Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notoriousdns
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-04-2024
Hi Tweakers,

Sinds deze week crasht mijn pc tijdens het gamen. De eerste keer waarbij het me opviel was bij Planet Zoo, sindsdien gebeurt het ook bij minder heftige games zoals Legends of Runeterra. CPU en GPU stress tests overleeft hij (MSI Kombustor, Prime95, Furmark, Heaven), maar bij games crasht hij binnen 5 à 10 minuten zonder vooraankondiging.

Dit is de foutmelding die bij Event Viewer staat: "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly." Mijn pc is niet overgeklokt. Mijn GPU draait bij maximale belasting op ongeveer 75 graden, CPU op 70 graden. Na wat research werd me duidelijk dat het waarschijnlijk aan de voeding of de videokaart ligt.

Dit zijn mijn specs:
MSI Z370-A PRO
Intel i5 8600K
MSI GTX 970 (nov. 2015 gekocht)
16 GB Corsair DDR4-2132 @ 3200 MHz
Cooler Master G750M (feb. 2015 gekocht)

Ik heb in MSI Afterburner mijn GPU maximaal gedownclocked (-500 MHz core en -500 MHz memory) en dan ondervind ik het probleem niet meer. Weet iemand of mijn GPU dan aan zijn einde toe is, of dat hij niet voldoende voeding krijgt om zijn normale snelheden te halen?

Beste antwoord (via notoriousdns op 13-10-2020 13:38)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Ik zou het zo niet kunnen zeggen. Als je minder stroom pakt én je GPU ontziet en het is opgelost, dan is het één van de twee...

750 Watt is trouwens wel overkill, als ik deze CPU, RAM en videokaart in een GPU calculator invoer dan trekt je systeem 336W max... nog niet eens de helft. In idle heeft je power supply dus zitten maffen en tijdens gamen wordt hij nog niet eens voor de helft aangesproken. Maargoed, dat helpt je niet bij je huidige probleem,

Kun je met een andere videokaart of voeding testen? Dat is de makkelijkste manier om één van de twee uit te sluiten.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:10
Een van de stappen die je zou kunnen ondernemen is het wisselen van de voeding voor een ander, nieuwer exemplaar. Qua vermogen heb je ruim voldoende, maar wellicht heeft 5,5 jaar gebruik de nodige slijtage veroorzaakt.

Je zou, indien je een multimeter hebt, ook handmatig de spanningen van je voeding kunnen controleren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Ik zou het zo niet kunnen zeggen. Als je minder stroom pakt én je GPU ontziet en het is opgelost, dan is het één van de twee...

750 Watt is trouwens wel overkill, als ik deze CPU, RAM en videokaart in een GPU calculator invoer dan trekt je systeem 336W max... nog niet eens de helft. In idle heeft je power supply dus zitten maffen en tijdens gamen wordt hij nog niet eens voor de helft aangesproken. Maargoed, dat helpt je niet bij je huidige probleem,

Kun je met een andere videokaart of voeding testen? Dat is de makkelijkste manier om één van de twee uit te sluiten.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notoriousdns
Dank voor de snelle reacties!

Ik heb de videokaart van mijn huisgenoot kunnen lenen (GTX 1660). Ik was 15 min in Planet Zoo, toen deed ik alt-tab om te kijken wat de temps van de kaart waren, en daarna crashte hij weer. Zelfde 41 foutmelding. De eerste crash ergens vorige week was ook toen ik alt-tab deed. Zojuist wel een sessie van 45 min gehad waarbij ik onafgebroken kon spelen, zonder te alt-tabben.

Thoughts? Lijkt me niet dat een pc hoort te crashen als je uit de game gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:10
Je zou nog kunnen proberen hardware-acceleratie in je browser (edit: dit geldt ook voor Discord) uit te schakelen (indien dit ingeschakeld staat). Dit zorgde bij een vriend van mij voor problemen bij alt-tab.

Daarnaast zou je de voeding nog kunnen vervangen, misschien kan je die ook van je huisgenoot lenen om te testen?

[ Voor 5% gewijzigd door boe.i op 12-10-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 23:31
Kijk in je windows foutmeldingen log.
Wat staat daar?

Als je er niet uitkomt, leeg het dan. Dan is het nalezen van het log een stuk makkelijker.

Heb je al geprobeerd je graka te underclocken, zie dat je het ook met een andere video kaart had, maar je kunt het proberen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• notoriousdns
Zojuist de voeding van m’n huisgenoot overgezet en mijn eigen GPU weer teruggezet. Lijkt te werken! Net zeker een uur kunnen gamen zonder enige moeite. Misschien heeft m’n voeding toch wat slijtage opgelopen.

Heb een nieuwe voeding besteld (bequiet System Power 9 500W). De 750W was inderdaad te enthousiast @EMP. Combinatie van evt. GPU uitbreiding en onwetendheid, haha. Kwam gisteren tot dezelfde conclusie als jij via zo’n calculator. Bedankt voor de tip!

Ik meld me morgen weer of het gelukt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notoriousdns
Kreeg de voeding vanochtend al binnen (_o_ PostNL) en zojuist weer een uur kunnen gamen zonder onverwachtse shutdowns. Heeft wat werk gekost om te achterhalen wat het probleem was, maar ben blij dat het is opgelost! Wellicht ook maar eens rustig aan gaan kijken voor een andere GPU.

Thanks voor het meedenken en de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Fijn! Game-ze!

My anime addiction.

Pagina: 1