Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGe
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-05 15:08
Mijn vraag
Om mijn bedrade deurbel met 8v trafo aan te kunnen sluiten op mijn domoticz heb in een esp01s met relay gekocht en aangesloten. De deurbeldrukker zit potentiaalvrij aangesloten op de nul en gpio2, de gong zit via het relais geschakeld tussen de trafo en de plus van de gong. De nul van de gong zit direct op de trafo.

Probleem is nu dat alles werkt, behalve dat ik regelmatig valse meldingen krijg. Ik hoor het relais dan ook schakelen.

Heb de deurbeldrukker al opnieuw aangesloten. Ook de hele setup opnieuw bedraad om te zorgen dat er geen lek spanning ergens ontstaat.

Mis ik nu iets, of heb ik puur de pech van een foute esp01?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Domoticz
Esp01s met relay bordje
5v voeding op relay om ook de esp01 te voeden.
8v beltrafo
Esp easy laatste nightly release, meerde varianten geprobeerd (ook meerde releases) met als device de deurbeldrukker op gpio 2 en die stuurt het naar de controller (komt ook binnen bij domoticz).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Meerdere releases esp easy
Andere deurbeldrukker direct op kort snoertje.

Zonder de beltrafo/kort snoertje op deurbeldrukker lijkt te werken. Op de deurbeldrukker bij de deur niet.

Als ik de situatie weer “normaal” maak zonder het relais ertussen dan geeft de bel geen valse meldingen (althans de bel gaat niet af).

Beste antwoord (via SteGe op 13-10-2020 12:46)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:58
Dat is het effect van lange draden of een slechte voeding. Maar aangezien je aangeeft dat het met een korte draad wel lukt gok ik dus het eerste. Plaats eens een 1k weerstand tussen je bel drukker GPIO en Vcc. Daarnaast kan je een 100nF keramische weerstand condensator tussen je beldrukker GPIO en GND (niet nul, die heb je bij het lichtnet).

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 13-10-2020 11:16 . Reden: oeps ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGe
Stomme is door het beschrijven van de vraag ik wellicht wat dichter bij het antwoord ben gekomen.

Kwam op een van de bronnen van het idee voor de setup (https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/) tegen dat je bij langere kabels mogelijk een capacitor moet gebruiken om valse meldingen te voorkomen.

Enig idee welke capaciteit hiervoor geschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 09:31
Ik heb dezelfde setup, alleen dan met HA zoals Frenck heeft.

Je geeft aan dat met een andere drukker, op een kort kabeltje het wel werkt, maar met de drukker aan de deur niet.
Dan denk ik dat je naar je drukker aan de deur moet kijken. Ik heb die van mij ook moeten repareren, die maakte niet echt schoon contact met false positives en false negatives tot gevolg.

Verder heb ik nog wat moeten lopen spelen met de delayed filter waardes om dubbele registraties te voorkomen. Ik weet niet of espeasy die mogelijkheid om heeft.

Ik heb overigens een meter of 3 aan kabel tussen drukker en de ESP zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Krypt op 12-10-2020 23:34 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGe
Nou dat is dus de gein, die is hartstikke nieuw. Ga hem er nog wel even met een kort draadje op zetten maar krijg de indruk dat het probleem mogelijk in de bedrading zit.

Delayed filter zit er volgens mij wel in (al noemen ze het dan dacht ik debounce), daar heb ik al wel mee gespeeld maar gaf niet het gewenste resultaat.

Hopelijk dat iemand een idee heeft aan welke waarde capacitor ik moet denken. Heb ze liggen van 0,22 tot 470 uf maar wil niets kapot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:48
Heb je niet een pull down weerstand nodig op je gpio poort?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Dat is het effect van lange draden of een slechte voeding. Maar aangezien je aangeeft dat het met een korte draad wel lukt gok ik dus het eerste. Plaats eens een 1k weerstand tussen je bel drukker GPIO en Vcc. Daarnaast kan je een 100nF keramische weerstand condensator tussen je beldrukker GPIO en GND (niet nul, die heb je bij het lichtnet).

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 13-10-2020 11:16 . Reden: oeps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGe
Septillion schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:00:
Dat is het effect van lange draden of een slechte voeding. Maar aangezien je aangeeft dat het met een korte draad wel lukt gok ik dus het eerste. Plaats eens een 1k weerstand tussen je bel drukker GPIO en Vcc. Daarnaast kan je een 100nF keramische weerstand tussen je beldrukker GPIO en GND (niet nul, die heb je bij het lichtnet).
Ik vermoed het ook dat het komt door de bekabeling. Maar ik snap je puntje over de 1k weerstand tussen GPIO en Vcc niet. De schakeling is nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4cd9pAJuyDCG5-e02e1RA7-6Yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/atrK59kxWDF1horGclZEOKaN.png?f=fotoalbum_large (bron: https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/)

Daar zit de beldrukker tussen GPIO2 en GND (sorry, geen nul inderdaad).

@Septillion Waar moet dan volgens jou die 1k weerstand?

De keramische weerstand is wat anders dan een condensator zie ik online, die is neem ik aan daarmee niet te vervangen? Ik heb immers nog condensatoren liggen (doch, kleinste die ik heb is 0,22 uF wat neerkomt op 220nF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
SteGe schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:50:
Maar ik snap je puntje over de ik tussen GPIO en Vcc niet.
Staat ook geen ik, maar 1k ofwel één kilo(ohm) :9
De schakeling is nu zo:
De Frenck schakeling. Ik heb nooit helemaal gesnapt waarom hij GPIO2 gebruikt, deze mag namelijk niet laag zijn tijdens boot. Ik had zelf GPIO1 of GPIO3 gepakt ten koste van de UART.
Waar moet dan volgens jou die 1k weerstand?
Tussen de GPIO van de drukker en Vcc (= 3.3V)
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/randomnerdtutorials.com/wp-content/uploads/2019/05/ESP-01-ESP8266-pinout-gpio-pin.png?ssl=1
De keramische weerstand is wat anders dan een condensator
Oeps |:( Daar bedoelde ik natuurlijk 100nF keramische condensator.
Ik heb immers nog condensatoren liggen (doch, kleinste die ik heb is 0,22 uF wat neerkomt op 220nF)
220nF is ook prima maar zorg wel voor een keramische (bruine platte dingen). Die zijn "sneller" (lagere serieweerstand) dan elektrolytische condensatoren. En in 100nF zijn ze ook kleiner en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGe
Waarschijnlijk omdat hij een ESP01 gebruikt, daar zit alleen een GPIO0 en GPIO2 op. 0 gebruik je voor de schakeling van het relais.

Ja die ik ipv 1k was een typfoutje :-)

"probleem" is dus dat ik een esp01 heb die dus maar twee GPIO heeft. Heb al wel een 220nF geprobeerd maar helaas is dat een elektrolytische condensator en dan reageert hij niet (ja hij is gepolariseerd en heb de polariteit gecheckt). Moet dus op zoek naar een keramische.

Met een 1k weerstand in lijn met de min krijg ik helaas nog steeds valse meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
SteGe schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:31:
Waarschijnlijk omdat hij een ESP01 gebruikt, daar zit alleen een GPIO0 en GPIO2 op. 0 gebruik je voor de schakeling van het relais.
Zoals je in het plaatje kunt zien heeft hij ook GPIO1 en GPIO3. Als je geen UART (=Serieel) nodig hebt is er niets op tegen deze als GPIO te gebruiken.
Met een 1k weerstand in lijn met de min krijg ik helaas nog steeds valse meldingen.
De 1k moet dan ook naar Vcc / 3,3V vanaf de GPIO pin van de beldrukker ;) Niet in lijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGe
Oh wacht, nu ga ik te kort door de bocht. Ik zie nu wat je bedoelt met GPIO 3 en 1, ik heb die altijd gezien als TX/RX.

En ik zie nu ook wat je bedoelt. Ga het zo gelijk proberen! Dank voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGe
Met de 1K weerstand tussen de VCC en GPIO werkt het helaas niet. Met een 0,22 uF condensator lijkt het wel gewoon goed te werken (dus zonder valse meldingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@SteGe Mooi dat het dan wel werkt! Schijnbaar is je 220nF snel genoeg dus dat is prima :)

PS Als je een @[username] in je post doet krijgt die persoon een notificatie. Handig in een geval als dit waar de reactie een direct antwoord is. Als ik je topic niet gewoon in de lijst had zien staan sneeuwt hij gewoon onder en vergeet ik hem O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 13-10-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 09:31
Aan die andere gpio had ik ook niet gedacht. Die deurbel was een van m'n eerste zelf knutsel projecten geweest.
Het werkt momenteel goed; maar misschien dat ik er nog eens naar kijk.

En fijne info dat je dat met een condensator zo kunt oplossen :)

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGe
@Septillion over die @ kwam ik ook wat te laat achter. Tijd geleden dat ik voor het laatst op een forum gezet heb. En inderdaad werkt het prima met een 220nF, je merkt geen vertraging en sindsdien geen valse meldingen meer. Hulde!

@Krypt absoluut waar dat het zo fijn opgelost is! En eerlijk gezegd ben ik wel heel blij met deze module, dus ik zal binnenkort even kijken of ik een van de andere GPIO's zal gebruiken.

Heb er trouwens een tweede device in de ESP Easy aangemaakt (dummy switch) die getoggled wordt door een http call vanuit Domoticz en waar hij tijdens het aanbellen naar de state kijkt en zodoende of alleen de input doorgeeft aan Domoticz (en dus niet het relais schakelt) of beide doet. Werkt erg fijn!

Dank beide voor jullie hulp!
Pagina: 1