Coax/UTP Combikabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-03 06:55
Iemand ervaring met een UTP/Coax combikabel? Er ligt een leiding in mijn woning waar eerst een telefoonkabel en een coaxkabel in zat. Nu probeer ik een nieuwe coax en een utp kabel er door heen te trekken maar loop vrijwel direct vast. Nu is mijn oog gevallen op onderstaande kabel. Maar als ik het plaatje bekijk lijken het net twee kabels aan elkaar. Of is het wel een stukje compacter dan twee losse kabels?

https://www.kabelnl.nl/Te...-combinatiekabel-20-meter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 11:01
Heb geen ervaring met de kabel, echter de link die je stuurt hebben ze de kabels aan elkaar gemaakt. Dus hij is net zo breed als 2 losse kabels. ze raken alleen niet getwist om elkaar als je de kabel door de buis trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Diameter is 4,6mm staat er.
Wat is de diameter van je eigen coax en je eigen UTP kabel?

Het probleem is meestal de bevestiging van die twee kabels aan je trekveer.
Je kunt proberen wat kabelglijmiddel te kopen.
Nooit zeep, talkpoeder of andere rotzooit toepassen, daar metsel je de buis mee dicht.
Ook ducktape werkt erg slecht.

Alternatief is de coax laten zitten en een moca setje kopen die stuurt zowel tv als netwerk signaal over coax.

[ Voor 72% gewijzigd door Ben(V) op 12-10-2020 16:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Ben(V) schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:48:
Diameter is 4,6mm staat er.
Wat is de diameter van je eigen coax en je eigen UTP kabel?

Alternatief is de coax laten zitten en een moca setje kopen die stuurt zowel tv als netwerk signaal over coax.
https://www.kabelshop.nl/...12509-i16063-t240990.html

Daar staat dat de coax 4.6mm is en dan nog 5.8mm voor de UTP. ziet het daar beter. Inderdaad twee kabels aan elkaar :( Ben bang dat je dan hetzelfde effect krijgt als ik nu heb.

Geen schiliconenspray of wd40 gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tip voor je het erin weet te krijgen: Probeer eerst eens of het signaal wel goed gaat over 4.6mm coax, dat is wel erg weinig?

Deze is wat dikker en geeft ook lagere demping op de coaxkabel.

Vergelijk maar: https://www.cablers.nl/We...9T_Cat.6_U_UTP_24_AWG.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Nee nooit wD40 of siliconenmiddel, enkel speciaal kabel glijmiddel.
De rest wordt hard en trek vuil aan dat altijd aanwezig is.

Daar staat inderdaad 10,6 mm doorsnede voor de hele kabel.
Een normale buis is 15,9 mm in diameter dus op zich moet dat kunne.
Weet uit ervaring dat het lastig kan zijn, maar de bottleneck is het vastmaken aan de trekveer.

@Wolly signaal is voor coax in huis nooit een probleem, als je te weinig hebt plaats je gewoon een versterker.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wolly schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:05:
Tip voor je het erin weet te krijgen: Probeer eerst eens of het signaal wel goed gaat over 4.6mm coax, dat is wel erg weinig?

Deze is wat dikker en geeft ook lagere demping op de coaxkabel.

Vergelijk maar: https://www.cablers.nl/We...9T_Cat.6_U_UTP_24_AWG.pdf
Die van Technetix heeft een kabelkeur en dempt ingress met 95dB, en met 21dB (per 100m neem ik aan) signaaldemping is het meer dan C9/C12, maar nog steeds prima voor <30m binnenhuis

Die van JMS komt juist erg wokkietokkie over ondanks dikte en ik vind nergens op de website duidelijke specs van demping van ingress (belangrijkste factor anno 2020 met alle andere zooi in de lucht). Zou ik verre van blijven :o

Ik vraag me bij beiden wel beetje af wat de toegevoegde waarde zou zijn. Combikabel met in het midden de coax en daar de vier gedraaide paren UTP omheen zou veel makkelijker door een buis kunnen dan twee losse kabels, maar door dit ontwerp met feitelijk twee kabels aan elkaar geplakt gaat het misschien nog moelijker door de buis dan met twee aparte...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:58:
[...]

Die van Technetix heeft een kabelkeur en dempt ingress met 95dB, en met 21dB (per 100m neem ik aan) signaaldemping is het meer dan C9/C12, maar nog steeds prima voor <30m binnenhuis

Die van JMS komt juist erg wokkietokkie over ondanks dikte en ik vind nergens op de website duidelijke specs van demping van ingress (belangrijkste factor anno 2020 met alle andere zooi in de lucht). Zou ik verre van blijven :o
Bedankt voor de correctie, zat ik blijkbaar naar de verkeerde tabel te kijken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Oke balen. Toch geprobeerd met talkpoeder, dat ging eigenlijk verrassend goed. Totdat de kabel ineens ergens vast zat en niet verder ging. ook niet meer terug. Veel kracht gezet en schoot de trekveer los helaas. Kabels zitten nu bijna bij het einde alleen wel muurvast. Denk dat de leiding verloren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:57
Redbaard schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:44:
Oke balen. Toch geprobeerd met talkpoeder, dat ging eigenlijk verrassend goed. Totdat de kabel ineens ergens vast zat en niet verder ging. ook niet meer terug. Veel kracht gezet en schoot de trekveer los helaas. Kabels zitten nu bijna bij het einde alleen wel muurvast. Denk dat de leiding verloren is.
Heb je het met z'n 2en gedaan of alleen? Het maakt een enorm verschil als er aan beide kanten iemand staat, In jouw geval zal er wel iets van een scherpe bocht in zitten of een knik dat die klem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
popie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:21:
[...]

Heb je het met z'n 2en gedaan of alleen? Het maakt een enorm verschil als er aan beide kanten iemand staat, In jouw geval zal er wel iets van een scherpe bocht in zitten of een knik dat die klem zit.
Met z'n 2en, dat ging inderdaad een stuk beter. Heb de kabels gelukkig los weten te krijgen. twijfel of ik het nog keer vanaf de andere kant moet proberen omdat het probleem stuk dan volgens als snelste wordt gepasseerd. Kreeg van mijn collega echter het advies om eens naar slim UTP te kijken. Ben benieuwd of Slim UTP en Coax minder ruimte inneemt dan een combikabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 15:19

WeirdEye

Eindbaas

Zoals al gezegd, kabelglijmiddel gebruiken, dat is het beste.

En wat je nog kan proberen is vanaf de andere kant de kabels invoeren. Rustig trekken en duwen tegelijk.
Ook moet je de verbinding met de trekveer niet de dik maken, dat komt ook een stuk moeilijker door bochten.
Pagina: 1