Ubiquity USG adopten lukt niet, bestaande controller

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 14:12
Mijn netwerksituatie was:

- KPN modem (DHCP server 192.168.2.254)
- 8p switch unmanaged
- 1x Ubiquity AP lite
- Ubiquity controller op een Linux mint VM op mijn laptop (ik heb geen verstand van Linux, was plug en play, zo gedaan zodat ik mijn VM/controller kan backuppen of starten op andere hardware)

Omdat ik bezig ben met ons nieuwe huis wilde ik het aantal poorten uitbreiden en tevens betere DHCP functionaliteit ivm het toewijzen van IPadressen aan domotica wifi units. Dat werkt op het KPN modem niet goed

Dus ik heb een Ubiquity 16p/POE switch gekocht en een Ubiquity USG

Nu krijg ik de USG niet geadopt in mijn bestaande netwerk.

In eerste instantie heb ik geprobeerd om de USG als nieuwe DHCP server met adres 192.168.2.254 in te stellen via de standaard configpagina (default op 192.168.1.1), en dan nog niet aangesloten op t modem. Dat wilde ik dan daarna een andere DHCP configuratiegeven voor de WAN-poort van de USG.
Ik wilde het 192.168.2.x netwerk behouden omdat mijn domotica daarop allemaal vaste IP adressen heeft.

IN eerste instantie leek het te lukken en had ik de USG zichtbaar in mijn controller, maar adopten mislukte, daarna bleef de USG "grijs" met IP 192.168.1.1

Toen heb ik nog een tijdje zitten rommelen om het alsnog gefixed te krijgen, maar het ging van kwaad tot erger.

Uiteindelijk de USG gereset zodat ie weer IP 192.168.1.1 heeft en ik ga alles wel op die range zetten. Het KPN modem deelt nog steeds 192.168.2.xxx uit

Ik heb een aantal apparaten met vast IP adres op DHCP gezet zodat ze iig allemaal in de nieuwe 192.168.1.xxx range een IP krijgen

Dus nu is de situatie:
- KPN modem: DHCP server 192.168.2.254
- USG: DHCP server 192.168.1.1, WAN IP 192.168.2.101, status "groen"
- 8p unmanaged switch
- 1x AP: 192.168.1.103
- Ubuitiy controller: 192.168.1.107
- Laptop: 192.168.1.x
(- de nieuwe switch nog niet in gebruik)

De USG pagina op 192.168.1.1 geeft nu aan dat hij internetverbinding heeft (groene balk!) en laat ook een hele reeks apparaten zien in de juiste range, waaronder mijn laptop, de controller, het AP
Internet heb ik echter niet op mijn laptop...daar gaat dus al iets mis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWeC3ynnfE-SthYX7GAVkLOYhIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDlcXK62kbnQp5ULzUD3L9OF.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vind zelf de DNSen er wat vreemd uitzien, maar heb te weinig kennis om daar meer zinnigs over te zeggen

Verder valt me op dat bijv. mijn laptop wel een IPadres krijgt, maar de default gateway blijft leeg. Internet doet t dus ook niet, terwijl dat op de USG wel aanwezig is

De USG is (nog steeds?) zichtbaar in de controller, maar adopten gaat nog steeds niet. Ik kan hem ook pingen op 192.168.1.1

Mijn netwerkkennis stopt hier wel zo'n beetje... wie kan me helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-10 22:48

menonv

Beunhazerij?

DHCP Settings bekijken dus als je geen gateway ziet bij je IP configuratie settings.
Overigens....

Voordat je verder gaat en hem gaat adopten, je netwerk goed instellen in je controller.
Zo dus...
ennuh, ja.. pas die DNS servers maar aan. Die van KPN zijn in principe ook goed, maarja. :)
Hier heb je cloudflare en google. (1.1.1.1 + 8.8.8.8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-_H0n4MTlYdjdF8AlDlj8U-_ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GFJQ0HUbSfBPCPFUTnGkH4JI.png?f=fotoalbum_large

Dan pas adopten, volgens mij gaat je USG nl. naar dezelfde IP range toe als de KPN Experiabox. Dan gaat alles raar doen ;-)
Hierna, in je Experiabox een vast ip adres "allocaten / reserveren" / hoe het ook heet, voor je USW.
Daarna pas beginnen met wat port forwardjes, Als je het nodig hebt.

Als je daarna genoeg vertrouwen erin hebt, en je hebt glasvezel, zou je eventueel nog kunnen gaan sleutelen om de experiabox in je tuin te begraven Netjes op te bergen.
Dit dus ; https://coolhva.github.io...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/
Maar kijk maar eventjes of je dit goed voor elkaar krijgt. :*)

[ Voor 32% gewijzigd door menonv op 13-10-2020 09:18 . Reden: toevoeging dns ]

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 14:34
Ik had iets vergelijkbaars inderdaad omdat de ip ranges aan de LAN en WAN kant gelijk waren. Dus even de KPN kabel eruit. Dan adopten en dan de IP range wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bedankt voor jullie reacties, ik moet even kijken wanneer ik er weer tijd voor heb, beetje druk helaas

Had overigens de WAN kabel er in eerste instantie ook niet in, ik wilde eerst gewoon een werkend LAN hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Eindelijk even tijd gehad om hier eens goed naar te kijken. Ik heb al mijn apparaten op DHCP gezet (deel was met een ondevice fixed-ip), de controller op mijn laptop gezet, de USG in eerste instantie losgekoppeld van mijn modem en daarna in de controller
- het netwerk aangepast zoals hierboven voorgesteld
- de USG "vergeten"
Daarna kwam de USG direct weer als device terug en kon ik hem wel adopten.

Wel ietwat vreemd: als ik een kabel vanuit mijn modem in de Unify switch steek, dan krijg ik een combi van beide netwerken, zowel 192.168.1.X als 192.168.2.X, zelfs op apparaten die via Wifi op één AP zitten is dat gemixed.

Ook vreemd: als ik de kabel vanuit mijn modem uit de Unify switch haal, kan ik nog stééds op het modem komen (vanaf 192.168.1.x op 192.168.2.254). Misschien een functionaliteit a.g.v. de USG?