Advies over thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donluigi87
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-02-2024
Hoi allemaal,

Ik ben net verhuisd naar een jaren '10 woning en wil graag het thuisnetwerk grondig aanpakken. Ik heb veel topics hier doorgelezen en hebop basis daarvan een plan geformuleerd waar een paar vragen uit kwamen rollen.

In het kort:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BEoefGZnKyGu9bSMxHrchMvWTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JES899OBswiJYbPCJYPlHGmg.jpg?f=fotoalbum_large

Bestaande situatie

In de meterkast komt de coax binnen en daar hangt een Ziggo modem/router aan (Technicolour TC7210.Z). Vanaf hier gaat er cat5 naar de woonkamer en cat5 naar de schuur (die gaat dubbelen als kantoor).

In de woonkamer sluit ik met een gbit switch de tv, PS4, versterker bekabeld aan.

In de meterkast staat ook mijn NAS, de Synology DS918+.

Upgrades

Ik wil graag ethernetkabels (cat6a) naar de bovenverdieping trekken, waar ik ga gamen en ook een kantoor komt, want daar is nu niets. Ook wil ik een meshnetwerk aanleggen, met een drietal TP-Link m4 van Ziggo in AP mode.

Vragen

- voor de bekabeling naar boven heb ik gekozen voor cat6a, want dat leek mij vrij future proof. En als ik nu toch bezig ben, heeft het zin om de cat5 naar de woonkamer te vervangen voor cat6a? Ik stream graag zo hoog mogelijke kwaliteit video van mijn nas naar de tv toe.

- behaal ik nog significante snelheidswinst als ik een betere router koop en die achter de modem hang?

- ik hoor wisselende verhalen over de m4 instellen als AP met hetzelfde SSID, sommigen zeggen dat dat niet zo goed werkt, anderen ondervinden geen probleem. Hebben jullie hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarvoor mesh als je het gaat bekabelen? Lees je eerst in over wifi AP's mesh is oplossing als je geen kabels kan trekken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-10 10:20
Ik neem aan dat je CAT5e bedoelt? Dat zou zonder problemen gigabit aan moeten kunnen. Pas als je naar 2,5/5/10 gigabit over gaat is het handig om daar ook CAT6 te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 19:43
Frogmen schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:10:
Waarvoor mesh als je het gaat bekabelen? Lees je eerst in over wifi AP's mesh is oplossing als je geen kabels kan trekken.
Lekker een kabeltje in je AP steken is altijd beter dan een mesh. De mesh gebruikt bandbreedte die je liever voor je clients gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 19:29
Zorg voor bekabelde netwerkaansluitingen en stel wat routers in als AP met dezelfde netwerknaam, wachtwoord en encryptie. Geef bij voorkeur het 2,4GHz-netwerk een andere naam en gebruik deze zo min mogelijk. Opgelost. Veel ingewikkelder dan dit zou ik het niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MarcoC schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:24:
Zorg voor bekabelde netwerkaansluitingen en stel wat routers in als AP met dezelfde netwerknaam, wachtwoord en encryptie. Geef bij voorkeur het 2,4GHz-netwerk een andere naam en gebruik deze zo min mogelijk. Opgelost. Veel ingewikkelder dan dit zou ik het niet maken.
Waarom een router als AP instellen, dit doe je eigenlijk alleen als je toevallig nog wat hebt liggen, anders gebruik je bij voorkeur AP's.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Frogmen schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Waarom een router als AP instellen, dit doe je eigenlijk alleen als je toevallig nog wat hebt liggen, anders gebruik je bij voorkeur AP's.
Kan ook inderdaad, maar meestal zijn losse AP's gek genoeg duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matsuba
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 16:44
Je kunt ook alle kabels uitlaten komen in de meterkast, dit scheelt weer een switch bij de TV meubel.
Wall sockets, altijd handig, maar net zoals WCD's altijd te kort. De wallsockets zijn over het algemeen dubbel uitgevoerd, alsin 2 aansluitingen per socket en dus twee UTP kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-10 13:48
Frogmen schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:10:
telefoon, tablet misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
En in tegenstelling wat veel mensen en webwinkels beweren bestaat Cat6a helemaal niet.
Je moet gewoon Cat6 UTP hebben en niets anders dus ook geen shielded of zo iets.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 19:43
MarcoC schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:24:
Als je toch voor nieuw gaat, waarom dan niet gelijk goed?
Clients hebben de vervelende eigenschap om te lang op het verkeerde AP te blijven plakken, waardoor je eigenlijk geen werkbare verbinding hebt. Een intelligent wifi-systeem probeert dat voor je op te lossen, en werkt dus beter dan verschillende losse "domme" AP's.

edit: op je tekening bekabel je de M4's, dus is het feitelijk geen wifi-mesh meer. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Meester_J op 12-10-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Onzin, roaming wordt altijd door de client gestuurd dus intelligente wifi bestaat helemaal niet.
Een sticky client wordt veroorzaak door slechte clients en veel te sterke en overlappende wifi Accesspoints.

Bedenk dat een client veel minder bereik heeft dan een accesspoint en als die client nog een sterk signaal ziet gaat hij nooit roamen ook al kan hij zelf dat accesspoint niet meer bereiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Meester_J schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:29:
[...]

Als je toch voor nieuw gaat, waarom dan niet gelijk goed?
Clients hebben de vervelende eigenschap om te lang op het verkeerde AP te blijven plakken, waardoor je eigenlijk geen werkbare verbinding hebt. Een intelligent wifi-systeem probeert dat voor je op te lossen, en werkt dus beter dan verschillende losse "domme" AP's.
De meeste intelligentie voor het bepalen van de juiste verbinding zit in de client. In mijn huis ervaar ik in ieder geval totaal niet wat jij zegt met meerdere AP's. Ik kan het hele huis doorlopen terwijl ik een audiocall via wifi voer zonder dat de verbinding verbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkevinxd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-06 08:40
Persoonlijk zou ik overal CAT 6 aanleggen. Dit zorgt ervoor dat je voor de toekomst voorbereid bent.

Daarnaast zou ik persoonlijk geen TP-Link maar een 3-tal aan Unifi AC-AP Pro aanschaffen, dit geeft een sterker signaal en betere Throughput naar je devices. Ervaring leert dat dit een betere oplossing is.
Daarnaast kunnen losse AP's niet meshen als deze geen mesh-functie hebben.

Een nieuwe/sterkere router is ten zeerste aanbevolen, standaard Ziggo modem's/routers kunnen geen constante routering aan. Deze falen vrij snel en herstarten dan, wat je natuurlijk niet wilt. Ik had een MC server met 100 man, en dit ging na dag 1 al fout toen ik besloot om het bij me thuis te hosten.

Ervaring leert de mens, maar een voorbereid mens telt voor 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-10 16:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

donluigi87 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:47:
Hoi allemaal,

Ik ben net verhuisd naar een jaren '10 woning en wil graag het thuisnetwerk grondig aanpakken. Ik heb veel topics hier doorgelezen en hebop basis daarvan een plan geformuleerd waar een paar vragen uit kwamen rollen.

In het kort:
Hoi terug ;)

Ik zie dat je een kabel naar de schuur hebt getekend.
Is dat gewoon aangebouwd, of moet je die door de tuin heen trekken ?
Dat laatste is namelijk niet heel gewenst ivm aarding en mogelijke bliksem inslag.

Verder zou ik als ik nu kabels moest trekken cat6 nemen.
Maar als er al cat5e ligt, lekker laten liggen. Cat5e kan nu al 2.5Gigabit netwerk aan, en het is maar zeer de vraag of je de komende 10 jaar meer nodig gaat hebben.
superkevinxd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:40:

Een nieuwe/sterkere router is ten zeerste aanbevolen, standaard Ziggo modem's/routers kunnen geen constante routering aan. Deze falen vrij snel en herstarten dan, wat je natuurlijk niet wilt. Ik had een MC server met 100 man, en dit ging na dag 1 al fout toen ik besloot om het bij me thuis te hosten.

Ervaring leert de mens, maar een voorbereid mens telt voor 2.
Er zijn in nederland 100.000'en (zo niet miljoenen) huishoudens met een ziggo router die geen problemen hebben. Zowiezo is het runnen van een server met 100 man nogal een afwijkende belasting t.o.v. van een normale gebruiker. Dus ik zou dat niet meteen als leidraad nemen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donluigi87
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-02-2024
Iedereen, super bedankt voor jullie reacties en hulp.

Ik was inderdaad confused in de terminologie, ik ga niet meshen als ik de M4's als AP ga gebruiken. Die ga ik inderdaad bedraad aansluiten.

Ik check wel of dit alles aan elkaar blijft hangen met die Ziggo modem, anders kan ik altijd nog upgraden. Servers voor 100 man zit er helaas niet in want mijn vrienden gamen niet meer,

Het is idd cat5e en als ik dat zolang nog niet nodig ga hebben laat ik dat inderdaad liggen. Zorgen voor later.

@heuveltje ik heb het huis gekocht en er lag al een kabel naar de schuur. Ik heb geen idee of en hoe deze in de grond ligt. Maar ik neem aan dat als hij goed diep ligt dat dat ok moet zijn qua bliksem?

[ Voor 16% gewijzigd door donluigi87 op 12-10-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 20:31
ben ik weer de weirdo.. maar laat overal waar je nieuwe kabels wil trekken, gelijk 2 kabels trekken ...

das quasi geen meerkost , maar je kan bv wel 1 Kabel voor je PS4/PS5 gebruiken en de 2e voor je POE accespoint:)
als je maar 1 kabel hebt is het overal gelijk switchjes bij gaan leggen enzo... ik ben een halve vrouw op dat vlak, gelijk voldoende kabels aanleggen ...

edit : dubbel cat6 pas normaliter wel in een vaste 16mm pijp , dubbel cat6A past daar niet in :)
edit 2 : kijk gelijk of je bv ook naar de zolder kan aanleggen ... zonnepalen, mancave, studeerruimte, camera's.. you never know

[ Voor 22% gewijzigd door ijske op 12-10-2020 21:08 ]

Pagina: 1