Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:03

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Asking for a friend:
Een vriend van mij heeft vorige week een Sonos Arc gekocht en we zijn al een week bezig om het ding goed werkend te krijgen, maar we blijven een enorme audio vertraging hebben.

Setup:
Beamer: Xiaomi Mi Laser Projector 4K Zwart
Soundbar: Sonos Arc
Media players: Apple TV 4K & Chromecast Ultra

Probleem:
Als we op de Apple TV via Netflix iets afspelen loopt de audio ongeveer 1s achter op het beeld. Dit is dus niet dat als je goed kijkt dat de audio niet helemaal in sync is, maar als 2 mensen in gesprek zijn kan iemand op beeld een hele zin uitspreken voor zijn geluid uit de Sonos Arc komt. Onmogelijk om iets te kijken zo.
Echter, als we via dezelfde Apple TV op YouTube iets afspelen is de audio oké. De sync is niet perfect, maar wel wat ik zou verwachten van een soundbar setup en prima naar te kijken. Dit doet mij vermoeden dat het iets met de audio codering te maken heeft. Netflix maakt natuurlijk gebruik van allerlei mooie Dolby opties terwijl YouTube waarschijnlijk gewoon stereo is.
De Chromecast Ultra heeft hetzelfde probleem, de vertraging van Netflix audio lijkt iets minder heftig, maar nog altijd veel te erg om te kunnen kijken.

Wat hebben we al geprobeerd?
Nou wat niet… Alle mogelijke audio instellingen op alle apparaten zijn bekend en getest en niets lijkt te werken. Op de beamer is vrij weinig in te stellen, er is een HDMI ARC instelling waar je kan kiezen tussen: PCM/Automatic/None. De ene optie is wat beter dan de andere maar het is allemaal slecht.
Op de Apple TV kan je kiezen voor stereo en dan werkt het wel oké, maar ja daar heeft hij natuurlijk geen Sonos Arc voor gekocht. Op de Sonos zitten ook een aantal instellingen, maar volgens mij toch vooral om geluid wat voor loopt te vertragen (op zich logisch want hij kan audio natuurlijk niet eerder afspelen dan dat hij het ontvangt).

Vandaag hebben met een HDMI Splitter geprobeerd of dat wellicht werkt (dit model) Maar helaas, dat heeft ook niet geholpen.

Help!
Weet iemand nog iets wat we zouden kunnen proberen? De doos van de Sonos Arc staat al klaar om hem weer in te doen en terug te sturen. Jullie zijn onze laatste hoop. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razzy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 22:32
En de beamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Zoals ik schreef is daar bijna niks aan in te stellen:
"Op de beamer is vrij weinig in te stellen, er is een HDMI ARC instelling waar je kan kiezen tussen: PCM/Automatic/None. De ene optie is wat beter dan de andere maar het is allemaal slecht."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 11:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

De kans is wel groot dat de beamer de boosdoener is. Je ziet hetzelfde probleem bij LG OLED TV's. HDMI ARC en eARC zijn verre van perfect geïmplementeerd in alle apparaten, en afhankelijk van je TV wordt met dat signaal ook nog wat gedaan. Dus dit is simpelweg een compatibility issue.
Als de beamer geen eARC ondersteunt heb je helaas niet zoveel opties, want in dat geval had je nog alles op LPCM in kunnen stellen, en dan gebeurt er eigenlijk zo min mogelijk processing.
Maar in het geval van ARC is PCM altijd maar beperkt tot 2 kanalen, stereo. En zoals je daarmee hebt gemerkt is je vertraging wel een stuk beter, maar het is dan maar stereo natuurlijk.

Ik zie dat een Sonos Arc ook nog een optische aansluiting heeft. Dat zou je ook nog kunnen proberen. De vraag is alleen of je beamer wel netjes passthrough doet van een ATV via optisch, maar je kunt het proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-10-2020 12:14 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Bedankt voor de tip van de optische aansluiting, daar was ik nog niet van op de hoogte (ik had enkel naar de achterkant van de Arc gekeken en daar zit alleen HDMI, maar je krijgt er blijkbaar een hdmi-toslink adapter bij).

Helaas heeft dit niet geholpen, precies hetzelfde resultaat als met hdmi aansluiting.

We gaan nu een HDMI Audio Extractor proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-04 12:02

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Kan je de audio niet scheiden door deze vanaf Apple TV naar Sonos te laten lopen. Anders nog even de optische of jackplug aansluiting proberen inderdaad. Moet wel zeggen dat het mij verbaast. Ze moeten dit toch zelf ook hebben getest.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Apple TV 4K heeft helaas een audio out meer :(
Sonos zelf zegt "wij weten het ook niet".

Ik denk dat de beamer het probleem is en de audio niet goed/te traag doorstuurt.

Hopelijk bied de Audio Extractor dus uitkomst. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Audio Extractor werkte helaas ook niet, maar ook bij mijn thuis met een andere tv/soundbar setup kreeg ik de extractor niet aan de praat dus wellicht was hij gewoon brak...

Voor nu gebruikt hij de Sonos als veel te dure Spotify box en soms met de apple tv voor draadloze audio, maar dan krijg je natuurlijk geen Dolby enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-04 08:11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ja, maar bied geen oplossing. Wat ik mij kan herinneren is dat alleen van toepassing op draadloos aangesloten speakers en bij ons zat het probleem via Arc (HDMI).

Uiteindelijk hebben we een dure hdmi splitter gekocht:
https://hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/

Hiermee werkt het wel goed. Beetje jammer dat je bij een Sonos van €800 ook nog een HDMI splitter nodig hebt omdat Sonos te beroerd was om een HDMI out poortje er in te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-04 08:11
Hmm balen, verder wel tevreden met de Arc? Ik overweeg om mijn installatie met de aanstaande verhuizing de deur uit te doen... maar twijfel enorm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:08
@pposthoorn dat heeft niets te maken met beroerd zijn, dat is gewoon niet nodig in de setup die zij voor ogen hebben. Je vriend gebruikt hem anders dan de bedoeling is, dan kan je dit krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
19JM81 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:38:
Hmm balen, verder wel tevreden met de Arc? Ik overweeg om mijn installatie met de aanstaande verhuizing de deur uit te doen... maar twijfel enorm...
Zelf zou ik eerder iets anders uitzoeken. Voor dit geld heb je ook al een mooie 5.1 soundbar set volgens mij, wellicht zelfs met Dolby Atmos. En met Airplay of casting kan je daar ook spotify op afspelen.
Als je een heel huis met Sonos hebt is het echter wellicht wel interessant.
418O2 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:39:
@pposthoorn dat heeft niets te maken met beroerd zijn, dat is gewoon niet nodig in de setup die zij voor ogen hebben. Je vriend gebruikt hem anders dan de bedoeling is, dan kan je dit krijgen
Hij heeft een beamer met daaraan een Apple TV als input en via ARC zit de Sonos Arc eraan. Dit is toch exact de setup die sonos voor ogen heeft? Je hangt de Sonos Arc aan een TV/Beamer om het geluid af te spelen.
Ik denk dat een deel van het probleem in de beamer zit, die geeft bijna geen opties voor audio sync, dus daar kan Sonos weinig aan doen.
Pagina: 1