie met de persoon die jij aanspreekt.

Er iets te zeggen voor beide manieren... praten en/of direct de gemeente/Politie bellen.

Waarschijnlijk doen dit soort figuren zoiets (fouts) niet voor de eerste keer... dus ja, wie niet horen wilt...
En dan moet je dus een risico nemen (op escalatie, want die kans bestaat) door eerst met ze te praten.
Als jij met de tanden uit je bek op straat ligt te bloeden (of erger) dan is de Politie te laat voor je, als je ze überhaupt nog kan bellen.
Want dat komt gewoon voor (ik zeg niet dat het altijd zo gaat) in onze maatschappij/op onze planeet.

Ik heb persoonlijk een keer een klap op mijn helm gehad nadat ik claxonneerde voor diezelfde mafketel, omdat hij mij geen voorrang gaf van rechts!

Ik bedank hiervoor en ik laat dit aan de Boa's zonder wapenstok/pepperspray of de Politie over.
Met mensen praten in dit soort gevallen is hun beroep.

Overigens zie ik ook nog een verschil tussen iemand aanspreken en "iemand die iets verkeerds/asociaals doet" (die dat wel- of niet donders goed weet) aanspreken.
In het laatste geval heb je, volgens mij, meer kans op escalatie :+

[ Voor 35% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-10-2020 17:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Natuurlijk niet, als ze zich zouden kunnen verplaatsen in een ander dan zouden ze geen aso zijn :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Het gaat natuurlijk al fout door het afval niet op een juiste manier weg te brengen. Ieder weldenkend mens begrijp wel dat je glas in de glasbak geplaatst dient te worden en dat ernaast geen acceptabele oplossing is. Het feit dat je ze er aan zou moeten herinneren is natuurlijk al raar en zegt meer over de leuke buurtgenoot dan over de man die toevallig naast de glascontainer woont.

Het feit dat de ene persoon wat meer risico-avers is dan de ander houdt in dat sommige personen eerder de politie zullen contacteren is met de verhardende/individualiserende samenleving ook een logisch gevolg, wat spijtig is. Dat de politie pas gebeld mag worden (omdat je anders geen leuke buurman bent) als iemand tweemaal het "boekje te buiten gaat" is mijn inziens een vreemde conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
HugoBoss1985 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:39:
[...]

Want we moeten eerst maar met iedereen die iets strafbaars doet komen praten. 8)7
Dat doet de Politie/het Justitie apparaat ook niet als jij een keer door rood rijdt.

Jij mag dit van mij op deze manier doen, wat best kan helpen voor een betere samenleving en een positievere relatie met de persoon die jij aanspreekt.
Er iets te zeggen voor beide manier... praten en/of direct de gemeente/Politie bellen.

Waarschijnlijk doen dit soort figuren zoiets (fouts) niet voor de eerste keer.
En dan moet je dus een risico nemen (op escalatie, want die kans bestaat) door eerst met ze te praten.

Als jij met de tanden uit je bek op straat ligt te bloeden (of erger) dan is de Politie te laat voor je, als je ze überhaupt nog kan bellen.
Want dat komt gewoon voor (ik zeg niet dat het altijd zo gaat) in onze maatschappij/op onze planeet.

Ik bedank hiervoor en ik laat dit aan de Boa's zonder wapenstok/pepperspray of de Politie over.
Als je zo redeneert mag iedereen dus doen en laten wat ze zelf willen, met letterlijk alles. want misschien escalatie, maar ieder zijn eigen mening, maar dan wil ik je vragen wanneer is iets erg genoeg om er wel wat van te zeggen? of te handelen.

Samen staan we sterk en toch zie je mensen een vechtpartij eerder filmen dan dat ze met 10 man tussen 2 in gaan staan, voorkomen is uiteindelijk beter dan genezen.

Er zijn veel figuren die het niet zo nauw nemen met de verkeersregels op straat, jij gebruikt in het verkeer dus ook niet je klaxon omdat je bang bent voor escalatie? Je kan dit namelijk op ontzettend veel onderwerpen doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

T-Forever schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Als je zo redeneert mag iedereen dus doen en laten wat ze zelf willen, met letterlijk alles. want misschien escalatie, maar ieder zijn eigen mening, maar dan wil ik je vragen wanneer is iets erg genoeg om er wel wat van te zeggen? of te handelen.

Samen staan we sterk en toch zie je mensen een vechtpartij eerder filmen dan dat ze met 10 man tussen 2 in gaan staan, voorkomen is uiteindelijk beter dan genezen.

Er zijn veel figuren die het niet zo nauw nemen met de verkeersregels op straat, jij gebruikt in het verkeer dus ook niet je klaxon omdat je bang bent voor escalatie? Je kan dit namelijk op ontzettend veel onderwerpen doortrekken.
Ik zeg helemaal niet dat iedereen mag doen en laten wat ze willen, in tegenstelling.
Ik zeg alleen maar dat ik niet degene ben die mensen daar (altijd) op gaat aanspreken.
Daar hebben we, naar mijn mening, dus de handhavers voor.

Volgens mij zoekt de Politie nog wel mensen, ze zijn immers aardig onderbemand.
Iets voor jou?

Je claxon gebruiken of iemand op een nette manier aanspreken kan ook nog wel anders/verschillend aankomen...

Mijn post is inmiddels aangepast... ik kijk inderdaad uit met mijn claxon gebruiken ;).
Quote uit mijn vorige post:

"Ik heb persoonlijk een keer een klap op mijn helm gehad nadat ik claxonneerde voor diezelfde mafketel, omdat hij mij geen voorrang gaf van rechts!"

En aangifte gedaan en nooit meer wat van gehoord.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-10-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
Napo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:59:
[...]

Het gaat natuurlijk al fout door het afval niet op een juiste manier weg te brengen. Ieder weldenkend mens begrijp wel dat je glas in de glasbak geplaatst dient te worden en dat ernaast geen acceptabele oplossing is. Het feit dat je ze er aan zou moeten herinneren is natuurlijk al raar en zegt meer over de leuke buurtgenoot dan over de man die toevallig naast de glascontainer woont.

Het feit dat de ene persoon wat meer risico-avers is dan de ander houdt in dat sommige personen eerder de politie zullen contacteren is met de verhardende/individualiserende samenleving ook een logisch gevolg, wat spijtig is. Dat de politie pas gebeld mag worden (omdat je anders geen leuke buurman bent) als iemand tweemaal het "boekje te buiten gaat" is mijn inziens een vreemde conclusie.
Schelden heeft nog nooit niks opgelost, een discussie voeren ook niet.
Men moet leren de dialoog aan te gaan, te luisteren naar elkaar.

Onwetendheid, luiheid, verschillende redenen waarom iemand glas naast de bak gooit, als je ze aanspreekt kunnen ze zich schamen, geen besef hebben van de last die ze veroorzaken. verschillende redenen wederom. Zoals andere al zeiden, een echte aso neemt niet de moeite om het glas naar de glasbak te brengen. Dus hoef je dan ook niet bang voor te zijn, het zijn allemaal mensen met een druk leven, een beetje empatie in een gesprek en dan kom je al heel ver.

Gelijk politie bellen en dan raar vinden dat er 0 gehoor is. Resulteert slechts in nog meer animositeit.
Werkt dus averechts en zouden mensen dan ook minder snel moeten inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

T-Forever schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

Schelden heeft nog nooit niks opgelost, een discussie voeren ook niet.
Men moet leren de dialoog aan te gaan, te luisteren naar elkaar.

Onwetendheid, luiheid, verschillende redenen waarom iemand glas naast de bak gooit, als je ze aanspreekt kunnen ze zich schamen, geen besef hebben van de last die ze veroorzaken. verschillende redenen wederom. Zoals andere al zeiden, een echte aso neemt niet de moeite om het glas naar de glasbak te brengen. Dus hoef je dan ook niet bang voor te zijn, het zijn allemaal mensen met een druk leven, een beetje empatie in een gesprek en dan kom je al heel ver.

Gelijk politie bellen en dan raar vinden dat er 0 gehoor is. Resulteert slechts in nog meer animositeit.
Werkt dus averechts en zouden mensen dan ook minder snel moeten inzetten.
Ik zie niet aan de neus van degene die zoiets doet of het een onwetend en/of lui persoon is.
Maargoed, in dat geval kan (!) een goed gesprek dus best helpen.

In een ander geval...(een aso met een kort lontje) een kat in het nauw maakt rare sprongen.

De gemeente bellen (in dit geval) vind ik nog helemaal niet zo raar!
Wie weet zit de glasbak gewoon te vaak te vol... dan kan de gemeente daar wat mee.

Maar die gene die er dan ander afval dumpt mag van mij gewoon beboet worden.
Want je maakt mij niet wijs dat diegene onwetend bezig is.

Met alle respect maar "een druk leven" vind ik echt een bullshit excuus.
"Ik ben druk, dus ik dump mijn rotzooi waar en wanneer ik wil". 8)7

"Ik heb zo'n haast, dus ik rij lekker 220 waar je 50 mag rijden".

Een ander voorbeeld is het drugsafval probleem.
Met die mensen moeten we ook maar "praten" :+

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-10-2020 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:14:
[...]
Drugsafval lozen in de bossen is onwetendheid dat het niet mag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
[...]

Knap dat je de vergelijking ziet tussen glas onjuist in de glasbak gooien kan vergelijken met georganiseerde criminaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Sefa schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:23:
[...]

Knap dat je de vergelijking ziet tussen glas onjuist in de glasbak gooien kan vergelijken met georganiseerde criminaliteit.
Hier heb je een korreltje zout van mij, alsjeblieft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
[...]

Ik zie niet aan de neus van degene die zoiets doet of het een onwetend en/of lui persoon is.
Maargoed, in dat geval kan (!) een goed gesprek dus best helpen.

In een ander geval...(een aso met een kort lontje) een kat in het nauw maakt rare sprongen.

De gemeente bellen (in dit geval) vind ik nog helemaal niet zo raar!
Wie weet zit de glasbak gewoon te vaak te vol... dan kan de gemeente daar wat mee.

Maar die gene die er dan ander afval dumpt mag van mij gewoon beboet worden.
Want je maakt mij niet wijs dat diegene onwetend bezig is.

Met alle respect maar "een druk leven" vind ik echt een bullshit excuus.
"Ik ben druk, dus ik dump mijn rotzooi waar en wanneer ik wil". 8)7

"Ik heb zo'n haast, dus ik rij lekker 220 waar je 50 mag rijden".

U gaat nu wel voor de extreme excessen, een beetje terug bij huis kan ook,

U heeft:

Nooit een snoeppapiertje of blikje niet in een prullenbak gestopt? ik wel,
Nooit voorrang genomen waar u die niet had? oeps verkeerd ingeschat,
Nooit met het verkeerde been uit bed gestapt? ik ben altijd chaggy in de ochtend.

Allemaal redenen voor andere om iemand voor 'aso' uit te maken door een moment opname, en dan heb ik toch liever dat ze me aanspreken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

T-Forever schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

U gaat nu wel voor de extreme excessen, een beetje terug bij huis kan ook,

U heeft:

Nooit een snoeppapiertje of blikje niet in een prullenbak gestopt? ik wel,
Nooit voorrang genomen waar u die niet had? oeps verkeerd ingeschat,
Nooit met het verkeerde been uit bed gestapt? ik ben altijd chaggy in de ochtend.

Allemaal redenen voor andere om iemand voor 'aso' uit te maken door een moment opname, en dan heb ik toch liever dat ze me aanspreken :P
De meeste mensen doen domme/verkeerde dingen als ze (nog) jong zijn ;)
En natuurlijk stap ik wel eens met het verkeerde been uit bed en ben ik ook wel eens chagrijnig.

Tja, als het een moment opname is... zoals gezegd, ik weet/zie het verschil (moment opname of stelselmatig & lui persoon of aso) niet en ik neem het risico niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-07 10:13

Mensen worden om minder geslagen, geschopt of zelfs neer gestoken. Ikzelf vroeger als parkeerwacht waar er voor max 2 euro voor de hele dag kan parkeren is dit zelfs al een trigger om mensen te slaan omdat betalen niet nodig lijkt.

Wanneer mensen aso bezig zijn kun je een aso reactie verwachten, en die klappen zijn het mij in ieder geval niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troubled
Zojuist een reactie van de gemeente dat het de verantwoordelijkheid zou zijn van het afvalbedrijf die de glasbakken heeft geplaatst en iedere week komt legen. Ze hebben mijn reactie doorgezet naar dat bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Goed dat je reactie hebt. Ik gok dat dat wel een gevalletje "dank je wel, doen we helemaal niks mee" is bij dat afvalbedrijf. Maar wie weet verrassen ze mij/ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
Ze zijn weg :) maar waarschijnlijk is het nu weer wachten tot de volgende aso komt :(
Pagina: 1