Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickbombay
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-10-2020
Beste allen,

Ik heb alweer een tijd geleden RAM gekocht bij *knip* (web)winkel (https://tweakers.net/pric...s-f4-3000c16d-16gisb.html) voor het samenstellen van mijn toen nieuwe PC. Sinds het begin al blue screens gehad. Verschillende oplossingen gezocht, maar destijds niet uit gekomen.

Nu ik vanwege de Corona-situatie en een nieuwe baan/thuiswerken een (betrouwbare) PC nodig heb, ben ik toch weer opnieuw dingen gaan testen, waaronder de RAM. Heb de RAM in een andere PC gestoken, die vertoonde daar kuren, terwijl ik zelf geen problemen had met de andere RAM.

Omdat ik geen week zonder PC wilde zitten, heb ik zelf identieke RAM besteld bij een andere partij *knip* (web)winkel. Bij vervanging kan ik dan namelijk altijd 4 slots met dezelfde RAM vullen. Na twee weken zonder blue screens besloten de oude RAM terug te sturen (RMA). Voorheen vaak dagelijks, soms meerdere malen per dag blue screens.

Vervolgens stuurt *knip* (web)winkel een screenshot van een gepasseerde MemTest86, samen met een factuur voor 25 euro voor "onderzoekskosten". Op zich niet raar om een Memtest door te komen, aangezien de blue screens niet heel frequent en reproduceerbaar waren. Uiteraard ben ik het hier niet mee eens, en voel ik sowieso weinig om nog meer geld te betalen voor een defect product. Ik ben dus op zoek naar een betere oplossing of een uitgebreiddere test. Nu begint de laatste mail met "Voordat wij verder kunnen gaan, kan je aub € 25 overmaken..."

Heeft iemand hier ervaring mee? Via Google reviews lees ik dat *knip* (web)winkel wel vaker geen defect erkent, terwijl problemen opgelost zijn met nieuwe onderdelen. Ik heb het idee dat ze consumentenrechten schenden, maar het teveel moeite is om te verhalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 14-10-2020 00:23 . Reden: Naam (web)winkel verwijderd, gezien deze niets toevoegt in een lopend geschil. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Even een paar overwegingen:

1. Hoelang heeft memtest gedraaid? Als er na 24 uur nog niets is gevonden, is het geheugen waarschijnlijk in orde en kun je geen garantie claimen.

2. Je kunt niet te lang wachten met het claimen van garantie als je problemen hebt. Daardoor kun je je rechten verspelen.

3. Als je geen garantie kunt of mag claimen, mag de winkel onderzoekskosten in rekening brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Als het bij (web)winkel goed werkt dan hebben ze een punt. Waarschijnlijk testen ze met een ander moederbord dan jij hebt. Dan kan nogal een verschil maken. Heb je zelf Memtest gedraaid en welk moederbord heb je?

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 14-10-2020 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:43

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je dit geheugen zelf gebruikt hebt met bijv. een AMD Ryzen 1e generatie en een 300 serie moederbord dan kan het gewoon een incompatibiliteit zijn geweest. De geheugencontroller is wat dat betreft leidend.

Als (web)winkel dan test op een Intel of 3e generatie AMD Ryzen systeem zullen ze geen fouten vinden als het RAM niet daadwerkelijk defect is.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 14-10-2020 00:24 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickbombay
Uszka schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:26:
Als het bij (web)winkel goed werkt dan hebben ze een punt. Waarschijnlijk testen ze met een ander moederbord dan jij hebt. Dan kan nogal een verschil maken. Heb je zelf Memtest gedraaid en welk moederbord heb je?
Asrock b450m pro4.

Als ik geen problemen heb met identieke RAM, lijkt me het moederbord geen probleem. Lijkt dus gewoon compatible met mijn set-up.
nelizmastr schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:39:
Als je dit geheugen zelf gebruikt hebt met bijv. een AMD Ryzen 1e generatie en een 300 serie moederbord dan kan het gewoon een incompatibiliteit zijn geweest. De geheugencontroller is wat dat betreft leidend.

Als (web)winkel dan test op een Intel of 3e generatie AMD Ryzen systeem zullen ze geen fouten vinden als het RAM niet daadwerkelijk defect is.
Hetzelfde geldt hiervoor.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 14-10-2020 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 882605

nickbombay schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:54:
[...]

Asrock b450m pro4.

Als ik geen problemen heb met identieke RAM, lijkt me het moederbord geen probleem. Lijkt dus gewoon compatible met mijn set-up.

[...]

Lijkt misschien, ja. Wat zegt de website van de leverancier van je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Het is op GoT bekend dat dat ram niet erg best compatibel is met dat moederbord. Hier wordt altijd de 3200 MT/s versie geadviseerd.

Maar nogmaals: heb je zelf Memtest gedraaid met je vorige ram?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
nickbombay schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:54:
[...]

Asrock b450m pro4.

[...]

2 exact dezelfde setjes kunnen best andere chips hebben waardoor ze niet hetzelfde zijn. Dat het product hetzelfde is maakt de modules nog niet altijd gelijk aan elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:43

nelizmastr

Goed wies kapot

PilatuS schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:03:
[...]

2 exact dezelfde setjes kunnen best andere chips hebben waardoor ze niet hetzelfde zijn. Dat het product hetzelfde is maakt de modules nog niet altijd gelijk aan elkaar.
helaas erg waar en zeker in geheugenland. Er zijn tal van verschillende revisies in omloop, elk met weer andere compatibiliteit. Doorgaans geldt nieuwer=beter. Zeker Micron E-die. Dat werkt met alles ondertussen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:59

CMT

Hoeveel passes hebben ze gedaan met MemTest86?
Als het slechts 1 is, dan zegt dat helemaal niets.
Er wordt dan slechts oppervlak een klein gedeelte van het geheugen getest.
Hoe meer passes hoe 'dieper/meer' van het geheugen getest wordt.

Maar zelfs met 10 passes wilt dat nog vrij weinig zeggen.
Ik heb geheugen gehad dat Memtest86 met 10 passes succesvol heeft doorstaan om vervolgens de volgende testrun te falen.

Testmem5 (i.c.m. het extreme profiel van Anta777) is veel beter in het opsporen van fouten: https://github.com/integr...d#memory-testing-software

Met: https://www.softpedia.com...ak/Thaiphoon-Burner.shtml kan je het geheugen uitlezen en controleren welke chips (hoogstwaarschijnlijk) op de geheugenrepen zitten.
Met deze software is wel enige voorzichtigheid geboden aangezien het de programmering uitleest.
Dus alleen uitlezen en niet laten draaien i.c.m. andere software.

Of het geheugen echt de schuldige is, is erg lastig te achterhalen. Zoals anderen al aangeven kan het ook aan de combinatie van hardware liggen of de geheugen controller zelf.
Daar is alleen enige zekerheid in te krijgen door met verschillende platformen/onderdelen te testen.
In de regel is het eerder een combatiliteits probleem dan werkelijk defect geheugen.

Helaas zijn garantiegevallen vaak een welles/nietus verhaal met de verkoper (als ze zelf niets kunnen vinden). Als blijkt dat ze inderdaad maar een oppervlakkig testje hebben gedaan, dan kan je ze wel daarop aanspreken.
Maar om stevig in de schoenen te staan, zal het geheugen op meerdere computers getest moeten worden.
Of het dan loont qua tijd en energie is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Voor een product van 55 euro vind ik het vragen van 25 euro onderzoekskosten wel erg hoog!! Die ga je toch niet betalen (of je moet er in het begin mee akkoord zijn gegaan??).

Het is ook wel héél toevallig dat een zelfde soort kit (misschien met andere geheugen chips erop) geen problemen geven. Die RMA afweging heb je mijns inziens juist gemaakt, volgens mij kan de koop daarom ontbonden worden ofwel omgeruild met een nieuwe kit geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickbombay
Uszka schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:02:
[...]

Het is op GoT bekend dat dat ram niet erg best compatibel is met dat moederbord. Hier wordt altijd de 3200 MT/s versie geadviseerd.

Maar nogmaals: heb je zelf Memtest gedraaid met je vorige ram?
Hmm, jammer, aangezien ik deze combinatie/setup juist heb van een Tweakers best buy guide van een tijdje geleden.

Ooit zelf wel Memtest gedraaid, maar niet recentelijk. Ik herinner me dat deze vaak goed gingen, maar niet altijd.
CMT schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:42:
Hoeveel passes hebben ze gedaan met MemTest86?
Als het slechts 1 is, dan zegt dat helemaal niets.
Er wordt dan slechts oppervlak een klein gedeelte van het geheugen getest.
Hoe meer passes hoe 'dieper/meer' van het geheugen getest wordt.

Maar zelfs met 10 passes wilt dat nog vrij weinig zeggen.
Ik heb geheugen gehad dat Memtest86 met 10 passes succesvol heeft doorstaan om vervolgens de volgende testrun te falen.

Helaas zijn garantiegevallen vaak een welles/nietus verhaal met de verkoper (als ze zelf niets kunnen vinden). Als blijkt dat ze inderdaad maar een oppervlakkig testje hebben gedaan, dan kan je ze wel daarop aanspreken.
Maar om stevig in de schoenen te staan, zal het geheugen op meerdere computers getest moeten worden.
Of het dan loont qua tijd en energie is een tweede.
Bedankt voor je reactie. Ze hebben een screenshot van 4 passes gestuurd. Ze zijn nu in ieder geval akkoord met een langere test. Hopelijk komt daar iets uit.
bierschuit schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:01:
Voor een product van 55 euro vind ik het vragen van 25 euro onderzoekskosten wel erg hoog!! Die ga je toch niet betalen (of je moet er in het begin mee akkoord zijn gegaan??).

Het is ook wel héél toevallig dat een zelfde soort kit (misschien met andere geheugen chips erop) geen problemen geven. Die RMA afweging heb je mijns inziens juist gemaakt, volgens mij kan de koop daarom ontbonden worden ofwel omgeruild met een nieuwe kit geheugen?
Toen ik deze kocht was het ruim 100 euro. Ze hebben vaste kosten er aan die ze door willen rekenen. Ik voel er inderdaad weinig voor om die te gaan betalen. Koop ontbinden gaat volgens mij alleen maar binnen 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit is iets voor het Shopping subforum en niet zozeer het Componenten Aankoopadvies deel van het forum, daarom een kleine verhuizing.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Gezien de naam van de (web)winkel (nog) niets toevoegt aan de discussie, heb ik deze uit de TS, meerdere reacties en de topictitel verwijderd.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GlowMouse schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:25:
...

3. Als je geen garantie kunt of mag claimen, mag de winkel onderzoekskosten in rekening brengen.
Alleen als je had moeten weten dat het geen non-conformiteit is lijkt me (maar ik vind dat nog steeds een wat onduidelijk vraagstuk) anders hoort het bij de normale bedrijfsvoering. Iets wat overigens ook in allerlei algemene voorwaarden (zoals X vergoedt geen onderzoeks-, handling-of andere kosten (waaronder mede begrepen een vergoeding voor het opzoeken/verzamelen van gegevens en documenten zoals inkoopfactuur/aankoop bon, opslagkosten en vernietigingskosten) die Afnemer heeft gemaakt om een schadeclaim te administreren, door te verwijzen of af te handelen. Deze activiteiten worden ingeval van een doorverkopende Afnemer geacht tot de normale bedrijfsvoering van de Afnemer te behoren. in artikel 13 lid 3) wordt geïmpliceerd.

[ Voor 34% gewijzigd door Perkouw op 14-10-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:39
begintmeta schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 00:51:
[...]

Alleen als je had moeten weten dat het geen non-conformiteit is lijkt me (maar ik vind dat nog steeds een wat onduidelijk vraagstuk) anders hoort het bij de normale bedrijfsvoering. Iets wat overigens ook in allerlei algemene voorwaarden (zoals *knip* in artikel 13 lid 3) wordt geïmpliceerd.
Neem dan wel de consumenten versie😁.

Want het uitzoeken of gekochte product echt defect is. Is iets anders als controleren als verkoper of het echt defect is.

[ Voor 16% gewijzigd door Perkouw op 14-10-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
loki504 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:20:
[...]

Neem dan wel de consumenten versie😁.

Want het uitzoeken of gekochte product echt defect is. Is iets anders als controleren als verkoper of het echt defect is.
Juist de B2B-versie zegt er iets over of onderzoekskosten voor rekening komen van zakelijke afnemers. In dit geval staat er dus dat onderzoekskosten worden geacht bij de normale bedrijfsvoering te horen.

Zoals ik in het andere topic had aangegeven, is het aan de verkoper om de hoeveelheid werk die hij wil (laten) verrichten om uit te zoeken of het daadwerkelijk niet-conform is, en zijn de kosten daarvan dan in beginsel ook voor rekening van de verkoper (ik volg in dat topic de lijn die kennelijk ook in Duitse jurisprudentie is gevolgd, of inmiddels Nederlandse jurisprudentie is ontstaan weet ik niet. Ik vind de vraag zoals ik aangaf nog steeds interessant)

[ Voor 45% gewijzigd door begintmeta op 14-10-2020 09:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

Blokker_1999

Full steam ahead

bierschuit schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:01:

De onderzoekskosten zijn natuurlijk niet afhankelijk van hoe duur het product is. De waarde van het artikel heeft geen invloed op de kostprijs van de werkuren van het personeel of het materiaal dat ze gebruiken.

En zoals anderen al aangeven is dezelfde kit geen garantie op dezelfde chips. En dat maakt echt wel een verschil als het op compatibiliteit aankomt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-07 11:23
De fabrikant van het moederbord, heeft de genoemde mem module niet in de lijst met ondersteunde geheugen modules staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Misschien lees ik er overheen:
- als consument?
- hoe lang geleden?
Uiteraard ben ik het hier niet mee eens, en voel ik sowieso weinig om nog meer geld te betalen voor een defect product.
Ik weet weinig van computergeheugen, maar waarom ben je het er ‘uiteraard’ niet mee eens? Is dat vanwege de soort test of de wijze waarom die is uitgevoerd zoals elders is uitgelegd?

En waarom is het product ‘defect’? De verkoper toont toch het omgekeerde aan?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:26

MsG

Forumzwerver

MicroVAX3400 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:51:
De fabrikant van het moederbord, heeft de genoemde mem module niet in de lijst met ondersteunde geheugen modules staan.
Dat lijkt me een heel interessant criterium voor de winkel, tezamen met dat het geheugen bij hen geen problemen geeft. Ook wel iets voor de Best Buy Guide als dit is aangeraden, gezien die BBG guides toch een beetje als een autoriteit worden gezien.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-07 11:23
MsG schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Dat lijkt me een heel interessant criterium voor de winkel, tezamen met dat het geheugen bij hen geen problemen geeft. Ook wel iets voor de Best Buy Guide als dit is aangeraden, gezien die BBG guides toch een beetje als een autoriteit worden gezien.
Ik ben dan ook geen expert in PC builds, misschien is er een andere tweaker die dit ook even nakijkt, of ik de spec van de manufacturer goed interpreteer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:39
MicroVAX3400 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:14:
[...]

Ik ben dan ook geen expert in PC builds, misschien is er een andere tweaker die dit ook even nakijkt, of ik de spec van de manufacturer goed interpreteer?
Die lijst is gemaakt door de mobo fabriekant en is in ieder geval goed gekeurd. Dit was eigenlijk nooit een probleem/zinvol lijstje. Tot Ryzen om de hoek kwam en toch wat kieskeuriger is wat geheugen betreft. Al heb ik daar zelf nog geen problemen mee ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickbombay
begintmeta schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Juist de B2B-versie zegt er iets over of onderzoekskosten voor rekening komen van zakelijke afnemers. In dit geval staat er dus dat onderzoekskosten worden geacht bij de normale bedrijfsvoering te horen.

Zoals ik in het andere topic had aangegeven, is het aan de verkoper om de hoeveelheid werk die hij wil (laten) verrichten om uit te zoeken of het daadwerkelijk niet-conform is, en zijn de kosten daarvan dan in beginsel ook voor rekening van de verkoper (ik volg in dat topic de lijn die kennelijk ook in Duitse jurisprudentie is gevolgd, of inmiddels Nederlandse jurisprudentie is ontstaan weet ik niet. Ik vind de vraag zoals ik aangaf nog steeds interessant)
Interessant, maar ik verwacht in de huidige situatie niet dat een compatibility issue wordt vergoed door de verkoper, tenzij je duidelijk van tevoren je set-up hebt aangegeven, en ze dan nog het product verkopen.
Number10 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:05:

Misschien lees ik er overheen:
- als consument?
- hoe lang geleden?

Ik weet weinig van computergeheugen, maar waarom ben je het er ‘uiteraard’ niet mee eens? Is dat vanwege de soort test of de wijze waarom die is uitgevoerd zoals elders is uitgelegd?

En waarom is het product ‘defect’? De verkoper toont toch het omgekeerde aan?
Als consument, en anderhalf jaar denk ik (maar vanaf het begin af aan al problemen). Garantie is 2 jaar, vandaar dat ik er nu toch nog achteraan gegaan ben voordat de garantie af liep.

Aangezien een vervanging met hetzelfde product het probleem opgelost heeft. Ook andere RAM gaf geen problemen (maar dan kan het inderdaad een compatability issue zijn). Bovendien heb ik al vaker gehoord dat defecte RAM door meerdere iteraties Memtest86 kan komen.
MsG schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

De RAM staat inderdaad niet expliciet op de site van het moederbord. Ik ging er eigenlijk wel van uit dat de onderdelen van de Best Buy Guides goed samen zouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:48
Overigens is memtest86 ook niet heilig. Als het aangeeft dat er fouten zijn, kan je er donder op zeggen dat geheugen of iets wat het aanstuurt kapot is. Andersom hoeft dat helemaal niet zo te zijn.

Ik heb destijds servers gehad met ECC geheugen. Vage crashes zo nu en dan en memtest86 kon niks vinden. Toch bleven de crashes. Later uitgevonden hoe EDAC werkte en zo kwamen we erachter dat het wel degelijk het geheugen was, maar tussen de eerste crash en rode lijntjes in memtest kon je de server een halfjaar laten draaien voordat het geheugen kapot genoeg was dat memtest het ook kon detecteren. (in ons geval ging het om een batch van 72 modules waarvan zeker de helft binnen een halfjaar problemen gaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:00
Memtest is dus niet heilig, welke kunnen jullie dan wel aanraden?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:48
stftweaker schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:43:
Memtest86 is een van de betere tools, maar kan niet alles detecteren. Betere tools dan memtest86(+) ken ik niet.

De tests die gedraaid worden detecteren veel problemen over het algemeen wel, maar als jij crashes hebt die opgelost zijn na vervangen van het geheugen en memtest86 doorloopt 24 uur zonder fouten met het oude geheugen, kan je wel redelijk concluderen dat memtest86 niet de omstandigheden creëert waarin de fouten optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
stftweaker schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:43:
_JGC_ schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Memtest86 is een van de betere tools, maar kan niet alles detecteren. Betere tools dan memtest86(+) ken ik niet.
LinX met geheugen op ALL. Waar Memtest 4 uur of langer over kan doen, doet LinX soms in 10 minuten.

Memtest duurt soms veel te lang of geeft heel soms geen error. Met defect geheugen kan je geen 4 uur LinX draaien zonder een fout. Ik heb dit programma constant gebruikt bij het repareren van PC's omdat het veel sneller is. Helemaal als je moet testen welke van de 2 modules kapot is gaat dit met LinX erg makkelijk. Beide geheugen modules er in en draaien. Dan vaak binnen 30 minuten al een foutmelding. Dan los de modules er in en je weet zo welke defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:00
PilatuS schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:55:
[...]

[...]

LinX met geheugen op ALL. Waar Memtest 4 uur of langer over kan doen, doet LinX soms in 10 minuten.

Memtest duurt soms veel te lang of geeft heel soms geen error. Met defect geheugen kan je geen 4 uur LinX draaien zonder een fout. Ik heb dit programma constant gebruikt bij het repareren van PC's omdat het veel sneller is. Helemaal als je moet testen welke van de 2 modules kapot is gaat dit met LinX erg makkelijk. Beide geheugen modules er in en draaien. Dan vaak binnen 30 minuten al een foutmelding. Dan los de modules er in en je weet zo welke defect is.
Thanks die ga ik erin houden. Maar is het niet altijd het beste om memory tests uit te voeren vanaf een externe omgeving zoals dos. Want zo laad je namelijk veel geheugen in Windows.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
stftweaker schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:23:
[...]
Thanks die ga ik erin houden. Maar is het niet altijd het beste om memory tests uit te voeren vanaf een externe omgeving zoals dos. Want zo laad je namelijk veel geheugen in Windows.
Ik denk dat het mogelijk is dat het geheugen dat wordt gebruikt door Windows verplaatst kan worden waardoor je ieder stuk kan testen. Geen idee of dit zo is, maar ik kan mij voorstellen dat het mogelijk zo gaat.

Als geheugen echt kapot is dan geeft Memtest binnen 10 minuten wel een fout. Is er ergens een klein foutje dan kan het met Memtest heel lang duren. Op de een of andere manier doet LinX dit veel sneller. De laatste keer dat ik zelf defect RAM had kon de PC soms een volledige dag draaien zonder problemen.Toen met LinX aan de slag gegaan en binnen 1 uur wist ik welke module defect was. Ik weet dat het er eigenlijk niet voor is bedoelt, maar ik heb het gebruikt op 100'en machines en vind het fijner dan Memtest. Als je geen ruimte hebt om machines 24 uur de laten testen met Memtest en je kan het met LinX in 2 uur doen, dan is dat mijn voorkeur. Als geheugen flink defect is lukt LinX draaien nog geen 5 minuten. Ik durf wel te zeggen dat een machine die 4 uur LinX kan draaien geheugen heeft dat niet defect is. Ik heb nog nooit een machine gehad met defect geheugen die verder dan 2 uur kwam. Een puntje is wel dat het de CPU volledig belast en dan kan de CPU met slechte koeling heel heet worden. Da's wel iets om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 00:56

mjl

Ugh

Gewoon je rechtsbijstand inschakelen? Heb je gevraagd om een test?

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
mjl schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:02:
Gewoon je rechtsbijstand inschakelen?
Tuurlijk joh, gelijk vol er tegenaan zonder via oveleg tot een fatsoenlijke oplossing te komen.
Heb je gevraagd om een test?
Moet een winkel wat een klant zegt dat defect is maar gewoon in de prullenbak gooien ofzo ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

mjl schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:02:
Gewoon je rechtsbijstand inschakelen? Heb je gevraagd om een test?
Als het geheugen niet door de fabrikant als getest en okay bevonden is zou ik gewoon de paar tientjes schade nemen en je met iets vrolijkers bezig houden. De topicstarter krijgt dat aankoop bedrag nooit terug omdat ie nooit kan bewijzen dat het geheugen defect is. De verkoper doet het in een mobo dat het wel kan verhappen en kan de memtest weken laten lopen (zolang de klager maar betaald.....).

Als je vind dat een Best Buy Guide je verkeerd heeft geinformeerd (en het aanraden van niet aangeraden configurate lijkt me daartoe aanleiding geven) moet je bij de schrijven van de Best Buy Guide zijn, niet bij de fabrikant. Die heeft de combinatie NIET gestest en heeft hem NIET aangeraden.

Dan kan je juridisch van alles doen, veel geld (van jou of de verzekering) verspillen maar dat win je gewoon in principe nooit. Het is al vriendelijk dat de verkoper het voor een paar tientjes wilde testen en je niet meteen verwees naar de mogelijk incompatibiliteit. Dat had ik gedaan.

Ik wens de TS al het beste maar als ik een nieuw moederbord koop dan check ik welk geheugen goed werkt. Daarvoor zijn die lijsten. Ze zijn belangrijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 310408 op 14-10-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het lijkt mij handig dat de TS vraagt om meer en langer testen. Wat doet het geheugen onder 24 uur Memtest of onder 4 uur LinX ? Indien dat goed gaat zou ie kunnen vragen om omruilen of korting/kwijtschelding van de onderzoekskosten omdat het probleem dan blijkbaar niet het geheugen is maar de combinatie van geheugen en de rest van zijn hardware. Indien de winkel niet wil mee werken en op geen enkele manier iets wil doen, dan kan je altijd nog kijken of je meer kan doen of gewoon je verlies nemen. De meeste winkels willen en kunnen heus wel wat doen in goed overleg om tot een oplossing te komen. Als overleg uiteindelijk nergens komt kan je beslissen om mogelijk andere stappen te nemen, maar er met overleg uitkomen moet toch altijd het doel zijn lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
  • Laatst online: 03-07 16:46
PilatuS schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:43:
[...]

Een puntje is wel dat het de CPU volledig belast en dan kan de CPU met slechte koeling heel heet worden. Da's wel iets om op te letten.
Je kan in de settings het aantal threads aanpassen. Mogelijk duurt de test dan iets langer, maar hier draait nu de CPU op 70%. (Was even nieuwsgierig wat LinX deed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 00:56

mjl

Ugh

PilatuS schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:22:
[...]

Tuurlijk joh, gelijk vol er tegenaan zonder via oveleg tot een fatsoenlijke oplossing te komen.

[...]

Moet een winkel wat een klant zegt dat defect is maar gewoon in de prullenbak gooien ofzo ?
Jij werkt bij die winkel blijkbaar, lijkt me goed fatsoen als ze een constructieve oplossing bieden, bijv een vervangend product, de teruggestuurde simmetjes kunnen ze gewoon opnieuw verkopen als ze er van overtuigd zijn dat ze niet stuk zijn...

TS heeft ze niet gevraagd om onderzoek te doen, of TS is daarmee akkoord gegaan bij de RMA...?

Simpelweg 25 euro vragen voor een flut test riekt naar oplichting. @TS schrijf een review, dan trappen er hopelijk minder mensen in... jammer dat de naam van de winkel verwijderd is...

[ Voor 12% gewijzigd door mjl op 14-10-2020 20:59 ]

-------

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
mjl schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:57:
[...]

Jij werkt bij die winkel blijkbaar, lijkt me goed fatsoen als ze een constructieve oplossing bieden, bijv een vervangend product, de teruggestuurde simmetjes kunnen ze gewoon opnieuw verkopen als ze er van overtuigd zijn dat ze niet stuk zijn...
Als ik bij een winkel zou werken ben jij de consument die gelijk gaat schreeuwen en vraagt om de manager en anders gelijk gaat bellen met rechtsbijstand. En nee, ik werk niet bij een winkel.

Wat is er nou zo lastig aan om netjes een mail te sturen met uitleg over het feit dat het probleem mogelijk niet het geheugen is, maar aan zijn systeem ligt en om er dan samen proberen uit te komen ? Nee joh, gelijk dreigen met rechtsbijstand en moeilijk doen, dat is een fijne oplossing voor beide partijen. Als jij bij een probleem reageert zoals je hier stelt ben jij het probleem en niet de winkel. Maar goed, blijkbaar mogen ze het setje geheugen aan jou doorverkopen en vind jij het prima om gebruikte producten te krijgen. Laat mij raden, als het zo zou gaan heb je daar ook een probleem mee...
TS heeft ze niet gevraagd om onderzoek te doen, of TS is daarmee akkoord gegaan bij de RMA...?
Ga toch weg man. Als jij een winkel zou hebben iemand stuurt jou een RTX3090 terug die niet defect is dan maak jij gelijk het geld over ?
Simpelweg 25 euro vragen voor een flut test riekt naar oplichting. @TS schrijf een review, dan trappen er hopelijk minder mensen in... jammer dat de naam van de winkel verwijderd is...
Als jij iets ontvangt wat niet kapot is dan is het niet gek dat je kosten gaat rekenen. Iemand moet het testen en die persoon werkt niet gratis. Als ze dit niet zouden doen dan hoef je als consument ook niet meer te testen. Stuur je gewoon je hele PC terug en mag iemand het bij de winkel allemaal gaan testen met een paar uur werk wat gratis moet zijn volgens jou.

Nee, winkels zijn niet heilig, maar zowel consument als winkel hebben verantwoordelijkheid. Jij schuift alles af op de winkel en wil zelf geen enkele verantwoordelijk nemen en ook nergens voor betalen. Wat vreemd dat winkels het niet redden met consumenten die alles verwachten, gelijk gaan dreigen en nergens voor willen betalen als het hun eigen schuld is. Man, man, man.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

Blokker_1999

Full steam ahead

mjl schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:57:
[...]

Dus iemand die een andere mening heeft dan jij wordt direct betaald door de tegenpartij? Kunnen we aub ophouden met dat soort zinloze verwijten?

En wat had je dan verwacht dat de winkel gaat doen? Jij stuurt iets RMA en zij moeten het gewoon maar nemen zoals het is? Na anderhalfjaar in bezit van TS was het sowieso aan hem om te bewijzen (en niet enkel te claimen) dat het product defect is en dat het een fabricatiefout betreft. Enkel in de eerste 6 maanden is het aan de verkoper om te bewijzen dat dit niet het geval zou zijn. TS heeft geen bewijs meegeleverd dus heeft de verkoper zelf testen uitgevoert. We weten alleen niet hoe lang omdat daar nooit een antwoord op is gekomen.

Maar het zou wat zijn als we konden doen wat jij wenst. elk anderhalf jaar goederen terug sturen naar verkopers met de melding "werkt niet" waarop zij niet eens zouden mogen testen en je gewoon je geld moeten teruggeven of een ander, nieuw product moeten toesturen.

25 euro is trouwens niet zoveel. Enig idee hoeveel minuten je daarvan iemand aan het werk kunt zetten? En dan hebben we het nog niet over alle andere kosten die erbij komen kijken, hoe klein ze ook mogen zijn op het geheel.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickbombay
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Even in het kort:

- Ik zal in het vervolg zelf eerst ook eens naar LinX kijken; bedankt voor de tip!

- Heb geen rechtsbijstand, maar het is ook niet gelijk de bedoeling het zo ver te laten komen. Ik geef het bedrijf sowieso eerst de kans om het netjes op te lossen (al waren ze in eerste instantie niet echt welwillend). Anders volgen er sowieso slechte reviews, en kan ik nog altijd kijken naar vervolgstappen. Het gaat me niet om de paar tientjes, maar dit is geen nette afhandeling. Vooral omdat ik hierdoor al zo lang problemen heb, zit de frustratie hoog.

- De 25 euro onderzoekskosten zijn op zich logisch, maar dan moeten de tests ook wel 100% accuraat zijn en uitsluitsel geven. Dat is in het geval met computeronderdelen vaak lastig.

- "Het bedrijf" heeft aangegeven wat meer tests te doen en bij mij terug te komen, ook al waren ze nu al van mening dat het toch niet defect was, en dit niet zou helpen. Het komt een beetje over alsof ze het niet serieus nemen, maar mij een plezier doen. Ben benieuwd wat ze precies gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-07 13:14

Koekfabriek

King Billy on the wall

nickbombay schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:32:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Even in het kort:

- Heb geen rechtsbijstand, maar het is ook niet gelijk de bedoeling het zo ver te laten komen. Ik geef het bedrijf sowieso eerst de kans om het netjes op te lossen (al waren ze in eerste instantie niet echt welwillend). Anders volgen er sowieso slechte reviews, en kan ik nog altijd kijken naar vervolgstappen. Het gaat me niet om de paar tientjes, maar dit is geen nette afhandeling. Vooral omdat ik hierdoor al zo lang problemen heb, zit de frustratie hoog.
Maar als ik het goed begrijp gebruik jij toch geheugen die niet door het moederbord ondersteund wordt dus bestaat er kans op problemen? Dan ontstaan er (incidenteel) problemen en laat je de situatie anderhalf jaar bestaan en dan is vervolgens de afhandeling van de winkel niet netjes en verdienen ze een slechte review?

Nu vind ik zeker dat je een winkel kan aanspreken die zich niet aan de wettelijke kaders houdt maar hier is naar mijn idee toch wel wat anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@nickbombay Ram in bankje 2en4 vanaf cpu, en handmatig de snelheid instellen naar 2933(xmp- niet auto). dat draait stabiel.
Men mag je onderzoekskosten in rekening brengen vooraf. Het is niet zo dat wanneer een consument zelf de instellingen niet goed heeft, verwacht dat de verkoper gratis onderzoek doet. stock zou het ram altijd op 2133MT/s draaien, en mag dit geen BSOD opleveren. Ontbreekt nogal wat info om uit te zoeken hoe of wat. mocht het ram echt defect zijn, krijg je de onderzoekskosten terug van je verkoper.

Tip voor de volgende keer. maak eerst hier een topic aan om eea uit te zoeken en voor hulp bij je klacht. Kan je veel kopzorgen voorkomen. Succes ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1