Oude kast en voeding nog geschikt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 08:20
Ik zoek een?
Ik twijfel of ik wel of niet een nieuwe kast en voeding nodig heb voor een geplande upgrade naar een Ryzen 3600 + B550 en RTX 3070 systeem. Op dit moment een I5 systeem met 4670k cpu en een GTX 1060 6GB GPU.

Wat is je budget?
Indien ik nieuwe nodig heb zit er uiteraard de benodigde EUR150-200 in mijn budget om een nieuwe kast en voeding van te kopen maar anders zou ik dit kunnen uitgeven aan bijvoorbeeld een Ryzen 5000x series cpuu of meer ram.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvt

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem dat ik ga vervangen is mijn main desktop die ik gebruik voor gamen en office/workstation achtige werkzaamheden.

Mijn huidige kast:
pricewatch: Corsair Carbide 300R ik zou deze indien noodzakelijk willen upgraden naar een kast met een budget van 75-100 EUR (zie tal van suggesties in de andere aankoop adviezen voorbij komen) maar als deze nog voldoet dan is dat natuurlijk ideaal. Ik heb geen hdd's (anders dan de SSD) en geen optische drives nodig in mijn nieuwe setup.

Mijn huidige voeding:
pricewatch: Seasonic M12II 520W . Ook hier vermoed ik dat 1 van de voeding experts die ik voortdurend in de aankoopadviezen voorbij zie komen gaat roepen dat het beestje niet meer mee kan. Ik weet echter niet hoe ik dit zo snel zelf kan uitsluiten dus vandaar toch maar even de vraag. Zou toch weer EUR100 zijn die we in de performance improvende onderdelen kunnen stoppen als hij wel nog mee kan.

[ Voor 8% gewijzigd door twit op 12-10-2020 12:13 ]

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Beste antwoord (via twit op 12-10-2020 13:16)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Seasonic M12II 520W heeft een antiek ontwerp en is niet geschikt voor moderne hardware door de slechte beveiligingen.

Een goede nieuwe voeding voor een niet al te hoog budget is de pricewatch: Corsair TX550M V2

De kast kan nog wel. Er moeten wel extra fans in. Als de oude versleten zijn zou ik die ook vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Djarune op 12-10-2020 12:31 ]

Alle reacties

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:47
Ligt ook aan een groot gedeelte hoe oud de voeding is. Dus hoe oud is deze?
Als het degene is uit je inventaris van 2013, dan niet twijfelen maar sowieso vervangen.

Een kast is een kast. Ken de kast niet, maar als de airflow goed is hoef je deze natuurlijk niet te vervangen.

• twit
Renzzie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:11:
Ligt ook aan een groot gedeelte hoe oud de voeding is. Dus hoe oud is deze?
Als het degene is uit je inventaris van 2013, dan niet twijfelen maar sowieso vervangen.

Een kast is een kast. Ken de kast niet, maar als de airflow goed is hoef je deze natuurlijk niet te vervangen.
Complete huidige systeem is inderdaad dit: gallery: twit en het idee is om een upgrade te gaan doen naar een systeem waarmee ik 1440p kan gamen. Voeding is dus uit 2013 en je hebt een punt, die is na 7 jaar misschien wel gewoon op.

Nu nog in de fase om een idee te krijgen van mijn benodigde budget en wat ik allemaal eventueel kan meenemen uit oude systeem. Uiteraard kan ik ook nog overwegen om het complete huidige systeem op V&A te zetten als we het dan alleen nog maar zouden hebben over het hergebruiken van de behuizing.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Seasonic M12II 520W heeft een antiek ontwerp en is niet geschikt voor moderne hardware door de slechte beveiligingen.

Een goede nieuwe voeding voor een niet al te hoog budget is de pricewatch: Corsair TX550M V2

De kast kan nog wel. Er moeten wel extra fans in. Als de oude versleten zijn zou ik die ook vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Djarune op 12-10-2020 12:31 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

Renzzie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:11:

Grotendeels mee eens.
Enige wat je wel naar moet kijken is hoe lang de 3070 word en of dat past.
Zeker oudere kasten willen daar nog wel eens beperkter in zijn.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Carbide 300R is een prima kast met één nadeel: de hdd kooi blokkeert de airflow van de onderste frontfan. Als je die kooi, of iig de trays voor zover niet gevuld, kunt verwijderen dan zal dat de koeling ten goede komen.

Voeding vervangen want zoals gezegd een erg oud ontwerp dat niet compatibel is met recente hardware en slechte of zelfs ontbrekende beveiligingen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:35
De koeling is voornamelijk nog geschikt als je bureau teveel wiebelt. Dan kan je hem onder de poot zetten.
Fans zijn niet duur: pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm
Je kan hiervan 2 voorin en 2 bovenin kwijt. Dan kan je nog een 120 mm achterin kwijt.
Mocht je beetje willen besparen: 2x 140 voorin, 1x 120mm achterin. (30 euro)
Mocht je de oude fans nog "goed genoeg"vinden, kan ej die als "exhaust"gebruiken (boven + achterin), dan kost het je maar 20 euro.

• twit
Dank allen! Dit zijn precies de stukjes input die ik zelf nog niet boven tafel had gekregen. Dan is het voor mij duidelijk en ga ik voor een nieuwe kast én voeding. Heb liever een systeem dat ik eventueel nog kan verkopen dan EUR75 besparen (waar ik ook nog een deel aan nieuwe fans moet uitgeven) op een PC upgrade die toch al met al wel zo'n 800-1400 EUR gaat kosten als je ook de nieuwe monitor meetelt.

Nu nog even geduld hebben tot 5xxx serie verkrijgbaar is en misschien zelfs tot er wat meer duidelijkheid is over AMD Navi en dan zal ik mijn totale voorgestelde build hier posten. Voor nu ben ik top geholpen!
Uszka schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:03:
Carbide 300R is een prima kast met één nadeel: de hdd kooi blokkeert de airflow van de onderste frontfan. Als je die kooi, of iig de trays voor zover niet gevuld, kunt verwijderen dan zal dat de koeling ten goede komen.

Voeding vervangen want zoals gezegd een erg oud ontwerp dat niet compatibel is met recente hardware en slechte of zelfs ontbrekende beveiligingen.
Dit is sowieso nog een goede tip ook voor mijn huidige setup nu mijn HDD's zijn overgeheveld naar mijn NAS. Dank!

[ Voor 32% gewijzigd door twit op 12-10-2020 13:30 ]

Pagina: 1