Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wojoto
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-07 16:03
Goedemorgen Tweakers,

Vraagje met betrekking tot de release van de PS5 binnenkort.
Ik ben één van de (gelukkige) mensen die als het goed via Coolblue de PS5 op release krijgt. Ik las online dat de PS5 support gaat bieden voor 4k op 120hz via HDMI 2.1. Hiervoor was ik op zoek naar een 4k monitor die dit support en die relatief gezien betaalbaar zou zijn. Hebben jullie suggesties?

''Oude'' PS4 games kunnen ongetwijfeld wel op de hoogste kwaliteit gedraaid kunnen worden. Maar ik vraag me af of de nieuwe games (neem Cyberpunk etc) wel op 4k 120 hz gedraaid kunnen worden. Zou dit niet een marketingtrick zijn?

Dank voor jullie reponse!

PS: Ik weet niet of dit het juiste forum is. We merken het vanzelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Als je even in de Pricewatch had gekeken, dan had je gezien dat er 273 4K monitoren zijn (geweest)/komen, waarvan 18 met een refreshrate van 120hz of hoger:

https://tweakers.net/moni...bI9NT63Gcho-Zn9W3xnNWqtXw

Vanaf € 750, dus ik weet niet wat jij onder relatief betaalbaar verstaat?

Je bent op zoek naar een Ferrari en vraagt je af of dat nog redelijk betaalbaar kan?

HDMI 2.1 monitoren zijn er 0, met 1 in aantocht: https://tweakers.net/moni...i_Zi1pDhLJsm7-QiI6tlPv-AQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
@White Feather Het mag ook een beetje vriendelijker, hoor.

Naast bovengenoemde opties kan je eventueel kijken naar de LG OLED series. Sommige mensen gebruiken deze TVs als monitoren, zoals deze:
pricewatch: LG OLED48CX6LB Zwart

Ik vind het zelf te groot als monitor, maar het hangt o.a. af hoe dicht je op het scherm zit.

Wazaa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Cloudy schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:38:
@White Feather Het mag ook een beetje vriendelijker, hoor.
Mag je niet kritisch zijn en iemand niet meer wijzen op het feit dat er inzet gevraagd wordt?

Dit is gewoon een lang verhaal: “ik weet het niet, jullie mogen mij helpen”, nauwelijks info (is nogal verschil of je een 24” monitor zoekt of een 55” om wat te noemen.)

Zelfs het zoeken op alleen HDMI 2.1 onder de monitoren had al een heel duidelijk beeld opgeleverd. Er is er namelijk maar 1 beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
wojoto schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:31:
Goedemorgen Tweakers,

Vraagje met betrekking tot de release van de PS5 binnenkort.
Ik ben één van de (gelukkige) mensen die als het goed via Coolblue de PS5 op release krijgt. Ik las online dat de PS5 support gaat bieden voor 4k op 120hz via HDMI 2.1. Hiervoor was ik op zoek naar een 4k monitor die dit support en die relatief gezien betaalbaar zou zijn. Hebben jullie suggesties?
Ik heb alleen weet van deze twee relatief onbekende, maar de filter is zo ingesteld dat als er nieuwe uit komen, die mee in de lijst komen https://tweakers.net/moni...0gCTaOGcriNg15ARL3CmlL6AQ.

Er zijn nog maar net videokaarten met HDMI 2.1 (RTX3000 serie die overigens zeer slecht leverbaar is) en de consoles met HDMI 2.1 moeten nog verschijnen. Als de vereiste hardware er eenmaal is, denk ik dat er meer monitoren gaan verschijnen. Nu is het nog te vroeg, er zijn eigenlijk alleen televisies met HDMI 2.1 die VRR ondersteunen.
''Oude'' PS4 games kunnen ongetwijfeld wel op de hoogste kwaliteit gedraaid kunnen worden. Maar ik vraag me af of de nieuwe games (neem Cyberpunk etc) wel op 4k 120 hz gedraaid kunnen worden. Zou dit niet een marketingtrick zijn?
Je gaat de keuze krijgen voor grafische pracht of framerate, niet beide tegelijk. In de previews van Dirt 5 (op Xbox Series X) blijkt dat er 3 opties zijn: een 4K stand, een 60 fps stand en een 120Hz stand zijn. In geen enkele stand wordt de game ook effectief heel de tijd op 4K gerenderd, maar hoe hoger de gevraagde framerate, hoe lager de effectieve resolutie. Voor de 120Hz stand wordt de game maximaal op 1080p gerenderd en er worden veel grafische elementen (zoals schaduwen, publiek) slechter of helemaal niet weergegeven.

Dirt 5 is een multiplatform game, op de PS5 gaat het hetzelfde verhaal zijn want die is niet (noemenswaardig) krachtiger. Het gaat niet zo zijn dat je op één van beide consoles Cyberpunk 2077 op 4K aan 120 fps kunt spelen, er moet dan ofwel een modus komen op lagere resolutie met vereenvoudigde graphics (wat je voor die game toch niet wilt denk ik). Op 4K zal het tussen de 30 en 60 fps zijn, HDMI 2.1 is dus eigenlijk vooral van belang voor de variabele refresh rate, niet voor de 120Hz modus tenzij je de voorkeur geeft aan wat lelijker graphics voor een hogere framerate.

Sowieso is Cyberpunk 2077 nog een game van de huidige generatie, als je de versie die binnenkort verschijnt voor PS4 op PS5 wilt spelen, zal die met een patch wel wat mooiere graphics krijgen, maar die komt pas later uit (nieuws: Cyberpunk 2077 krijgt ook bij PlayStation 5-release update voor beter...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wojoto
@White Feather

Dank voor je vriendelijke response.

Betaalbaarheid schat ik <1000,- in voor een MONITOR. Met een monitor zit je niet naar een TV te kijken van 55 inch, lijkt mij. Ik was gewoon benieuwd of jullie wat meer informatie hadden over HDMI 2.1 icm monitoren aangezien ik zelf maar eentje had gevonden op Tweakers.

@Cloudy Goed punt! Alleen ik zit toch meer te kijken naar een monitor, rond de 32 inch oid. We hebben met ons studentenhuis al een QLED beneden staan. Dit is puur voor het gamen van mezelf :)

@MacPoedel; thanks voor je uitgebreide antwoord. Ik merk het wel. Ik denk dat ik dan gewoon voor een 60hz 4k scherm ga. PC gaming doe ik op mijn 144hz 1440p, en deze monitor voor de PS5 zou puur en alleen voor de PS5 zijn.

Met andere woorden; thanks! We kunnen zo weer verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Ik denk dat het toch loont om te wachten op een scherm dat in elk geval HDMI VRR ondersteunt, zelfs als je niet boven de 60Hz gaat gamen met de PS5. De gameplay zal vloeiender zijn met VRR. Tot dan kun je misschien die 1440p monitor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wojoto
@MacPoedel Lijkt me een prima plan. Alleen is de 144hz 1440p maar 27 inch.... Ook niet het einde van de wereld, maar paar inchjes extra is top. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
No problem ;)
Betaalbaarheid schat ik <1000,- in voor een MONITOR. Met een monitor zit je niet naar een TV te kijken van 55 inch, lijkt mij. Ik was gewoon benieuwd of jullie wat meer informatie hadden over HDMI 2.1 icm monitoren aangezien ik zelf maar eentje had gevonden op Tweakers.
Als je dat er bij zet, dan weten we ook dat je zelf inzet hebt gepleegd. :)

"Nog te betalen" Top-end gaming is vaak de keuze tussen QHD high framerate versus 4K@60hz.

Ik weet alleen niet of je na high framerate nog terug wilt naar 60hz.
Dat zou ik eerst goed testen op je huidige pc door gewoon je monitor op 60hz te zetten.
Snelle action packed games zouden toch fijner moeten spelen op high framerates en maakt het dan echt uit dat het geen 4K is en "maar" QHD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wojoto
@White Feather Goed punt, ik heb altijd CS:GO op +-240 hz gespeeld, toen overgegaan naar AAA games. RDR2 op 60 gecapt en dat tijden gespeeld, was moeilijk maar went wel weer.

Er willen wat huisgenootjes ook op de PS5 spelen, daarom kopen we hem. Anders was ik lekker bij PC masterrace gebleven.

Tevens weet ik niet of PS5 QHD zou supporten, ook omdat PS4 PRO (correct me if I'm wrong) nooit QHD support had. Alleen FHD en UHD.
Pagina: 1