Simpel thuisnetwerk - Router of AP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkinnyD!
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-08-2024
Allen,

zoals velen ben ik momenteel ook bezig met het verbeteren van mijn thuiswerkplek, en daarmee ook het thuisnetwerk. Ik heb twee verdiepingen, waarbij de begane grond niet direct onder de eerste verdieping ligt (aparte indeling van het huis), vandaar dat ik twee aparte wifi-punten wil hebben.

Onderstaand is een illustratie van de wijze waarop het nu is ingeregeld. De reden dat ik de switches in de kamers zelf heb staan is dat er maar 1 kabel naar de kamer gaat, en ik het niet zie zitten om daar 2 of meer kabels van te maken.

Concreet verzoek is tweeledig:
1. Wat wordt aangeraden om boven neer te zetten om zowel bedraad als draadloos internet te hebben, met de voorkeur om één wifi netwerk door het huis te hebben (dus niet twee waar je halverwege moet overstappen) volgens mij zijn de opties:
  • WCD --> Switch --> Acces Point
  • WCD --> Router
2. Zijn er nog andere tips/tricks obv onderstaande om verbeteringen aan mijn thuisnetwerk te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFCb4zmDQHqvuYhq1BamQTH-ejk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96MkWG9tOmsiAzIaYIP4ReO2.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via SkinnyD! op 13-10-2020 15:28)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:34
Aangezien je de losse switches al hebt staan zou ik losse AP's kopen en de kabels in de switches laten. Dit geeft je ook vrijheid waar je het AP neerzet (zo open mogelijk waar het tegelijk niet lelijk is).

Dus je hebt 2 accesspoints nodig, voor de benedenverdieping plaats je hem in de woonkamer en voor de 1e verdieping op de slaapkamer. De huidige wifi in de meterkast (experiabox) zou je dan uit kunnen schakelen.

Modellen die je kunt overwegen:
- Unifi AP AC Lite - Bewezen apparaat en super flexibel te configureren. 80 euro per stuk dus 160 euro
- KPN Experia Wifi - Prima apparaat, geloof wel dat de oude gen wat stabieler was dan de nieuwe generatie. Ik zou de superwifi niet direct doen aangezien die vooral toegevoegde waarde heeft zonder wired uplink. 100 euro voor 2 stuks. Voordeel is wel dat die integreert met KPN en je dus 0 hoeft in te stellen.
- Deco M4 - Prima apparaat. 100 euro voor 3 nodes als je hem via ziggo kunt bestellen. 3 Nodes is wat overkill omdat ik denk dat je maar 2 nodes nodig hebt.

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:10

lier

MikroTik nerd

Je wil in een netwerk bij voorkeur 1 router hebben: een router knoopt twee netwerken aan elkaar; als je dus met meerdere routers gaat werken dan creëer je dus verschillende netwerken. De enige router zou in jouw situatie de Experiabox moeten zijn.

Persoonlijk zou ik dus ervoor kiezen om de router in de slaapkamer te configureren als een accesspoint:
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Als je een draadlooos netwerk wil hebben dat één netwerk vormt, dan volstaat het om SSID en alle security settings identiek te maken. Kanalen kies je handmatig en niet overlappend.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkinnyD!
Ik heb voor boven nog geen router of AP, raad je aan om een Router te kopen en die als Access Point in te stellen (en daarmee ook de ingebouwde switch van een router te gebruiken voor de bedrade aansluitingen? Of raad je in dat geval een switch + AP aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:48
Mooie duidelijke tekening en prima aanleg zo met enkele lijnen naar wcds en switches op de verdiepingen.

Ik zou het zo laten liggen en zoals je al hebt ingetekend een AP toevoegen, géén router.
Gezien je een Experiabox hebt staan zou ik kijken naar een superwifi module van KPN, die kan óók met ethernet aangesloten worden. (waar ze juist adverteren met draadloos).

Mocht je om wat voor reden dan ook nog extra poorten nodig hebben kun je makkelijk de switch vervangen door een grotere ipv de hele router te moeten vervangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Aangezien je de losse switches al hebt staan zou ik losse AP's kopen en de kabels in de switches laten. Dit geeft je ook vrijheid waar je het AP neerzet (zo open mogelijk waar het tegelijk niet lelijk is).

Dus je hebt 2 accesspoints nodig, voor de benedenverdieping plaats je hem in de woonkamer en voor de 1e verdieping op de slaapkamer. De huidige wifi in de meterkast (experiabox) zou je dan uit kunnen schakelen.

- Unifi AP AC Lite - Bewezen apparaat en super flexibel te configureren. 80 euro per stuk dus 160 euro
- KPN Experia Wifi - Prima apparaat, geloof wel dat de oude gen wat stabieler was dan de nieuwe generatie. Ik zou de superwifi niet direct doen aangezien die vooral toegevoegde waarde heeft zonder wired uplink. 100 euro voor 2 stuks. Voordeel is wel dat die integreert met KPN en je dus 0 hoeft in te stellen.
- Deco M4 - Prima apparaat. 100 euro voor 3 nodes als je hem via ziggo kunt bestellen. 3 Nodes is wat overkill omdat ik denk dat je maar 2 nodes nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkinnyD!
laurens0619 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:51:

Bedankt voor het heldere antwoord. W.b. uitschakelen van de wifi op de experiabox. Heeft dit nog een voorkeur? De meterkast is direct naast de woonkamer. Dus ik dacht eerst aan de experiabox blijven gebruiken voor wifi + AP in de slaapkamer.

Overigens zie ik vaak de aansluiting via patchpanelen lopen. Echter heb ik maar twee aansluitingen en die zitten vooralsnog met rj45 connectoren (op stugge kabels...) in de experiabox.

[ Voor 6% gewijzigd door SkinnyD! op 13-10-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hangt er een beetje vanaf hoe nu de ervaring is vanaf de woonkamer.

Ik heb nu een setup waarbij:
- AP in meterkast (Experiabox) de wifi doet voor de begane grond
- AP op slaapkamer wifi doet voor 1e verdieping

Het werkt opzich wel en in de woonkamer haal ik gewoon mijn snelheid maar het is niet ideaal. Een meterkast zorgt voor best wat demping en dat wil je voorkomen.

Als je toch een ethernet punt in de woonkamer hebt staan, dan zou ik daar een Wifi punt zetten. JE wilt echter ook weer niet teveel wifi punten dicht bij elkaar want dan gaan ze A) elkaar storen en b) gaan je clients per ongeluk op het verkeerde AP. Als je in de woonkamer zit wil je op het woonkamer AP en niet op het meterkast AP.

Maar als je dekking nu prima is in de woonkamer vanuit de meterkast, kun je prima 1 Accesspoint kopen en die boven plaatsen. Dan heb je eigenlijk de setup die ik nu heb en dat werkt prima.

Als je 1 accesspoint koopt dan zou ik voor 80 een unifi kopen. Mrja, voor 20 euro meer koop je een 2 of 3 AP set :)

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 13-10-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkinnyD!
Oké, de huidige wifi verbinding in de woonkamer is goed. Die doet zelfs niet veel onder voor mijn bedrade aansluiting.

Als ik de Experiabox en een AP gebruik, dien je dan wel handmatig te switchen van netwerk/inlog afhankelijk van of je voor- of achterin het huis bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja hoor, je moet er alleen voor zorgen dat de configuratie qua security/ssid precies overeenkomt.

Dat komt best nauw, je moet echt naar de details kijken als TKIP/AES. Met een unifi & experiabox setup kun je ze wel gelijk krijgen maar ik moest er wel voor tweaken. De standaard unifi & experiabox hadden wat verschil qua encryptiestandaarden. Klinkt complexer dan het is hoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 13-10-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkinnyD!
De slaapkamer boven is niet heel groot, dus ik denk dat ik zelfs een pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall plaats ipv de AC Lite. Puur omdat ik liever niet zo'n rond ding op het plafond wil hebben. Vanaf de AC In Wall kan ik er verovlgens nog een switch tussen hangen om meer bedrade verbindingen te maken.

Dan wordt het dus zoals onderstaand. Dan dien ik alleen wel een PoE switch te hebben om de In wall van stroom te voorzien, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hG8NP0MFs33PXHhnLNdAS32wIN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHbzIyW8EN1kjR5AIqtsN6ej.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door SkinnyD! op 13-10-2020 15:28 . Reden: Vraag over PoE toegevoegd ]

Pagina: 1