HDMI kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Keukenboer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-01 15:14
Mag ik jullie om advies vragen betreffende HDMI kabels?

Momenteel hangt bij mij de TV aan de muur. De soundbar hangt daaronder. Alle kabels zijn weggewerkt dmv kabelgoten in de muur en lopen zo naar een stopcontact achter de kast.

Nu gaan wij zowel de tv als de soundbar vervangen. Er loopt een 11 jaar oude HDMI kabel van de TV, in de muur, naar de soundbar. En er loopt een 11 jaar oude HDMI kabel van mijn KPN ontvanger naar de TV.

De nieuwe soundbar (inclusief atmos), OLED TV en KPN ontvanger kunnen dus met elkaar verbonden worden.

Mijn vraag is alleen, dienen de bestaande 11 jaar oude HDMI kabels vervangen te worden om gebruik te kunnen maken van bijv Atmos / 4K beeld?

Zo ja, wat is dan een geschikte HDMI kabel 1.4 of beter 2.0?

Dank voor jullie tips en adviezen.

Alle reacties

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:50
De kans is klein dat je 11 jaar oude kabels geschikt zijn voor 4K 60-120Hz. Als je een nieuwe OLED TV hebt, met HDMI 2.1 poorten, moet je eigenlijk een Ultra High Speed HDMI kabel, of hoe de kabel fabrikant het ook noemt, hebben om die poort volledig te kunnen benutten. Die gaan tot 8K 60Hz-4K 120Hz. Ben je tevreden met 4K 60Hz dan kom je met een HDMI 2.0 kabel (High Speed with Ethernet? Maar dat zijn HDMI 1.4 kabels ook ... ik heb in elk geval al wel kabels die sowieso HDMI 2.0 zijn want ouder dan die standaard gebruikt met een 4K televisie en haal toch 60Hz, in principe staan het poort type en kabeltype min of meer los van elkaar).

Ik zou eerst je televisie en randapparatuur al een keer proberen met de kabels zonder deze in de muur te bouwen. Want niets zo vervelend als een zwart scherm krijgen of storing door een slechte kabel.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-01 10:49

Bezulba

Formerly known as Eendje

Keukenboer schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:01:
Mag ik jullie om advies vragen betreffende HDMI kabels?

Momenteel hangt bij mij de TV aan de muur. De soundbar hangt daaronder. Alle kabels zijn weggewerkt dmv kabelgoten in de muur en lopen zo naar een stopcontact achter de kast.

Nu gaan wij zowel de tv als de soundbar vervangen. Er loopt een 11 jaar oude HDMI kabel van de TV, in de muur, naar de soundbar. En er loopt een 11 jaar oude HDMI kabel van mijn KPN ontvanger naar de TV.

De nieuwe soundbar (inclusief atmos), OLED TV en KPN ontvanger kunnen dus met elkaar verbonden worden.

Mijn vraag is alleen, dienen de bestaande 11 jaar oude HDMI kabels vervangen te worden om gebruik te kunnen maken van bijv Atmos / 4K beeld?

Zo ja, wat is dan een geschikte HDMI kabel 1.4 of beter 2.0?

Dank voor jullie tips en adviezen.
Als het een plek is waar hij weer 11 jaar gaat zitten zonder te verplaatsen zou ik gewoon de hoogste HDMI versie kabel nemen. Let op, ik zeg niet de duurste HDMI kabel, maar gewoon een fatsoenlijk merk waarvan je kan uitgaan dat het ook goed blijft werken.

blup

• Keukenboer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-01 15:14
MacPoedel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:35:
De kans is klein dat je 11 jaar oude kabels geschikt zijn voor 4K 60-120Hz. Als je een nieuwe OLED TV hebt, met HDMI 2.1 poorten, moet je eigenlijk een Ultra High Speed HDMI kabel, of hoe de kabel fabrikant het ook noemt, hebben om die poort volledig te kunnen benutten. Die gaan tot 8K 60Hz-4K 120Hz. Ben je tevreden met 4K 60Hz dan kom je met een HDMI 2.0 kabel (High Speed with Ethernet? Maar dat zijn HDMI 1.4 kabels ook ... ik heb in elk geval al wel kabels die sowieso HDMI 2.0 zijn want ouder dan die standaard gebruikt met een 4K televisie en haal toch 60Hz, in principe staan het poort type en kabeltype min of meer los van elkaar).

Ik zou eerst je televisie en randapparatuur al een keer proberen met de kabels zonder deze in de muur te bouwen. Want niets zo vervelend als een zwart scherm krijgen of storing door een slechte kabel.
V.w.b. de HDMI van OLED naar KPN; deze kan ik gewoon vervangen. De kabelgoot is groot genoeg om een nieuwe HDMI er doorheen te trekken.

V.w.b. de HDMI van soundbar naar OLED is het wel een probleem omdat daar de kabelgoot te klein is. Kabel zit er nu in maar kop van HDMI gaat er niet doorheen zonder de muur open te breken |:(

Zal zo'n oude HDMI goed werken tussen OLED en ATMOS soundbar? Of ben ik de Sjaak en moet ik mn vrouw bij kaarslicht gaan vertellen dat er een kleine verbouwing aankomt? ;w

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:50
Voor ATMOS van televisie naar soundbar over HDMI heb je eARC nodig en dat is een HDMI 2.1 feature.

Als je handig bent met een soldeerijzer, kun je een uiteinde van de kabel knippen en er weer aan solderen. Ben je ook zeker dat heel de goot te klein is, of is het alleen de opening in de muur waar de kop niet door kan? Dan zou je wat plaaster kunnen wegnemen bij de opening achter de televisie, dat zie je toch niet als de televisie terug hangt. Is die goot toegepleisterd met de kabel er al in of hoe is die daar ooit in geraakt?

Probeer het eerst met de huidige kabel. Eigenlijk zijn HDMI kabels al de hele tijd hetzelfde, behalve dan een extra twisted pair voor HDMI with Ethernet kabels, alleen de shielding is geëvolueerd doorheen de jaren, en de manier hoe de kabels getest worden. Als je een goed gemaakte kabel hebt, kan die wel boven de specificaties werken. Dan hoef je niet te verbouwen :). De pins er voor zijn er wel maar zijn waarschijnlijk niet twisted pair, ik weet niet of dat voor eARC echt een vereiste is.

*Helemaal ter zijde, dit is waarom we in de machinebouw nu videoverbinding over ethernet kabels hebben, dunne, flexibele kabels die makkelijk door kabelgoten te trekken zijn en het is doodeenvoudig om er een nieuwe connector op te zetten. Maar video- en audiokwaliteit zijn daar meestal niet echt van belang :).