Alternatief voor dockingstation (thuiswerkplek)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claassensroel
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-12-2023
Vanwege het steeds frequenter thuiswerken wil ik mijn thuiswerkplek uitbreiden naar 2 beeldschermen.

Privé heb ik een ca. 10 jaar oude Sony Vaio, die nog prima werkt, met enkel één HDMI-aansluiting, daarnaast 4xUSB.

Via het werk heb ik een Lenovo Thinkpad X380 Yoga, idem met één HDMI en enkele USB- aansluitingen.

De dockingstations zijn toch wel redelijk prijzig (>€75), meer dan ik er voor over zou willen hebben, bovenop de aanschaf ban een 2e monitor.

Zodoende mijn vraag of een USB-naar-HDMI adapter (ca. €15) voldoende is om (naast de HDMI-aansluiting voor het eerste beeldscherm) een 2e beeldscherm aan te sluiten?

En werkt dit dan net zo vlekkeloos (muis-pointer van ene scherm naar andere)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:28
Je moet je even bedenken waar je precies om vraagt; een USB naar HDMI adapter. Hoe wordt die HDMI gevoed? Normale USB 3.0 aansluitingen kennen geen videosignaal, dus dan heb je het feitelijk over een externe videokaart. Dat is ook waarom dergelijke docks vaak relatief duur zijn; het is meer dan een simpel USB hubje. Er zit best wel een stapel techniek in.

De Lenovo laptop die je van het werk heb heeft een thunderbolt-3 aansluiting. Dit betekent dat deze een USB-C aansluiting heeft waar ook tenminste displayport in zit, wat dus betekent dat je een monitor met een simpele (passieve) USB-C -> Displayport kabel aan kunt sluiten. Dat houdt natuurlijk wel in dat je op z'n minst een monitor met displayport moet aanschaffen, maar zelfs een hele simpele pricewatch: Dell E2420H Zwart van zo'n 110 euro heeft dat al.

[ Voor 2% gewijzigd door Benedykt op 13-10-2020 10:43 . Reden: URL verbetert ]

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95