Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Ik ben een custom pcb aan het maken met een ESP32 (Lolin D32) en een relay.

- Pin 14 schakelt de transistor.
- Op de USB pin staat 5V.
- Het relay is een 5v relay.

Ik heb alles in elkaar gesoldeerd maar het relay schakelt niet. Zie ik iets over het hoofd?

ps ik geloof niet dat het een software issue is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xBknHrc.png

Test code:

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

void setup() {
  pinMode(14, OUTPUT);
}

void loop() {
  digitalWrite(14, HIGH);   
  delay(1000);                      
  digitalWrite(14, LOW);   
  delay(1000);                      
}

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Als je op pin3 van je connector 5V zet zie ik geen probleem, maar ik gok dat dit niet je bedoeling was? Met andere woorden, in je schema lijkt het er op dat de spoel geen stroom krijgt (pin 1 en 4).

Met de rest zie ik geen enkel probleem. Het transistortje zou wellicht wat zwaarder mogen, maar ik ken de stroom van het relais niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Lijkt er inderdaad op dat pin 2 en 4 van relais omgedraaid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
SuperKris schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:46:
Als je op pin3 van je connector 5V zet zie ik geen probleem, maar ik gok dat dit niet je bedoeling was? Met andere woorden, in je schema lijkt het er op dat de spoel geen stroom krijgt (pin 1 en 4).

Met de rest zie ik geen enkel probleem. Het transistortje zou wellicht wat zwaarder mogen, maar ik ken de stroom van het relais niet.
_ferry_ schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:56:
Lijkt er inderdaad op dat pin 2 en 4 van relais omgedraaid zijn.
Aah thanks! Ik zie het. Dank jullie voor het meedenken . Ik heb het schema aangepast :) Zo moet het kloppen toch?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NnXbGjj.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Lennyz klopt zo inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Dat ziet er zeker beter uit. Afhankelijk van de specs van het relais zou ik nog steeds een andere transistor overwegen.

PCBtje maken is overigens heel leuk, maar in dit soort bordjes heb je voor onder de € 2,- inclusief verzending vanuit china. Is dat dan niet veel makkelijker en goedkoper?

https://www.aliexpress.com/item/32909882481.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
SuperKris schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

Dat ziet er zeker beter uit. Afhankelijk van de specs van het relais zou ik nog steeds een andere transistor overwegen.

PCBtje maken is overigens heel leuk, maar in dit soort bordjes heb je voor onder de € 2,- inclusief verzending vanuit china. Is dat dan niet veel makkelijker en goedkoper?

https://www.aliexpress.com/item/32909882481.html
Makkelijker en goedkoper zeker. Deze bordjes heb ik ook thuisliggen voor prototypen. Maar als ik niets zelf ontwerp, dan leer ik het ook nooit. Dit project is om een wifi chip toe te voegen aan een afstandbediening voor een toegangspoort. Dan kan ik de poort van afstand met mijn telefoon bedienen via de Blynk app.

Het eerste prototype bestond ook uit zo'n soort module in combinatie met een Wemos D1. Toen heb ik daar een een pcb van gemaakt in combinatie met een Wemos D1 mini. Werkt perfect. Alleen ik wil de Wemos D1 mini nu upgraden naar een ESP32 dus nu ben ik bezig met versie 3.

Ik zal de transistor in de gaten blijven houden dank je voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:06
om alleen een relais aan te sturen is een esp32 nogal overkill, gaat met een esp 01 ook prima en die draaien ook blyk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Rrob schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:21:
om alleen een relais aan te sturen is een esp32 nogal overkill, gaat met een esp 01 ook prima en die draaien ook blyk
Dat klopt helemaal, maar ik wil Micropython draaien op de ESP32 en op een ESP8266 draait dat veel minder lekker.
Pagina: 1