Radiatoren blijven ruisen/geluid stromend water

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouncer1980
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-11-2023
De situatie is als volgt:
Bij ons in de woonkamer zijn 3 nieuwe radiatoren geplaatst, in eerste instantie 2 aan de achterzijde vh huis(woonkamer en bijkeuken), en drie weken later woonkamer voorkant.
Na het vervangen van de eerste 2 eigenlijk geen problemen gehad, echter na het vervangen van de radiator aan de voorzijde veel last van geluiden in enkele radiatoren.
- de radiator aan de voorzijde woonkamer zelf en die op de gang maken een “ruisend” geluid, wanneer ik de betreffende radiator kraan dichtdraai is het gelijk weg.
- radiator op de badkamer is het ergste, hier hoor je echt water in borrelen, dit wordt met name getriggerd wanneer ik de warmwater kraan laat lopen op de badkamer. Ook hier verdwijnt het geluid zodra de radiator kraan wordt dichtgedraaid.
Ik hoor jullie denken: “ontluchten!”.
Maar dit heb ik inmiddels al 5 keer gedaan, ik twijfel alleen nogal aan de juiste methode.
Op internet lees ik de ene keer, ontluchten met kraantjes open, en dan weer ontluchten met kraantjes dicht.
Ook lees ik dat indien je een specifieke radiator wenst te ontluchten, moet je alle radiatoren dichtdraaien, behalve de te behandelen radiator. Laat vervolgens de cv-ketel 15 minuten draaien met een circulatiepomp op volle toeren. Daarna de circulatie en de cv-ketel afzetten en 30 minuten wachten. Ontlucht vervolgens de betreffende radiator. Zou wellicht een optie voor de badkamer zijn.
De handleiding van mijn remeha avanta cw5 zegt het volgende:
1. Draai alle radiatorkranen van de CV-installatie open.
2. Stel de ruimtethermostaat af op een zo hoog mogelijke temperatuur.
3. Wacht tot de radiatoren warm zijn.
4. Maak de ketel spanningsloos.
5. Wacht ongeveer 10 minuten tot de radiatoren lauw aanvoelen.
6. Ontlucht de radiatoren. Werk van beneden naar boven.
7. Open het ontluchtingskoppelstuk met de ontluchtingssleutel en houd daarbij een doek tegen het koppelstuk gedrukt. Waarschuwing Het water kan nog warm zijn.
8. Wacht totdat er water uit de ontluchter komt en sluit de ontluchter.
9. Steek de stekker van de ketel in een geaard stopcontact. Belangrijk De ketel doorloopt na inschakelen van de spanning altijd een automatisch ontluchtingsprogramma van ca. 3 minuten.
10. Controleer na het ontluchten of de waterdruk in de installatie nog voldoende is. Indien nodig: vul de CV-installatie bij.
11. Stel de ruimtethermostaat of de regeling in.

Moet ik voordat ik deze stappen doorloop eerst de waterdruk bij de ketel op 1.8 bijvullen?
En raden jullie dan het bovenstaande stappenplan aan of eerst de specifieke radiator ontluchten? Twijfel hier echter aan omdat ik ook de woonkamer en gang radiator hoor stromen, daar waar de nieuwe radiator aan de achterzijde woonkamer muisstil is

Alvast bedankt voor alle hulp

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Ruisen heeft doorgaans 2 oorzaken:
- slechte/goedkope thermostaatknop
- slecht leidingwerk

Maakt overigens niet uit waar de "fout" zit: als het ruist, hoor je het door heel je installatie :(

Ik vermoed dat bij het plaatsen van de radiator aan de voorkant het leidingwerk niet netjes is afgewerkt. Als je een leiding snijdt/zaagt, dan moet je deze ontbramen en gladschuren. Een beetje installateur doet dat standaard. Ik zou dus de installateur terugvragen om dit op te lossen.

(Indien je flexibel leidingwerk hebt: dan heb ik geen idee :))

Het probleem met de radiator op de badkamer snap ik niet helemaal. Als je warm water tapt, dan stop de CV-installatie, dus dat kan kloppen dat het borrelen dan stopt. Je ontluchtingsstappen lijken mij in orde. Blijft er elke keer lucht in de radiator in de badkamer komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouncer1980
het borrelen stop juist niet bij pakken warm water, begint juist daarna. ik heb 1 keer goed lucht eruit gekregen, al die andere keren komt er direct water. Installateur heeft zowel de radiator achter als voor gehangen, dus denk dat met de installatie weinig mis is. Denk zelf dat het probleem meer in de radiator op het bad hangt, je zegt immers zelf, het ruisen hoor je door de hele installatie. In de radiator op het bad zit duidelijk veel lucht. Vraag is alleen "hoe krijg ik dat eruit". Zal ik de volle belasting eens op die radiator zetten en moet ik dan ontluchten met die kraan open of dicht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zwartoog schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:56:
- slecht leidingwerk
En een te hard draaiende pomp, hier hebben we dit probleem in het hele huis sinds de ketel een jaar of 5 terug is vervangen door een waarbij de pomp op een vaste niet regelbare hoge snelheid draait :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Na het aanleggen van vloerverwarming op de b.g. heb ik gedurende een jaar regelmatig de installatie moeten ontluchten en twee/drie keer moeten bijvullen. Er zit nu eenmaal veel zuurstof in vers water.
Ontluchten doe ik verder zonder iets aan de installatie aan te passen op een moment dat er geen warmtevraag is, misschien niet het meest efficient / volgens de handleiding maar uiteindelijk was het probleem wel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-05 20:12
Tehh schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:14:
Na het aanleggen van vloerverwarming op de b.g. heb ik gedurende een jaar regelmatig de installatie moeten ontluchten en twee/drie keer moeten bijvullen. Er zit nu eenmaal veel zuurstof in vers water.
Ontluchten doe ik verder zonder iets aan de installatie aan te passen op een moment dat er geen warmtevraag is, misschien niet het meest efficient / volgens de handleiding maar uiteindelijk was het probleem wel opgelost.
Sinds het plaatsen van de vloerverwarming heb ik inderdaad ook last van ruisende leidingen.
Zou het dan toch hier aan liggen?

Ik dacht al dat de pomp van de ketel te "hoog" stond ingesteld.
Vooral omdat de nodige oppervlakte (massa) aan radiatoren uit het systeem is verdwenen.
Maar dit zou bij een modulerende pomp eigenlijk niet het geval mogen zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
SjorsC schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Sinds het plaatsen van de vloerverwarming heb ik inderdaad ook last van ruisende leidingen.

Vooral omdat de nodige oppervlakte (massa) aan radiatoren uit het systeem is verdwenen.
Maar dit zou bij een modulerende pomp eigenlijk niet het geval mogen zijn, toch?
Van ruisende leidingen heb ik geen last meer, ik hoor de pomp nog wel vrij goed. Volgens mij resoneert die wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Radiator niet geheel open ?

bijvullen met koud water op koud systeem, en zelf ontluchten. via het systeem kan het wel even duren voordat de lucht er uit is(als ontluchter open staat)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 22:41

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Kan je de leidingen nagaan of er toevallig ergens een 'hoogste punt' is waar lucht in kan opstoppen?

En een tweede: met control+F zie ik de suggestie voor 'voetventiel' noch 'retourventiel'. Dan ben ik de eerste. :D Heb je de retourventielen al geprobeerd bij te stellen? Een goede installateur stelt dat af, de onze liet ons achter met een koude woonkamer omdat het retourventiel van het nieuw gemonteerde mini-radiatortje vóór de woonkamer-radiator vol open stond. :(

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Heb je in de badkamer toevallig een design radiator laten plaatsen? Ik heb hier 3jr nodig gehad voordat eindelijk alle lucht uit dat @&$^@ding van mij weg was. Wel een Jaga, maar toch ruk ontwerp qua ontluchten.

Wat je nog zou kunnen proberen is de systeemdruk aanzienlijk te verlagen en daarna het ontluchtingsprogramma te voeren wat je zelf aangaf. Door het dalen van de druk zet de luchtbel weer uit en heb je meer kans dat hij meegepakt wordt door de waterstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@bouncer1980
Welk merk en type radiator is het?
Kan je er een foto van plaatsen en hangen ze wel waterpas?
Zitten er thermostaat kranen op?
Verwarming flink opstoken en dan stekker van de ketel er uit.
Paar minuten wachten en dan alles ontluchten.
- slecht leidingwerk

Ik vermoed dat bij het plaatsen van de radiator aan de voorkant het leidingwerk niet netjes is afgewerkt. Als je een leiding snijdt/zaagt, dan moet je deze ontbramen en gladschuren. Een beetje installateur doet dat standaard. Ik zou dus de installateur terugvragen om dit op te lossen.
Leiding glad schuren? Waarom?
Als leidingen met een pijpensnijder zijn afgekort hoeft dat niet meteen voor ruisen te zorgen of als er een braam in zit.
Goudvis schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:12:

En een tweede: met control+F zie ik de suggestie voor 'voetventiel' noch 'retourventiel'. Dan ben ik de eerste. :D Heb je de retourventielen al geprobeerd bij te stellen? Een goede installateur stelt dat af, de onze liet ons achter met een koude woonkamer omdat het retourventiel van het nieuw gemonteerde mini-radiatortje vóór de woonkamer-radiator vol open stond. :(
Een goede installateur draait het voetventiel hellemaal open.
Een voetventiel is niet bedoeld om een radiator in te regelen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

edsandje schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:44:

[...]

Een goede installateur draait het voetventiel hellemaal open.
Een voetventiel is niet bedoeld om een radiator in te regelen.
:/

Oneens, en dat is het wel als je het mij vraagt. (Lees ook het topic 'Waterzijdig cv systeem inregelen'). Ik zal dat toelichten .

Ik vermoed een verschil in definitie, maar anders verschillen onze definities van een 'goede installateur' (en aan je post history te zien zit jij in het vak :P)

De anekdote ging verder. Een bevriende vakman die 10 jaar in het vak zit belde ik ten einde raad op omdat een zwangere vrouw in een ijskoude woonkamer zat en ik het midden in de verbouwing ook niet meer wist... Hij was er stellig in: dat hoort netjes geregeld te worden, want met 'vol open' heb je niet per se een bruikbaar cv systeem.

Je weet dat een vol open voetventiel funest is voor de aanvoer van de radiatoren later in je systeem, toch? :o Dus nee, een installateur heeft dat m.i. goed op te leveren, zo niet dan ben je in mijn ogen een beunhaas die het probleem (vernaggelen van je aanvoer bij radiatoren later op de lijn én het vergooien van je rendement) moedwillig van zich afschuift.

Als ik toen niemand had geweten die hierin had kunnen helpen (genoemde vriend kwam om 2130 nog 30minuten rijden om het te fixen- met bouw werktijden), had ik tot ergens de volgende dag in de kou gezeten met een onbruikbaar cv systeem. 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Goudvis op 15-10-2020 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
[...]

Leiding glad schuren? Waarom?
Als leidingen met een pijpensnijder zijn afgekort hoeft dat niet meteen voor ruisen te zorgen of als er een braam in zit.
Na het snijden is de rand bij mij meestal wat naar binnen gevouwen. Met de "ontbramer" (of hoe dat driehoekje heet aan zo'n snijmes) krijg je hem wel netter, maar blijft een scherp randje voelen. Vervolgens de rand van binnen schuren, en dan is het uiteinde mooi glad.

Of dat noodzakelijk is, weet ik niet zeker: bij is altijd verteld dat oneffe randen gaan ruisen. Het voelt iig netter, en het is maar een klein beetje extra werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CV-buis wordt tegenwoordig vaak ingekort met Flex op accu, lekker makkelijk.

Wil je het netjes doen, gebruik je een buizenruimer na het snijden/afkorten.

Afbeeldingslocatie: https://www.klium.be/714289-large/ridgid-2-ruimer-klium.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
(Indien je flexibel leidingwerk hebt: dan heb ik geen idee :))
Dan ben je de sjaak en kun je de boel tussen de uiteinden met schroefdraad loshalen. Met een beetje pech kun je de koppelingen niet afknippen en nog voldoende lengte overhouden.

Bij het gebruik met flexibele leidingen moet de installateur na het knippen met de afbramer over de buis heen. Die zit er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://aalberts.compano.com/Data/Environments/000001/Attachment/Bijlage/Images/Foto%20Producten/ML5702.f.jpg?w=550
Die doen zowel de buitenkant van de buis als de binnenkant van de buis afbramen én ook nog de buis weer netjes rond maken zodat die goed in de perskoppeling past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Goudvis schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:12:
[...]

:/

Oneens, en dat is het wel als je het mij vraagt. (Lees ook het topic 'Waterzijdig cv systeem inregelen'). Ik zal dat toelichten .

Ik vermoed een verschil in definitie, maar anders verschillen onze definities van een 'goede installateur' (en aan je post history te zien zit jij in het vak :P)

De anekdote ging verder. Een bevriende vakman die 10 jaar in het vak zit belde ik ten einde raad op omdat een zwangere vrouw in een ijskoude woonkamer zat en ik het midden in de verbouwing ook niet meer wist... Hij was er stellig in: dat hoort netjes geregeld te worden, want met 'vol open' heb je niet per se een bruikbaar cv systeem.

Je weet dat een vol open voetventiel funest is voor de aanvoer van de radiatoren later in je systeem, toch? :o Dus nee, een installateur heeft dat m.i. goed op te leveren, zo niet dan ben je in mijn ogen een beunhaas die het probleem (vernaggelen van je aanvoer bij radiatoren later op de lijn én het vergooien van je rendement) moedwillig van zich afschuift.

Als ik toen niemand had geweten die hierin had kunnen helpen (genoemde vriend kwam om 2130 nog 30minuten rijden om het te fixen- met bouw werktijden), had ik tot ergens de volgende dag in de kou gezeten met een onbruikbaar cv systeem. 8)7
toon volledige bericht
Ik zit inderdaad in de Installatietechniek, mijn antwoorden zijn dan ook gebaseerd op mijn ervaring en kunde.
Een retour vol open is volgens jou dan niet goed. Hoeveel installaties met radiatoren zijn er die helemaal geen voetventielen hebben?
Inregelen doe je met de radiator kraan als deze instelbaar is.
Het kan wel met een voetventiel maar de kans is groot dat er na enige tijd vuil tussen gaat zitten en dan de doorstroming verder verkleind.
Zwartoog schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Na het snijden is de rand bij mij meestal wat naar binnen gevouwen. Met de "ontbramer" (of hoe dat driehoekje heet aan zo'n snijmes) krijg je hem wel netter, maar blijft een scherp randje voelen. Vervolgens de rand van binnen schuren, en dan is het uiteinde mooi glad.

Of dat noodzakelijk is, weet ik niet zeker: bij is altijd verteld dat oneffe randen gaan ruisen. Het voelt iig netter, en het is maar een klein beetje extra werk :)
Ontbramer is het goede woord 😉.
Noodzakelijk nee, beter wel.
Hele volksstammen hebben installaties waar geen ontbramer aan te pas is gekomen. Bij kleine diameters en snelle doorstroming kan dit wel ruis geluid opleveren.
Slijptol, reciprozaag werkt lekker snel, ontbraken is dan wel zo verstandig anders duw je zo de ringen kapot.
sypie schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

Dan ben je de sjaak en kun je de boel tussen de uiteinden met schroefdraad loshalen. Met een beetje pech kun je de koppelingen niet afknippen en nog voldoende lengte overhouden.

Bij het gebruik met flexibele leidingen moet de installateur na het knippen met de afbramer over de buis heen. Die zit er ongeveer zo uit:
[Afbeelding]
Die doen zowel de buitenkant van de buis als de binnenkant van de buis afbramen én ook nog de buis weer netjes rond maken zodat die goed in de perskoppeling past.
Kunststof buis na knippen alleen kalibreren. Afschuinen hoeft niet meer (uponor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

edsandje schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:39:
[...]

Ik zit inderdaad in de Installatietechniek, mijn antwoorden zijn dan ook gebaseerd op mijn ervaring en kunde.
Een retour vol open is volgens jou dan niet goed. Hoeveel installaties met radiatoren zijn er die helemaal geen voetventielen hebben?
Inregelen doe je met de radiator kraan als deze instelbaar is.
Natuurlijk bestaan er installaties die helemaal geen voetventielen hebben. En kan je een CV-systeem inregelen met een radiatorkraan als deze instelbaar is. Maar kunnen we ervan uitgaan dat één van beide waar is? Niet meteen.

Ik denk dat we het erover eens zijn dat in geval van een installatie met retourventielen en thermostaatkranen, het niet wenselijk is als radiator #1 de aanvoer wegneemt van radiatoren #2 en #3. Dat er uitzonderingen zijn waar dit niet voor geldt, maakt een uitspraak als 'retourventielen moeten vol open!' nog geen universele waarheid noch goed advies, m.i. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

[...]

Noodzakelijk nee, beter wel.
Hele volksstammen hebben installaties waar geen ontbramer aan te pas is gekomen. Bij kleine diameters en snelle doorstroming kan dit wel ruis geluid opleveren.
Slijptol, reciprozaag werkt lekker snel, ontbraken is dan wel zo verstandig anders duw je zo de ringen kapot.
Altijd ontbramen is toch wijsheid? :) Voorkomen is beter dan later de hele zooi te moeten losgooien omdat de klant last heeft van ruis.

Uitspraken als 'X hoeft niet meteen Y te veroorzaken' helpen niet zo als die X in dit geval mógelijk wel Y veroorzaakt. ;) M.i. hét verschil tussen 'iets dat op zich waar is' en 'goed advies in deze situatie'.

@bouncer1980 een veilige conclusie is denk ik dat: Ontbramen van de leidingen voor en na de radiator in kwestie is een poging waard, als je de minder ingrijpende methodes geen soelaas boden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Goudvis schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

[...]

Altijd ontbramen is toch wijsheid? :) Voorkomen is beter dan later de hele zooi te moeten losgooien omdat de klant last heeft van ruis.

Uitspraken als 'X hoeft niet meteen Y te veroorzaken' helpen niet zo als die X in dit geval mógelijk wel Y veroorzaakt. ;) M.i. hét verschil tussen 'iets dat op zich waar is' en 'goed advies in deze situatie'.

@bouncer1980 een veilige conclusie is denk ik dat: Ontbramen van de leidingen voor en na de radiator in kwestie is een poging waard, als je de minder ingrijpende methodes geen soelaas boden.
Ja altijd ontbramen is natuurlijk het beste, ik denk echter niet dat dit de geluiden in de radiator van ts veroorzaakt.
Goudvis schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Natuurlijk bestaan er installaties die helemaal geen voetventielen hebben. En kan je een CV-systeem inregelen met een radiatorkraan als deze instelbaar is. Maar kunnen we ervan uitgaan dat één van beide waar is? Niet meteen.

Ik denk dat we het erover eens zijn dat in geval van een installatie met retourventielen en thermostaatkranen, het niet wenselijk is als radiator #1 de aanvoer wegneemt van radiatoren #2 en #3. Dat er uitzonderingen zijn waar dit niet voor geldt, maakt een uitspraak als 'retourventielen moeten vol open!' nog geen universele waarheid noch goed advies, m.i. ;)
Je hebt het nu over retourventielen, dat is wat anders dan een voetventiel. Ik heb het over voetventielen en die moet je gewoon helemaal open zetten.
Een voetventiel is niks anders dan een radiator afsluiter.
Een retourventiel is een afsluiter met voor instelling.
Ik denk dat je die 2 door elkaar haalt.

@bouncer1980 wat zegt je installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SjorsC schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Verdelers worden geleverd met nogal een matige doorstroom op thermostaat en voetventiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obqd1tPhwYbRHWr0Zb-cX18ao5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaOXQp8SkVX6naS4I3VbgC6C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNBbYEFXnm13TA12B7aJNoxMKEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAc37Zw951XekQshgOgrRwPX.jpg?f=fotoalbum_large

En ja deze staan open.

Kan voor TS ook een deel van het issue zijn. Thermostaatkraan heeft nou eenmaal wat minder doorstroom.

[ Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 15-10-2020 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

edsandje schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:24:
Ik heb het over voetventielen en die moet je gewoon helemaal open zetten.
https://www.cvtuning.nl/gebouw-voetventielen-ballofixen
Voetventielen zijn afsluiters in een leiding, meestal in de retour. Het zijn eigenlijk radiatorkranen zonder knop. Dat is ook niet nodig, want ze staan altijd in dezelfde stand. Ze zijn goed te herkennen, maar soms gaat het mis. Dan ziet men een aftapper of afsluitdop aan voor een voetventiel. Vaak gebruiken wij ook voetventielen om waterzijdig in te regelen, maar dan moet het wel echt een voetventiel zijn.
https://radiatoren.blogspot.com/p/voetventiel-radiator.html
Hoe verder de radiator zich in het buizensysteem bevindt hoe meer het voetventiel opengedraaid dient te worden.
https://www.warmteservice...ventiel-en-onderblok/c/79

Ik geef het op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Kunststof buis na knippen alleen kalibreren. Afschuinen hoeft niet meer (uponor)
Uponor raadt nog steeds ontbramen aan, en levert ze nota bene zelf, specifiek voor MLC.
En die schuint wel degelijk af.

Dat de kans dat het gaat lekken als je dat niet gedaan hebt nihil is wil ik wel in meegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

MikeyMan schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

Uponor raadt nog steeds ontbramen aan, en levert ze nota bene zelf, specifiek voor MLC.
En die schuint wel degelijk af.

Dat de kans dat het gaat lekken als je dat niet gedaan hebt nihil is wil ik wel in meegaan ;)
Die oude koppelingen van Uponor scheurden wel eens met die grijze rand. Ontbramen hoeft met die nieuwe niet meer, kalibreren ook niet. Dat laatste doe ik altijd wel, gaat het makkelijker in elkaar vooral bij grotere diameters. https://m.youtube.com/watch?v=Pi2wxhgq91Q
toon volledige bericht
Ik niet, voetventielen zijn niet om in te regelen maar om een radiator dicht te kunnen dicht zetten en zo een radiator te verwijderen.
Dat het een manier is om in te kunnen regelen snap ik maar daar is die niet voor gemaakt.
Dan neem je een regelventiel/retourventiel.
Nog beter neem een kraan die instelbaar is, kan je de doorstroming goed mee regelen.
De links die je plaatst kan ik ook niet veel mee, een blogspot en de Warmteservice.
Daar hecht ik niet zoveel waarde aan.
De 1e link is nog het beste, op de plaatjes zie je ook een regelventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouncer1980
er zitten GEEN thermostaat kranen op de nieuwe radiatoren, maar "gewone" aan/uit kranen.
Het zijn de volgende radiatoreni in de woonkamer: Radson Kos V 2100-750-22C -2903 Watt.

Badkamer is inderdaad een design, die hangt al heel wat jaartjes, maar die is natuurlijk leeggeraakt na het leeglaten van de woonkamer buizen via de kruipruimte (hangt aan zelfde kant vh systeem van de voorkant woonkamer)

[ Voor 43% gewijzigd door bouncer1980 op 16-10-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Voetventielen gebruik ik om waterzijdig in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:54

--HYPER--392