Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forcefieldz
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-02-2023
Beste Tweakers,

Aangezien het via de normale weg nog niet echt wilt lukken, probeer ik het eens hier.
Sinds eind-augustus ben ik gestopt met mijn opleiding HBO-Social Work, omdat ik toch graag weer actief wilde zijn in de IT.(MBO-4 systeem/netwerk afgerond)

Na ongeveer 2 maanden solliciteren heb ik nog altijd niks gevonden. Soms krijg ik helemaal geen reactie, de andere keer mag ik op gesprek, maar heb ik te weinig ervaring, of ik word afgewimpeld met een simpel mailtje dat ''ze opzoek zijn naar de perfecte kandidaat en mijn profiel toch niet helemaal is wat ze zoeken''.
Heel frustrerend, maar begrijp de situatie van werkgevers in deze COVID-tijd.

Nu zou ik graag willen weten, of iemand iets vergelijkbaars heeft meegemaakt? Wat heb je toen gedaan?

Mochten er toevallig mensen hier zijn die werkzaam zijn bij een IT-bedrijf in Zuid-Limburg, waar nog mensen gezocht worden, dan kom ik graag in contact met je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Al contact gehad met Openline? Die partij ken ik even zo snel daar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
ik zou vanwege geen ervaring voor een recruit partij gaan, zo leer je snel bij. zijn wel de "shit" klusjes soms opschonen van een omgeving of implementatie van iets. maar als je niet aan het werk bent voor een partij krijg je wel betaald en mag je opleidingen doen.

Daar zoeken ze altijd support mensen en kunnen ze je ook plaatsen voor langere tijd of voor vast. hier moet je geluk bij hebben.

als je geen ervaring hebt zou dit een mooie springplank zijn, of ga voor een ziggo/kpn helpdesk baantje

Wat ook nooit verkeerd is om thuis te gaan hobbyen met raspberry pi's, zo leer je veel in een keer. zoek iets op het internet wat jou leuk lijkt en probeer het na te maken en kijk waar je tegen aan loopt.

bedrijven zijn vaak wel gek op mensen die ook dingen thuis voor de hobby oppakken

[ Voor 22% gewijzigd door maubaan op 13-10-2020 12:30 . Reden: extra tips ]

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forcefieldz
maubaan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:28:
ik zou vanwege geen ervaring voor een recruit partij gaan, zo leer je snel bij. zijn wel de "shit" klusjes soms opschonen van een omgeving of implementatie van iets. maar als je niet aan het werk bent voor een partij krijg je wel betaald en mag je opleidingen doen.

Daar zoeken ze altijd support mensen en kunnen ze je ook plaatsen voor langere tijd of voor vast. hier moet je geluk bij hebben.

als je geen ervaring hebt zou dit een mooie springplank zijn, of ga voor een ziggo/kpn helpdesk baantje

Wat ook nooit verkeerd is om thuis te gaan hobbyen met raspberry pi's, zo leer je veel in een keer. zoek iets op het internet wat jou leuk lijkt en probeer het na te maken en kijk waar je tegen aan loopt.

bedrijven zijn vaak wel gek op mensen die ook dingen thuis voor de hobby oppakken
In principe heb ik wel gewoon 3 jaar stage-ervaring als servicedeskmedewerker, dus volledig zonder ervaring zit ik niet. Meeste vacatures die ik tegenkom zijn ook vaak wel van recruiters/uitzend, helaas denken zij er vaak wel hetzelfde over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Probleem is de arbeidsmarkt.

Social work, enige opdrachtgever is de overheid en daar valt de komende jaren niets te halen. Taken zijn steeds meer naar de lagere overheden overgedragen en die hebben geen geld. De budgetoverschrijdingen in de jeugdzorg en toegenomen uitgaven aan bijstandsuitkeringen hakken erin.

Dan je MBO opleiding. Twee problemen:
1. MBO ICT heeft een redelijk arbeidsmarktperspectief maar niet een fantastisch arbeidsmarktperspectief. Doe er een recessie overheen en het is geen ideale tijd om te starten.
2. Met de stap MBO ICT -> HBP sociaal domein straal je uit dat je niet echt de IT in wil. Een werkgever vraagt zich misschien af hoe lang je zou blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik denk dat het voor een groot deel komt door corona. Begin dit jaar, toen corona opeens een ding werd, zag ik bij veel opdrachtgevers en collega's dat de stekkers uit allerlei projecten werden getrokken. Veel moest even blijven zoals het is. Dus beheerders konden rustig hun ding blijven doen, maar allerlei projecten voor toekomstige ontwikkelingen werden even koud gezet.

De laatste maanden ontdooide dat een beetje, maar nu komt dus een tweede golf voorbij zetten. Dat gaat niet helpen bij je zoektocht zegmaar :p wat ik je iig kan adviseren is om in deze tijd aan certificeringen te werken. Dat helpt altijd wel wat bij een zoektocht naar een baan, zeker bij detachering/uitzend dingen. Het toont aan dat je actuele kennis hebt, en daarnaast laat je ook zien dat je niet stil bent gaan zitten afwachten tot corona over is, maar dat je aan jezelf hebt gewerkt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forcefieldz
t_captain schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:13:
Probleem is de arbeidsmarkt.

Social work, enige opdrachtgever is de overheid en daar valt de komende jaren niets te halen. Taken zijn steeds meer naar de lagere overeden overgedragen en die hebben geen geld. De budgetoverschrijdingen in de jeugdzorg en toegenomen uitgaven aan bijstandsuitkeringen hakken erin.

Dan je MBO opleiding. Twee problemen:
1. MBO ICT heeft een redelijk arbeidsmarktperspectief maar niet een fantastisch arbeidsmarktperspectief. Doe er een recessie overheen en het is geen ideale tijd om te starten.
2. Met de stap MBO ICT -> HBP sociaal domein straal je uit dat je niet echt de IT in wil. Een werkgever vraagt zich misschien af hoe lang je zou blijven.
Die laatste snap ik zeker, heb het tijdens een gesprek ook wel vaker voorbij horen komen. Dat ze zich afvragen waarom ik destijds die keuze heb gemaakt. In mijn geval gewoon puur gedaan omdat ik HBO-ICT het eerste jaar niet haalde vanwege 2 vakken en toen graag toch nog een HBO wilde proberen, toen gewoon gekozen voor iets wat heel dicht bij mijn karakter lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forcefieldz
Widow schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:51:
Ik denk dat het voor een groot deel komt door corona. Begin dit jaar, toen corona opeens een ding werd, zag ik bij veel opdrachtgevers en collega's dat de stekkers uit allerlei projecten werden getrokken. Veel moest even blijven zoals het is. Dus beheerders konden rustig hun ding blijven doen, maar allerlei projecten voor toekomstige ontwikkelingen werden even koud gezet.

De laatste maanden ontdooide dat een beetje, maar nu komt dus een tweede golf voorbij zetten. Dat gaat niet helpen bij je zoektocht zegmaar :p wat ik je iig kan adviseren is om in deze tijd aan certificeringen te werken. Dat helpt altijd wel wat bij een zoektocht naar een baan, zeker bij detachering/uitzend dingen. Het toont aan dat je actuele kennis hebt, en daarnaast laat je ook zien dat je niet stil bent gaan zitten afwachten tot corona over is, maar dat je aan jezelf hebt gewerkt.
Welke certificaten raad je aan? Zijn deze allemaal betaald?
Hoe kijk jij naar tijdelijk ergens anders gaan werken (bijv. buiten de IT tot de markt weer aantrekt) en in de tussentijd gerichte certificeringen halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Forcefieldz schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

In mijn geval gewoon puur gedaan omdat ik HBO-ICT het eerste jaar niet haalde vanwege 2 vakken en toen graag toch nog een HBO wilde proberen, toen gewoon gekozen voor iets wat heel dicht bij mijn karakter lag.
De huiswerkvraag van vandaag: "waar ligt je sterkste belangstelling?"

Van ICT naar sociaal, opleiding niet afgemaakt, dan toch solliciteren in ICT. Dat komt over als iemand die niet precies weet wat hij wil. Motivatie is belangrijk. In een successvolle sollicitatie heeft de werkgever het idee dat je gretig zijn probleem (vacante taken) wil oppakken. Die gretigheid moet in lijn liggen met wat je eerder in je CV hebt laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Forcefieldz schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:02:
[...]

Welke certificaten raad je aan? Zijn deze allemaal betaald?
Hoe kijk jij naar tijdelijk ergens anders gaan werken (bijv. buiten de IT tot de markt weer aantrekt) en in de tussentijd gerichte certificeringen halen?
Ik vind het lastig om echt concreet advies te geven welke certificeringen je kan doen. Maar over het algemeen zou ik zeggen dat je certificeringen kan doen in de richting waar je heen wilt groeien, waar je ambities liggen. Wil je graag met Office365 aan de slag, zijn daar certificeringen voor. Wil je met Cisco netwerken aan de slag, heb je daar ook certificeringen voor. Dus ik zou zeggen, denk na over waar jouw ambities liggen en bekijk hoe de markt daar voor is, of je er in de toekomst ook makkelijk werk in kan vinden. Ga bijvoorbeeld niet aan de slag met IBM mainframes, ondanks dat ze nu nog gebruikt worden zal die markt in de toekomst niet groeien.

En ergens anders werken tijdens de crisis, het hangt een beetje af van je situatie. Woon je thuis bij je ouders is het een stuk makkelijker dan wanneer je zelf je brood moet verdienen. Maar iedereen zal begrijpen dat jij geld nodig hebt als je op jezelf woonde, en daarom tijdens de corona crisis maar vakken bent gaan vullen.

edit: en een deel hangt ook af van hoe je je verkoopt :) als men vraagt naar je niet-afgeronde HBO studie, kan je bijvoorbeeld vertellen dat je IT als hobby hebt, maar ook energie krijgt van de omgang met mensen. Omdat je IT studie weinig invulling gaf aan omgang met mensen heb je een studie geprobeerd die juist daar op gericht is, maar omdat je zag dat baankansen daar minimaal is probeer je nu werk te vinden in de IT waarbij je ook veel contact met mensen hebt. Ik verzin maar wat he :p dat geeft iig al aan dat je niet 40 uur per week achter een scherm wilt zitten, dat je ook graag contact wilt met mensen.

[ Voor 18% gewijzigd door Widow op 13-10-2020 14:42 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forcefieldz
Widow schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:25:
[...]

Ik vind het lastig om echt concreet advies te geven welke certificeringen je kan doen. Maar over het algemeen zou ik zeggen dat je certificeringen kan doen in de richting waar je heen wilt groeien, waar je ambities liggen. Wil je graag met Office365 aan de slag, zijn daar certificeringen voor. Wil je met Cisco netwerken aan de slag, heb je daar ook certificeringen voor. Dus ik zou zeggen, denk na over waar jouw ambities liggen en bekijk hoe de markt daar voor is, of je er in de toekomst ook makkelijk werk in kan vinden. Ga bijvoorbeeld niet aan de slag met IBM mainframes, ondanks dat ze nu nog gebruikt worden zal die markt in de toekomst niet groeien.

En ergens anders werken tijdens de crisis, het hangt een beetje af van je situatie. Woon je thuis bij je ouders is het een stuk makkelijker dan wanneer je zelf je brood moet verdienen. Maar iedereen zal begrijpen dat jij geld nodig hebt als je op jezelf woonde, en daarom tijdens de corona crisis maar vakken bent gaan vullen.

edit: en een deel hangt ook af van hoe je je verkoopt :) als men vraagt naar je niet-afgeronde HBO studie, kan je bijvoorbeeld vertellen dat je IT als hobby hebt, maar ook energie krijgt van de omgang met mensen. Omdat je IT studie weinig invulling gaf aan omgang met mensen heb je een studie geprobeerd die juist daar op gericht is, maar omdat je zag dat baankansen daar minimaal is probeer je nu werk te vinden in de IT waarbij je ook veel contact met mensen hebt. Ik verzin maar wat he :p dat geeft iig al aan dat je niet 40 uur per week achter een scherm wilt zitten, dat je ook graag contact wilt met mensen.
Tijdens mijn stages ben ik er vooral achter gekomen dat ik klantcontact heel leuk vond, vooral ook even langs gaan bij de gebruiker om daadwerkelijk interesse te tonen in zijn of haar probleem. Je had natuurlijk ook collega's die liever alles remote oploste en liever zo min mogelijk in contact kwamen met mensen. Mij lijkt het dan bijvoorbeeld ook leuk om door te groeien tot iets als consultant of iets in de business. Ik vind techniek (IT) nog steeds heel leuk, maar zou dat graag ook wel willen combineren waardoor je inderdaad niet van 9 tot 5 achter je bureau zit. Misschien ligt daar de uitdaging voor mij. Thanks in ieder geval dat je met me mee denkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zelf even ervaring opdoen door idd shit klusjes te doen via een requiter. Heb je een linked in account? daar jagen ontiegelijk veel recuiters op iters mbo-hbo doet er niet toe van wat ik gezien hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:11

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Die recruiters jagen wel, maar moeten je vervolgens ook nog zien te slijten aan een bedrijf dat zo'n 5k extra voor je moet betalen. Daar zit volgens mij weinig succes in de laatste maanden. Het is beter dan niks, maar ik zou nog steeds lekker zelf op zoek gaan naar een goed bedrijf en ja, via de helpdesk kun je altijd nog omhoog. Ook dat is beter dan niks. Elke keer even checken: verbetert mijn situatie hierdoor? Zo ja, doen. Zo nee, gaat mijn situatie er in de toekomst veel harder door verbeteren? If ook nee: niet doen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Pagina: 1