CV ketel vervangen door combinatie van ketel + airco

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Mijn huidige ketel is 17 jaar oud en begint steeds meer kuren te vertonen, dus deze wil ik graag vervangen. Gezien de laatste hitte golven zou ik binnenkort ook graag airco's willen laten installeren en voor het klimaat wil ik daarmee tevens hybride kunnen verwarmen.

Huidige situatie:
  • Geschakelde woning uit 2002, goed geïsoleerd, plat dak, HR++ ramen
  • Mechanische ventilatie type C
  • 140m2 woonoppervlak, 520 kuub inhoud
  • Gasverbruik van ~1300 m3, 14 zonnepanelen
  • Huidige ketel CW3 met 4.6-21.6 kW vermogen, 7 l/min tapwater, modulerende Chronoterm IV
  • Normale douche + bad en keuken heeft een close-in boiler, we gebruiken geen 2 kranen tegelijk
  • Boven en beneden standaard (hoogtemperatuur) radiatoren
  • Over ~5 jaar zou ik eventueel beneden de vloer kunnen laten vervangen met vloerverwarming, als de aannemers weer beschikbaar zijn tegen normale tarieven
Mijn meest urgente vraag: welke cv ketel?

Voor mij is betrouwbaarheid het belangrijkst, dan de zuinigheid en vervolgens het geluid omdat de cv kast in de hal naast de slaapkamers is. Ik dacht aan een Intergas Xtreme 30 omdat deze als beste uit de test komt, kan laag terug moduleren en lijkt me betrouwbaar zonder driewegklep.

Maar ik wil ook graag dat later de airco verwarming (ik denk aan Mitsubishi of Daikin) goed samen kan werken met de cv ketel. Zijn daar trouwens gecombineerde thermostaten voor die allebei kunnen aansturen? Of beïnvloed dat de keuze van de cv ketel?

Een warmtepomp lijkt me nu nog lastig met hoge temperatuur radiatoren, maar zou later een optie zijn met de vloerverwarming. Ik zie wel dat Intergas dat doet met een speciale variant van de Intergas HRec, niet met de Xtreme? Een andere optie zou een ventilatiewarmtepomp kunnen zijn.

Mijn gasverbruik van 2020 tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHwZeei3t7CZ_W1YkkUXMapwxgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DmqEEOGNKDTgtMqfbG3vIJqW.png?f=fotoalbum_large

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 16:13
@Inge801
lastig een goed advies te geven, kan alleen tips geven die je keuze kunnen helpen.

hybride, liever niet.
eigenlijk werken alle hybride systemen niet erg tof.
de warmtepomp krijgt dan te vaak niet de vrijheid en je blijft veel gas gebruiken.
oplossing is standalone, maar dat kan ook met 2 apparaten.
een gas ketel en een warmtepomp bijvoorbeeld, het water wat in je CV systeem zit discrimineert niet en laat zich gewoon verwarmen door beide apparaten.
eigenlijk is het simpel, elk apparaat zijn eigen thermostaat.
(het water word dan hybride verwarmt, maar het systeem is dan niet hybride)

de oude gasketel. loop op zijn laatste benen.
als het nog mogelijk is om die 2 jaar door te laten werken, dan zou ik daar voor kiezen.
je hangt dan een +/-5kW warmtepomp er bij, en waarschijnlijk gebruik je dan al minder als 300m3 gas per jaar.
na een paar jaar weet je echt wel zeker of je het niet gewoon red met een warmtepomp.
(ik geef je een 97% kans dat het gewoon lukt, maar kan slecht schatten.)

je hebt dan een koel mogelijkheid, en je houd geld over om eens te kijken naar vloerverwarming b.v..

het is eigenlijk dat je anno 2020 een nieuwe gasketel kopen, niet altijd de slimste zet is.
als je die kunt vermeiden, bespaar je zoveel geld, dat kun je beter in iets anders stoppen.

(ik zelf draai met een 1,4kW ventilatielucht warmtepomp en 6kW gas ketel.
900m3 normaal gebruik, en afgelopen jaar maar 231m3 gas. (het zal wel een warme winter zijn geweest)
een heel erg mindere krachtige warmtepomp als gasketel en toch een 66+% gas vervangen.
dit is wel een flink kleiner huisje, maar van 1984 dus minder goede isolatie.)

reken ook eens uit hoeveel gas je per jaar gebruikt aan overig.
(de maanden waar op het huis niet word verwarmt en je toch thuis was.
daar het gas gebruik van pakken, gemiddelde uit rekenen en maal 12 voor een jaar.
dan heb je al het gas gebruik voor koken en douchen.
kennis is macht. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-10-2020 10:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:17

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb je een 3 fase aansluiting? Dan zou je ook kunnen kiezen voor een L/L warmtepomp ( multisplit ) om je hele woning mee te verwarmen en te koelen. Dan een warmtepompboiler of een doorstroomverwarmer op elektriciteit om je warme tapwater te maken.

Alternatief zou toch een L/W warmtepomp kunnen zijn, eventueel een monobloc, daar zit subsidie op ( en dat rijmt :) ).

Als je dat dan ook nog combineert met een douche WTW dan kan je volgens mij volledig van de gasmeter af.

Hoe kook je op dit moment? Op gas of inductie?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:57:
@Inge801
hybride, liever niet.
de warmtepomp krijgt dan te vaak niet de vrijheid en je blijft veel gas gebruiken.

..

Bedankt voor jullie tips! Omdat ik op korte termijn een vervangen moest hebben heb ik helaas toch een nieuwe cv ketel besteld, deze wordt zaterdag geïnstalleerd. Maar ik zal ook airco's uitzoeken om hopelijk toch zoveel mogelijk gas te kunnen besparen.

Ik kook ook (nog) op gas, heb een bad en douche met samen een jaarlijks verbruik van 120 m3.

Tzt eens kijken of ik de 1 fase meter door een 3 fase meter voor de inductie kan vervangen. En als ik ook de badkamer aanpak zal ik een douche WTW laten installeren, merci!

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:58

Guldan

Thee-Nerd

migjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:57:
@Inge801
lastig een goed advies te geven, kan alleen tips geven die je keuze kunnen helpen.

hybride, liever niet.
een gas ketel en een warmtepomp bijvoorbeeld, het water wat in je CV systeem zit discrimineert niet en laat zich gewoon verwarmen door beide apparaten.
eigenlijk is het simpel, elk apparaat zijn eigen thermostaat.
(het water word dan hybride verwarmt, maar het systeem is dan niet hybride)

de oude gasketel. loop op zijn laatste benen.
als het nog mogelijk is om die 2 jaar door te laten werken, dan zou ik daar voor kiezen.
je hangt dan een +/-5kW warmtepomp er bij, en waarschijnlijk gebruik je dan al minder als 300m3 gas per jaar.
na een paar jaar weet je echt wel zeker of je het niet gewoon red met een warmtepomp.
(ik geef je een 97% kans dat het gewoon lukt, maar kan slecht schatten.)

je hebt dan een koel mogelijkheid, en je houd geld over om eens te kijken naar vloerverwarming b.v..

het is eigenlijk dat je anno 2020 een nieuwe gasketel kopen, niet altijd de slimste zet is.
als je die kunt vermeiden, bespaar je zoveel geld, dat kun je beter in iets anders stoppen.

(ik zelf draai met een 1,4kW ventilatielucht warmtepomp en 6kW gas ketel.
900m3 normaal gebruik, en afgelopen jaar maar 231m3 gas. (het zal wel een warme winter zijn geweest)
een heel erg mindere krachtige warmtepomp als gasketel en toch een 66+% gas vervangen.
dit is wel een flink kleiner huisje, maar van 1984 dus minder goede isolatie.)

daar het gas gebruik van pakken, gemiddelde uit rekenen en maal 12 voor een jaar.
dan heb je al het gas gebruik voor koken en douchen.
kennis is macht. ;) )
toon volledige bericht
Dit is de eerste keer dat ik hier ben hoor. Ik snap waarom het kan maar vraag mij af waarom ik het nu pas tegen kom. Heb je dit zelf aangelegd of via een installateur?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 16:13
Inge801 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:49:
[...]
Bedankt voor jullie tips! Omdat ik op korte termijn een vervangen moest hebben heb ik helaas toch een nieuwe cv ketel besteld, deze wordt zaterdag geïnstalleerd. Maar ik zal ook airco's uitzoeken om hopelijk toch zoveel mogelijk gas te kunnen besparen.
jammer, maar ik snap het wel. ;)
Ik kook ook (nog) op gas, heb een bad en douche met samen een jaarlijks verbruik van 120 m3.
koken en de douche/bad (warm tapwater) met 120m3, dat is weinig. ;)
ik gebruik 9-10m3 per maand in de zomer, dat maakt een 120m3 per jaar.
maar dan gebruik ik wel voor verwarmt water van uit een warmtepomp, kijk ik naar mijn pre warmtepomp tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSaLUnRogmC7nrH0aynZR1CDR74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky4fZXDmHdueZcJaeTrdteNR.jpg?f=fotoalbum_large
dan zat ik op een bijna 200m3.

niet dat ik je niet geloof, het kan heel erg verschillen van gezin tot gezin.
(iemand die met 2 tiener dochters in huis woont, kan erg makkelijk een hoger gebruik hebben.
als iemand die alleen woont. ;) )
Tzt eens kijken of ik de 1 fase meter door een 3 fase meter voor de inductie kan vervangen. En als ik ook de badkamer aanpak zal ik een douche WTW laten installeren, merci!
douche WTW dat is een nobrainer, warm water gewoon door het riool putje, vertel daar maar eens het slimme van. ;)

als je wil gaan koken met een 60cm of 4 pitten kook plaat, dan kun je dat ook erg goed op 1fase, geen probleem misschien de fase verzwaren, maar waarschijnlijk niet nodig.
pas als je een grotere kook plaat wil van 90cm of 6 pitten, dan word 3fase interessant.
grofweg. ;)
Guldan schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:59:
[...]
Dit is de eerste keer dat ik hier ben hoor. Ik snap waarom het kan maar vraag mij af waarom ik het nu pas tegen kom. Heb je dit zelf aangelegd of via een installateur?
alles zelf aangelegd, maar het staat gewoon in de handleiding dat het kan. ;)

als je met 2 pompen in 1 cv systeem werkt moet je wel opletten.
dan kun je een te grote stroming krijgen en heb je last van buisruis.
oplosbaar door de juiste keuzes te maken, en niet alle installateurs zijn daar mee bekend.
dus je hebt een slimme installateur nodig. :P

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1