Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Mijn woning uit 1987 is vanaf de bouw voorzien van de luchtverwarming. Toen ik de woning kocht zat er een Brink SWB HR-D ketel in.

Sinds een jaar heb ik de luchtverwarming vervangen door Panasonic 5kW monobloc warmtepomp met 4 Biddle Coolflow K92 K4 radiatoren welke in een parallel / serieel opstelling staan om zo de afgifte zo groot mogelijk te krijgen. De radiatoren zijn nu per 2 serieel aangesloten en vervolgens die twee parallel aangesloten op de hoofdleiding.

Het valt me op dat het best veel kracht kost om het water door de radiatoren te krijgen, aangezien de buizen in de radiatoren vrij dun zijn. Nu vroeg ik mij af het de moeite loont om de radiatoren anders aan te sluiten, namelijk alle 4 de radiatoren parallel zodat de kracht om het water rond te pompen minder kracht kost en daarmee het stroomgebruik van de waterpomp omlaag kan, waardoor de COP stijgt.

Kost het aanpassen van het afgifte systeem me veel afgifte? Levert de aanpassing me een hogere COP op?

Informatie over de radiatoren: https://www.biddle-air.co...chures-uk/coolflow-uk.pdf

Huidige opstelling radiatoren. Warm water komt van onder in de radiatoren. Uitblaaskant is aan de onderkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_1GQXoqL7GPsw8yRuxyCxsifFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvDrE91vjKg4HU5tIEujyMRk.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-11 21:46
Waarom zou het je afgifte kosten?

Ik denk dat het wel een iets betere COP zou op kunnen leveren doordat je stooklijn mogelijk iets naar beneden kan. Stel dat je aanvoer onder nu 40 is en je retour 36. Dan heeft de bovenste een aanvoer van 38. Als je ze allemaal parallel zet zou je hetzelfde vermogen moeten kunnen halen met een aanvoer van 39 en retour van 37.

• Ep Woody
@Heronimo met parallel zetten bedoel ik enkel parallel aansluiten. De opstelling blijft hetzelfde, maar de waterstroom wordt aangepast. Alle 4 de radiatoren krijgen dan een directe aansluiting op de aanvoerleiding en de retourleiding.

Normaal zou je middels het tegenstroomprincipe een volledige afgifte van de warmte krijgen, doordat de radiatoren elkaar versterken. In de andere opstelling gaat de lucht 2x langs een kleinere warmtewisselaar met dezelfde watertemperatuur, waardoor de eerste vrij veel warmte afgeeft en de tweede een behoorlijk kleiner verschil in luchttemperatuur/watertemperatuur heeft waardoor er veel minder warmte afgegeven kan worden.

Nu gaat het dus van 40 naar 38 in de eerste radiatoren en vervolgens van 38 naar 36. Straks zou het gaan van 40 naar 38 en nog een keer van 40 naar 39?

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-11 21:46
Ah, had even gemist hoe de radiatoren opgesteld staan. Eerlijk gezegd moet ik je dan het antwoord schuldig blijven.

Wat voor flow haal je nu?

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Vraagje: passeert de lucht 2 x een radiator ?

Negeer de vraag maar. Het antwoord is JA.

[ Voor 34% gewijzigd door FD2 op 15-10-2020 17:43 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Ep Woody
10 Liter/min op een pompsnelheid van 2500 rpm.

In het kader van totaal energieverbruik over COP heb ik, nu het relatief warm is een van de verwarmingen uitgezet en voor een hogere stooklijn gekozen. Dat scheelt qua energieverbruik weinig, maar levert wel veel meer comfort op, door de hogere luchttemperatuur en lagere luchtsnelheid.

• Ep Woody
@FD2 Het antwoord is inderdaad ja. De lucht gaat door 2 radiatoren voor het de luchtkanalen ingaat.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

@Ep Woody
Door bouwkundige beperkingen zal je voor deze opstelling gekozen hebben. Shit happens.

Maar ik ben ervan overtuigd dat je meer rendement kan halen met 4 parallel geplaatste radiatoren.
De luchtsnelheid door de radiatoren gaat dan omlaag, de watersnelheid door de radiatoren gaat dan omlaag, en dus is er meer tijd om warmte over te dragen.
Bovendien begint iedere radiator met een grotere delta T waardoor de warmte-overdracht sneller gaat.

Met een gelijke prestatie zal de warmtepomp dus bij een lagere temperatuur kunnen werken, en dat is pure winst als je naar de COP kijkt.

Kan je niet ergens een 4-parallel opstelling verwezenlijken ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Pagina: 1