Nieuwe Woning - Slimme gordijnen / lichten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-05 22:27
Beste Tweakers,

Over 3 weken mag ik eindelijk mijn nieuwe woning intrekken.
Al heel lang zou ik slimme gordijnen en licht willen.

Na een aantal uur rond gelezen op door zie ik door debomen door het bos niet meer.
Ik kom een zigbee tegen, ikea tradfri, hue etc etc.
Waar begin ik? Waar let ik op?

Zelf heb ik een Lenovo Smart display thuis. Wat ik heel erg graag zou willen hebben zijn slinne gordijnen voor de slaapkamer en woonkamer.
Bij de eettafel en woonkamer zou ik graag licht willen hebben die ook van kleur kan veranderen doormiddle van een command.

Is er iemand die mij een beetje de weg wijs kan maken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewty
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:01
Zowel IKEA tradfri, HUE, KaKu en Aqara (+nog een aantal merken) gebruiken onder water het zigbee protocol. Ik ben begonnen met een ICS-2000 icm een aantal KaKu lampen. Omdat ik al wat yeelight lampen had werkte dit niet lekker samen. Automations in verschillende apps maken die niet op elkaar aansloten. Ben sinds een aatal maanden overgestapt op een Raspberry PI met hassio icm een ConBee stick. De ConBee stick zorgt is een coordinator binnen zigbee en hiermee kan je vrij veel lampen van verschillende merken koppelen. Zo kan je vanuit hassio automations maken met heel je zigbee netwerk.

Ik kan je deze setup erg aanraden. Mocht je als over een NAS beschikken kan je kijken of je hassio daarop kan draaien en heb je alleen nog een conbee stick nodig om de lampen aan te sturen. Ook kan je veel devices vanuit homeassistant in bijv. Google home of HomeKit krijgen waardoor je ze met voice commands kan aansturen.

Ik ben zelf ook aan het orienteren naar slimme gordijnen. Hiervoor wil ik Aqara gordijnrails + motor gaan aanschaffen die ook weer is de koppelen met zigbee.

https://www.home-assistant.io/hassio/

Mocht je hulp nodig hebben of specifieke vragen hebben, let me know. Ik ben best bereid je te helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Viewty op 12-10-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Bedankt,

Dit helpt mij verder. Momenteel heb ik hier thuis twee producten van sonoff (lang geleden gekocht)
Hierdoor heb ik even kunnen spelen met hassio.

Wat adviseer jij kwa lampen?

Ik kan het moeiljk visualiseren wat ik echt nodig zal hebben.

Wat ik zelf heb.
Smart Display (Google)
Dell R530 - Server

Ik heb dus geen flauw idee waar ik moet beginnen met bijv gordijnen, koop ik gewoon die van ikea, of kan ik kwa prijs beter krijgen. En de lampen, zijn er goedkopere te vinden die niet HUE lampen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:51
Ben je het type die zelf een PC in elkaar schroeft en handig is met software, of koop je liever een compleet product?
Als het zonder veel werk moet werken, zal je moeten kijken naar welke manier je het wil aansturen, zoek dan producten met Homekit(Apple Woning), Google assistant of Alexa ondersteuning. Zij zullen dan een centrale controller voor al je producten worden.
Als je handig bent, kun je kijken naar Home Assistant (mijn voorkeur), Domoticz of OpenHAB. Daarmee kun je een Raspberry Pi gebruiken als controller. Als het er wat tussen in zit, is Homey ook een optie.

Verder qua producten:
- Gordijnen: IKEA heeft hiervoor goede automatische opties. Via Zigbee overal in te integreren, of via IKEA eigen aansturing. Andere optie is om zelf met een 3D printer aan de gang te gaan. Zie ook YouTube: Motorized Roller Shades? IKEA Fyrtur vs Zemismart Solar/Battery vs DIY!
- Lampen: IKEA TRADFRI en Phillips Hue zijn beide Zigbee lampen. Hiermee mag je je lichtschakelaar niet meer gebruiken. Shelly 1 (https://shelly.cloud/) maakt niet je lamp, maar schakelaar slim, werkt via Wifi.

[ Voor 33% gewijzigd door Slaut op 12-10-2020 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewty
sakurakilla schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:37:
Bedankt,

Dit helpt mij verder. Momenteel heb ik hier thuis twee producten van sonoff (lang geleden gekocht)
Hierdoor heb ik even kunnen spelen met hassio.

Wat adviseer jij kwa lampen?

Ik kan het moeiljk visualiseren wat ik echt nodig zal hebben.

Wat ik zelf heb.
Smart Display (Google)
Dell R530 - Server

Ik heb dus geen flauw idee waar ik moet beginnen met bijv gordijnen, koop ik gewoon die van ikea, of kan ik kwa prijs beter krijgen. En de lampen, zijn er goedkopere te vinden die niet HUE lampen zijn?
Ik heb hier yeelights E27 bulbs, KaKu spots, IKEA tradfri E27 bulbs en plugs, Aqara motion sensors, OSRAM outdoor plug en nog wat random merk zooi met Zigbee. In principe koppelt alles vrij makkelijk en werkt het stabiel. IKEA tradfri werkt heel goed en is redelijk betaalbaar.
Slaut schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:37:
- Lampen: IKEA TRADFRI en Phillips Hue zijn beide Zigbee lampen. Hiermee mag je je lichtschakelaar niet meer gebruiken. Shelly 1 (https://shelly.cloud/) maakt niet je lamp, maar schakelaar slim, werkt via Wifi.
Je eigen lichtschakelaar zou je ook weer slim kunnen maken door een slimme connector achter je schakelaar. Of een volledig nieuwe schakelaar met meerdere knoppen en deze automatiseren in homeassistant. Je kan enorm veel.
sakurakilla schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:37:
Gordijnen van ikea zullen prima werken maar zijn beperkt qua maten. Ik neem die dus liever niet omdat ze niet matchen met de maten die ik thuis nodig heb.

[ Voor 36% gewijzigd door Viewty op 12-10-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Slaut schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:37:
Ben je het type die zelf een PC in elkaar schroeft en handig is met software, of koop je liever een compleet product?
Als het zonder veel werk moet werken, zal je moeten kijken naar welke manier je het wil aansturen, zoek dan producten met Homekit(Apple Woning), Google assistant of Alexa ondersteuning. Zij zullen dan een centrale controller voor al je producten worden.
Als je handig bent, kun je kijken naar Home Assistant (mijn voorkeur), Domoticz of OpenHAB. Daarmee kun je een Raspberry Pi gebruiken als controller. Als het er wat tussen in zit, is Homey ook een optie.

Verder qua producten:
- Gordijnen: IKEA heeft hiervoor goede automatische opties. Via Zigbee overal in te integreren, of via IKEA eigen aansturing. Andere optie is om zelf met een 3D printer aan de gang te gaan. Zie ook YouTube: Motorized Roller Shades? IKEA Fyrtur vs Zemismart Solar/Battery vs DIY!
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, dit helpt enorm.
Mijn verwarring is eingelijk het aansturen en Home assistant. Is het de ene of het andere? Of kan ik beide nu gebruiken.

Als voorbeeld, thuis heb ik de keuken licht via soneoff die gekoppelt is aan mijn google assistant. Mijn samsung tv is via smart things ook gekoppelt aan mijn google assistant. Als de keuken licht aan moet is het "ok googke, turn on kitchen"

Hoe zou dat werken met Home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Viewty schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:42:
[...]

Ik heb hier yeelights E27 bulbs, KaKu spots, IKEA tradfri E27 bulbs en plugs, Aqara motion sensors, OSRAM outdoor plug en nog wat random merk zooi met Zigbee. In principe koppelt alles vrij makkelijk en werkt het stabiel. IKEA tradfri werkt heel goed en is redelijk betaalbaar.

[...]

Je eigen lichtschakelaar zou je ook weer slim kunnen maken door een slimme connector achter je schakelaar. Of een volledig nieuwe schakelaar met meerdere knoppen en deze automatiseren in homeassistant. Je kan enorm veel.

[...]

Gordijnen van ikea zullen prima werken maar zijn beperkt qua maten. Ik neem die dus liever niet omdat ze niet matchen met de maten die ik thuis nodig heb.
Hier zeg je iets heel belangrijk, ik dacht dat de gordijnen in ieder maat beschikbaar was. Hoe zou ik dan zelf mijn eigen gordijnen "slim" kunnen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:31
Ok, je wilt bedien via een Lenovo Smart display. Een Lenovo Smart display heeft Google Home, dus alles wat in Google Home kan, gaat prima werken.

Google Home zelfs stuurt echter alleen meldingen naar "Cloud-diensten", die dan weer regelen dat hun kastie doet wat het moet doen.

Dat kastje draait software en bevat hardware om dingen aan te sturen. Doorgaans gaat dat via 3 protocollen: Wifi, Z-wave of Zigbee.

Als je handig bent, dan krijg je Home Assistant, Domoticz of OpenHAB op een server. Daaraan kun je USB-controllers krijgen voor Z-wave, Zigbee en eventueel zelfs 433MHz. Natuurlijk dien je die software aan Google Home te koppelen, zodat je smart display er iets mee kan.

Zodra je dat hebt, heb je dingen nodig om te bedienen en daar is het een kwestie van uitzoeken welk protocol dat apparaat nodig heeft en of de software (Home Assistant, Domoticz of OpenHAB) dat apparaat al kan ondersteunen. Dat gaat verrassend vaak goed, maar ervaringen googlen kan eventuele teleurstelling besparen als iets net niet zoveel kan als je hoopte.

Daarnaast moet je je afvragen bij het selecteren van bijvoorbeeld verlichting of je niet stiekem ook nog bruikbare lichtschakelaars wil hebben. In mijn huis heb ik een hoop inbouw modules. Daar ga je geen RGB-verlichting mee aan kunnen sturen, maar dat was mijn doel niet.

Dat is zo'n beetje het globale plaatje denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewty
sakurakilla schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:46:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, dit helpt enorm.
Mijn verwarring is eingelijk het aansturen en Home assistant. Is het de ene of het andere? Of kan ik beide nu gebruiken.

Als voorbeeld, thuis heb ik de keuken licht via soneoff die gekoppelt is aan mijn google assistant. Mijn samsung tv is via smart things ook gekoppelt aan mijn google assistant. Als de keuken licht aan moet is het "ok googke, turn on kitchen"

Sonoff kan je koppelen dmv de ConBee stick in homeassistant met Zigbee Home Automation of deCONZ. Wat applicaties zijn die de ConBee stick gebruiken om een netwerk op te zetten. Via homeassistant kan je weer een google assistant integratie maken om ze daarin beschikbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
sakurakilla schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:46:
[...]

Google Home -> (eventueel via betaalde clouddienst -> ) Home Assistant -> Protocol (USB-)controller -> Hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Groentjuh schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:49:
Ok, je wilt bedien via een Lenovo Smart display. Een Lenovo Smart display heeft Google Home, dus alles wat in Google Home kan, gaat prima werken.

Google Home zelfs stuurt echter alleen meldingen naar "Cloud-diensten", die dan weer regelen dat hun kastie doet wat het moet doen.

Dat kastje draait software en bevat hardware om dingen aan te sturen. Doorgaans gaat dat via 3 protocollen: Wifi, Z-wave of Zigbee.

Als je handig bent, dan krijg je Home Assistant (mijn voorkeur), Domoticz of OpenHAB op een server. Daaraan kun je USB-controllers krijgen voor Z-wave, Zigbee en eventueel zelfs 433MHz. Natuurlijk dien je die software aan Google Home te koppelen, zodat je smart display er iets mee kan.

Zodra je dat hebt, heb je dingen nodig om te bedienen en daar is het een kwestie van uitzoeken welk protocol dat apparaat nodig heeft en of de software (Home Assistant (mijn voorkeur), Domoticz of OpenHAB) dat apparaat al kan ondersteunen. Dat gaat verrassend vaak goed, maar ervaringen googlen kan eventuele teleurstelling besparen als iets net niet zoveel kan als je hoopte.

Daarnaast moet je je afvragen bij het selecteren van bijvoorbeeld verlichting of je niet stiekem ook nog bruikbare lichtschakelaars wil hebben. In mijn huis heb ik een hoop inbouw modules. Daar ga je geen RGB-verlichting mee aan kunnen sturen, maar dat was mijn doel niet.

Dat is zo'n beetje het globale plaatje denk ik.
Dit is echt een geweldig ELI5 helemaap top _/-\o_
Makes sense, als ik het zo lees.

Graag will ik mijn Smart Display behouden, omdat het een scherm heeft.
Maar de routines etc zou ik beter via Home assistant kunnen doen.
De Conbee koppel ik aan Google Home, de rest van de gordijnen/lichten koppel ik aan conbee.

Conbee wordt aangestuurd door Home assistant

Begin ik het een beetje te snappen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Viewty schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:49:
[...]

Sonoff kan je koppelen dmv de ConBee stick in homeassistant met Zigbee Home Automation of deCONZ. Wat applicaties zijn die de ConBee stick gebruiken om een netwerk op te zetten. Via homeassistant kan je weer een google assistant integratie maken om ze daarin beschikbaar te maken.
Dankzij jullie begint het kwartje te vallen, dankjewel.
Nu moet ik kijken naar producten, ik ga jou lijstje met lichten googlen.

Helaas mag ik van de woning verhuur de schakkelaar niet aanpassen (of ik moet het terug zetten naar orginele staat na afloop)

Stel ik zou dit kopen
https://www.ikea.com/nl/n...-wit-koperkleur-10311488/
Hier hoeft dus alleen een smart bulb erin toch?

hetzelfde verhaal voor zoiets
https://www.ikea.com/nl/n...-leeslamp-zwart-60324676/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
sakurakilla schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:57:
[...]

Dit is echt een geweldig ELI5 helemaap top _/-\o_
Makes sense, als ik het zo lees.

Graag will ik mijn Smart Display behouden, omdat het een scherm heeft.
Maar de routines etc zou ik beter via Home assistant kunnen doen.
De Conbee koppel ik aan Google Home, de rest van de gordijnen/lichten koppel ik aan conbee.

Conbee wordt aangestuurd door Home assistant

Begin ik het een beetje te snappen :O
Home assistant (of andere software) koppel je aan Google Home.

De Conbee koppel (Zigbee controller) je aan Home assistant (of andere software).
En/Of de Z-Stick koppel (Z-Wave controller) je aan Home assistant (of andere software).

Gordijnen licht eraan wat ze zijn. Bijvoorbeeld de:
https://www.ikea.com/nl/n...atterijen-grijs-80408123/
https://www.ikea.com/nl/n...atterijen-grijs-30408187/
Hebben Zigbee dus koppel je ze aan Conbee. En daardoor komen ze in Home assistant. En vanuit Home assistant komt het dan weer in Google Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Groentjuh schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:10:
[...]

Home assistant (of andere software) koppel je aan Google Home.

De Conbee koppel (Zigbee controller) je aan Home assistant (of andere software).
En/Of de Z-Stick koppel (Z-Wave controller) je aan Home assistant (of andere software).

Gordijnen licht eraan wat ze zijn. Bijvoorbeeld de:
https://www.ikea.com/nl/n...atterijen-grijs-80408123/
https://www.ikea.com/nl/n...atterijen-grijs-30408187/
Hebben Zigbee dus koppel je ze aan Conbee. En daardoor komen ze in Home assistant. En vanuit Home assistant komt het dan weer in Google Home.
Bedankt voor de link, dit zijn helaas rolgordijnen.
Ik ben van plan de verduisterende gordijnen bij ikea te kopen maar deze gaan op gordijnrails.
Dus eingelijk heb ik een smart gordijnrail nodig, mischien maak ik dit meer complicated dan het moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
sakurakilla schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:01:
[...]
Nu moet ik kijken naar producten, ik ga jou lijstje met lichten googlen.

Helaas mag ik van de woning verhuur de schakkelaar niet aanpassen (of ik moet het terug zetten naar orginele staat na afloop)

Stel ik zou dit kopen
https://www.ikea.com/nl/n...-wit-koperkleur-10311488/
Hier hoeft dus alleen een smart bulb erin toch?

hetzelfde verhaal voor zoiets
https://www.ikea.com/nl/n...-leeslamp-zwart-60324676/
Als je huurt, dan is inbouw niet zo handig. Je schakelaars dienen dan wel altijd aan te staan, want anders hebben je slimme lampen natuurlijk geen energie om aan te gaan en slim te zijn.

Maar als je er een slimme lamp in draait dan ben je er op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Jullie hebben mij echt top geholpen vandaag, ik dit tot mij laten bezinken en pak het morgen weer op.
Nu op zoek gaan naar een slimme gordijnrail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
sakurakilla schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:15:
[...]

Bedankt voor de link, dit zijn helaas rolgordijnen.
Ik ben van plan de verduisterende gordijnen bij ikea te kopen maar deze gaan op gordijnrails.
Dus eingelijk heb ik een smart gordijnrail nodig, mischien maak ik dit meer complicated dan het moet zijn
Dat zijn inderdaad rolgordijnen! Zodra jij de prijzen van slimme gordijnrails ziet... Forest is 433MHz of ZWave, Brel is 433MHz. Voor 433MHz kun je een RFXCom controller kopen en daarmee de gordijnen aansturen. Wifi kan ook, maar dan moet je even uitzoeken of daar een plugin voor dat systeem is. Niet slimme, maar wel elektrische gordijnrail kun je eventueel met rolluikschakelaars/modules aansturen, maar dan moet je die weer wegwerken. Oh en heb je toevallig 230 bij je gordijnen?

[ Voor 12% gewijzigd door Groentjuh op 12-10-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Ik ben even gaan googlen naar wat goedkopere slimme rail gordijnen.
Dit youtube video
YouTube: Smart Curtains for 120$! 🔥 | Xiaomi Aqara Smart Curtain Motor B1 Review

Bracht mij naar het volgende
https://www.aliexpress.co...productList_2113485.pic_0
samen met de B1 motor (zigbee)
https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

In totaal kan het 60kg aan wat voldoende zou moeten zijn.

Wat ik ook tegen kwam is de switchbot curtain, maar deze is momenteel niet leverbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewty
sakurakilla schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:57:
Dit youtube video
YouTube: Smart Curtains for 120$! 🔥 | Xiaomi Aqara Smart Curtain Motor B1 Review

Wat ik ook tegen kwam is de switchbot curtain, maar deze is momenteel niet leverbaar
Precies deze heb ik ook op t oog :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Viewty schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

Precies deze heb ik ook op t oog :*).
De switchboth of de xiaomi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewty
xiaomi aqara b1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Heb jij toevallig ook gekeken hoe je bestaande rolgordijnen ook smart kunt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewty
sakurakilla schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:48:
[...]

Heb jij toevallig ook gekeken hoe je bestaande rolgordijnen ook smart kunt maken?
Nee, ik heb een aanbouw laten plaatsen in januari en daar wil ik direct slimme gordijnrails ivm hele dag zon. Ik wil een degelijk en stabiel systeem om vanuit homeassistant de gordijnen te kunnen sluiten zodra de zon doorkomt en de temperatuur binnen boven +- 20 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Viewty schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:00:
[...]

Nee, ik heb een aanbouw laten plaatsen in januari en daar wil ik direct slimme gordijnrails ivm hele dag zon. Ik wil een degelijk en stabiel systeem om vanuit homeassistant de gordijnen te kunnen sluiten zodra de zon doorkomt en de temperatuur binnen boven +- 20 graden is.
Hoe bereken je de temperatuur binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
sakurakilla schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

Hoe bereken je de temperatuur binnen?
Er bestaan ook temperatuursensoren met Zigbee/Z-wave etc etc. Geen berekening, maar simpelweg meten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewty
Ik heb hier een tado thermostaat die gekoppeld is aan homeassistant. In homeassistant kan je een automation maken met weersvoorspelling en zon stand met als voorwaarde de temperatuur. Zoals hierboven genoemd heb je ook losse Zigbee sensors die de luchtvochtigheid en temperatuur meten. Bijvoorbeeld van Aqara:

https://www.amazon.nl/Aqa...id=pla-781900182225&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Viewty schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:00:
[...]

Dus ik kom dit tegen
https://www.aliexpress.co....8148356.9.718f23ebEyi7Qf

Vroeg me af wat je hiervan vindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewty
Ziet er ook interessant uit. Tuya werkt op wifi en is ook te koppelen met homeassistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Viewty schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

Ziet er ook interessant uit. Tuya werkt op wifi en is ook te koppelen met homeassistant.
Beste Milzor, ik hoop niet dat je bezwaar hebt als ik naar jou toe komt voor vragen.
Ik heb naar de yeelight gekeken, kwa prijs veel voordeliger dan the hue.
https://www.amazon.de/-/e...e%2Caps%2C158&sr=8-5&th=1

Wat mij aantrok bij de hue was movie mode (licht past zich aan, aan het beeld)
Ik zie dat het met yeelight mogelijk is via kodi, echter niet via plex. Kleine feature maar groot genoeg voor mij om de vraag te stellen of ik dit met home assistant zou kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door sakurakilla op 13-10-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewty
Je kan (bijna) alle features van yeelight binnen homeassistant benutten. Yeelight, de versie die ik heb iig, werkt via WiFi ipv zigbee wat in principe geen probleem is maar goed om te weten. Ik ken de movie mode niet en heb m dus ook nog niet gebruikt, dus ik kan je er weinig over vertellen. Op de honeassistant pagina kan je je inlezen over de yeelight integratie en wat er mogelijk is. Je zou ook voor een 10tje zo een lamp kunnen kopen en er alvast mee spelen in homeassistant op je pc of laptop. Je hebt daar geen extra apparatuur voor nodig.

Wat je eventueel zou kunnen doen, mits je tv integratie support heeft met homeassistant (hier Sony TV’s), is een automation maken wanneer je TV (kan ook chromecast) Netflix afspeelt of een bepaalde source/zender actief is, dat automatisch de movie mode van jouw yeelights aan kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Viewty schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:20:
Je kan (bijna) alle features van yeelight binnen homeassistant benutten. Yeelight, de versie die ik heb iig, werkt via WiFi ipv zigbee wat in principe geen probleem is maar goed om te weten. Ik ken de movie mode niet en heb m dus ook nog niet gebruikt, dus ik kan je er weinig over vertellen. Op de honeassistant pagina kan je je inlezen over de yeelight integratie en wat er mogelijk is. Je zou ook voor een 10tje zo een lamp kunnen kopen en er alvast mee spelen in homeassistant op je pc of laptop. Je hebt daar geen extra apparatuur voor nodig.

Wat je eventueel zou kunnen doen, mits je tv integratie support heeft met homeassistant (hier Sony TV’s), is een automation maken wanneer je TV (kan ook chromecast) Netflix afspeelt of een bepaalde source/zender actief is, dat automatisch de movie mode van jouw yeelights aan kan zetten.
Bedankt dat je echt de tijd neemt om mij uitleg te geven.
Ik was nu van plan om een yeelight te kopen + Conbee te kopen. Toen stuitte ik op deze page
https://smarthomefans.nl/xiaomi-yeelight-vs-philips-hue/

Hier geven ze aan dat yeelight niet sync met games/movies.
Ben toen verder gaan googlen, en er zijn third parties plugins die het wel mogelijk maken met kodie, maar niet plex, opzicht geen issue dan gewoon maar kodi gebruiken.

Uiteindelijk kwam ik op de home assistant page
https://www.home-assistant.io/integrations/yeelight/
Hier was ook niet veel info over movie sync/mode

Waar kan ik deze yeelight voor een 10tje vinden hehe, aliexpress?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewty
sakurakilla schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:29:
[...]

Bedankt dat je echt de tijd neemt om mij uitleg te geven.
Ik was nu van plan om een yeelight te kopen + Conbee te kopen. Toen stuitte ik op deze page
https://smarthomefans.nl/xiaomi-yeelight-vs-philips-hue/

Hier geven ze aan dat yeelight niet sync met games/movies.
Ben toen verder gaan googlen, en er zijn third parties plugins die het wel mogelijk maken met kodie, maar niet plex, opzicht geen issue dan gewoon maar kodi gebruiken.

Uiteindelijk kwam ik op de home assistant page
https://www.home-assistant.io/integrations/yeelight/
Hier was ook niet veel info over movie sync/mode

Waar kan ik deze yeelight voor een 10tje vinden hehe, aliexpress?
Omdat yeelight via WiFi werkt heb je daarvoor geen conbee stick nodig. Voor de hue heb je die wel nodig, tenzij je een hue gateway hebt. Op de vergelijkingspagina yeelight vs hue wordt uitgegaan van het standaard gebruik van de lampen (Yeelight app en HUE gateway), maar die ga je beide niet gebruiken met homeassistant + conbee.

Vast wel op aliexpress of bangheid.

1 side note nog; zigbee maakt gebruik van een Mesh netwerk. Devices die ook routers zijn, binnen het zigbee protocol, vergroten daardoor het bereik van je netwerk. Mocht je nu wat WiFi lampen kopen en later zigbee lampen op bijv. andere etages hebben, kan je eventueel problemen krijgen met bereik. Ik ken de indeling van je huis niet, maar het is goed om rekening mee te houden voordat je WiFi lampen koopt. Succes in ieder geval. Laat maar weten als je wat moois hebt 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Viewty schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:50:
[...]

Omdat yeelight via WiFi werkt heb je daarvoor geen conbee stick nodig. Voor de hue heb je die wel nodig, tenzij je een hue gateway hebt. Op de vergelijkingspagina yeelight vs hue wordt uitgegaan van het standaard gebruik van de lampen (Yeelight app en HUE gateway), maar die ga je beide niet gebruiken met homeassistant + conbee.

Vast wel op aliexpress of bangheid.

1 side note nog; zigbee maakt gebruik van een Mesh netwerk. Devices die ook routers zijn, binnen het zigbee protocol, vergroten daardoor het bereik van je netwerk. Mocht je nu wat WiFi lampen kopen en later zigbee lampen op bijv. andere etages hebben, kan je eventueel problemen krijgen met bereik. Ik ken de indeling van je huis niet, maar het is goed om rekening mee te houden voordat je WiFi lampen koopt. Succes in ieder geval. Laat maar weten als je wat moois hebt 😃
Beste Milzor,
Zelf even bezig geweest, heb momenteel Home assistant werkend met HACS. Heb mijn sonoff thuis werkend gekregen ermee.

Hier heb ik een lijst gemaakt met de volgende spullen die ik graag in huis zal halen, vroeg me af of je tijd had om je mening te delen hierover.
He ik de Aqara Gateway hun uberhaupt wel nodig?

Home Assistant
Conbee II
https://www.hashop.nl/conbee-ii-zigbee-usb-stick

Licht
Yeelight
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Gordijn Rails
https://nl.aliexpress.com...010608.0.0.3efe2761LQ8uoK

Rolgordijn
https://nl.aliexpress.com....8148356.9.718f23ebEyi7Qf
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Smart Temp.
https://www.amazon.nl/Aqa...id=pla-781900182225&psc=1
https://www.aliexpress.co..._668%233468%2315614%23587

Switch

Aqara Gateway Hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Viewty schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Ziet er goed uit. Aqara gateway heb je idd niet nodig.
Top! Dankjewel dan ga ik de bestellingen plaatsen.
Heb jij nog bepaalde tips for Home Assistance of bepaalde dingen die ik moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewty
sakurakilla schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

Top! Dankjewel dan ga ik de bestellingen plaatsen.
Heb jij nog bepaalde tips for Home Assistance of bepaalde dingen die ik moet hebben
Nee, vooral proberen =).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Beste @Viewty ,

Vandaag de Yeelight binnen gehad.
Inmiddels ook terug te vinden in Home Assistant. Maar nu weet ik even niet meer wat ik moet doen.

Als voorbeeld, stel ik wil het zo instellen dat het licht langzaam aangaat (Sun rise effect) samen met de stand van de zon buiten.
Ik krijg niet veel hieruit
https://www.home-assistant.io/integrations/yeelight

Of mischien heb je zelf een andere voorbeeld voor mij, ik moet het gewoon even snappen dan kom ik er wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFlexie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 13:39
Hoi, was ff aan het meelezen want ben ook op zoek naar slimme gordijnen. Ik kwam deze tegen van Slide die me wel aanspreken en nog niet besproken zijn in deze topic. Zie hier voor meer info https://slide.store/products/slide/ en hier voor een review van Bright: https://youtu.be/_dCzTU15QKs

Heb er geen ervaring mee maar het lijkt te werken met een kabel systeem ipv een wiel tegen rail zoals de Switchbot. Wel wat duurder dan de Xiaomi Aquara B1 systeem (eigen rail systeem). Iemand meer ervaring met Slide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-04 08:56
sakurakilla schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:57:
Dit youtube video

Voor slimme gordijnen raadt ik eerder zemmismart aan
Dit model heb ik zelf
https://nl.aliexpress.com/item/32905528857.html?

Zemismart heeft ook een warenhuis in de EU, dus geen import kosten, EN snellere levering.
Het werkt perfect, de controls voor het smart-control zit in het paneeltje zelf, indien dit defect is vervang je alleen het paneel, niet de gehele motor zoals bij andere modellen waarbij er een adapter in de motor wordt geplugd.

Dit is ook een beter aangeraden model/merk dan de generic Xaomi branded modellen.
want op aliexpress is het vaak dat een model de MI branding draagt, maar niet van XAOMI zelf is

Indien TS slimme gordijnen neemt is het beter om eerst de rails te kopen, en deze te monteren, daarna de gordijnen in te laten meten.

Hierdoor kom je niet in de problemen met foute maten zelf.
Indien je kamer 4.3 meter is kan je het beste 5.2 meter kopen. want de maten van motor mount tot motor mount is exact de genoemde maat.
Tevens heb je dan 4x een stuk van 1 meter. en 1 stuk met kleinere koppelstukken.

Dit is dan ook betere kwaliteit dan van een winkel zoals Kwantum

[ Voor 10% gewijzigd door darknessblade op 04-11-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
darknessblade schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:22:
[...]

Voor slimme gordijnen raadt ik eerder zemmismart aan
Dit model heb ik zelf
https://nl.aliexpress.com/item/32905528857.html?

Zemismart heeft ook een warenhuis in de EU, dus geen import kosten, EN snellere levering.
Het werkt perfect, de controls voor het smart-control zit in het paneeltje zelf, indien dit defect is vervang je alleen het paneel, niet de gehele motor zoals bij andere modellen waarbij er een adapter in de motor wordt geplugd.

Dit is ook een beter aangeraden model/merk dan de generic Xaomi branded modellen.
want op aliexpress is het vaak dat een model de MI branding draagt, maar niet van XAOMI zelf is

Indien TS slimme gordijnen neemt is het beter om eerst de rails te kopen, en deze te monteren, daarna de gordijnen in te laten meten.

Hierdoor kom je niet in de problemen met foute maten zelf.
Indien je kamer 4.3 meter is kan je het beste 5.2 meter kopen. want de maten van motor mount tot motor mount is exact de genoemde maat.
Tevens heb je dan 4x een stuk van 1 meter. en 1 stuk met kleinere koppelstukken.

Dit is dan ook betere kwaliteit dan van een winkel zoals Kwantum

Tot slot het lijkt erop dat je ook gekeken hebt naar stoffenzaken. Heb je daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
sakurakilla schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:46:
[...]

Dit is echt een top antwoord, bedankt voor de uitleg. Ook veel handiger dat de ze een warenhuis hier hebben.
Heb jij ook ervaring met de motors voor de rolgordijn?

Tot slot het lijkt erop dat je ook gekeken hebt naar stoffenzaken. Heb je daar ervaring mee?
Nee ik heb geen ervaring met hun motors voor rolgordijnen.

ik heb wel een Rolgordijn switch van hun voor mijn elektrische rol-gordijnen {waren al gemonteerd aan mijn woning} {zat al een motor in}

Ik raad ook aan om het model wat ik heb gelinked te nemen, deze is veel gemakkelijker te instaleren,

Vooral omdat alle smart controls in de panelen zelf zit. hierdoor heb je geen geklooi als de motor de Smart module niet detecteerd.

Het enigste minpunt aan die zemmismart motor is dat de kabel redelijk kort is die naar de motor gaat.

De instalatie is vrij IKEA achtig. en kan zowel aan de muur als het plafond/kozijn worden gemonteerd.

Het beste is om een maat groter te nemen dan je nodig hebt.
endan via een zaagblok na 3-4X meten, het af te zagen.
--------------------
wat bedoel je met stofzakken?

[ Voor 12% gewijzigd door darknessblade op 04-11-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
darknessblade schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:58:
[...]

Nee ik heb geen ervaring met hun motors voor rolgordijnen.

ik heb wel een Rolgordijn switch van hun voor mijn elektrische rol-gordijnen {waren al gemonteerd aan mijn woning} {zat al een motor in}

Ik raad ook aan om het model wat ik heb gelinked te nemen, deze is veel gemakkelijker te instaleren,

Vooral omdat alle smart controls in de panelen zelf zit. hierdoor heb je geen geklooi als de motor de Smart module niet detecteerd.

Het enigste minpunt aan die zemmismart motor is dat de kabel redelijk kort is die naar de motor gaat.

De instalatie is vrij IKEA achtig. en kan zowel aan de muur als het plafond/kozijn worden gemonteerd.

Het beste is om een maat groter te nemen dan je nodig hebt.
endan via een zaagblok na 3-4X meten, het af te zagen.
--------------------
wat bedoel je met stofzakken?
Ik heb het zelf nog niet zelf kunnen checken maar werkt de B1 motor hierop? Zelfs heb ik geen stroom in de buurt van waar ik de rails wil plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
CyberFlexie schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:25:
Hoi, was ff aan het meelezen want ben ook op zoek naar slimme gordijnen. Ik kwam deze tegen van Slide die me wel aanspreken en nog niet besproken zijn in deze topic. Zie hier voor meer info https://slide.store/products/slide/ en hier voor een review van Bright: https://youtu.be/_dCzTU15QKs

Heb er geen ervaring mee maar het lijkt te werken met een kabel systeem ipv een wiel tegen rail zoals de Switchbot. Wel wat duurder dan de Xiaomi Aquara B1 systeem (eigen rail systeem). Iemand meer ervaring met Slide?
Deze kwam ik wel tegen, maar het is naar mijn mening meer een kant en klare oplossing. Dat reflecteert ook terug in de prijs. Dit is de reden waarom ik op zoek gegaan ben naar wat goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
sakurakilla schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:05:
[...]

Deze kwam ik wel tegen, maar het is naar mijn mening meer een kant en klare oplossing. Dat reflecteert ook terug in de prijs. Dit is de reden waarom ik op zoek gegaan ben naar wat goedkoper
de slide is veel duurder dan eenZemismart systeem. {exclusief gordijnen} ruim 2-3x zo duur, afhankelijk van het formaat dat je nodig hebt
Deze werkt tevens ook nog via iets van Visdraad, en heeft alsnog een stroomaansluiting nodig {nog goedkopere werken op batterijen, maar kunnen niet zeer zware gordijnen trekken}.
{dit waren slide clones die ik zag}

De zemismart werkt via een Timing belt en tandwielen, in de motor hubs. en kan vrij zware gordijnen trekken.
als ik me niet vergis tot 8M breed {dubbele plisse/lus} 3 meter hoog. dus meer dan 86m2 aan gordijn oppervlakte.

Voor montage zou je indien mogelijk achter de plint wat Stroomkabels laten lopen.

en dan via een opbouw-blok {80x80mm/80x160mm een schakelaar en stekkerblok monteren}

die Montage blokken van zemmismart kan je ook goedkoper krijgen.
gezien het niets meer is dan een vierkant/rechthoekig plastic opbouwdoos.
Maakt het niet uit van welke verkoper je het koopt op aliexpress.

[ Voor 6% gewijzigd door darknessblade op 04-11-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje64
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-05 22:35
Ik ben van plan mijn gordijnen te automatiseren met Zemismart. Moet ik hierbij ook een nieuwe rails aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
joentje64 schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:38:
Ik ben van plan mijn gordijnen te automatiseren met Zemismart. Moet ik hierbij ook een nieuwe rails aanschaffen?
Ik dacht dat the semismart met zijn eigen rails kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
joentje64 schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:38:
Die van Zemmismart komen met standaard met eigen hun rails.
Als je een kamer hebt van 3 meter, kan je het beste een Rails van 4 meter kopen. dan heb je meer dan voldoende speling met de rails. Gezien het altijd beter is om een grotere rails te kopen dan te weinig.

De motor calculeert namelijk hoe ver deze moet lopen tot het midden/einde {afhankelijk van de Configuratie}

dit is een rails waar een Timing belt doorloopt.
-----------------------------------
De link die ik heb gepost is voor het systeem waarbij al het Smart gebeuren/systeem in het 220V Paneel zit. waarbij de Motor alleen een RF antenne heeft voor de afstandsbediening.

Dus dan hoef je niet moeilijk te doen bij de motor als het Smart systeem niet goed werkt.
----------------------------
Het is een beetje vergelijkbaar met een IKEA systeem, en spreek vrijwel vanzichzelf hoe je het in elkaar moet zetten.

Nadat je de rails hebt opgehangen, Kan je eventueel gordijnen laten inmeten.
Bij de stoffen/gordijnen zaak kunnen ze je dan het beste advies geven over wat voor soort gordijnen je het beste kan aanschaffen.

Als je oude gordijnen hebt die je wilt ophangen, moet je wel opletten dat deze niet over de grond/vensterbank slepen. omdat de Zemmismart rails iets dikker zijn dan de standaard Ikea rails
Indien je nog vragen hebt over de werking zeg het maar

[ Voor 6% gewijzigd door darknessblade op 30-11-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje64
darknessblade schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:46:
[...]

Die van Zemmismart komen met standaard met eigen hun rails.
Als je een kamer hebt van 3 meter, kan je het beste een Rails van 4 meter kopen. dan heb je meer dan voldoende speling met de rails. Gezien het altijd beter is om een grotere rails te kopen dan te weinig.

De motor calculeert namelijk hoe ver deze moet lopen tot het midden/einde {afhankelijk van de Configuratie}

dit is een rails waar een Timing belt doorloopt.
-----------------------------------
De link die ik heb gepost is voor het systeem waarbij al het Smart gebeuren/systeem in het 220V Paneel zit. waarbij de Motor alleen een RF antenne heeft voor de afstandsbediening.

Dus dan hoef je niet moeilijk te doen bij de motor als het Smart systeem niet goed werkt.
Het is een beetje vergelijkbaar met een IKEA systeem, en spreek vrijwel vanzichzelf hoe je het in elkaar moet zetten.

Nadat je de rails hebt opgehangen, Kan je eventueel gordijnen laten inmeten.
Bij de stoffen/gordijnen zaak kunnen ze je dan het beste advies geven over wat voor soort gordijnen je het beste kan aanschaffen.

Als je oude gordijnen hebt die je wilt ophangen, moet je wel opletten dat deze niet over de grond/vensterbank slepen. omdat de Zemmismart rails iets dikker zijn dan de standaard Ikea rails
Indien je nog vragen hebt over de werking zeg het maar
Geweldig, dank voor je uitgebreide uitleg!

Als ik het goed begrijp kan ik het beste via jou link bestellen? Hier zitten dan gelijk de rails bij?

Ik zal inderdaad eerst eens uitmeten of de gordijnen niet over de grond gaan slepen straks. Ik wil namelijk het liefst wel mijn bestaande gordijnen houden. Als het niet anders kan, kan ik natuurlijk wel een stukje eraf laten knippen aan de onderkant.

Mijn gordijnen gaat in het midden naar 2 kanten open. Kan de Zemismart hier ook mee omgaan, of dien ik voor deze situatie 2 motors aan te schaffen?

Ik begrijp dat je ze zelf ook in gebruikt hebt?

Via de link kom ik met 6 meter uit op 177 euro. Ik zie ook andere van Zemismart voor minder voorbijkomen op ome Ali. Zit hier een verschil tussen naar jou idee, of waarom heb je specifiek voor deze aanbieder gekozen?

Heel veel dank alvast.

[ Voor 4% gewijzigd door joentje64 op 01-12-2020 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
joentje64 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 00:05:
[...]

Geweldig, dank voor je uitgebreide uitleg!

Als ik het goed begrijp kan ik het beste via jou link bestellen? Hier zitten dan gelijk de rails bij?

Ik zal inderdaad eerst eens uitmeten of de gordijnen niet over de grond gaan slepen straks. Ik wil namelijk het liefst wel mijn bestaande gordijnen houden. Als het niet anders kan, kan ik natuurlijk wel een stukje eraf laten knippen aan de onderkant.

Mijn gordijnen gaat in het midden naar 2 kanten open. Kan de Zemismart hier ook mee omgaan, of dien ik voor deze situatie 2 motors aan te schaffen?

Ik begrijp dat je ze zelf ook in gebruikt hebt?

Via de link kom ik met 6 meter uit op 177 euro. Ik zie ook andere van Zemismart voor minder voorbijkomen op ome Ali. Zit hier een verschil tussen naar jou idee, of waarom heb je specifiek voor deze aanbieder gekozen?

Heel veel dank alvast.
------------------------
NEE het is niet nodig om 2 motors/rails aan te schaffen.
De rails zitten er standaard bij. dit is ook waarom er verschillende lengtes zijn.
De motor calculeert zelf ook hoe ver deze moet rijden/sluiten/openen. dus daarom raadde ik aan om een iets langere lengte te nemen,

Deze opstelling heb ik zelf ook in gebruik waarbij de gordijnen naar binnen sluiten.
---------------------
De prijs voor 6 meter is inderdaad 177 euro. {exclusief coupons}.
{indien het geen Prioriteit heeft raad ik je aan te wachten, en alvast Coins in de aliexpress app gaan verzamelen voor de volgende sale periode.} Hierdoor kan je ruim 30 euro besparen met coupons.

---------------
De andere rails van zemmismart zijn werken via een ander systeem voor de smart control, waarbij het smart-systeem in de motor/een controller stick zit.

Dit is een systeem wat ik zelf niet zou aanraden, omdat als je je rails moet resetten of opnieuw verbinden je de motor moet uitpluggen, of bij de motor moet zijn.

De motor die ik heb heeft namelijk een standaard 220V paneel, en je zou er ook gewoon een standaard schakelaar aan kunnen maken, als je geen smart controls wilt.

Dit is ook weer gemakkelijker indien je Home-assistant wilt gaan gebruiken, omdat je gemakkelijker de schakelaar kan flashen, zonder per ongeluk hem te bricken.

Voor de Stick/motor smart systemen weet ik niet zeker of je deze kan flashen.

------------------------
De reden waarom ik specifiek voor zemmismart had gekozen was, vooral omdat ze toen ik ze kocht vooraad hadden in de EU. + korting van 11.11 sale + verkoper coupons en hun systeem veel gemakkelijker is qua instaleren.
niet te vergeten dat het schakelaar paneel gemakkelijker te flashen zou zijn met "tasmota"
En dat van andere verkopers het niet altijd duidelijk was of de rails er nou wel of niet bij zit.

Andere systemen zagen er voor mij niet zo handig uit Qua instalatie, en stevigheid. {deze waren ook nog eens duurder} Deze motoren clikte je er in vanonder, en waren vaak ook maar single side instalatie.

De zemmismart motoren draaien in de motor-hubs. wat gemakkelijker en steviger is.

[ Voor 5% gewijzigd door darknessblade op 01-12-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje64
darknessblade schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:40:
[...]

------------------------
NEE het is niet nodig om 2 motors/rails aan te schaffen.
De rails zitten er standaard bij. dit is ook waarom er verschillende lengtes zijn.
De motor calculeert zelf ook hoe ver deze moet rijden/sluiten/openen. dus daarom raadde ik aan om een iets langere lengte te nemen,

Deze opstelling heb ik zelf ook in gebruik waarbij de gordijnen naar binnen sluiten.
---------------------
De prijs voor 6 meter is inderdaad 177 euro. {exclusief coupons}.
{indien het geen Prioriteit heeft raad ik je aan te wachten, en alvast Coins in de aliexpress app gaan verzamelen voor de volgende sale periode.} Hierdoor kan je ruim 30 euro besparen met coupons.

---------------
De andere rails van zemmismart zijn werken via een ander systeem voor de smart control, waarbij het smart-systeem in de motor/een controller stick zit.

Dit is een systeem wat ik zelf niet zou aanraden, omdat als je je rails moet resetten of opnieuw verbinden je de motor moet uitpluggen, of bij de motor moet zijn.

De motor die ik heb heeft namelijk een standaard 220V paneel, en je zou er ook gewoon een standaard schakelaar aan kunnen maken, als je geen smart controls wilt.

Dit is ook weer gemakkelijker indien je Home-assistant wilt gaan gebruiken, omdat je gemakkelijker de schakelaar kan flashen, zonder per ongeluk hem te bricken.

Voor de Stick/motor smart systemen weet ik niet zeker of je deze kan flashen.

------------------------
De reden waarom ik specifiek voor zemmismart had gekozen was, vooral omdat ze toen ik ze kocht vooraad hadden in de EU. + korting van 11.11 sale + verkoper coupons en hun systeem veel gemakkelijker is qua instaleren.
niet te vergeten dat het schakelaar paneel gemakkelijker te flashen zou zijn met "tasmota"
En dat van andere verkopers het niet altijd duidelijk was of de rails er nou wel of niet bij zit.

Andere systemen zagen er voor mij niet zo handig uit Qua instalatie, en stevigheid. {deze waren ook nog eens duurder} Deze motoren clikte je er in vanonder, en waren vaak ook maar single side instalatie.

De zemmismart motoren draaien in de motor-hubs. wat gemakkelijker en steviger is.
Thanks, ik hou het in de gaten. Als de prijs iets duikelt zal ik hem halen!

Hiernaast ben ik ook op zoek naar iets om mijn jaloezieen van merk Veneta slim te maken.

Wil dat ze automatisch open en dicht gaan. Nu heb ik gezien dat Zemismart ook zogenaamde 'Smart blinds' heeft. Heb jij hier toevallig ook verstand van?

Het lijkt alsof dergelijke apparaten alleen met een balletjes koortje werken. Ik heb 2 houten uiteinden waar ik aan kan trekken om ze open of dicht te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVXbKpqaL_yLJm5xOAaRx0TdUc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x2z6GQbHpasfCS8hEXIm2ftE.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darknessblade
joentje64 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:29:
[...]

Thanks, ik hou het in de gaten. Als de prijs iets duikelt zal ik hem halen!

Hiernaast ben ik ook op zoek naar iets om mijn jaloezieen van merk Veneta slim te maken.

Wil dat ze automatisch open en dicht gaan. Nu heb ik gezien dat Zemismart ook zogenaamde 'Smart blinds' heeft. Heb jij hier toevallig ook verstand van?

Het lijkt alsof dergelijke apparaten alleen met een balletjes koortje werken. Ik heb 2 houten uiteinden waar ik aan kan trekken om ze open of dicht te doen.
[Afbeelding]
De gordijnen met een bal/koord. Heb je mischien een foto van de plek waar het koort in gaat?

Dit is namelijk het meest belangrijke gedeelte.

Zo snel kan ik niet zeggen of deze "Smart gemaakt kan worden"

Eventueel een korte video {Unlisted} op youtube van hoe je de jaloezieen omlaag doet. {film alleen het gedeelte boven bij de Jaloezieen}
-----------------------
MBT de smart blinds, dit is een unit die je hangt aan de rol-gordijnen {balletjes koord}

Ik heb deze zelf niet. maar het is een zeer simpel mechanisme, wat hangt aan je rol-gordijn.

[ Voor 8% gewijzigd door darknessblade op 04-12-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nergissahin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-12-2020
snip

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 14-12-2020 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje64
darknessblade schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:32:
[...]

De gordijnen met een bal/koord. Heb je mischien een foto van de plek waar het koort in gaat?

Dit is namelijk het meest belangrijke gedeelte.

Zo snel kan ik niet zeggen of deze "Smart gemaakt kan worden"

Eventueel een korte video {Unlisted} op youtube van hoe je de jaloezieen omlaag doet. {film alleen het gedeelte boven bij de Jaloezieen}
-----------------------
MBT de smart blinds, dit is een unit die je hangt aan de rol-gordijnen {balletjes koord}

Ik heb deze zelf niet. maar het is een zeer simpel mechanisme, wat hangt aan je rol-gordijn.
Ik heb nu onderstaande besteld voor toen 48 euro:
https://a.aliexpress.com/_BPzMHp

Heb alleen geen balletjes koord, maar zouden verschillende opzetstukjes in zitten waardoor je ook andere soorten koord kunt bedienen. We gaan het zien. Ik laat het weten als hij over een paar weken binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
joentje64 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:07:
[...]

Ik heb nu onderstaande besteld voor toen 48 euro:
https://a.aliexpress.com/_BPzMHp

Heb alleen geen balletjes koord, maar zouden verschillende opzetstukjes in zitten waardoor je ook andere soorten koord kunt bedienen. We gaan het zien. Ik laat het weten als hij over een paar weken binnen is.
Ik weet niet zeker of die werken met de trek gordijnen. {want het mechanisme lockt de draad in plaats. en zal als je deze lost maakt de gordijnen omhoog of omlaag laten doen}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje64
darknessblade schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:55:
[...]

Ik weet niet zeker of die werken met de trek gordijnen. {want het mechanisme lockt de draad in plaats. en zal als je deze lost maakt de gordijnen omhoog of omlaag laten doen}
Ik heb ze besteld voor de jaloezieën en niet voor de gordijnen. Blijkt dat onze gordijnrails aan het plafond zit, dus gordijnen moeten anders een flink stuk ingekort worden.
Eerst eens kijken of de jaloezieën slim te maken zijn. Gordijnen wordt het project hierna ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
joentje64 schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:39:
[...]

Ik heb ze besteld voor de jaloezieën en niet voor de gordijnen. Blijkt dat onze gordijnrails aan het plafond zit, dus gordijnen moeten anders een flink stuk ingekort worden.
Eerst eens kijken of de jaloezieën slim te maken zijn. Gordijnen wordt het project hierna ;)
Dat weet ik inderdaad, dat had je al gezegd, maar zoals ik al zei: ik weet niet zeker of het systeem wat je hebt gekocht gaat werken met de jaloezieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje64
darknessblade schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:25:
[...]

Dat weet ik inderdaad, dat had je al gezegd, maar zoals ik al zei: ik weet niet zeker of het systeem wat je hebt gekocht gaat werken met de jaloezieën.
Ahh op die manier. Uit de beschrijving en afbeeldingen maakte ik op dat het zou moeten werken. Als het binnen is ga ik het proberen werkend te krijgen. Ik houd je op de hoogte!

• bbn_ldp
  • Laatst online: 22:39
joentje64 schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:18:
[...]

Ahh op die manier. Uit de beschrijving en afbeeldingen maakte ik op dat het zou moeten werken. Als het binnen is ga ik het proberen werkend te krijgen. Ik houd je op de hoogte!
En zijn ze al binnen en werkend?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje64
bbn_ldp schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:22:
[...]

En zijn ze al binnen en werkend?
Ze zijn niet binnen gekomen. Geld terug gehad van Aliexpress. Nu deze gehaald:
https://www.zemismart.com...sistant-voice-control-373

Deze inmiddels ook aan Home Assistant weten te koppelen. Heb ook mijn huidige koort weten te vervangen door een balletjes koord.

Nu bezig om de andere 2 ook te vervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door joentje64 op 25-08-2021 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
joentje64 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:10:
[...]

Deze inmiddels ook aan Home Assistant weten te koppelen. Echter moet ik nu nog een balletjes koortje bestellen en kijken of ik mijn huidige koortje kan vervangen.
Deze zijn top! heb hier 3 van en werken allemaal prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Laatst online: 22:39
joentje64 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:10:
[...]

Deze inmiddels ook aan Home Assistant weten te koppelen. Echter moet ik nu nog een balletjes koortje bestellen en kijken of ik mijn huidige koortje kan vervangen.
Dat probleem zou ik ook hebben. Zijn nu koortjes.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Pagina: 1