Zelf een krabpaal maken/vernieuwen. Welk lijm?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:31
Hey tweakers

Ik heb hier een brede maincoon/ragdoll olafind krabpaal staan van 4 jaar oud. Nu ben ik begonnen met het vernieuwen van sisal touw. Dit omdat de katten zich er natuurlijk goed op hebben uitgeleefd.

Nu ben ik gisteren ruim 2/3 uur bezig geweest met 1 module en heb ik ruim 15 na vullers moeten gebruiken voor de lijmpistool

Ik heb gegoogle hierop en daar krijg ik zoveel verschillende antwoorden te zien bijv: bisom lijm. Vloerbedekking lijm. Lijm pistool/hot glue. Etc

Ik denk dat ik sneller klaar kan zijn als ik de module volledig kan inlijmen en daarna de touw erom heen draaien. Dit is echter niet mogelijk met hotglue.

Dus iemand nog tips? Let op: het zijn dieren die er dicht met hen neus tegenaanzitten. Dus niet een enorm giftige oplossing.

Module is gemaakt van dik karton. Sisaltouw is 8mm dik.

Foto van module:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnIOyrKDVC6ohd1HYSwgHzjcQmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmQdeHRwvBH6hV7GXAOOV7fc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Jboy1991 op 14-10-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Gewoon de paal insmeren met een kwastje en lijm en dan het touw eromheen wikkelen. Kijk naar een houtlijm of voedselveilige lijm. Zoals die van Titebond.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 13-10-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Whaam

Meer beter

Ik heb het nog simpeler gedaan, dubbelzijdig tape om de paal gewikkeld en daaromheen de sisal. Dat hield prima, de katten hebben inmiddels het sisal al weer stuk (na een jaar ofzo, knupp'n derin nu) maar de tape houdt alles nog steeds op zijn plek.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Excuus. Ik had niet door dat hier al gereageerd was.

Het touw wordt geplakt aan een kartonnenbuis. Dus het lijm moet hier wel op kunnen plakken. Ik lees hierboven dat er vooral lijm wordt aangeraden. Maar wat voor lijm? Lijm heb je in zoveel keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
Hier ook met dubbelzijdige tape gedaan, werkt dikke prima. Lijm had ik geprobeerd ( spuitlijm) maar bleef niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sisaltouw is prima te lijmen met houtlijm.

Al denk ik eerlijk gezegd dat tape beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Het betreft zulke dikke/grote modules. Op moment dat ik ze allemaal me dubbelzijdigtape moet doen ben ik lang bezig.

Ook zijn mijn katten 6-8 kg. Ik vraag mij daarom af of dubbelzijdigtape wel zo stevig is als ze naar het plafond klimmen

Mijn eerste module met hotclue werkt perfect alleen ben ik daar ruim 2.5 uur mee bezig geweest en heel wat hotclue stickers verder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnIOyrKDVC6ohd1HYSwgHzjcQmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmQdeHRwvBH6hV7GXAOOV7fc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:19

vhal

ಠ_ಠ

Of je kan eventueel kijken naar een houten krabpaal bij petfun.de Ze leveren ook losse palen

Karton wordt hier ook vakkundig gesloopt door onze Noren maar de houten variant is simpelweg duurzamer. Het sisal zit dan ook geniet in het hout ipv gelijmd.

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 14-10-2020 10:59 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Jboy1991 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:32:

Het touw wordt geplakt aan een kartonnenbuis. Dus het lijm moet hier wel op kunnen plakken. Ik lees hierboven dat er vooral lijm wordt aangeraden. Maar wat voor lijm? Lijm heb je in zoveel keuzes.
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:28:
Gewoon de paal insmeren met een kwastje en lijm en dan het touw eromheen wikkelen. Kijk naar een houtlijm of voedselveilige lijm. Zoals die van Titebond.
:?

En voor dubbelzijdig tape kan je tapijttape gebruiken. Dat is mooi breed.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 14-10-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb nooit lijm gebruikt, gewoon het sisal er strak omheen wikkelen... werkt genoeg voor mijn stevige klimmers hier die 't ook als krabpalen gebruiken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

In ieder geval niet met hot glue/lijmpistool gaan werken. Heeft hier in huis meerdere middagen gekost om zo'n cactus na te maken.

Gewoon zoals hierboven wordt aangegeven goede diervriendelijke lijm gebruiken die je helemaal kan insmeren, en die niet gelijk opdroogt, of een flinke nietmachine (ben even de juiste term kwijt), en om de zoveel windingen om de paal een nietje erin rammen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
SmurfLink schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:47:
Ik heb nooit lijm gebruikt, gewoon het sisal er strak omheen wikkelen... werkt genoeg voor mijn stevige klimmers hier die 't ook als krabpalen gebruiken.
Dit inderdaad. Geen lijm en niet/spijkerpistool om touw tussendoor steviger vast te zetten indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Whaam

Meer beter

Jboy1991 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:32:

Twee reacties. Vooral lijm? Een zegt lijm, de tweede tape. :/

En als je al twee en een half uur met lijm hebt lopen hobby’en is tape toch ook veel sneller? Gewoon wikkelen en sisal er strak omheen. Uiteinden met een nietje vastzetten. Werkje van niks volgens mij.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37
Gebruik anders dubbelzijdige tape die gebruikt wordt voor tapijt. Is dun en breed, daarmee wikkel je zo die buis in. Je kan ook overwegen onder en boven alleen een band met tape te doen en de rest strak wikkelen. Zie bv https://www.gamma.nl/asso...-50-mm-25-meter/p/B524945

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1