• Bakkerbart123
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
Goedemorgen,

Ben al een tijdje aan het zoeken naar een geschikte beamer ter vervanging van onze televisie (Netflix/NLziet/NPOstart). Waar ik nu vooral tegenaanloop is de te kiezen beeldverhouding.

Grofweg zie ik:

4:3
16:9
16:10

Idealiter koop ik een 16:9 beamer, maar ik zie ook een hoop 4:3 beamers die qua (alle overige) specs aan mijn eisen voldoen. Maar vraag nu is: Wat gebeurd er als als ik met een chromcast/android tv (die volgens mij 16:9 ingericht zijn?) beeld ga uitzenden op een 4:3 beamer? Krijg ik alleen zwarte balken onder en boven en blijven de pixels netjes op hun plek, of gaat de beamer proberen het beeld in 4:3 te persen met allerlei blury effecten tot gevolg?

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:21

Nibbz

Postmaster General

een 4:3 beamer, zal een 'vierkant' vlak projecteren. Als de bron 16:9 is, zal deze in het midden uitgelijnd worden. Echter zal dit van mindere kwaliteit zijn (de meeste 4:3 beamers hebben ook een lagere resolutie).

Daarnaast zul je boven en onder je beeld, nog 'licht' zien van de beamer (het stuk waar niks geprojecteerd word, maar alsnog een beetje licht doorlaat).

13:37

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Hoeveel dingen ga je kijken waarvan de bron in 4:3 formaat is?

Precies. 0 ;)

16:9 it is. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Flagg op 13-10-2020 22:11 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.