Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Drive wordt niet gedetecteerd via SATA, wel via USB adapter

Pagina: 1
Acties:

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 19:56
Ik was bezig om data te recoveren van een verloren striped raid0 (2 disk) array, wat verassend goed ging, totdat een geforceerde reboot het disk-to-image process halverwege afbrak. Het probleem dat ik nu heb is dat 1 van de 2 sata drives niet meer herkent wordt in de bios (indien deze via de sata poort is aangesloten). Dezelfde schijf wordt echter nog wel herkent als ik gebruik maak van een USB3.1 sata adapter.

Als ik nu beide drives wederom in een virtueel raid array plaats (R-Studio) kan ik niet meer eenvoudig de verloren partitie terughalen, ik vraag me af of de USB interface voor ruis kan zorgen?

Ik probeer nu eerst te begrijpen waar dit connector probleem aan kan liggen. Als ik een andere schijf aan de zelfde sata voeding/data kabel hang wordt deze wel herkent. De connectoren lijken me dus aan beide kanten nog intact? (Ik ga nu maar een drive image via USB, hopelijk niet van invloed..) Iemand een idee?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Simkin schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:33:
ik vraag me af of de USB interface voor ruis kan zorgen?
Ja, kan. Er zijn USB-SATA bridges die de sectorgrootte aanpassen (van 512 bytes naar 2 of 4k), en dat zorgt dat de partitietabel niet meer klopt.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 19:56
Kan de drive ook niet meer initialiseren via de USB adapter, ga er nu vanuit dat hij de reboot helaas met stomme pech niet overleefd heeft (hij was al aan het sterven, de reden voor de data recovery)