Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macklemoer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-09 18:06
Hoi Tweakers!

Ik ben sinds deze week een receiver rijker en wil de surroundwereld in!

Ik zal eerst even de apparatuur uitleggen:
  • 2017 Macbook Pro 15" (4x usb-c poorten en 1x 3.5aux
  • LG 5K2K ultrawide monitor zonder optical uit
  • Sony STR-DH590 5.2 receiver
  • 4 passieve speakers
Nu wil ik graag mijn 4K films kijken op mijn ultrawide monitor en het surroundsound via de 4 passieve speakers.
Ik heb geprobeerd mijn macbook direct aan de receiver aan te sluiten, maar dit geeft alleen 16:9 beeld ipv 21:9, dat is dus niet gewenst.
Ik heb op dit moment de macbook aangesloten aan de monitor via een usb-c kabel, dit laad de macbook op en stuurt tegelijkertijd het beeld heen en weer.
Nu zit ik alleen nog met het geluid en ik zou niet weten hoe ik dit op moet lossen. Op de macbook zit een 3.5 poort, maar dat support geen surround volgens mij. In de receiver zit een Optical in, Coax in en meerdere tulp in.
Nu weet ik alleen niet wat mogelijk is, misschien is er een usb-c naar optical converter die ik dan weer in de receiver kan stoppen ofzo?

Ben erg nieuw in dit wereldje en heb wat hulp nodig, ik hoor graag van jullie! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10

FeaR

In GoT we trust

Google geeft mij als eerste hit https://www.macworld.com/...output-on-newer-macs.html waarin al een oplossing wordt beschreven. Let wel dat je met S/PDIF (Digitale Coax en Optische Toslink) niet verder gaat komen dan Dolby Digital dan wel DTS 5.1, will je hogere tracks/bitrate met surround dan zal je naar HDMI moeten. Verloopjes die volgens Google bestaan maar waarvan ik niet durf te zeggen of je die dan ook alleen als Audio Out kan gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 12-10-2020 18:06 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macklemoer
FeaR schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:03:
Google geeft mij als eerste hit https://www.macworld.com/...output-on-newer-macs.html waarin al een oplossing wordt beschreven. Let wel dat je met S/PDIF (Digitale Coax en Optische Toslink) niet verder gaat komen dan Dolby Digital dan wel DTS 5.1, will je hogere tracks/bitrate met surround dan zal je naar HDMI moeten. Verloopjes die volgens Google bestaan maar waarvan ik niet durf te zeggen of je die dan ook alleen als Audio Out kan gebruiken.
Die link heb ik inderdaad voorbij zien komen, maar kwam er niet uit met al die termen.
Dus als ik je goed begrijp kan ik met die converter 5.1 surround krijgen als ik de optical output gebruik?

Sorry als dit een domme vraag is, maar ik ben echt een leek op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 22:27
Macklemoer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

Die link heb ik inderdaad voorbij zien komen, maar kwam er niet uit met al die termen.
Dus als ik je goed begrijp kan ik met die converter 5.1 surround krijgen als ik de optical output gebruik?

Sorry als dit een domme vraag is, maar ik ben echt een leek op dit gebied.
Klopt :). Je hebt alleen nog wel een verloopstukje nodig want jouw laptop heeft USB-C en de Behringer UCA202 is USB-A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macklemoer
SpleeffY schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 00:27:
[...]

Klopt :). Je hebt alleen nog wel een verloopstukje nodig want jouw laptop heeft USB-C en de Behringer UCA202 is USB-A.
Heb 'm besteld! Heb nog wel een usb-c > usb-a verloopstukje liggen. Super bedankt ik ga het testen! :)