Optimaal geïsoleerde woning, ventilatie D, warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:46
Mijn vraag
Momenteel ben ik bezig met de aankoop van een Dijkgelegen hoekwoning van 1955. De woning is in het eerste stadium van renovatie, maar de huidige bewoners gaan het project niet afronden, maar ik wel.

Over mijzelf: Werkervaring: Timmerman 5 jaar, uitvoerder 5 jaar, momenteel werkzaam bij bouwkundig bureau.

Woning huidig:
- Kozijnen kunststof (u-waarde 1,0) met drievoudig glas (u-waarde 0,4) zonder roosters
- Ongeïsoleerd dak
- Ongeïsoleerde spouwmuur
- Ongeïsoleerd souterrain (dijkwoning)

Woning na renovatie:
- Zolder 26 m2, dakisolatie RC 6-7, (één slaapkamer), elektrisch verwarmen
- Verdieping 45 m2, (3 slaapkamers 35 m2, 1 badkamer, overloop), vloerverwarming nat systeem
- BG 70 m2, (woonkamer, keuken, hal, toilet, serre), vloerverwarming nat systeem.
- Souterrain(kelder), 90 m2, (45 m2 wordt thermische zone), elektrisch verwarmen.
- Gevel wordt afgebroken en wordt vervangen door systeem Van der Zanden, RC 5+
- Kozijnaansluitingen en kierdichting wordt geoptimaliseerd
- Type D ventilatie (balans) op elke verdieping met zomernachtventilatie (bypass) en WTW.
- PV panelen minimaal 15 (4500wp) st, maar ruimte om het huis en op garages om ver uit te breiden.

Verhaaltje: Ik ga er vanuit dat de woning dusdanig goed is geïsoleerd dat een grote verwarmingsoplossing niet nodig is... Sterker nog: Ik durf het zelfs aan om één of twee elektrische CV ketels (Masterwatt) +boiler op te hangen en de investering die ik bespaar op een warmtepomp nog wat extra panelen te plaatsen. Echter...
Ik wil buiten de bypass mogelijkheid hebben om de vloerverwarming op de BG en verd te koelen. Ik wil geen bronwarmtepomp vanwege de hoge investering. Ik weet dat ik met een lucht/water warmtepomp ook kan koelen, maar ik ben geen fan van de buitenunits en vind de investering die ik dan extra moet maken voor álleen de mogelijkheid tot koelen erg groot.

Heeft iemand van jullie ervaring met één van de volgende suggesties:
- Enzavu warmtepomp, L/W pomp zonder buitenunit, wellicht te combineren met de boiler (kosten 6,5k)
- Een extra koeling toevoegen op de balansventilatie??
- Hybride warmtepomp met koelfunctie? in combinatie met CV-ketel, maar dan een elektrische Cv ketel.

Nogmaals; Ik werk als bouwkundige en dit gaat installatietechnisch boven mijn pet. Wellicht heeft iemand hier een suggestie, want op de websites van leveranciers kom ik niet meer verder.

Hoofdgegevens: Woning geïsoleerd anno 2020, 186m2 thermische zone, maar bereid tot elektrisch verwarmen 2 verd, dus tbv koeling en installatie 115 m2, gezin van 4 personen met ruim gebruik van regendouche en bad.

Wellicht hebben jullie mooie suggesties, bedankt alvast :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Al een L/L warmtepomp cq airco overwogen? Die zijn echt de kosten niet meer, werken erg efficiënt en je kan er mee verwarmen en koelen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Bedankt voor je reactie. Heb ik wel overwogen, maar daarin speelt het volgende. De vloerverwarming van BG en verdieping ligt er al. Zonde om niet te gebruiken. Daarnaast vind ik luchtverwarming niet top .i.c.m. balansventilatie. Vooral het niet gebruiken van (meer comfortabel voelend) vloerverwarming tov luchtverwarming vind ik zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Je gaat er vanuit dat een lucht/waterwarmtepomp een veel grotere investering vragen dan elektrische boilers. Er lopen hier genoeg Tweakers rond die voor een habbekrats zelf een (monoblock-) warmtepomp hebben geïnstalleerd. Ik heb zelf bijvoorbeeld voor netto minder dan € 1500 een LG 7kW lucht/waterwarmtepomp neergezet en aangesloten en die kan probleemloos koelen.

Je zit dan wel aan een buitenunit vast, al kun je die makkelijk wegwerken met een heg/kast/struik/schutting.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ja wellicht heb je daar gelijk in. Toch als ik Monobloc units zoek zie ik ze ook alleen maar voor 3-4K+, wat nog niets te veel is inderdaad. Vind het eigenlijk wel een goede optie, staat vanaf nu bovenaan de lijst. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:27
@steefweer
tja ik vervang 600m3 gas met warmtepomp voor 1600kWh.
de 1600kWh is inc boiler verlies, ventilatie huis, standby en zo.
(ventilatie lucht warmtepomp en ik meet alleen het hele apparaat. als ik terug reken vervang ik eigenlijk 600m3 gas voor 1200kWh, 1 m3 gas = 2kWh.)
en eigenlijk gebruikt mijn gasketel ook nog 250kWh per jaar voor de pomp en standby.
dat doen we even allemaal niet mee nemen en gaan in het na deel van de warmtepomp rekenen. ;)

met gas gestookt kost me dat:
600m3 x 0,70 = 420€ per jaar

1m3 gas = 9,2-9,6kWh, maar gasketels zijn niet 110% rendement, maar eerder rond de 80%.
dus 1m3gas = 8 kWh veel realistischer.
600m3 gas = 600 x 8 = 4800kWh per jaar.
dit kost rond de 4800 x 0,22€/kWh = +/- 1050€ per jaar.

doe je dit met een warmtepomp:
1600kWh x 0,22 = +/-350€ per jaar.

tja dan moet je dus 700€ per jaar extra betalen voor de goedkope boilers.
doe je dit 10 jaar lang, dan heb je het over 7k€, en daar koop je eigenlijk wel 2 warmtepompen voor. >:)
(met mijn warmtepomp 2,5x, is maar een erg kleine warmtepomp.)

bereiking klopt niet helemaal, het is in het nadeel van een warmtepomp berekend.
bereken dan ook nog dat je voor de boiler 3x zoveel zonnepanelen moet installeren.
(en het einde salderen, niet vergeten.)
dan zou ik de stelling toch anders zien, zo duur is een warmtepomp niet. ;)

edit:
ik heb net een fatsoenlijke boiler gekocht.
best lux gedaan een 200 liter, en met 2x een verwarmings-element.
en dit zet mij ook een 1700€ terug.
ik doe lux en ja dit kan een stuk goedkoper, maar naast een boiler heb je ook nog een terugslagklep, over druk, anode (moet je vervangen eens in de x jaar) etc etc nodig, dit geeft ook veel kosten.
zo goedkoop zijn boilers ook weer niet. ;)

eerst word de boiler gehotfild van uit de warmtepomp.
en dan 1 elektra element gebruiken om de boiler op 55graden te houden.
het andere element gaat mee schakelen met de zonnepanelen op 65 graden.
daar door gooi ik eigen gebruik omhoog (wegens einde salderen.).
en dan heb ik nog een spiraal over voor een zonnecollector.
hier door is het allemaal wel iets duurder als nodig is, ik doe dit voor de lol.
kosten zijn eigenlijk niet belangrijk, maar dat merk je pas als je langer bezig bent.
goedkoop is heel makkelijk duur koop. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door migjes op 13-10-2020 14:53 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:14

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Daarnaast doe je forse investering in het verduurzamen van je woning. Het is dan wel zonde om voor een warmte opwekking te kiezen die circa 3 keer minder efficient is dan een warmtepomp.
Ik hoef het natuurlijk niet te betalen ;) maar het klinkt als zonde :p

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
in combinatie met Type D en wtw kan je idd beter gaan voor een WP
het voordeel van cop 1 verwarmen is dat het sneller en heter kan zijn, maar gezien je afgifte systeem beperkt is tot VVW heb je eigenlijk niet zo heel veel aan die eigenschap.
Daarnaast kan je door de ventilatie weinig gebruik maken van de eigenschap dat je verschillende vertrekken echt verschillende temperaturen kan geven. denk dan aan de vraaggestuurde verwarmings kwaliteit van een E-radiator. aan/uit en warm in een paar minuten, alleen waneer je er bent. Maar daar is de rest van je huis niet op ontworpen, dat past nu juist heel erg goed bij de eigenschappen van een WP.

Ik zou eventueel een kleine L/L wp ook overwegen. bv in de woonkamer.. zeker als je voor je hele huis een vrij grote wp nodig hebt.. in het tussen seizoen zoals nu is het echt wel een dikke meerwaarde hier in huis. kan ver terug moduleren waar mijn grote (3fase) wp dan zou staan pendelen als een gek. bv een pana monoblock kan gewoon standaard koelen zonder extra kosten en met een watertemp tot max 20 graden, rond die temp wordt er niet hard gekoeld, maar heb je eigenlijk ook weinig extra maatregelen nodig. wil je harder zet je de L/L wp erbij aan om vocht problemen te helpen voorkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 13-10-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

migjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:30:
@steefweer
;)

edit:
ik heb net een fatsoenlijke boiler gekocht.
best lux gedaan een 200 liter, en met 2x een verwarmings-element.
en dit zet mij ook een 1700€ terug.
ik doe lux en ja dit kan een stuk goedkoper, maar naast een boiler heb je ook nog een terugslagklep, over druk, anode (moet je vervangen eens in de x jaar) etc etc nodig, dit geeft ook veel kosten.
zo goedkoop zijn boilers ook weer niet. ;)
dat is idd prijzig.. dat zijn DJG vaten prijzen. helaas heb je dan maar 1 plek voor een element :( ik moet eigenlijk een pompje gaan toevoegen en dus het hele vat op 1 temp verwarmen.. ergens had ik het liever gehad zoals jij. maar ik wilde geen anode.. achteraf trek ik in de praktijk voorlopig nog best vaak dat vat leeg om iets te doen, dus zoveel moeite is dat nu ook weer niet :9

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 13-10-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:27
@twain4me
dit is natuurlijk wel met 1x 2kW elektra element + 1x1kW elektra element.
dit is al snel een 200€ per element.
ook heb ik er meteen een elektra anode bij gekocht, heb een hekel aan vervang anodes (dan blijft het geld extra kosten.)
en 200liter dat is veel te veel, een 100liter was ook goed geweest.
maar ja 2 elektra elementen, dan word het lastig (zeg maar gewoon niet) er een boiler voor te vinden die dit kan.

het is dus deze:
https://www.oeg.net/nl/ta...ar-516005203?redirected=1

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05:07
Als ik even snel reken kom ik op:
- 5kW Panasonic monoblock warmtepomp 2500-3000 euro
- boilervat 1000-1500 euro
- 2 dagen installatiewerk a 50 euro per uur 800 euro
- subsidie 1800 euro
- extra materialen, beugels/voet, gaten boren etc. 500 - 1000 euro
Zit je totaal na subsidie op zo'n 3000 tot 4500 euro. En kan je een deel zelf doen dan kom je nog wel goedkoper uit zoals @David aangeeft.

Waarschijnlijk ben je met elektrische ketels en een doorstroomverwarmer ook al gauw 1000-2000 euro kwijt. En ik gok dat je dan het verschil met een warmtepomp binnen 3 tot 5 jaar wel terug hebt verdiend.

[ Voor 20% gewijzigd door Heronimo op 13-10-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

migjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:57:
@twain4me
dit is natuurlijk wel met 1x 2kW elektra element + 1x1kW elektra element.
dit is al snel een 200€ per element.
ook heb ik er meteen een elektra anode bij gekocht, heb een hekel aan vervang anodes (dan blijft het geld extra kosten.)
en 200liter dat is veel te veel, een 100liter was ook goed geweest.
maar ja 2 elektra elementen, dan word het lastig (zeg maar gewoon niet) er een boiler voor te vinden die dit kan.

het is dus deze:
https://www.oeg.net/nl/ta...ar-516005203?redirected=1
ja ik ken het probleem al te goed helaas. toch bijzonder dat bv DJG het nog niet echt oppakt, ik blijk toch steeds vaker niet de enige te zijn die het zoekt.. :)

dat een Eboiler van 100 liter ruim voldoende is is wel mede vanwege de hogere vat temperatuur denk ik?
ik wil in de zomer een zo laag mogelijke vat temp, in de winter is wat verlies geen probleem. zeker als het straks na salderen toch bijna allemaal surplus energie is

ik heb deze

https://www.groene-energi...-rvs-boiler-300l-1ww.html

icm

https://www.oeg.net/nl/ve...kw-517900193?redirected=1

in de praktijk een 3x1kw element dus daar valt iets mee te spelen.

Ik heb dat icm met eddi een tijdje hier gehad, inmiddels is hij terug naar de leverancier, helaas issie stuk..
of het iets met eddie te maken had gaan we de volgende keer wel zien _O- in basis verlaagd eddie alleen het voltage maar om traploos te kunnen verwarmen op surplus.

Maar ik had best moeite om een element te vinden met een schappelijke prijs en geschikt voor rvs boiler met de juiste niet verwarmde zone etc.... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Heronimo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:08:
Als ik even snel reken kom ik op:
- 5kW Panasonic monoblock warmtepomp 2500-3000 euro
- boilervat 1000-1500 euro
- 2 dagen installatiewerk a 50 euro per uur 800 euro
- subsidie 1800 euro
- extra materialen, beugels/voet, gaten boren etc. 500 - 1000 euro
Zit je totaal na subsidie op zo'n 3000 tot 4500 euro. En kan je een deel zelf doen dan kom je nog wel goedkoper uit zoals @David aangeeft.

Waarschijnlijk ben je met elektrische ketels en een doorstroomverwarmer ook al gauw 1000-2000 euro kwijt. En ik gok dat je dan het verschil met een warmtepomp binnen 3 tot 5 jaar wel terug hebt verdiend.
opzich is zijn gedachte om dan voor het prijsverschil PV panelen bij te plaatsen helemaal niet zo gek.

dan hebben de het over 2000 euro extra panelen dat zet best wel zoden aan de dijk 5000 Wp moet wel haalbaar zijn (mits dak genoeg) dan heeft hij eigenlijk een meer lowtech systeem.

jammer dat we geen gegarendeerde terugleververgoeding hebben om mee te rekenen. maar ga uit van 10 cent gemiddeld ( eigen gebruik plus teruglever vergoeding na salderen ) dan is dat dus 500 euro per jaar kosten besparing/ inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05:07
Interessante gedachte. Ben wel benieuwd hoe het totale plaatje er uit ziet als je het door rekent.

En je hebt dan wel veel ruimte op je dak nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
Ik ga alles later op de dag even rustig doorlezen, ik heb juist na 14.00u een thuiswerkflow gevonden :P

Betreft de ruimte: Op 'het erf' staat nog een gebouw, 3 gekoppelde garageboxen. Deze zou ik nog vol kunnen planten. Het dak van de woning wordt plat en heeft ruimte voor 20 panelen, de garage 15-17 stuks.

[ Voor 6% gewijzigd door steefweer op 13-10-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoVelp
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-01 14:16
Hi Stefweer, is een brine/water warmtepomp, niet gekoppeld aan een bodembron, maar aan een set PVT panelen, geen oplossing. Bijv Triple Solar. Dan heb je geen ruisende ventilator of dure bodembron nodig.
Of een thermodynamische warmtepomp. Ben ik iets minder enthousiast over vanwege lekkages en meer koudemiddel.

Theoretisch is extra zonnepanelen en een elektrische verwarming wel energieneutraal, maar gelijktijdigheid wordt ook nog wel een dingetje, straks ook kostentechnisch.

Grt, Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MarcoVelp schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:01:
Hi Stefweer, is een brine/water warmtepomp, niet gekoppeld aan een bodembron, maar aan een set PVT panelen, geen oplossing. Bijv Triple Solar. Dan heb je geen ruisende ventilator of dure bodembron nodig.
Of een thermodynamische warmtepomp. Ben ik iets minder enthousiast over vanwege lekkages en meer koudemiddel.

Theoretisch is extra zonnepanelen en een elektrische verwarming wel energieneutraal, maar gelijktijdigheid wordt ook nog wel een dingetje, straks ook kostentechnisch.

Grt, Marco
Gezien het budget en de overweging om op COP1 te stoken vanwege aanschafprijs lijkt me dit niet de persoon die hier mee wil gaan pionieren. Gaat toch al snel over >15k en er zijn een aantal potentiele mancos (koelen in de zomer?) die door de fabrikant niet worden ontkracht/toegelicht.

Monoblock LW of een LL is bewezen techniek, simpel en betaalbaar. Als hij echt geld teveel heeft kan hij altijd nog een WW met bron nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 13-11-2020 23:21 ]

Pagina: 1