Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade, of beter helemaal vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• B_Swinkels
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 16:24
Een jaar of zes, zeven geleden heb ik, op een wat beperkt budget, een basic allround-enigszins game-capabele desktop gebouwd voor naast mijn Surface Pro 3. Inmiddels zijn we flink wat jaren verder, heb ik een camera gekocht en weinig tijd meer om te gamen. Ik merk dat ik zo af en toe tegen de beperkingen van het huidige systeem aanloop, en wil hier eigenlijk wel wat aan doen.

Het zou mooi zijn als de PC geupgrade en wel nog een jaar of drie mee kan. Tegen die tijd hoop ik ergens een baan en wat meer budget te vinden.

Momenteel aanwezig:
Processor AMD Athlon II X4 760K
Moederbord MSI FM2-A55M-P33
Videokaart Sapphire Radeon HD 7790
RAM 2x 4GB Corsair
SSD Sandisk 128GB
Voeding Sharkoon WPM500
Opslag 2x 1TB WD

Dit geheel zit verpakt in een voormalig afgedankte behuizing van een good-old Windows XP desktop. Dat heeft zo z'n charmes, en daar wil ik een eventuele upgrade eigenlijk ook in kunnen inpassen. USB 3.0 doen we wel via de achterkant O-)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast wat typische thuiswerkactiviteiten, is het belangrijk dat de PC Photoshop en Premiere Pro (en dergelijken) goed draait. Dit hoeft niet supersnel, maar wel goed en zonder haperen. Uiteraard moet het apparaat ook capabel genoeg zijn voor wat lichte gaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb werkelijk waar geen idee, maar hoop voor een paar honderd euro een heel eind te kunnen komen. Zeg €250~€300?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De 2x 1TB WD HDD's bllijven sowieso, net als de voeding. Verder staat aalles open voor upgrade, behalve dus de behuizing.

Ga je overklokken?
Nope, dat is vooralsnog niet het plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik doe m'n best, maar heb eigenlijk net geen verstand van computers, en zeker niet van zelf bouwen. Het in elkaar zetten is de moeite niet, maar de juiste componenten op een geschikt prijspeil wel. Ik hoop dus dat jullie me hier een beetje in de juiste richting kunnen sturen, óf, als upgraden niet kan binnen het budget, kunnen aangeven wat er wel haalbaar zou zijn (ofwel qua upgrade-budget, ofwel een fatsoenlijk helemaal nieuw begin).

Beste antwoord (via B_Swinkels op 12-10-2020 17:40)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-11 11:47
milotic schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:14:
Ik heb een gratis Cooler Master Elite behuizing voor je met usb 3.0 en 2x een Sycen Muggen Hardware edition fans

ook heb ik nog 2e micro atx coolermaster behuizing staan ook gratis en ook usb 3.0

kasten zijn in nieuwstaat dus doe je voordeel ermee
Nice :)

En dan zoiets als dit erbij :

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3100 (BOX) Boxed€ 99,09€ 99,09
1MoederbordenGigabyte A520M S2H€ 57,90€ 57,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 58,90€ 58,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,89

en voorlopig GPU en opslag behouden. Kom je een heel end mee. Misschien eventueel een R5 1600/2600 erin.

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

In theorie kun je de SSD nog behouden. al kost een snellere 256gb versie ook nog maar een paar tientjes.
Maar daar houd het ook wel mee op ben ik bang.

Een jaar of 3 "meegaan" is compleet subjectief. en zul je beter moeten defineren.
Er zullen genoeg tweakers zijn (waaronder ik ;P) voor wie je systeem van nu als gamesysteem ook al jaren niet meer "mee gaat"

Met zon budget moet je echt naar 2e hands gaan kijken. Met 300E zul je niet veel snellers nieuw kopen dan je nu al hebt. En dan is het de vraag hoe belangrijk gamen/de gpu voor je is.

[ Voor 18% gewijzigd door heuveltje op 12-10-2020 13:17 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Voor PS heb je een snelle cpu nodig echter kan er in jouw moederbord geen snellere cpu. Wat dat betreft zit je dus ook al aan een nieuw moederbord en nieuw ram. Daarnaast is de voeding, wat eigenlijk nooit een goede keuze is geweest, aan vervanging toe en de ssd is aan de kleine kant.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:30
Zou dan, zoals hierboven eigenlijk al gezegd, zoeken in V&A naar een "upgrade setje" van 200-300 euro. Dwz moederbord / CPU / geheugen. De rest kan in principe allemaal mee als je toch niet wilt gamen.

https://tweakers.net/upgradesets/aanbod/

[ Voor 47% gewijzigd door danslo op 12-10-2020 13:23 ]

• B_Swinkels
Kijk, dat schiet op.

@heuveltje Dat deze PC as is al jaren "niet meegaat" is niet zo'n verrassing, hij is vier jaar lang amper gebruikt. De SSD is inderdaad een van die dingen die er dan wel bij kan als er toch in geïnvesteerd gaat worden.

@Uszka kun je wat meer over de voeding zeggen dan? Mij leek de power die ie biedt redelijk voldoende.

@allemaal, kijk dat is duidelijk. Upgraden gaat dus zo 1-2-3 niet lukken en dan is helemaal nieuw beginnen, inclusief nieuwe behuizing en met een groter budget wellicht interessanter. Tot die tijd nog maar even aanmodderen, of (bedankt voor de tip @danslo) in de V&A kijken.

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-11 07:31
Ik denk dat Uszka bedoelt dat Sharkoon is niet het beste merk is. En bij B-merken worden op andere componenten nog wel eens bezuinigd. Het gaat niet alleen om de watt.

Desondanks moet je met een 500w 80Plus voeding nog prima kunnen werken en zou je ook nog wel een zwaarder systeem kunnen trekken. Mega videokaarten er in hangen zal niet gaan, maar ik zou zelf niet direct zeggen dat die er uit moet.

Heb zelf met een 550w 80Plus (maar beter merk) voeding een Phenom X6, 16GB, 770GTX draaien en dat gaat al jaren zonder enkel probleem. En diezelfde voeding blijft er gewoon in voor mijn komende upgrade.

Vanaf november is de genoemde set trouwens voor een zacht prijsje over te nemen, wordt nog dagelijks op gephotoshopped ;) O-)

[ Voor 9% gewijzigd door darkpluisje op 12-10-2020 14:11 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
B_Swinkels schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:32:

@Uszka kun je wat meer over de voeding zeggen dan? Mij leek de power die ie biedt redelijk voldoende.
Het gaat primair niet om vermogen maar om kwaliteit en spanningstabiliteit. Sharkoon WPM is van erg matige kwaliteit. De betrouwbare levensduur zal niet veel meer zijn dan 5 jaar. Daarnaast heeft die voeding een intern design van double forward met groepsregulatie. Voor oude hardware als het FM2 platform wat je nu hebt is dat niet zo erg omdat het verbruik niet enorm dynamisch is en het idle verbruik niet erg laag. Dat is met nieuwe hardware wel anders, die stellen andere eisen aan een voeding dan waaraan een Sharkoon WPM kan voldoen. Met nieuwe hardware is de spanningsstabiliteit door dat interne design behoorlijk slecht. 2 redenen dus om de voeding te vervangen.

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 10:14
Ik heb een gratis Cooler Master Elite behuizing voor je met usb 3.0 en 2x een Sycen Muggen Hardware edition fans

ook heb ik nog 2e micro atx coolermaster behuizing staan ook gratis en ook usb 3.0

Acties:
  • Beste antwoord

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-11 11:47
milotic schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:14:

Nice :)

En dan zoiets als dit erbij :

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3100 (BOX) Boxed€ 99,09€ 99,09
1MoederbordenGigabyte A520M S2H€ 57,90€ 57,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 58,90€ 58,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,89

en voorlopig GPU en opslag behouden. Kom je een heel end mee. Misschien eventueel een R5 1600/2600 erin.

• milotic
V&A aangeboden: Nette Home en light games pc zonder opslag
en klaar voor 175

[ Voor 64% gewijzigd door milotic op 12-10-2020 14:30 ]

• B_Swinkels
Ah kijk, we komen dus wel een heel end. Ik ga eens even kijken, dankjewel @Baloes!

Kijkend naar die Ryzen 3 3100 vraag ik me af wat het concrete verschil met bijvoorbeeld deze Ryzen 5 3400 is? Die drie tientjes extra passen nog mooi onder de €300 totaal

[ Voor 80% gewijzigd door B_Swinkels op 12-10-2020 14:57 ]

• milotic
en eventueel heb ik ook nog wel een GTX 750 TI voor weinig dm me maar :D

• milotic
COOLER MASTER ELITE 342 ZWART heb ik 2x staan inclusief 1 fan.
COOLER MASTER ELITE 310 ZWART heb ik 1x staan inclusief 2 fans.
Pagina: 1