Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harakiri576
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-05 15:41
Ik heb een Lenovo ideapad flex 5 laptop gekocht. Op my persoonlijke lenovo website, onder 'registered products' staat voor garantie: '2YR Depot, 9x5 2BD warranty'. Dus dacht ik, 2 werkdagen en het ligt klaar.

Maar nu lenovo klantenservice vertelt mij dat 2 werkdag is voor supportvragen alleen, reparatie duurt 2-3 weken.

Dit laptop is gebruikt door mijn zoon in middelbare school. In de coronatijd kunnen we het niet 2-3 weken lang missen. Het is essentieel voor het onderwijs.

Mijn vraag naar iemand die hier meer ervaring heeft:
- is het antwoord van lenovo klantenservice voldoende? ik voel dat het garantie text die op het website staat wel misleidend is. Heb ik hier recht voor 2 werkdag reparatie? (ik heb de T&C goed doorgezoekt, maar er staat geen reparatietermijn binnen)

- De wet is niet specifiek over wat 'redelijk' tijd is voor reparatie. Denk ik het goed dat 2-3 week in coronatijd onredelijk is?

- Wat kan ik doen in het toekomst om zulke omstandigheden tegen te komen?

Beste antwoord (via harakiri576 op 13-10-2020 13:18)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 14:55
2bd is alleen de garantie dat ze binnen twee dagen bij je op de stoep staan (of ophalen). In het geval van de ideapad flex 5 waarschijnlijk 't laatste. En dat allemaal kosteloos.
Depot is de afkorting die wil zeggen dat reparaties bij Lenovo gedaan worden.
Depot-garantie
-Onderdelen en arbeid
- Standaardondersteuning per telefoon voor hardwareproblemen
- Reparaties uitgevoerd met verzending naar het Lenovo Depot
Veel fabrikanten bieden aanvullende support contracten, voor de ideapad is dat een paar tientjes, maar dat had je wel bij de aankoop moeten bijkopen.

twee tot drie weken is vervelend, maar niet ongebruikelijk. Je kan contact opnemen met je verkooppunt. Wat ondanks je garantie bij Lenovo is de winkel als eerste verantwoordelijk voor een oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door PROnline op 13-10-2020 12:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF, want dit is geen aankoopadvies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 09:23
harakiri576 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:16:
Ik heb een Lenovo ideapad flex 5 laptop gekocht. Op my persoonlijke lenovo website, onder 'registered products' staat voor garantie: '2YR Depot, 9x5 2BD warranty'. Dus dacht ik, 2 werkdagen en het ligt klaar.

Maar nu lenovo klantenservice vertelt mij dat 2 werkdag is voor supportvragen alleen, reparatie duurt 2-3 weken.

Dit laptop is gebruikt door mijn zoon in middelbare school. In de coronatijd kunnen we het niet 2-3 weken lang missen. Het is essentieel voor het onderwijs.

Mijn vraag naar iemand die hier meer ervaring heeft:
- is het antwoord van lenovo klantenservice voldoende? ik voel dat het garantie text die op het website staat wel misleidend is. Heb ik hier recht voor 2 werkdag reparatie? (ik heb de T&C goed doorgezoekt, maar er staat geen reparatietermijn binnen)

- De wet is niet specifiek over wat 'redelijk' tijd is voor reparatie. Denk ik het goed dat 2-3 week in coronatijd onredelijk is?

Heb je dit product zakelijk gekocht of privé?
Heb je het product rechstreeks bij Lenovo gekocht of bij een andere partij?

Overigens, om uit een regel uit te halen wat de garantie termijn is, is ook wel wat makkelijk gedacht. Wat staat er in de algemene voorwaarden?

En helaas; als jij, of je zoon in dit geval, afhankelijk bent van het apparaat en absoluut niet zonder kan ben je zelf verantwoordelijk voor een vervanging/backup of je moet een dure SLA afsluiten zodat je apparaat binnen 1/2 dagen of on-site gerepareerd wordt.

2-3 weken reparatietermijn is heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyPh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 09:27
In "Coronatijd" zou je juist er van uit moeten gaan dat er meer tijd nodig is dan normaal 8)7

Anywho, wat staat er op de orderbevestiging destijds? Lijkt me dat daar geen afkorting staat maar een verduidelijking van wat de precieze voorwaarden zijn

Uw advertentie hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:11
CyPh schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

In "Coronatijd" zou je juist er van uit moeten gaan dat er meer tijd nodig is dan normaal 8)7

Anywho, wat staat er op de orderbevestiging destijds? Lijkt me dat daar geen afkorting staat maar een verduidelijking van wat de precieze voorwaarden zijn
Dat reparatie langer duurt door corona wil niet zeggen dat er geen andere oplossingen zijn. Een leen laptop bv voor velen een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyPh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 09:27
loki504 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:31:
[...]

Dat reparatie langer duurt door corona wil niet zeggen dat er geen andere oplossingen zijn. Een leen laptop bv voor velen een optie.
Het ging mij over de opmerking dat in coronatijd 2-3 weken voor een reparatie onredelijk zou zijn. Lijkt mij dat het juist normaler is als het lang(er) duurt ;)

Uw advertentie hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:46
Twee werkdagen voor reparatie.... lukt wellicht als je zelf breng en haalt. Geen idee of Lenovo hier in NL reparaties doet, anders kan het nogal een reis zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 14:55
2bd is alleen de garantie dat ze binnen twee dagen bij je op de stoep staan (of ophalen). In het geval van de ideapad flex 5 waarschijnlijk 't laatste. En dat allemaal kosteloos.
Depot is de afkorting die wil zeggen dat reparaties bij Lenovo gedaan worden.
Depot-garantie
-Onderdelen en arbeid
- Standaardondersteuning per telefoon voor hardwareproblemen
- Reparaties uitgevoerd met verzending naar het Lenovo Depot
Veel fabrikanten bieden aanvullende support contracten, voor de ideapad is dat een paar tientjes, maar dat had je wel bij de aankoop moeten bijkopen.

twee tot drie weken is vervelend, maar niet ongebruikelijk. Je kan contact opnemen met je verkooppunt. Wat ondanks je garantie bij Lenovo is de winkel als eerste verantwoordelijk voor een oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door PROnline op 13-10-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat ja. Voor de toekomst, in het algemeen:
Vooraf expliciet om vragen en expliciet schriftelijk antwoord krijgen. Verwacht wel meer te betalen dan de goedkoopste webwinkel in de pricewatch. Of denk vooraf na over wat je zelf kunt doen ter overbrugging, zoals (altijd goede backups hebben en) tijdelijk een oud barrel op de plank te hebben liggen om bij nood te gebruiken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harakiri576
bedankt allemaal; @br00ky sorry voor het verkeerde topic, ik kon dit niet vinden, verborgen onder 'general' en al.

Dit ging over een prive laptop idd.
Ik heb hier niet te veel ervaring mee, voor mij, 2bd garantie betekent dat het in 2 dagen klaar is, maar blijkbaar dat is niet zo.

Aangezien dat het gaat over een kleine fabricagefout (het linker boven gedeelte van het scherm komt af van het behuizing, en bestaat een 1-2mm groot gatje ertussen; lijm los, denk ik), ik denk ik ga niet 2-3 weken lang wachten voor reparatie. Ik heb al zelf beetje teruggeduwt en het is acceptabel voor nu.

Als ik zo doe, en het wordt zeg, een jaar later erger, gaat de garantie toch dit dekken? Aangezien dat ik dit al gemeld heb, alleen, vanwege het cosmetische natuur van het gebrek, wilde niet laten repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harakiri576
F_J_K schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:05:
Dat ja. Voor de toekomst, in het algemeen:

[...]

Vooraf expliciet om vragen en expliciet schriftelijk antwoord krijgen. Verwacht wel meer te betalen dan de goedkoopste webwinkel in de pricewatch. Of denk vooraf na over wat je zelf kunt doen ter overbrugging, zoals (altijd goede backups hebben en) tijdelijk een oud barrel op de plank te hebben liggen om bij nood te gebruiken.
Ik heb lenovo support gevraagd over vele dingen voor kopen. Er was gewoon geen reactie. Misschien moet ik in die geval beter niet kopen; lesje geleerd. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

harakiri576 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

Ik heb lenovo support gevraagd over vele dingen voor kopen. Er was gewoon geen reactie. Misschien moet ik in die geval beter niet kopen; lesje geleerd. 8)7
Wat dat beteft kan ik Dell wel aanraden. Daar kan je eenvoudig een next business day on site garantie bij kopen, dat is altijd aan te raden als je zeer afhankelijk bent van een laptop.
harakiri576 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:24:
Als ik zo doe, en het wordt zeg, een jaar later erger, gaat de garantie toch dit dekken? Aangezien dat ik dit al gemeld heb, alleen, vanwege het cosmetische natuur van het gebrek, wilde niet laten repareren?
Dat is een lastige vraag. Ze kunnen immers zien dat je het voor garantie hebt aangemeld en toen de procedure hebt geannuleerd, wellicht willen ze het de volgende keer dan niet onder garantie repareren omdat je het zelf hebt laten verergeren. Ik zou contact op nemen met Lenovo en de situatie voor leggen. Laat hen een notitie maken, dan sta jij de volgende keer sterker.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@harakiri576 Een klacht meldt je bij de verkoper als consument koper(ook indien fabrikant de verkoper is)
Een reparatie mag geen hinder veroorzaken, en 14 dagen termijn is redelijk. spreek een datum af met de verkoper, en duurt dit langer dan gewenst is een leen goed vaak aan te vragen. om de termijn van reparatie te overbruggen(hier mag men wel borg voor vragen).

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harakiri576
Hackus schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:37:
@harakiri576 Een klacht meldt je bij de verkoper als consument koper(ook indien fabrikant de verkoper is)
Een reparatie mag geen hinder veroorzaken, en 14 dagen termijn is redelijk. spreek een datum af met de verkoper, en duurt dit langer dan gewenst is een leen goed vaak aan te vragen. om de termijn van reparatie te overbruggen(hier mag men wel borg voor vragen).
Gooie idee, eigenlijk heb ik de verkoper (paradigit) nog niet benaderd.

Bij leenlaptop, is het verstandig dat ik de M2 SSD verwijder van de oude voor versturen en plaats die in het leenlaptop? En dan 2-3 weken later terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

harakiri576 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:39:
[...]

Gooie idee, eigenlijk heb ik de verkoper nog niet benaderd.

Bij leenlaptop, is het verstandig dat ik de M2 SSD verwijder van de oude voor versturen en plaats die in het leenlaptop? En dan 2-3 weken later terug.
volg de instructies van verkoper hiervoor.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als het essentieel voor onderwijs is, dan moet je zorgen dat je iets achter de hand hebt om het probleem op te lossen. Een fabrieksgarantie/NBD is dat niet. Zelfde als data-backup, als je al een leen-laptop krijgt, heb je dan de data en de programma's die gebruikt worden?

Als het essentieel is, dan plan je vooruit en zorg je dat je niet afhankelijk bent van de fabrikant. Zorg dat er een oude laptop of computer is die het kan overnemen (voor allerlei taken, niet alleen voor zoonlief), enzovoort.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HolyDemon
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-09 19:45
Misschien dat ze dan coulant zijn en het alsnog zullen doen, maar zover ik heb begrepen zijn ze dit dan niet meer verplicht. Je hebt nu namelijk het probleem tijdelijk gemeld en het kan dus opgelost worden, maar als je nu een jaar wacht en het probleem verergert dan kunnen de reparatiekosten voor Lenovo hoger zijn dan nu en dan is dat naar ik begreep door jouw nalatigheid.

Misschien dat iemand met meer juridische kennis dan ik hier een beter antwoord op kan geven maar persoonlijk zou ik de gok niet nemen of anders in ieder geval accepteren dat het in de toekomst niet zonder kosten gerepareerd zal worden.

Echter heeft Hackus hierboven sowieso gelijk,, de correcte route is altijd via de verkoper. Succes met de laptop! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:11
CyPh schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Het ging mij over de opmerking dat in coronatijd 2-3 weken voor een reparatie onredelijk zou zijn. Lijkt mij dat het juist normaler is als het lang(er) duurt ;)
Dat hangt dan net af van welke kant je het bekijkt. Want 2-3 weken in corona tijd zonder laptop is wat meer overlast als 2-3 weken buiten corona tijd.(hangt van je beroep af etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

harakiri576 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:25:
[...]
Yup: Lenovo is geen partij behalve als je bij Lenovo.com zelf koopt en je geld dus ook direct aan hen geeft. Alle vragen (edit: over diensten zoals garantie) altijd aan de verkoper, hooguit overwegen naar de fabrikant te stappen als de verkoper dat expliciet zegt (en dan nog onder protest, IMHO). Je belt vast ook niet de Hak-fabriek in Giessen als je een vraag hebt over de pot groente in de Albert Heijn ;)
Ook daar: leg het voor aan de verkoper: willen ze nu (op hun kosten) repareren? Als het zo blijft is het acceptabel, maar graag bevestiging dat ik alsnog onder garantie kan laten repareren als het erger wordt. Zal ik er voor nu een plakbandje op plakken?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harakiri576
Dank allen, heel behulpzame reacties.

Ik heb direkt lenovo gegaan omdat het laptop van fabriek volgeladen was met lenovo tools, die direkt ook garantie tab bevatten en ook bij het registratie van het produkt zie je direkt de garantie, verlooptijd en handige knoppen voor support/garantie.

Dus ik heb hier eigenlijk nooit bedacht om naar de verkoper te gaan, zo duidelijk stelde lenovo in mijn gezicht wat ik moet doen bij garantie vragen. :/

De andere, toen ik de laptop kocht, had ik nog geen idee hoe onderwijs gaat in een middelbare school (een zgn. 'technasium' zelfs). En dan heb je corona, laptop dus wordt heeeeeeel erg belangrijk, omdat soms gebeurt dat les online is, via teams, maar in de klaslokaal, met een onderwijs assistant wie de orde houdt.

Maar de laptop kocht ik nog in de zomervakantie, zodat mijn zoon genoeg tijd heeft om te rondkleuten voor de echte lessen.
En dit model was toen gloednieuw (ryzen 4500), dus zelfs niet bij lenovo.com te koop. Geen optie voor extra garantie dus.

In retrospect denk ik dat ik heb alle mogelijke fouten hier gemaakt, ondanks de goede intenties.

Nog een keer bedankt voor de behulpzame reacties, ik ga direkt bij *knip* (web)winkel dit probleem melden, kijken naar hoe het gaat met ze.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 13-10-2020 18:40 . Reden: Naam webshop weggehaald, gezien deze niets toevoegt in de discussie. ]

Pagina: 1