Huis verduurzamen, hoe gaan we beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• relst89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
Beste mede-Tweakers,

kunnen jullie mij een beetje wegwijs maken omtrent het verduurzamen van ons huis.

Het huis zelf is gebouwd in 1985 het betreft een 2/1 kap en het enige wat er nu gedaan is qua verduurzaming/besparing is dubbel glas (op 1 raam na op de zolder). We zitten aan een redelijk drukke straat wat ook wat lawaai veroorzaakt.

Huis wordt middels een Brink hetelucht verwarmingssysteem verwarmd, deze dateert van de bouw in 1985.
Indien jullie specs of foto's nodig hebben graag melden, dan kan ik die vanavond voorzien.

Onze grootste wensen/doelstelling:
  • Van het gas af
  • Ander verwarmingssysteem of de huidige situatie aanpassen middels de Brink Elan serie (https://www.brinkclimates.../luchtverwarming/elan-2-0)
  • Huis voorzien van isolatie (dak, spouwmuur en wellicht ook de kruipruimte)
  • Aan de voorzijde moet een klein raam vlakbij de voordeur vernieuwd worden omdat deze niet goed aansluit en dus enorm tocht. Momenteel lossen we dat op met een simpele tochtstrip. Tevens moet het raam voorzien worden van isolerend en geluidswerend glas
  • Aan de voorzijde moet een groot raam vernieuwd vervangen worden door isolerend en geluidswerend glas
  • Aan de voor- en achterzijde een kunststof deur
  • Aan de voor- en achterzijde andere klapraampjes boven de voor- en achterdeur
  • Van origine had het huis een Frans balkon, de vorige eigenaar had het hek voor de deuren al weggehaald. Ik zie hier totaal geen nut in en zou deze het liefst willen vernieuwen voor reguliere kozijnen met kiep/klap ramen. Ook deze zouden dan wat geluidswerend moeten zijn.
  • Zonnepanelen (achterzijde van het dak is op het zuiden dus uitermate geschikt)
Ik zie dus een hoop werk voornamelijk aan de voorzijde van het huis. Om de situatie wat completer te maken een overzicht van wat er aan de achterzijde is.

Begane grond:
  • Twee schuifpuien in de eetkamer (1 is ook daadwerkelijk open te schuiven)
  • Een reguliere deur in de keuken naar de keuken
Eerste verdieping:
  • Twee reguliere ramen in 1 slaapkamer waar niets aan mankeert
Ik ben zelf niet technisch, snap bijvoorbeeld niet goed wat er allemaal bedoeld wordt met KwH bij CV's e.d. en dan vooral hoeveel heb je nodig voor je huis. Dus ik wil vooral voorzichtig zijn en mezelf eerst goed voorbereiden zodat als we een offerte krijgen ik het ook daadwerkelijk snap en goed kan beoordelen.

De meest logische volgorde lijkt mij eerst alles isoleren, zorgen dat alle kieren opgelost zijn en daarna pas naar een ander verwarmingssysteem kijken en daarna pas de zonnepanelen?

In hoeverre kunnen die twee schuifpuien kwaad? Ze zijn allebei voorzien dubbel glas en als alles goed geïsoleerd is op dat na hoeveel verlies zou je dan hebben?

Hopelijk kunnen jullie adviezen delen met ons :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Leuk! Kijk ook eens in het DED forum ( duurzame energie en domotica ). Daar zitten enorm veel ervaringsdeskundigen.

Allereerste vraag: Wat is je verbruik in gas op dit moment?

Ik heb zelf mijn huis ( 1978 ) energiezuinig gemaakt ( label C naar A++ ). Dus ben een redelijke ervaringsdeskundige. Ik houd overigens een blog bij van alles wat ik in huis gedaan heb.

Het eerst wat in mij op komt is je volledige luchtverwarming er uit halen en te vervangen voor een goede multisplit L/L warmtepomp ( lees airco ). Je bent al gewend aan de luchtstroming van je luchtverwarming dus de overstap naar een L/L warmtepomp is wat dat betreft minimaal. En het grote voordeel is nog eens dat je in de zomer kan koelen.

Enige waar je dan praktisch naar moet kijken is hoe je de binnenunits op moet hangen om een zo gelijkmatig mogelijke verwarming te krijgen in je woning.

Verder kan ik je van harte aanraden om je beglazing in huis te vervangen voor HR++ glas, dit scheelt je enorm in lawaai maar ook in warmteverlies en opwarming.

Je woning is uit 1985, dan heb je al spouwmuur, dak en vloerisolatie als het goed is. Dakisolatie en vloerisolatie zijn makkelijk groter/zwaarder te maken. Met je spouwmuur wordt dat verhaal wat lastiger.

Voor dakisolatie heb je een paar mogelijkheden.

Dakisolatie

1. Isolatie aan buitenzijde; Als je dakpannen nog goed zijn ( en ze zijn niet geglazuurd ) dan kan je de ruimte tussen je dakbeschot en je dakpannen laten vullen met isolatieparels. Afhankelijk van de dikte kan je zeker 7 a 10cm kwijt. Ik heb dat in 2011 bij mij thuis laten doen. Foto's: https://www.familie-klein...s-geisoleerd-door-koston/

2. Isolatie aan binnenzijde: Tussen de balken plaats je extra isolatie, eventueel met folies ( afhankelijk van je dakopbouw ) waardoor je wel wat ruimte verliest maar wel behoorlijk kan na-isoleren.

Vloerisolatie

Als je een kruipluik hebt, die eens openen en kijken wat voor isolatie je onder je vloer hebt zitten. Gezien het bouwjaar verwacht ik een redelijk pakket aan ( holle ) stukken piepschuim. Als het overal nog mooi aaneengesloten zit top!. Zitten er gaten in dan ga je al zeker winnen door dat op te vullen.

En als je voldoende ruimte hebt in je kruipruimte dan kan je er ook voor kiezen om er bijvoorbeeld 10cm extra piepschuim tegenaan te plakken. Dat is met bussen lijm die niet agressief is voor piepschuim prima zelf te doen.

Ik heb dat hier zelf ook gedaan samen met de buren. Het was wat afzien maar het is mij gelukt om 10cm extra en deels 20cm extra te kunnen plaatsen. ( https://www.familie-klein...009-2/2009-vloerisolatie/ ).

Spouwmuur

Je kan op aliexpress goedkoop endoscoopcamera's kopen die je op je telefoon kan aansluiten. Via een open stootvoeg kan je dan kijken wat je in je muur hebt zitten.

Je spouwmuur na laten isoleren is erg lastig heb ik begrepen. Je moet dan minimaal 4cm extra ruimte over hebben anders kunnen ze niet overal dat isolatiemateriaal krijgen.

Verder kan je overwegen om je huis te laten impregneren/hydrofoberen. Dan worden je stenen niet meer nat waardoor je minder verdamping hebt en dus minder warmteverlies.

Overweeg ook om van de winter iemand in te huren om warmtebeelden van je huis te laten maken. Dan weet je waar je warmte verloren gaat. Zo heb ik thuis ook aardig wat naden en kieren op kunnen sporen om die dicht te maken. Ik heb naderhand zelf ook een warmtebeeldcamera gekocht :)

Mocht je vragen hebben dan ben je ook welkom hier thuis om een keer te komen kijken. ( Wel afhankelijk van eventuele coronamaatregelen :) ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relst89
mkleinman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:44:
Leuk! Kijk ook eens in het DED forum ( duurzame energie en domotica ). Daar zitten enorm veel ervaringsdeskundigen.

Allereerste vraag: Wat is je verbruik in gas op dit moment?
Volgens de laatste jaarrekening:
1349m3
Ik heb zelf mijn huis ( 1978 ) energiezuinig gemaakt ( label C naar A++ ). Dus ben een redelijke ervaringsdeskundige. Ik houd overigens een blog bij van alles wat ik in huis gedaan heb.

Je woning is uit 1985, dan heb je al spouwmuur, dak en vloerisolatie als het goed is. Dakisolatie en vloerisolatie zijn makkelijk groter/zwaarder te maken. Met je spouwmuur wordt dat verhaal wat lastiger.
Zo dan ben je aardig bezig geweest, wij hebben label D momenteel. Vanwege dat energielabel betwijfel ik echt dat al die isolatie aanwezig is. Dat zou dan gecontroleerd moeten worden of wellicht vernieuwd?
Het eerst wat in mij op komt is je volledige luchtverwarming er uit halen en te vervangen voor een goede multisplit L/L warmtepomp ( lees airco ). Je bent al gewend aan de luchtstroming van je luchtverwarming dus de overstap naar een L/L warmtepomp is wat dat betreft minimaal. En het grote voordeel is nog eens dat je in de zomer kan koelen.

Enige waar je dan praktisch naar moet kijken is hoe je de binnenunits op moet hangen om een zo gelijkmatig mogelijke verwarming te krijgen in je woning.
We hebben nu een hoop kanalen beschikbaar vanwege die heteluchtverwarming. In alle kamers zitten roosters voor de uitblaas. Zijn die kanalen opnieuw te gebruiken hiervoor? En heeft deze soort warmtepomp nog een aparte CV nodig?
Verder kan ik je van harte aanraden om je beglazing in huis te vervangen voor HR++ glas, dit scheelt je enorm in lawaai maar ook in warmteverlies en opwarming.
Ik ben werkzaam op een kantoor vlakbij ons huis, deze is recentelijk volledig gemoderniseerd en beschikt over triple HR++ glas. Ik vind persoonlijk dat er nog steeds teveel geluid doorkomt. En dan zit het kantoor nog eens verder weg van een doorgaande weg dan ons huis. Geluidswerend is echt een prio, begin me zo erg te storen aan de voorbij rijdende auto's, de buren (niet die waar we een kap mee delen) die wel een deurklink hebben maar deze nooit gebruiken etc.

Voor de beeldvorming:

Straat
Parallelle Parkeervlakken
Smal stoepje (nog geen 1.5m)
Voortuin ( 2.5m á 3m diep)
Raam

Al met al zitten we op nog geen 7 meter van de straat af. Het huis is ook een stuk hoger omdat de straat zelf naar beneden loop.
Verder kan je overwegen om je huis te laten impregneren/hydrofoberen. Dan worden je stenen niet meer nat waardoor je minder verdamping hebt en dus minder warmteverlies.
Daar had ik nog nooit van gehoord, ga me er in verdiepen!
Overweeg ook om van de winter iemand in te huren om warmtebeelden van je huis te laten maken. Dan weet je waar je warmte verloren gaat. Zo heb ik thuis ook aardig wat naden en kieren op kunnen sporen om die dicht te maken. Ik heb naderhand zelf ook een warmtebeeldcamera gekocht :)
Nuttige tip! Wellicht een domme vraag: maak je die beelden van buiten of binnen? Of allebei? Hoe moet ik dat zien?

Zal je blog eens gaan bekijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

relst89 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:21:
[...]

Volgens de laatste jaarrekening:
1349m3

We hebben nu een hoop kanalen beschikbaar vanwege die heteluchtverwarming. In alle kamers zitten roosters voor de uitblaas. Zijn die kanalen opnieuw te gebruiken hiervoor? En heeft deze soort warmtepomp nog een aparte CV nodig?

Ik ben werkzaam op een kantoor vlakbij ons huis, deze is recentelijk volledig gemoderniseerd en beschikt over triple HR++ glas. Ik vind persoonlijk dat er nog steeds teveel geluid doorkomt. En dan zit het kantoor nog eens verder weg van een doorgaande weg dan ons huis. Geluidswerend is echt een prio, begin me zo erg te storen aan de voorbij rijdende auto's, de buren (niet die waar we een kap mee delen) die wel een deurklink hebben maar deze nooit gebruiken etc.

Nuttige tip! Wellicht een domme vraag: maak je die beelden van buiten of binnen? Of allebei? Hoe moet ik dat zien?
toon volledige bericht
1349m3 valt echt mee. Ga er even vanuit dat je 200m3 verbruikt voor warm tapwater dan houd je dus nog 1150m3 over voor stoken.

Met een L/L warmtepomp ga/kan je de bestaande roosters niet meer gebruiken. Je krijgt dan een binnenunit in je woonkamer en eventueel binnenunits op je slaapkamers of strategisch eentje op een plek zodat de lucht alle kamers op je 1e verdieping kan bereiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvsCcGu1t0FNw5-HIWwqrcATxf8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RMDcJ8zy0aF2ia9BdWrvpimC.jpg?f=user_large

Bijvoorbeeld zoiets. Een buitenunit die je op de grond of tegen je gevel monteert en dan binnenunits die zorgen voor de warmte of koeling. In het DED forum is er een apart topic over L/L warmtepompen trouwens :)

Dat van het glas verbaasd mij op je kantoor. Zitten daar nog roosters in waar het geluid door naar binnen kan komen? Ik heb aan mijn voorzijde al het glas vervangen voor HR++ glas en het verschil met geluid met normaal dubbelglas is echt enorm groot.

Warmtebeelden maak ik altijd van binnen en buiten. Ik maak ook warmtescans bij mensen thuis met mijn camera. En ik sla echt niets meer over met de camera. Ben ook al gekke dingen in meterkasten tegen gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45jT5CjS-VnMWKA62M-b50TpNmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tlK3rAOYYDbfMUAkQwlULjwo.png?f=fotoalbum_large

Ik heb zo 1 2 3 geen foto voor handen ( zit op werk laptop ) maar bovenstaande foto is recent genomen van mijn vloerverdeler.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relst89
mkleinman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

1349m3 valt echt mee. Ga er even vanuit dat je 200m3 verbruikt voor warm tapwater dan houd je dus nog 1150m3 over voor stoken.
We zijn nu nog met z'n tweeën en de planning is wel dat dat niet het definitieve aantal blijft ;) dus het verbruik zal nog hoger worden in de toekomst. Maar goed ik heb dus geen idee of dat uberhaubt veel is of niet.

Ik zie alleen dat het vorig jaar inclusief opslag 620 EUR gekost heeft en als je van het gas af gaat dat je 50 EUR per maand sowieso bespaart. Als ik dat combineer met een overstap naar een goedkopere energieleverancier (ik noem even Naked Energy want die waren bij mijn laatste vergelijking het goedkoopste) zitten we op nog geen 80 EUR per maand i.p.v. 150 EUR per maand nu.
Met een L/L warmtepomp ga/kan je de bestaande roosters niet meer gebruiken. Je krijgt dan een binnenunit in je woonkamer en eventueel binnenunits op je slaapkamers of strategisch eentje op een plek zodat de lucht alle kamers op je 1e verdieping kan bereiken.

Een buitenunit die je op de grond of tegen je gevel monteert en dan binnenunits die zorgen voor de warmte of koeling. In het DED forum is er een apart topic over L/L warmtepompen trouwens :)
Hmm...ergens zou het zonde zijn als we de luchtkanalen niet meer gebruiken? Ze zijn er toch...
Tevens zitten op de begane grond vrijwel alle roosters in de grond, als we dat niet meer gaan gebruiken gaan we daar dan niet veel meer op verliezen? Hoe zou je zoiets dicht moeten gaan maken?

Bij ons op kantoor hebben we dus kennelijk een L/L warmtepomp. Ik vind het wel comfortabel qua warmte en koeling. Voelt als een soort deken in de ruimte.
Dat van het glas verbaasd mij op je kantoor. Zitten daar nog roosters in waar het geluid door naar binnen kan komen? Ik heb aan mijn voorzijde al het glas vervangen voor HR++ glas en het verschil met geluid met normaal dubbelglas is echt enorm groot.
Nope geen roosters. Maar wellicht is persoonsgebonden? Jij hebt natuurlijk een duidelijke voor en na situatie. Bij mij is dat niet echt het geval omdat heel het terrein en het pand verbouwd is maar daar waren ze al mee bezig toen ik begon daar in september vorig jaar...
Warmtebeelden maak ik altijd van binnen en buiten. Ik maak ook warmtescans bij mensen thuis met mijn camera. En ik sla echt niets meer over met de camera. Ben ook al gekke dingen in meterkasten tegen gekomen.
Ik denk dat het niet rendabel is voor jou om vanuit Lelystad richting de Belgische grens te gaan ;) maar ik zal kijken of ik iemand dichterbij huis kan vinden. Ben er wel van overtuigd dat het een goed en duidelijk beeld kan brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

relst89 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:31:
[...]

We zijn nu nog met z'n tweeën en de planning is wel dat dat niet het definitieve aantal blijft ;) dus het verbruik zal nog hoger worden in de toekomst. Maar goed ik heb dus geen idee of dat uberhaubt veel is of niet.

Hmm...ergens zou het zonde zijn als we de luchtkanalen niet meer gebruiken? Ze zijn er toch...
Tevens zitten op de begane grond vrijwel alle roosters in de grond, als we dat niet meer gaan gebruiken gaan we daar dan niet veel meer op verliezen? Hoe zou je zoiets dicht moeten gaan maken?

Bij ons op kantoor hebben we dus kennelijk een L/L warmtepomp. Ik vind het wel comfortabel qua warmte en koeling. Voelt als een soort deken in de ruimte.

Ik denk dat het niet rendabel is voor jou om vanuit Lelystad richting de Belgische grens te gaan ;) maar ik zal kijken of ik iemand dichterbij huis kan vinden. Ben er wel van overtuigd dat het een goed en duidelijk beeld kan brengen.
toon volledige bericht
Hangt er een klein beetje vanaf waar bij de Belgische grens. Auto rijden vind ik geen ramp en kom met mijn warmtebeeldcamera bijna in Nederland. Alleen Limburg en Zeeland zijn echt te ver rijden.

Misschien trouwens dat er ook een L/L warmtepomp bestaat ter vervanging van je luchtverwarming, waarbij je dus de roosters kunt hergebruiken? Ik ken ze alleen niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relst89
mkleinman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:47:
[...]

Hangt er een klein beetje vanaf waar bij de Belgische grens. Auto rijden vind ik geen ramp en kom met mijn warmtebeeldcamera bijna in Nederland. Alleen Limburg en Zeeland zijn echt te ver rijden.
We zijn woonachtig in Bergen op Zoom dat is vrij dichtbij Zeeland ;)
Misschien trouwens dat er ook een L/L warmtepomp bestaat ter vervanging van je luchtverwarming, waarbij je dus de roosters kunt hergebruiken? Ik ken ze alleen niet :)
Ja ik zit dus naar een ander Brink systeem te kijken:

https://www.brinkclimates.../luchtverwarming/elan-2-0

Volgens mij zouden we hier prima mee uit de voeten kunnen en is het best besparend te maken alleen zou ik niet weten welke dingen we dan allemaal nodig zouden hebben. Wellicht een keer een bedrijf laten komen om het te inventariseren. 1 ding is zeker je kunt er een warmtepomp op aansluiten om van het gas af te gaan. Ik denk dat dat beter is dan een elektrische toevoeging op het systeem?

https://www.brinkclimates...en/luchtverwarming/elan-e

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

In het Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp topic zijn wel wat ervaringen van mensen die een Brink systeem vervangen hebben door een L/L kanaalunit :)

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Overigens. Mocht je je badkamer gaan aanpakken. Kijk dan serieus naar een doucheWTW. Daarmee kan je aardig wat warmte terug winnen en hergebruiken. Dat scheelt je weer stoken met gas en wordt afstappen van de gasleiding ook weer makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relst89
mkleinman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:09:
Overigens. Mocht je je badkamer gaan aanpakken. Kijk dan serieus naar een doucheWTW. Daarmee kan je aardig wat warmte terug winnen en hergebruiken. Dat scheelt je weer stoken met gas en wordt afstappen van de gasleiding ook weer makkelijker.
Had ik gezien in je blog! Heel erg interessant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

En even gekeken maar Bergen op Zoom is voor mij te ver om met de warmtebeeldcamera langs te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-08 13:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Het probleem met oudere luchtkanalen van hete-lucht systemen is dat de kanalen vaak van slechte staat zijn, lees slecht geïsoleerd niet volledig luchtdicht wat gepaard gaat met enorme transport verliezen.

Ik zou de kanalen eerst door een expert laten nakijken voordat je ze opnieuw in gaat zetten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relst89
mkleinman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:15:
En even gekeken maar Bergen op Zoom is voor mij te ver om met de warmtebeeldcamera langs te komen.
Haha dat zei ik al hé ;) maar enorm bedankt voor de hulp tot nu toe!
revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:21:
Het probleem met oudere luchtkanalen van hete-lucht systemen is dat de kanalen vaak van slechte staat zijn, lees slecht geïsoleerd niet volledig luchtdicht wat gepaard gaat met enorme transport verliezen.

Ik zou de kanalen eerst door een expert laten nakijken voordat je ze opnieuw in gaat zetten.
Thanks! Had ik niet over nagedacht, er komt warmte genoeg uit dus je zou zeggen van wel maar een dubbel check is zeker belangrijk!

[ Voor 49% gewijzigd door relst89 op 12-10-2020 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat je 50 euro per maand aan gas uitgeeft wil niet zeggen dat je die 50 euro volledig bespaard als je overgaat op een warmtepomp he. Veelal wordt 1 kuub gas vervangen door 2 kWh elektra; ofwel minus 1x 80 cent en plus 2x 21 cent.

kW = eenheid van vermogen. Een CV ketel van bijvoorbeeld 20 kW levert 20.000 Joule per seconde
kWh = eenheid van energie. 1 kWh = 3.600.000.000 Joule; ofwel de totale hoeveelheid energie die hoort bij 1 kW gedurende een uur.

Ander voorbeeld; je eBike heeft een accu van 400 Wh (=0,4 kWh) en een motor met een vermogen van 250W. Je rijdt 30 minuten op 50% motorvermogen (125W). Je totale verbruik is dan; 0,5 [uur] * 125 [W] = 62,5 Wh = 0,0625 kWh

Of in Joule; 1800 [seconden] * 125 [Joule per seconde] = 225.000 Joule = 0,0625 kWh
mkleinman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:44:
[...]
Als je een kruipluik hebt, die eens openen en kijken wat voor isolatie je onder je vloer hebt zitten.
En daarna dat luik meteen vervangen. Luiken uit de '80s bevatten vaak asbest en hebben geen isolatie.
Pagina: 1