Mijn inmiddels bijna 10 jaar oude bestaande NAS/Server acht ik toe aan een upgrade.
De basis van dit 10HDD in ZFS RAID-Z2 systeem bestaat uit:
Ik ben inmiddels wat betreft OS overgegaan van FreeNAS naar Ubuntu, zodat ik de NAS ook voor desktop taken kan gebruiken.
Ik wil de bestaande ZFS-pool overzetten door de 10 HDD's te koppelen aan het nieuwe systeem (eerder probleemloos gelukt dmv ZFS export en vervolgens import).
Na onderzoek heb ik 2 verschillende basis systemen samengesteld, waarbij het gebruik van ECC voor mij een noodzakelijke voorwaarde blijft.
Waar ik niet 100% achter kom, is of de AMD setup resulteert in het daadwerkelijk inschakelen van de ECC functie, terwijl ik daar bij de Intel setup niet aan twijfel.
De AMD setup geeft echter (als ECC werkt) wel beduidend meer 'CPU-power'.
Graag jullie advies
Intel setup
AMD setup
PS: de bestaande 10 Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB van de ZFS-Pool beginnen ook wat dubieus te worden en zijn vervolgens aan de beurt voor vervanging
De basis van dit 10HDD in ZFS RAID-Z2 systeem bestaat uit:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Xeon E3-1220 Boxed | € 36,24 | € 36,24 |
| 1 | Moederborden | Intel Server Board S1200BTS | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Controllers | LSI SAS 9211-8i/KIT | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8GI | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 36,24 | ||
Ik ben inmiddels wat betreft OS overgegaan van FreeNAS naar Ubuntu, zodat ik de NAS ook voor desktop taken kan gebruiken.
Ik wil de bestaande ZFS-pool overzetten door de 10 HDD's te koppelen aan het nieuwe systeem (eerder probleemloos gelukt dmv ZFS export en vervolgens import).
Na onderzoek heb ik 2 verschillende basis systemen samengesteld, waarbij het gebruik van ECC voor mij een noodzakelijke voorwaarde blijft.
Waar ik niet 100% achter kom, is of de AMD setup resulteert in het daadwerkelijk inschakelen van de ECC functie, terwijl ik daar bij de Intel setup niet aan twijfel.
De AMD setup geeft echter (als ECC werkt) wel beduidend meer 'CPU-power'.
Graag jullie advies
Intel setup
| 1 | Processors | Intel Core i3-9350K Boxed | € 198,- | € 198,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte C246-WU4 | € 210,- | € 210,- |
| 2 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM Server Premier KSM32ED8/16ME | € 78,88 | € 157,76 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 565,76 | ||
AMD setup
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 189,- | € 189,- |
| 1 | Moederborden | MSI B550-A PRO | € 116,- | € 116,- |
| 2 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM Server Premier KSM32ED8/16ME | € 78,88 | € 157,76 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 462,76 | ||
PS: de bestaande 10 Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB van de ZFS-Pool beginnen ook wat dubieus te worden en zijn vervolgens aan de beurt voor vervanging