Problemen thuis netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KimJong-un
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik woon nu een jaar in mijn appartement en heb sinds het begin internet van T-mobile. Ik heb een 50 mpbs abonnement.

Het is een glasvezel abonnement dat binnenkomt in de meterkast, via een converter (CVT-3002) naar het modem/router (Zyxel T-50) van T-mobile gaat en vanaf daar wifi uitzendt. Vanaf de router heb ik ook een draad naar mijn werkplek laten trekken voor bedraadde toegang. Daar loopt het nu via een access point (Zyxel 2168) voor betere wifi in de woonkamer i.v.m. huisautomatisering.

Ik ervaar de volgende problemen met mijn netwerk thuis:
  • De verbinding valt af en toe een paar minuten helemaal weg. De router een keer aan en uitzetten lijkt dan de oplossing te zijn.
  • De verbinding is af en toe enorm traag en instabiel. Dan weer 150kbps, dan 3mbps, dan 10 mbps. Ergens daartussen. Aan en uitzetten is soms de oplossing, soms niet. De volgende ochtend kan het na een herstart opeens allemaal weer werken.
  • De problemen doen zich zowel op wifi als bekabeld voor.
  • De problemen doen zich op alle apparaten voor (spelcomputer, laptops (windows & apple) en telefoon (android).
...

Ik heb afgelopen jaar zeker 30x T-mobile gebeld. Soms gaat het langere tijd goed, dan is het weer twee weken achter elkaar problemen. T-mobile heeft alles al vervangen: de converter, de router en het accesspoint/versterker toegestuurd. Het probleem blijft zich voordoen en T-mobile weet het eigenlijk ook niet.

Ik werk op een macbook pro met een dongle waar alles (ook de internetkabel) op zit. Op het werk vliegt het complete netwerk eruit als ik die netwerkkabel of dongle uit m'n laptop trek. Daar werk ik dus op wifi.
Thuis heb ik een vergelijkbare dongle maar een ander merk. Die problemen heb ik thuis nog niet ervaren. Thuis is die er normaal om de dag uit als ik naar m'n werk ga en soms twee weken niet als ik volledig thuis werk.

...

Ik ben ten einde raad. Ik werk veel thuis en doe dat dan vaak via een onbeperkt abonnement hotspot van T-Mobile (bij storing) in de tijd (7 dagen tot 2-3 weken) voor T-mobile iets oplost.

Ik denk er sterk aan om over te stappen naar een andere provider (KPN?) gezien T-mobile geen oplossing kan bieden. Echter, dan ben ik duurder uit en ik weet niet of het effect heeft. Gezien alle apparatuur al vervangen is, het dus aan het netwerk lijkt te liggen en ze allemaal van elkaars netwerk gebruik maken.
Hebben jullie enig idee wat ik en T-mobile over het hoofd kunnen zien? Wat adviseren jullie? Wel of niet overstappen?
...

Tekening situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KIrvBRfssM-5oE1BA52Sk5js2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXLbsZIhOBYcSdjRWQkGEjYt.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:27
Waarom de CVT-3002 ertussen? en niet je modem bij het punt waar je glasvezel binnenkomt? heb je het modem al geplaatst in je meterkast en daar vanaf getest? Laat t-Mobile eens een otdr meting doen op je glasverbinding. Misschien dat daar het probleem zit. Vaak komt het door vuile koppelvlakken op de glasvezels , waardoor je modem weg kan vallen.

[ Voor 37% gewijzigd door vincedd op 13-10-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:11

heuveltje

KoelkastFilosoof

vincedd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:55:
Waarom de CVT-3002 ertussen? en niet je modem bij het punt waar je glasvezel binnenkomt?
Is niet ongebruikelijk.
Meeste glasvezel aanbieders leveren geen modem met glasvezel aansluiting, maar een convertor en router met utp. tenminste wel die 3 die ik nu heb gehad.
Ik vermoed om te voorkomen dat klanten zelf met de glaskabel gaan hannesen bij reset router.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:14
Heb je je laptop rechtstreeks op de kabel aangesloten of zit daar het AP nog tussen?
Kabel TMobile router, komt die in het accespoint uit?
En als je laptop rechstreeks op TMobile router aansluit?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:14
wat vind je AP van de verbinding? Mogelijk wel iets te vinden in de logs van router en AP.
Ik werk op een macbook pro met een dongle waar alles (ook de internetkabel) op zit. Op het werk vliegt het complete netwerk eruit als ik die netwerkkabel of dongle uit m'n laptop trek. Daar werk ik dus op wifi.
Thuis heb ik een vergelijkbare dongle maar een ander merk. Die problemen heb ik thuis nog niet ervaren.
andere optie: heb je het probleem ook als je mac niet in het netwerk zit?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KimJong-un
De installatie is door T-mobile gedaan. Alle spullen door hen aangeleverd. Die converter moet er tussen.

De 'vuile koppelvlakken', dan ligt het aan de verbinding naar mijn huis toe? Dat is precies waar ik bang voor ben en dan lijkt wisselen van provider me ook geen oplossing bieden. Ik zal het ze vragen zo'n meting te doen.

De laptop zat eerst rechtsreeks op het modem. T-mobile schijnt niet te snappen dat mensen hun spullen bedraden en na 1000x zeggen dat het geen wifi probleem is hebben ze toch het access point opgestuurd. Met en zonder AP dezelfde problemen.

Set-up was eerst dus Router - dongle laptop. Nu Router - AP - dongle laptop.

Of het probleem ook zonder macbook blijft bestaan durf ik niet te zeggen. Die gebruik ik zo'n 12 uur per dag en kan ik niet een dag zonder mee doen. Laptop uitzetten veranderd het probleem niet. Verder zit er weinig op het netwerk. M'n telefoon, een chromecast, een Google Nest hub, Google Home, Ikea slimme verlichting en een Xiaomi stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

KimJong-un schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:04:
... Wat adviseren jullie? Wel of niet overstappen?
...
Daar kunnen wij geen zinnig advies over geven. Voor providers geldt dat ze de verplichting hebben tot en met overname punt; ic de router in je meterkast. Jouw troubleshooting is tot nu toe onvoldoende geweest. Je hebt alleen maar geconstateerd dat meerdere eindapparaten een probleem hebben, zonder verder onderzoek te doen naar de oorzaak. Wie weet is je stofzuiger wel wanhopig aan het proberen een firmware update te doen of is je spelcomputer gehacked of is die dongle van je Mac gone bonkers.

Evengoed zou het natuurlijk in de router kunnen zitten of in de media converter. Maar dat zou de ISP eigenlijk al gevonden moeten hebben, als je ze al 30 keer gebeld hebt.

Anyway, er moet dus onderzocht worden of het probleem zich in het gedeelte bevindt waarvoor jij verantwoordelijk bent of dat het probleem de verantwoordelijkheid is van de ISP. Als je dat zelf niet kunt onderzoeken moet je er iemand voor inschakelen. Je zou een oproep in V&A kunnen plaatsen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-09 20:53
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:44:
[...]

Jouw troubleshooting is tot nu toe onvoldoende geweest. Je hebt alleen maar geconstateerd dat meerdere eindapparaten een probleem hebben, zonder verder onderzoek te doen naar de oorzaak.
helemaal eens... zelf werkende bij een ISP is de provider precies altijd de eerste boosdoener..

dus , start is wat pings (liefst bekabeld) naar je accespoint, naar je router, naar google ... misschien komt er bv wel een brakke ethernet tussen modem & accespoint verbinding boven

plug ook je laptop is in de poort van het accespoint , en check of de ethernet link tussen jou flaptop & de modem dan wel 1000mbit aangeeft, desnoods kabel preventief vernieuwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KimJong-un
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:44:
[...]

Daar kunnen wij geen zinnig advies over geven. Voor providers geldt dat ze de verplichting hebben tot en met overname punt; ic de router in je meterkast. Jouw troubleshooting is tot nu toe onvoldoende geweest. Je hebt alleen maar geconstateerd dat meerdere eindapparaten een probleem hebben, zonder verder onderzoek te doen naar de oorzaak. Wie weet is je stofzuiger wel wanhopig aan het proberen een firmware update te doen of is je spelcomputer gehacked of is die dongle van je Mac gone bonkers.

Evengoed zou het natuurlijk in de router kunnen zitten of in de media converter. Maar dat zou de ISP eigenlijk al gevonden moeten hebben, als je ze al 30 keer gebeld hebt.

Anyway, er moet dus onderzocht worden of het probleem zich in het gedeelte bevindt waarvoor jij verantwoordelijk bent of dat het probleem de verantwoordelijkheid is van de ISP. Als je dat zelf niet kunt onderzoeken moet je er iemand voor inschakelen. Je zou een oproep in V&A kunnen plaatsen
Ik wil het probleem niet direct bij mijn ISP leggen. Vandaar dat ik ook het probleem op mijn werk benoem. Maar: Ik heb eerst alleen op wifi gewerkt (router in de meterkast). Dat gaf problemen.
Toen heb ik het bekabeld, het probleem bleef bestaan.
Toen kwam er een Access Point, dat veranderde niets.

Slimme apparaten heb ik later pas aangeschaft, het probleem bestond al. Dongle werd eerst niet gebruikt voor internet toen alles over wifi ging.

Aan de andere kant is alles in huis vervangen wat van de ISP is. Het lijkt me dus ook sterk dat het daaraan ligt. Ik zou graag de boel laten testen. Ik heb al gekeken of ik geen doorlopende test op mijn router kan zetten zodat ik ook duidelijker inzicht in probleem en herstelmomenten heb. Helaas is mijn kennis niet toereikend.

Dinsdag komt er een monteur van T-mobile om onderzoek te doen, ik hoop dat het probleem dan opgelost is. Dat wacht ik even af en dan zal ik een update doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KimJong-un
De monteur is geweest. Op het moment dat hij kwam had ik weer gewoon internet. Hij heeft de kabel naar de converter vervangen. Op het moment dat iemand daar met z'n vingers aan de aansluiting komt dan kan dat voor storingen zorgen.

Het voelt weer als een shot in the dark maar wellicht is het de oplossing.
Verder heeft hij een verzoek tot meting van de glasvezelverbinding naar huis ingediend. Hij gaf aan dat het 6 weken kan duren voor dat gedaan is en ik alleen wat hoor als daar fouten opzitten.

Ik hoop dat het probleem zich niet meer voordoet, als het probleem blijft bestaan dan zal ik hier informeren naar iemand die naar m'n netwerk kan komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KimJong-un
Update:
We zijn een jaar verder. Het probleem lijkt te liggen in de dongle van mijn Macbook. Als ik die eruit trek zorgt dat nogal eens voor storing.
Verder verliest de versterker/accesspoint vaak de connectie met de router. Dan heeft alles dus wel netwerk maar gaat het via de versterker die geen connectie heeft.
Dat acces-point lijkt niet helemaal goed te zijn. Als die bekabeld het binnenkrijgt en dan een signaal moet uitzenden dan verliest die ook vaak de connectie.

Wellicht heeft het één ook wel met het ander te maken. Het probleem lijkt dus niet bij T-Mobile te liggen maar hoe het hier werkt. Inmiddels weet ik hoe ik er mee om moet gaan.
Pagina: 1