Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De volgende quote komt uit het topic 'OOBE' van 9 augustus. Ik vond het beter over dit onderwerp 'narcolepsie' een nieuw topic te openen, omdat het in 'OOBE' niet echt thuispast. Toch is het een zeer interresant onderwerp.
mietje "Er bestaan allerlei storingen van dat mechanisme, die aan de ene kant dingen als slaapwandelen veroorzaken, maar aan de andere kant iets wat men narcolepsie noemt. Dit zijn storingen waarbij de verlamming van de spieren al optreedt voordat de slaap ingetreden is, of (in de meeste gevallen) waarbij de verlamming blijft voortbestaan nadat iemand wakker geworden is."
Dit heb ik al een stuk of vier keer gehad. Ik heb het ooit een keer opgezocht en ik kwam uit bij 'sleep paralysis'. Is dat gewoon een ander woord voor 'narcolepsie'?

Een van de keren dat me dit overkwam lag ik in mijn bed (zo een anderhalf jaar geleden), net voor ik ging slapen. Ik voelde een soort entiteit het huis binnenkomen. Het kwam de trap op en daarna *door* mijn slaapkamerdeur heen de kamer binnen. Ik voelde op een of andere manier zijn aanwezigheid, maar er was op het eerste gezicht niks te zien. Zodra deze entiteit de kamer binnenkwam kon ik me opeens niet meer bewegen. Ik was op dit moment *ontzettend* bang. Ik probeerde mijn arm te bewegen, zonder succes. Er was ook een constant geluid te horen, dat klonk als gefluister. Ik voelde dat deze entiteit mijn kamer rondvloog, steeds sneller en sneller. Het leek alsof er een soort schaduw te zien was op de plaats waar ik deze entiteit voelde. Ook kwam het steeds dichterbij me. Hoe dichterbij het kwam, hoe harder het fluisterende geluid werd. Uiteindelijk landde de entiteit 'in' mij, waarna ik me plotseling weer kon bewegen. Wel had ik opeens een lichte hoofdpijn. (hmmmm, terwijl ik dit schrijf begint er een lichte hoofpijn op te komen).. vaag.

Anyways, ik heb dus een poos lang aan de mogelijkheid gedacht dat er een geest in mijn kamer was toen. Ik ben informatie gaan zoeken en kwam op internet het een en ander tegen over 'sleep paralysis'. Dat houdt in dat je fysieke spieren zijn uitgeschakeld terwijl je al wakker bent. (In mijn geval nóg wakker). Helemaal overtuigd was ik nog niet dat dit hetgene was dat mij was overkomen.

Een half jaar later, werd ik met een schok wakker uit een droom, waarin iemand mijn slaapkamer was binnengedrongen en mij met een boek bewusteloos wilde slaan. Weer was ik ontzettend bang. Ik werd wakker, en terwijl ik wakker werd, verdween de omgeving in mijn droom, alleen de persoon die me bewusteloos wilde slaan zag ik nog steeds voor me staan, terwijl ik al wakker was. Ook kon ik mezelf weer niet bewegen. Uiteindelijk 'loste' de persoon op en kon ik me weer bewegen. Nog steeds had ik een heel angstig gevoel over me, maar begon wel door te krijgen dat dit weer zo'n geval van 'sleep paralysis' was.

Ik kan me vaag herinneren dat ik nog 1 of 2 keer zoiets heb meegemaakt, alleen ik kan er niet meer opkomen hoe dat ging..

(m'n hoofdpijn is weer weg)

Weet iemand meer van 'sleep paralysis' of 'narcolepsie'? Ik heb ergens gelezen dat het vooral voorkomt bij hele jonge kinderen. Aangezien ik gisteren 22 ben geworden, vind ik dat ik daar nét niet meer onder val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7690

Narcolepsie is een ziekte waardoor je de hele tijd in slaap valt, op de meest onlogische\onmogelijke momenten. Volgens mij heeft dit niks met OOBE te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13700

Op vrijdag 10 augustus 2001 18:31 schreef wVm het volgende:
Narcolepsie is een ziekte waardoor je de hele tijd in slaap valt, op de meest onlogische\onmogelijke momenten. Volgens mij heeft dit niks met OOBE te maken.
Eum, lees nu even wat ik in dat topic schrijf. Sleep paralysis is een van de symptomen van narcolepsie.

Van http://www-med.stanford.edu/school/Psychiatry/narcolepsy/
Narcolepsy is a disabling illness affecting more than 1 in 2,000 Americans. Most individuals with the disorder are not diagnosed and are thus not treated. The disease is principally characterized by a permanent and overwhelming feeling of sleepiness and fatigue. Other symptoms involve abnormalities of dreaming sleep, such as dream-like hallucinations and finding oneself physically weak or paralyzed for a few seconds (see Symptoms).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:15

Mx. Alba

hen/die/zij

Zo'n ervaring heb ik ook een keer gehad. Ik sliep, en werd wakker, en had het gevoel dat er een heleboel mensen om me heen waren, die allemaal aan het schreeuwen waren. Ze waren naar mij aan het schreeuwen. Ze wilden in mijn lichaam kruipen, en mij als het ware eruit duwen. En ik kon niets doen - ik kon alleen maar liggen ongelofelijk bang te zijn. Toen leek het opeens alsof ze bij me weg getrokken werden, maar ze bleven met hun handen naar me klauwen, proberend houwvast de krijgen. En de laatste die weggetrokken werd bleef me nog het meest bij. De uitdrukking op zijn gezicht was een angstaanjagende mengeling van woede en frustratie, en hij bleef maar naar me klauwen en klauwen en klauwen, en schreeuwen, met een hele rauwe stem, en toen pas drong het tot me door wat hij riep:

"DIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEeeeeee......"

en toen wassie weg... En ik kon weer bewegen.

Doet me wel afvragen wat ik in mijn vorige leven was om zoveel vijanden daar buiten te hebben. En wie of wat trok ze weg? Of was het een deel van de droom, net zoals in de gevallen die in de eerste posting beschreven worden? Eng was het in ieder geval wel...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11999

weetje ik kan best wel geloven dat het een geest kan geweest zijn.......
misschien moet je eens contact proberen te zoeken met iemand die er ervaring mee heeft.
had ik toen ook gedaan, en ja hoor het was er ook nog eentje.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

Kijk het voordeel van het nuchter bijkeken van dit soort vreselijke voorvallen kan een hoop dingen ook verklaren:
- geesten,
- bijna dood ervaringen
- kleine grijze mannetjes (als ik die gasten zie op discovery krijg ik ALTIJD kouwe rillingen)

Vroeger hadden wij op de MTs een leraar die nogal "in" het paranormale was. Die vertelde ze ook graag over zijn ervaringen en zijn vermoedens (ipv elektrotechniek overigens)

Een van zijn verklaringen beschreef het uit je lichaam treden. Als je uit je lichaam treed, dan kun je (als je wil) in dit realm blijven en hier een beetje rondhangen.
Je kunt ook de resonantie van je "geest" verhogen en dan verplaats je jezelf richting hemel (aldus Dhr Hooijen)
Geduurende die weg kom je een soort wassenbeelden, hij noemde ze 'zuigvissen' tegen die de weg nooit hebben voltooid, en deze klampen zich met woede en kracht aan je vast, en ze vreten energie.

Maar goed, als dit alles word veroorzaakt door een kortsluiting in het orgaan waarmee we alles waarnemen, dan is dat net zo aannemelijk als die andere (grotere) mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Ik heb er trouwens vannacht weer 'last' van gehad. Ik was een beetje heen en weer aan het schommelen tussen wakker en slapen (ik had daarvoor al zo'n uur of 4 geslapen), en opeens kon ik mezelf niet meer bewegen. Dit duurde zo'n 10 tot 15 seconden en even later viel ik in slaap.

Het verschil met de vorige keren is dat ik dit keer niet bang was, omdat ik wist wat er gebeurde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31259

Op vrijdag 10 augustus 2001 18:24 schreef araphor het volgende:
De volgende quote komt uit het topic 'OOBE' van 9 augustus. Ik vond het beter over dit onderwerp 'narcolepsie' een nieuw topic te openen, omdat het in 'OOBE' niet echt thuispast. Toch is het een zeer interresant onderwerp.
[..]

Dit heb ik al een stuk of vier keer gehad. Ik heb het ooit een keer opgezocht en ik kwam uit bij 'sleep paralysis'. Is dat gewoon een ander woord voor 'narcolepsie'?

Een van de keren dat me dit overkwam lag ik in mijn bed (zo een anderhalf jaar geleden), net voor ik ging slapen. Ik voelde een soort entiteit het huis binnenkomen. Het kwam de trap op en daarna *door* mijn slaapkamerdeur heen de kamer binnen. Ik voelde op een of andere manier zijn aanwezigheid, maar er was op het eerste gezicht niks te zien. Zodra deze entiteit de kamer binnenkwam kon ik me opeens niet meer bewegen. Ik was op dit moment *ontzettend* bang. Ik probeerde mijn arm te bewegen, zonder succes. Er was ook een constant geluid te horen, dat klonk als gefluister. Ik voelde dat deze entiteit mijn kamer rondvloog, steeds sneller en sneller. Het leek alsof er een soort schaduw te zien was op de plaats waar ik deze entiteit voelde. Ook kwam het steeds dichterbij me. Hoe dichterbij het kwam, hoe harder het fluisterende geluid werd. Uiteindelijk landde de entiteit 'in' mij, waarna ik me plotseling weer kon bewegen. Wel had ik opeens een lichte hoofdpijn. (hmmmm, terwijl ik dit schrijf begint er een lichte hoofpijn op te komen).. vaag.

Anyways, ik heb dus een poos lang aan de mogelijkheid gedacht dat er een geest in mijn kamer was toen. Ik ben informatie gaan zoeken en kwam op internet het een en ander tegen over 'sleep paralysis'. Dat houdt in dat je fysieke spieren zijn uitgeschakeld terwijl je al wakker bent. (In mijn geval nóg wakker). Helemaal overtuigd was ik nog niet dat dit hetgene was dat mij was overkomen.

Een half jaar later, werd ik met een schok wakker uit een droom, waarin iemand mijn slaapkamer was binnengedrongen en mij met een boek bewusteloos wilde slaan. Weer was ik ontzettend bang. Ik werd wakker, en terwijl ik wakker werd, verdween de omgeving in mijn droom, alleen de persoon die me bewusteloos wilde slaan zag ik nog steeds voor me staan, terwijl ik al wakker was. Ook kon ik mezelf weer niet bewegen. Uiteindelijk 'loste' de persoon op en kon ik me weer bewegen. Nog steeds had ik een heel angstig gevoel over me, maar begon wel door te krijgen dat dit weer zo'n geval van 'sleep paralysis' was.

Ik kan me vaag herinneren dat ik nog 1 of 2 keer zoiets heb meegemaakt, alleen ik kan er niet meer opkomen hoe dat ging..

(m'n hoofdpijn is weer weg)

Weet iemand meer van 'sleep paralysis' of 'narcolepsie'? Ik heb ergens gelezen dat het vooral voorkomt bij hele jonge kinderen. Aangezien ik gisteren 22 ben geworden, vind ik dat ik daar nét niet meer onder val.
toon volledige bericht
[lullige mode]
minder dope smoren :+
[/lullige mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Zelf heb ik die ervaring ook een paar keer gehad. Ik moet zeggen dat het zeer beangstigend was. Het vreemdste wat ik heb meegemaakt is dat ik me op zo'n moment een keer zelf heb zien liggen in bed. Net alsof ik naast mijn bed stond. Andere keren zag ik een donkere gedaante naast mijn bed staan, zonder dat ik eigenlijk kon zien wat het precies was.

Ik vraag me af wat voor verklaringen hier voor worden gegeven van mensen die wat meer weten over paranormale zaken. Wetenschappelijk zou het natuurlijk te bewijzen zijn als een simpele hallucinatie of kortsluiting in de hersenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33181

MAN, van die shit wordt ik nou vet lijp man, maar ik vind dat zo cool om allemaal te lezen, en iedere keer denk ik wel iets ergens vaag in te kunnen herkennen, maar ik ben te dom om die shit te onthouden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Je hebt niets gemist, want zo'n fijne ervaring is het nu ook weer niet. Althans, als je niet weet wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Het blijkt dat mijn moeder hier ook al een aantal keren last van heeft gehad. Zou het erfelijk kunnen zijn?

Ook heeft mijn moeder laatst een TIA (vaak een voorbode van een beroerte) gehad; een voorbijgaande aanval door belemmering in de bloedtoevoer in de hersenen. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?

Ik heb zelf vaak dat ik me een beetje licht in mijn hoofd voel, alsof er te weinig zuurstof naar mijn hersenen gaat. (Zo'n gevoel dat je soms krijgt als je te snel opstaat, dat het zwart voor je ogen wordt) Alleen heb ik dit erg vaak, en niet alleen als ik opsta, soms ook als ik gewoon loop. Zo'n gevoel alsof je flauw kan gaan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Wat me net gebeurde:

Ik werd wakker uit een of andere droom (kan me nu niet meer herinneren hoe hij ging), en mijn linkerarm is helemaal verlamd. Ik kom hierachter, doordat mijn arm, toen ik mezelf omdraaide, levenloos achter mezelf aanzwiepte. Arm helemaal gevoelloos. Ik pakte met m'n rechterarm m'n linkerarm op, liet los, en m'n arm viel weer naar beneden.

Dit heb ik al tientallen keren gehad trouwens, maar ik denk niet dat dit met sleep paralysis te maken heeft; dit komt doordat ik in een bepaalde houding slaap waardoor m'n bloedtoevoer in m'n arm wordt afgekneld. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Toen ik vannacht weer ging slapen, kreeg ik het weer!

Elke keer als ik bijna in slaap viel was ik mezelf ervan bewust dat ik verlamd raakte en me niet meer kon bewegen. Ook begon er op hetzelfde moment een geluid, dat klonk als gezoem of een soort gefluister (in reverse).

Ik had steeds als dit gebeurde het gevoel alsof er iemand of iets mijn kamer binnenkwam, en hier kwam het angsgevoel vandaan. Hoe hard ik mezelf ook zei dat er echt niemand m'n kamer binnenkwam, toch bleef ik dit angstgevoel houden.

Ik bleef zo ongeveer een half uur heen en weer schakelen tussen de paralysis staat, wakker zijn, en dromen voor ik echt in slaap viel. (en een bizar enge droom kreeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

araphor>> Ik weet niet of het erfelijk bepaald is, en ik ben ook geen expert op dat gebied. Het kan natuurlijk nooit kwaad om je huisarts eens te consulteren, gewoon voor wat informatie.

Er zijn neuropsychologische onderzoeken gedaan waarbij een bepaald deel van de hersenen electrisch gestimuleerd werd terwijl de proefpersoon gebinddoekt was of in een donkere ruimte verbleef. Die proefpersonen beschreven zonder uitzondering dat ze "een aanwezigheid achter zich" bespeurden. Bij zwaardere stimulatie ervaarden de proefpersonen "tunnels van licht", en BDE-achtige ervaringen. Ik ben de naam van die onderzoeker ff kwijt, ik zal vanavond thuis eens zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 18:24

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

ik heb iets soortgelijks veelvuldig meegemaakt toen ik erg jong was. Mijn ouders kregen toen een tip van iemand die zelf ernstige slaapstoornissen had gehad. Deze persoon liet een kennis van hem, een zgn. 'wichelroede-loper', zijn huis inspecteren met een wichelroede. De wichelroede-loper kwam tot de conclusie dat er bepaalde 'aardstralen' dwars door elkaar liepen op de plaats waar zijn bed stond. Hij heeft toen op aanraden van de wichelroede-loper zijn bed verplaatst naar een deel van de kamer waar geen aardstralen liepen en hij heeft nooit meer last gehad van zijn slaapstoornissen. Dit zelfde hebben mijn ouders toen bij ons in huis laten doen door diezelfde wichelroede-loper en 'door' mijn bed liepen ook diverse van die stralen. Sinds die tijd heb ik ook nergens meer last van gehad, volgens mijn ouders, want ik was nog erg jong. Daarnaast had mijn vader altijd enorme koude voeten in bed en er bleek dus ook op de plaats van zijn voeten in bed zo'n straal te lopen, bed verplaatst en nergens last meer van.
Het lijkt mij dus goed mogelijk dat dit vaak een oorzaak is bij mensen met slaapstoornissen ed. en misschien dus een tip m.b.t dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Die proefpersonen beschreven zonder uitzondering dat ze "een aanwezigheid achter zich" bespeurden
Dat had ik vannacht ook heel sterk. Op een gegeven moment had ik zelf het gevoel dat iets mij probeerde uit mijn lichaam te duwen.
De wichelroede-loper kwam tot de conclusie dat er bepaalde 'aardstralen' dwars door elkaar liepen op de plaats waar zijn bed stond
Ik denk niet dat dit hier het geval is, omdat ik deze ervaring niet alleen hier in m'n bed heb gehad, maar ook bij mijn ouders thuis.
(of er moeten zowel hier als daar aardstralen lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog ff die die onderzoekers: Michael Persinger en Susan Blackmore.

Een boel info over dit soort thema's: http://www.trionica.com/scimed.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
researchers now hypothesize that a very rare condition called Sudden Unexplained Nocturnal Death Syndrome (SUNDS) may closely relate to Sleep Paralysis
daar wordt ik niet vrolijk van.. :'(

(wel een goede site trouwens, er staat veel info)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 20 augustus 2001 21:45 schreef araphor het volgende:
daar wordt ik niet vrolijk van.. :'(

(wel een goede site trouwens, er staat veel info)
Dat twee ziektebeelden gerelateerd zijn wil nog niet zeggen dat de ene ziekte tot de andere leidt. Bovendien is het helemaal niet gezegd dat je wel ziek bent, dus relax ;) (Ik experimenteer zelf regelmatig met lucide dromen en hypnagogie, en ik heb vooral in het begin ook wel eens vrij beangstigende sleep paralysis ervaringen gehad, maar ik acht mezelf niet ziek of zo.)

Die site is redelijk speculatief, maar die pagina is wel aardig. Die wetenschappelijke publicaties geven wel een onbevooroordeeld beeld, maar helaas zijn niet alle links op die page van het zelfde kaliber.

In die betere publicaties vind je aannemelijke hypotheses die uittredingen en bijna-dood ervaringen via sleep paralysis, lucide dromen en aanverwante fenomenen neuro-pyschologisch / -psychiatrisch (dus adhv. neurotransmitters ed. stoffen) verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Ben er inmiddels achter gekomen dat ik de ervaring sneller heb als ik op m'n rug in slaap val. Op een gegeven moment valt je tong naar achter waardoor je even zonder lucht komt. Hierdoor lijkt het alsof je stikt. Op dat moment krijg je het gevoel dat er iemand op je borst zit en je keel vast heeft. Heel weird, maar ik denk toch echt dat het een soort hallucinatie op dat moment is.

Toch vind ik het wel bijzonder dat iedereen dezelfde soort ervaring heeft. Steeds weer dat zwarte gedaante.

Anoniem: 33053

ik heb iets anders maar wat ook niet leuk is:

soms lig ik op mijn rug proberen te slapen en dan kijk ik naar het plafond. Op een gegeven moment komt lijkt het of het plafond onwijs dichtbij komt en dan ineens heel ver. Dit is echt heel weird.

Vroeger had ik hier ook een soort dagdromen bij die gingen over een soort spiraal waar ik uit moest komen maar wat nooit kon lukken. Dit was echt super klote. Een kut gevoel zeg maar. Het is niet te beschrijven wat ik toen meemaakte maar fijn was het niet.

Op zulk soort momenten had ik ook het idee van ik leef en dan ga je nadenken zo van wat zou er zijn als ik er niet was (dus als er echt niks is) en dat is ook heel weird. Maar daar heb ik geen last meer van.

• araphor
  • Niet online
soms lig ik op mijn rug proberen te slapen en dan kijk ik naar het plafond. Op een gegeven moment komt lijkt het of het plafond onwijs dichtbij komt en dan ineens heel ver. Dit is echt heel weird
WOOOOOOOOOW!!!! Dit had ik vroeger ook vaak. Was ik al helemaal vergeten! Toen ik erg jong was (rond een jaar of 7/8). Ik had het met het plafond, maar ook met het behang en met spullen die in mijn kamer stonden. Ik geloof dat dit een aantal maanden heeft geduurd. Eerst had ik het alleen als ik wakker werd, later ook gewoon over dag, bijvoorbeeld op school, als ik over straat liep etc. Ik ben hier echt ziek van geweest. Kon zelfs een poos niet naar school. Ik zal het eens aan mijn moeder vragen als ik haar weer zie. Misschien kan zij zich dit beter herinneren.
Vroeger had ik hier ook een soort dagdromen bij die gingen over een soort spiraal waar ik uit moest komen maar wat nooit kon lukken
Ik had in die zelfde periode ook een steeds terugkerende droom, waarbij ik in een spiraal gevangen zat. Ik kon er alleen uit komen als ik een bepaalde sleutel had, maar ik kon er niet bijkomen, hoe dichtbij de sleutel ook was. In die droom was er altijd een man, die naar me wees. Met z'n wijsvinger recht in m'n ogen, dit was echt HEEEEL eng. (soms, als mensen naar me wijzen, komt dit gevoel terug). De man stond altijd op een hoger niveau in de spiraal, zodat ik naar hem opkeek. Deze droom heb ik misschien wel een jaar lang gehad.

Ik kwam net trouwens dit tegen in een ander topic:
Als kind had ik altijd als ik wou gaan slapen en op mijn rug lag, dat na een poosje de ruimte om mij heen "uitvergroot" werdt. Dit klinkt maf maar je moet je voorstellen dat ik het gevoel had alsof ik langzaam op een plek op de muur aan het "inzoomen" was.
Dit lijkt er een beetje op denk ik...
[topic=129833/1/75]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28592

Ik heb toen ik klein was wel vaak gehad dat als ik in bed lag om te gaan slapen ik opeens een hele rare lijnen-structuur overal op de muren, plafonds, etc. zag, en dat ging dan weer bewegen. Zo eng dat ik da meestal naar mijn ouders toe rende. Heb er al een tijd geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

interessant dat meer mensen dat hebben meegemaakt van dat in en uitzoomen op de muur. van die spiraal kan ik wel iets herinneren over een soort puzzel (misschien dit sleutel??) die ik nooit kon oplossen. Echt heel klote

Wel cool dat ik niet de enige ben die zoiets meemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frustraties (en complexe problemen) in het dagelijks leven worden in dromen vaak uitgedrukt als simpele oplosbare problemen die door een onlogische beperking onoplosbaar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16536

Wat ik uit jou verhaal herken is wel het gefluister en geschreeuw... Dat had ik eerst soms, maar nu bijna elke nacht voor ik ga slapen. Het irritante/angstaanjagende/vervelende is alleen dat wat ik hoor ik niet hoor in een voor mij verstaanbare taal. Het zou een soort latijn kunnen zijn, daar lijkt het op (heb ik een jaar gevolgd op school) maar weet ik veel, ook oud egyptisch (wat ik nog nooit gehoord heb) zou in aanmerking kunnen komen denk ik. Het lijkt in elk geval niet op turks/marrokaans/iets in die richting, het is namelijk veel "sierlijker". Zeg maar frans (sierlijk) vergelijken met nederlands (bot). En nee, ff geen talendiscussies hierzo, da's erg offtopic eigenlijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Die stemmen hoor ik ook. Als ik tussen waken en slapen inhang, hoor ik allerlei stemmen. En altijd hoor ik een bekende stem ertussen die mijn naam roept. Ik heb geprobeerd om met die persoon in contact te treden, maar dat is maar zeer beperkt gelukt. De enige "conversatie" die we ooit gehad hebben is "Hoe heet je?" "Sandra" en toen werd ik weer helemaal wakker. Er was een zwartvoet-medicijnvrouw (jeweetwel, als in zwartvoetindianen) die ik via internet kende die mij info zou sturen over hoe je met (bescherm)geesten in contact kunt treden, maar dat is ze door grote persoonlijke problemen vergeten, en daarna is ze verhuisd en heb ik haar ook nooit meer online gezien...

Mijn theorie is dus dat die stemmen die je hoort tussen waken en slapen in ieder geval gedeeltelijk geesten zijn die in je buurt rondwaren.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of je bent Schizo, dat kan natuurlijk ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Op zaterdag 25 augustus 2001 11:13 schreef Masta-T het volgende:
"Op de wereld ben ik nooit alleen," vertelde mij de schizofreen.
"Op kilometers leeg trottoir, heb ik toch altijd nog elkaar."

Zoals ik altijd zeg, het kan inderdaad zijn dat ik knettergek ben, en ik het me allemaal maar inbeeld. Maar dan nog, wie kan me dat kwalijk nemen? Ik geloof slechts wat ik zie, wat ik waarneem, en als mijn waarnemingen me voor de gek houden, sja, dan kan ik er zelf natuurlijk ook niets aandoen. En zolang ik niemand kwaad doe, laat mij maar lekker mijn gang gaan. Toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 25 augustus 2001 11:13 schreef Masta-T het volgende:
hey ff serieus is dit een kenmer van schizo? ik bedoel dan dat met die circel enzo? en dat de muur in en uitzoomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hebben jullie de laatste tijd nog last gehad van dit verschijnsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Afgelopen week heb ik iets vreemd meegemaakt. Vlak voor het slapen gaan kon ik (naar mijn gevoel) mijn armen bewegen, terwijl deze fysiek nog gewoon naast mijn lichaam lagen. Heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
hebben jullie de laatste tijd nog last gehad van dit verschijnsel?
Ik heb sinds de laatste keer (zoals ik hierboven heb beschreven) geen sleep paralysis meer gehad. Wel had ik gisternacht een droom waarin ik dit had. Ik droomde dat ik wakker werd uit een nachtmerrie of iets dergelijks en dat ik weer wilde gaan slapen. Maar steeds als ik in slaap viel kreeg ik weer een aanval van sleep paralysis en na veel vechten werd ik telkens weer schreeuwend wakker. Twee vrienden van me, die ook op m'n kamer sliepen probeerde me gerust te stellen, maar steeds als ik weer -bijna- sliep gebeurde het weer. Dit zo een 7 keer achter elkaar voor ik echt in slaap viel.

De volgende dag (toen ik -echt- wakker werd) vroeg ik aan degenen die op mijn kamer sliepen of ze me hebben horen praten of iets dergelijks in mijn slaap, maar ze hadden niets gehoord.

De ervaring van deze nacht was even realistisch en angstaanjagend als de ervaringen die ik eerder heb gehad, met het enige verschil dat dit IN een droom gebeurde.

(vandaag schoot er een gedachte door m'n hoofd: misschien ging ik tijdens de sleep paralysis wel 'shiften' naar een andere dimensie waar degene die op m'n kamer lagen zich er wel degelijk van bewust waren wat er gebeurde) :?

Het leek allemaal zo echt...
Maar dat heb ik met meer dromen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarc.oh
  • Laatst online: 16-05 16:24

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Op vrijdag 07 september 2001 20:00 schreef GenetiX het volgende:
Afgelopen week heb ik iets vreemd meegemaakt. Vlak voor het slapen gaan kon ik (naar mijn gevoel) mijn armen bewegen, terwijl deze fysiek nog gewoon naast mijn lichaam lagen. Heel vreemd.
Mmmm, vaag, ik kan vaak ook m'n armen bewegen voor het slapen gaan... :P

Zoek wat je niet eerder vond

• GenetiX
Nee, het was niet wat je denkt! :)

Anoniem: 34023

Ik had vorige week een volledige controle over een natte droom! jahwel... werkelijkwaar geen grapje! Ik visualiseerde mij met m'n eigen denkkracht een super lekker wijf voor me waar ik even volledig op te keer ging!

Dat was de beste natte droom die ik ooit heb gehad :P

• GenetiX
Dus aan iedereen! Leer Lucid Dreaming! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37153

Ik moet zeggen dat waar jullie het over hebben, dat met dat inzoomen en uitzoomen komt me heel bekend voor. Ik heb het volgens mij vroeger als klein kind 1 of 2 keer ook gehad. Maar dan ook vaak als ik in bed lag. Ik keek dan naar de muur ofzo of me kamer in en dan was die ineens heel ver weg of dicht bij.

Maar het meest heb ik dit als ik ziek ben ofzo. Alles om me heen is dan zo inmens groot. Ik kijk dan weer mijn kamer in en kijk naar mijn raam, maar die is dan onderhand 3 kilometer verderop. Heel weird...

In mijn gedachten zie ik dan ook vaak een soort autoband. en die is dan zoooooooo groot...ik ben gewoon zo klein vergeleken met die band. ook heel raar.

Plus dat als laatste mijn stem dan heel anders klinkt. Mijn stem lijkt dan heel snel te gaan, of juist weer heel langzaam.

Heeft dit nu iets met Narcolepsie of what-so-ever te maken, of ijlde ik gewoon van de hoge koorts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35113

Op woensdag 19 september 2001 15:17 schreef GenetiX het volgende:
Dus aan iedereen! Leer Lucid Dreaming! :9~
* Anoniem: 35113 groet Jelle eventjes: Hallo meneertje! :)

Inderdaad! Er is voldoende materiaal over te vinden. Ik heb enkele jaren geleden zelfs een FAQ gehad voor dromen, daar stonden nogal veel oefeningen en tips in, zeer de moeite waard :).

Bovendien: je kan in je dromen werkelijk alles, er gaat dan eigenlijk letterlijk een wereld voor je open. Zie het als Sim City, maar dan in je hoofd; je kan allemaal huisjes bouwen en mensjes neerzetten, en je kan jezelf in een oogwenk van het ene naar het andere punt verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Heb je die FAQ nog? Ik ben er zeker van dat er mensen geinterreseerd zijn in dit onderwerp.

LD is like Unimatrix Zero... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37153

Tizz wel interessant...maar het gevoel dat er één of ander leip wezen zomaar mijn kamer binnen kan komen, en mij m'n strot dicht kan knijpen zonder dat ik me kan verweren vind ik wat minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 09 oktober 2001 17:25 schreef WytzeNL het volgende:
Tizz wel interessant...maar het gevoel dat er één of ander leip wezen zomaar mijn kamer binnen kan komen, en mij m'n strot dicht kan knijpen zonder dat ik me kan verweren vind ik wat minder
* Anoniem: 13700 zucht...

Vooral als dat leipe wezen in je eigen hersenen zit en "slaapverlamming" heet. Doe nu toch eens voor de lol een google search op suffocation sleep paralysis. Meer dan duizend links over het verband tussen die twee, veelal op servers van universiteiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:46

Termy

valt er nog wat te fragge?

hm, bekend ja dat inzoomen en zo. maar dat hoeft niet per se iets te zijn wat ook daadwerkelijk aanwezig is. vroeger toen ik nog klein was (lol, ik ben nu 17) had ik wel vaker dat als ik in bed lag en ik naar de muur keek het hoofd van Jafar (uit alladin ja) opeens HEEL groot voor me "scheen" terwijl het net daarvoor op normale afstand (enkele meters en A3 formaat of zo) tegen de muur hing. maar zo'n poster had ik dus nooit... dit heb ik overigens met wel meer plaatjes/dingen. ik vond het destijd beangstigend, maar nu wel leuk.

ik heb ook wel eens (niet zo erg vaak) dat ik met niet kan bewegen vlak voor of na het slapen. maar dat er een entiteit (gedaante) binnen komt heb ik nooit.

btw, die gene die het over lucide natte droom had..... HEHEHEHEH ja is ERG leuk *D me know :)
de gene die ik "nam" (dunno wie eigenlijk) had enkele gaten in het lichaam wat vergroot na mijn "behandeling" >:)

Termy

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Hmmz, als ik dit zo lees spelen er bij dit soort verschijnselen twee factoren: Je gevoeligheid voor slaapverlamming e.d., maar ook hoe intensief je er mee bezig bent. Er uitgebreid over discussieren op GoT is dus wellicht niet zo'n goed idee als je zelf van dit soort dingen last van hebt. :)

Zelf herken ik er weinig van. Had als jochie als ik in bed lag wel eens het idee dat er iemand de trap op kwam stampen. Dat was eng omdat dit stampen steeds sneller ging. Na korte tijd kreeg ik dan het idee dat iemand m'n bed vastpakte en dit de kamer rondduwde met 8baansnelheid.
Ik kwam er op een gegeven moment echter achter dat ik naar m'n eigen hartslag zat te luisteren (oor op kussen) en door m'n angst en fantasie dit soort waandenkbeelden kreeg. :P

Ik snap echter niet wat iemand bezield op contact met die geesten/stemmen te zoeken? Ik begrijp wel dat je nieuwgierig bent, maar kan me niet voorstellen dat je hier wat mee wint. Daarnaast is er wellicht het risico dat je voordurend stemmen gaat horen doordat je er zo intensief mee bezig bent. Lijkt me een goede voorwaarde om in een psychiatrische inrichting te belanden.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

ja, daar heet atomsk een goed punt. als ik bijvoorbeeld 's avonds in bed of zo muziek luister (MiniDisc oordoppies) dan heb ik ook constant het gevoel dat er iemand de trap op komt lopen of ik niet naar de deur kijk heb ik het gevoel dat constant iemand de deur open doet. ik weet dat het bullshit is maar ik denk dat het komt omdat ik het niet prettig vind m'n omgeving niet te kunnen horen.

* Termy is prettig gestoord :)

Blijkbaar is het idd niet uniek dat je verstard e.d. als ik het zo van iedereen lees en zie dat de meeste nog jong zijn, of het vooral op jonge leeftijd hadden, het zich gewoon inbeelden. ik heb ook vaak (jammer) genoeg het eng realistische idee dat er iemand achter me aan zit als ik 's nachts de trap omhoog loop en me probeerd te grijpen... nee ik ben niet schizo of zo maar het gevoel bekruipt me gewoon.

Termy

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-05 15:35

RoRoo

Certified Prutser

hmm wel heel interessant om dit zo te lezen..

kan me met een hoop dingen idetificeren.. maar wat ik nog niet gehoord/lezen heb is dit.

Als je wilt gaan slapen..

ik lig dan op mijn rug.. en opeens gaan mijn gedachten razendsnel.. alsof iemand op het gaspedaal van een formule 1 wagen trapt.. en vervolgens vliegen er gedachten door mijn hoofd heen..

Gebeurtenissen e.d. die ik nog nooit heb meegemaakt.. gesprekken gevoerd met mensen die ik niet ken.. alsof dit helemaal mijn gedachten niet zijn..

Het lijkt wel alsof ik op een bepaalde frequentie kom waar een hoop mensen ook op zitten uit te zenden zeg maar..

Iemand dit wel eens meegemaakt?

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12

Kvn

Op woensdag 10 oktober 2001 15:05 schreef Termy het volgende:
ja, daar heet atomsk een goed punt. als ik bijvoorbeeld 's avonds in bed of zo muziek luister (MiniDisc oordoppies) dan heb ik ook constant het gevoel dat er iemand de trap op komt lopen of ik niet naar de deur kijk heb ik het gevoel dat constant iemand de deur open doet. ik weet dat het bullshit is maar ik denk dat het komt omdat ik het niet prettig vind m'n omgeving niet te kunnen horen.

* Termy is prettig gestoord :)

Blijkbaar is het idd niet uniek dat je verstard e.d. als ik het zo van iedereen lees en zie dat de meeste nog jong zijn, of het vooral op jonge leeftijd hadden, het zich gewoon inbeelden. ik heb ook vaak (jammer) genoeg het eng realistische idee dat er iemand achter me aan zit als ik 's nachts de trap omhoog loop en me probeerd te grijpen... nee ik ben niet schizo of zo maar het gevoel bekruipt me gewoon.

Termy
Hier heb ik ook last van... Best wel vervelend af en toe :(
Maja wat doe je eraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35113

offtopic:
Even over die FAQ: ik heb een aantal links in de andere topic gepost, over LD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

tja X-Tweaker, het is idd erg vervelend. ik probeer er gewoon zo min mogelijk aan te denken en dat is opzich niet zo moeilijk als ik me met iets bezig houd, lezen bijvoorbeeld (naast minidisc dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Gebeurtenissen e.d. die ik nog nooit heb meegemaakt.. gesprekken gevoerd met mensen die ik niet ken.. alsof dit helemaal mijn gedachten niet zijn..
Het lijkt wel alsof ik op een bepaalde frequentie kom waar een hoop mensen ook op zitten uit te zenden zeg maar..
Iemand dit wel eens meegemaakt?
Het gebeurd me wel af en toe dat voor ik ga slapen, als ik mijn ogen sluit, ontzettend gedetailleerd bepaalde dingen zie, over het algemeen mensen. Hun bewegingen, gezichten, kleding die ze aanhebben komen dan haarscherp in beeld.

De laatste weken heb ik weer af en toe last gehad van sleep paralysis, af en toe terwijl ik wakker was, soms in de vorm van een droom. Vannacht was echt een uitzonderlijk vreemd geval.

Je kunt hem hier lezen:
http://home.kabelfoon.nl/~jaaruite/dutch/nl16112001.htm
(de bovenste droom gaat over deze paralysis, in de een na laatste droom wordt ik lucid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 16 november 2001 14:44 schreef araphor het volgende:
Het gebeurd me wel af en toe dat voor ik ga slapen, als ik mijn ogen sluit, ontzettend gedetailleerd bepaalde dingen zie, over het algemeen mensen. Hun bewegingen, gezichten, kleding die ze aanhebben komen dan haarscherp in beeld.
Die staat tussen dromen en waken wordt de hypnagogische staat genoemd. Als neuro(psycho)logisch verschijnsel is dit minder zeldzaam dan luciditeit of narcolepsie, iedereen kent het wel denk ik.
De laatste weken heb ik weer af en toe last gehad van sleep paralysis, af en toe terwijl ik wakker was, soms in de vorm van een droom. Vannacht was echt een uitzonderlijk vreemd geval.
Die droom die je in het andere topic post een een typische lucide droom van het tweede stadium. Het is overigens vrij normaal dat je droomt dat je wakker wordt en daarmee lucide wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Om hier even serieus op te reageren, ik kwam zojuist op een website over 'sleep paralysis' waar brieven van mensen stonden die dit hebben dit stukje tegen:
During the last two that happened to me I could move my arms without moving my arms. I could watch them move and my roommate was sitting on the computer next to the couch and I tried waving my arms at him. I had the sensation of them moving but could see my arms below me fine and clear. There was just basically a white haze outline of my arms that I could see moving.
Toch wel heel herkenbaar, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Het is overigens vrij normaal dat je droomt dat je wakker wordt en daarmee lucide wordt.
Dat misschien wel, maar ik werd pas wakker *na* de lucide droom, waarna ik dus gewoon doordroomde.. ;)
Pagina: 1