thermostaat meerdere kamers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clairetje
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-07-2024
Mijn vraag
Hallo allemaal,

Kunnen jullie me helpen?

Ik wil één kamer op zolder gemakkelijk beter kunnen verwarmen.
We hebben stadsverwarming en beneden hangt een simpele Plieger klokthermostaat (bedraad), zoals deze: https://www.bol.com/nl/p/...pH8w_0_26.27.ProductTitle.

Wij hebben niet de behoefte allerlei dingen via een app te regelen of een zelflerend systeem aan te schaffen, de programma's op de simpele thermostaat zijn prima en we zijn niet zo van de smartproducten.

Kan ik de kamer op zolder (die nu altijd kouder is dan beneden) verwarmen door een radiatorthermostaat aan te sluiten?
Bijv https://www.bol.com/nl/p/...6xP9A.1_37.46.ProductPage
Of helpt dat niet zolang het beneden bij de thermostaat al op de gewenste temperatuur is?

Dat gebeurt ons namelijk nu, er zit nu geen thermostaatknop op de radiator, alleen een draaiknop met een +/-.

Mocht het nou zo makkelijk zijn opgelost, wat zie ik dan toch over het hoofd; waarom kiest iedereen voor een slimme (dure) thermostaat, terwijl de energiebesparing twijfelachtig is?

Heel erg bedankt voor het meedenken alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door Clairetje op 12-10-2020 12:27 ]

Beste antwoord (via Clairetje op 14-10-2020 10:16)

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:14
Je hebt nu één apparaat (klokthermostaat) welke bepaald of de CV warmte levert of niet. Zolang deze denkt dat het warm genoeg is in de kamer beneden, staat de CV uit. Dus deze levert geen warmte voor boven.

Je moet dus zorgen dat de CV warmte levert wanneer één of meerdere ruimtes warmte vragen. En daarnaast dien je de warmte te kunnen verdelen naar de juiste ruimte.
Door het plaatsen van alleen de thermostaatkraan, zorg je er alleen maar voor dat het op het zolder niet te warm wordt. De thermostaatkraan sluit de warmteaanvoer af zodra de ruimte op temperatuur is. Echter wanneer het te koud is, gaat de thermostaatkraan open staan. Maar hij stuurt de CV niet aan. Ofwel of er warm water aankomt is afhankelijk van beneden.

Je moet dus gaan kijken naar een regeling geschikt voor meerdere ruimtes. Ik weet dat Danfoss bijvoorbeeld in het verleden (en nu denk ik nog wel) een systeem had. Hierbij kon je meerdere ruimtes temperatuur opnemers plaatsen en aan de radiatoren sluit je een kraan aan met motor. De centrale besturingsunit bepaald dan of er in een ruimte een warmtevraag is. Deze stuurt de CV dan aan. Per verwarming worden de kranen dan aangestuurd afhankelijk van de warmtevraag.
Dit is denk ik achteraf nog enigszins te doen zonder alles overhoop te hoeven te breken.
(google voor inspiratie op "danfoss zoneregeling").
En er zullen vast wel meer merken zijn die zoiets hebben.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 16:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ongeveer de meest lowtech manier van 2 zones:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZmWh2rDiERbzk-3wc0Ges_qros=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XMri3wUf6m0rOyrWjkONvZ9E.jpg?f=user_large

met ander merk spullen

https://www.zoneregeling.nl/zoneregeling.html

zolang je 1 zone hebt kan het gebeuren dat de termostaat(kraan) warmte zou willen, maar het niet krijgt doordat de ketel niet aanstaat.

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 12-10-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clairetje
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-07-2024
Ooow dat klinkt wel alsof ik er iemand bij moet halen, om die twee zones te bewerkstelligen.... Toch niet zo simpel als ik dacht dan. Ik heb sowieso geen ketel, maar stadsverwarming, maar ik zie dat heatnet dat geen probleem vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Je zult inderdaad wat moeten hebben dat de leiding naar de andere kant dicht kan zetten. Dus je zult inderdaad wat aan het leidingwerk moeten aanpassen. Maar goed, als je nu geen thermostaatkraan hebt was dat ook nodig als je de gelinkte thermostaatkraan had willen plaatsen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Laatst online: 16:14
Je hebt nu één apparaat (klokthermostaat) welke bepaald of de CV warmte levert of niet. Zolang deze denkt dat het warm genoeg is in de kamer beneden, staat de CV uit. Dus deze levert geen warmte voor boven.

Je moet dus zorgen dat de CV warmte levert wanneer één of meerdere ruimtes warmte vragen. En daarnaast dien je de warmte te kunnen verdelen naar de juiste ruimte.
Door het plaatsen van alleen de thermostaatkraan, zorg je er alleen maar voor dat het op het zolder niet te warm wordt. De thermostaatkraan sluit de warmteaanvoer af zodra de ruimte op temperatuur is. Echter wanneer het te koud is, gaat de thermostaatkraan open staan. Maar hij stuurt de CV niet aan. Ofwel of er warm water aankomt is afhankelijk van beneden.

Je moet dus gaan kijken naar een regeling geschikt voor meerdere ruimtes. Ik weet dat Danfoss bijvoorbeeld in het verleden (en nu denk ik nog wel) een systeem had. Hierbij kon je meerdere ruimtes temperatuur opnemers plaatsen en aan de radiatoren sluit je een kraan aan met motor. De centrale besturingsunit bepaald dan of er in een ruimte een warmtevraag is. Deze stuurt de CV dan aan. Per verwarming worden de kranen dan aangestuurd afhankelijk van de warmtevraag.
Dit is denk ik achteraf nog enigszins te doen zonder alles overhoop te hoeven te breken.
(google voor inspiratie op "danfoss zoneregeling").
En er zullen vast wel meer merken zijn die zoiets hebben.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:11
Kijk eens naar Tado of EvoHome. Je zult hiervoor wel de koppelingen op je radiatoren aan moeten passen naar een thermostaatkoppeling. Deze hebben een pinnetje wat ingeduwd kan worden om de radiator te sluiten. Een ouderwetse schroefkoppeling werkt met geen van de thermostaatknoppen, al dan niet voorzien van een motortje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 16:23

twain4me

Clairetje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:47:
Ooow dat klinkt wel alsof ik er iemand bij moet halen, om die twee zones te bewerkstelligen.... Toch niet zo simpel als ik dacht dan.
Als dat een probleem is dan blijft alleen (een deel) van de radiator kranen "slim" maken over.

Denk nu niet dat het heel erg smart is. Eigenlijk is het niet veel anders dan de zone oplossing die ik had. alleen is de kraan nu de afsluiter en geeft de kraan ook het signiaal via een regelbox(in welke vorm dan ook) om de CV aan te zetten.

De makkelijke manier is wellicht gewoon een E-kacheltje erbij zetten. ;)
Pagina: 1