PS5 - Ontbreken S/PDIF aansluiting - HDMI extractor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildman!
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik ben één van de (zelf in te vullen: [on]gelukkige) bezitters van een PS5 pre-order. Echter, op de PS5 zit helaas geen optische audio (S/PDIF) aansluiting meer. Graag zou ik de PS5 willen aansluiten op mijn oude audioset (Sony DAV-DZ340) die alleen maar een optische audio aansluiting heeft. Aangezien ik de PS5 bovendien wil aansluiten op een 4K-60hz monitor (LG 27UK850-W), waar ook mijn desktop PC op aangesloten is, lijkt mij een HDMI extractor de beste oplossing? Echter, ik ben zelf niet bekend met de verschillende merken (Delock/Startech/Techly etc.) en wat voor mij de beste keuze is qua prijs/kwaliteit verhouding. In de Tweakers Pricewatch staan er enkele, maar zonder ervaring/reviews.

HDMI extractor
Ik zoek een HDMI extractor die het volgende kan bieden zonder op de PS5 audio/video (te veel) in te leveren:
• Input: HDMI (2.0/2.1)
• Output video: 4K-60hz beeld via HDMI (2.0)
• Output audio: Surround sound (5.1) via S/PDIF

Wat is je budget?
Volgens mij moet ik met €40-€50 al een eind komen (mag ook een goede tweedehands zijn).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
PS5 in combinatie met Sony DAV-DZ340 (5.1. audioset) en LG 27UK850-W (4K-60hz).

Alle tips zijn welkom! Mocht iemand ook een andere oplossing weten, die mogelijk gebruik maakt van mijn desktop, hou ik mij ook aanbevolen!

Alvast super bedankt!

Beste antwoord (via Wildman! op 23-11-2020 22:26)

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 13:27
Het hangt er natuurlijk nog vanaf of de PS5 ook compressed geluid uit kan sturen. Wellicht kan je het best even wachten tot daar bevestiging over is, want anders gaat het niet lukken om 5.1 geluid over optical te sturen. Stereo gaat sowieso wel werken natuurlijk.

Astro komt met een hdmi-to-optical splitter specifiek omdat de PS5 geen optical out heeft (https://www.playstationli...ompatibility-optical-out/). Grote kans dat dit (best goed) gaat werken. Deze adapter gaat 40 EUR kosten, maar ook hier: wacht het nog even af.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 13:27
Het hangt er natuurlijk nog vanaf of de PS5 ook compressed geluid uit kan sturen. Wellicht kan je het best even wachten tot daar bevestiging over is, want anders gaat het niet lukken om 5.1 geluid over optical te sturen. Stereo gaat sowieso wel werken natuurlijk.

Astro komt met een hdmi-to-optical splitter specifiek omdat de PS5 geen optical out heeft (https://www.playstationli...ompatibility-optical-out/). Grote kans dat dit (best goed) gaat werken. Deze adapter gaat 40 EUR kosten, maar ook hier: wacht het nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:32
Heeft je TV geen optische uitgang? Je zou eens kunnen kijken of die netjes DD5.1 doorgeeft als je dit forceert in het menu van je console. (Ik neem maar even aan dat je nu een PS4 hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildman!
  • Niet online
Morphix schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:16:

Ik neem hier even aan dat de PS5 wel in staat is om compressed geluid te sturen, maar dat is mijn eigen aanname en een goed punt om rekening mee te houden!

De Astro HDMI adapter klinkt veelbelovend, ik hou deze even in de gaten! Dank! _/-\o_
hcQd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:22:
Heeft je TV geen optische uitgang? Je zou eens kunnen kijken of die netjes DD5.1 doorgeeft als je dit forceert in het menu van je console. (Ik neem maar even aan dat je nu een PS4 hebt.)
Ik speel op mijn PC monitor (LG 27 UK8500-W, 4K-60 hz) welke geen optische uitgang heeft. Heb nu een PS4 Pro welke dus nog de optische uitgang van zichzelf heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-05 10:30
hcQd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:22:
Het probleem met PS4 is dat deze niet altijd DD5.1 wilt doorgeven. Heb een Sonos met optische aansluiting. Mijn Apple TV en PS3 kunnen wel DD5.1 naar de Sonos via HDMI > Optical sturen. PS4 lukt niet. Die moet ik direct naar de Sonos sturen (nu via een optical switch). Dan krijg ik wel 5.1
Hopelijk is de PS5 net als de PS3. Daar kon je ook aangeven welke formaten je wilde uitsturen. Bij PS4 is dat net wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:40

Die is nu al uitverkocht helaas, ik zoek dus ook eenzelfde

https://www.astrogaming.c...amp_rule_id=45#943-000450

• Cloud_VII
Helaas gaat DD5.1 van HDMI naar optical niet lukken. Ga zometeen deze extractor ertussen plaatsen. Kijken of dit werkt.

https://www.hardwarewebwi...tor-4k-60-hz-compact.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnenator
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 19:49
Cloud_VII schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:56:
Helaas gaat DD5.1 van HDMI naar optical niet lukken. Ga zometeen deze extractor ertussen plaatsen. Kijken of dit werkt.

https://www.hardwarewebwi...tor-4k-60-hz-compact.html
En? Ik zit in dezelfde situatie. Heb wel een 4k60 switch ertussen zitten, maar die doet alleen stereo. Nu nog geen zin om een 4k60/120 receiver aan te schaffen op dit moment.

PSN: Haenkie | CSGO: http://steamcommunity.com/id/haenkie (HANK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildman!
  • Niet online

Heb de Astro HDMI adapter gekocht en gebruik deze al enkele dagen samen met een PS5 (voorheen 3/4 weken met een PS4 pro). Op beide consoles doet deze adapter precies wat hij moet doen! Ik merk geen enkele vertraging of verlies in kwaliteit. Heb hem gekoppeld aan een 4K scherm op 60 fps met een surround 5.1 set (waar ook echt surround geluid via DTS uitkomt).

De link naar de specificaties & shop van de Astro HDMI adapter:
https://blog.astrogaming....dapter-for-playstation-5/

3D sound schijnt hiermee in de toekomst ook doorgestuurd kunnen worden (wanneer Sony die optie toevoegt, nu alleen nog via USB of via de controller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
rnenator schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:15:
[...]

En? Ik zit in dezelfde situatie. Heb wel een 4k60 switch ertussen zitten, maar die doet alleen stereo. Nu nog geen zin om een 4k60/120 receiver aan te schaffen op dit moment.
Retour, kreeg geen beeld. Heb nu een andere besteld om te proberen. Een zonder geïntegreerde HDMI kabel. Denk dat die kwalitatief onvoldoende was. To be continued...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpie007
Heb deze nu paar dagen in gebruik met series X

De 7.1 versie
https://nl.aliexpress.com/item/1005001376948077.html

Top ding! Is eigenlijk hetzelfde als die Astro Adapter maar die was uitverkocht.

Zit een schuifje op om de EDID mee te faken, zonder dat schuifje deed Dolby 5.1 het niet
Nu werkt mijn Sharkoon 5.1 Digital Xbox360 headset nog steeds op mijn series X haha

Nog een 2e besteld voor beneden om HD Audio van Shield TV naar HDMI 1.4 receiver te doen en 4K HDR naar OLED ;-)

En dat werkt nog ook. 1 HDMI Beeld, 1 HDMI geluid only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnenator
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 19:49
wimpie007 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 02:07:
Heb deze nu paar dagen in gebruik met series X
De 7.1 versie
https://nl.aliexpress.com/item/1005001376948077.html
Top ding! Is eigenlijk hetzelfde als die Astro Adapter maar die was uitverkocht.
Hmm, die is nog wel het proberen waard misschien. Thanks.

Ik had nu deze van aliexpress, kreeg er alleen stereo geluid mee via SPDIF (en het arc knopje binnenwerk was gebogen, weer rechtgemaakt, maar nu waren de stoppen er vannacht opeens uitgeschoten. Dus ding maar in de prullenbak gegooid)

Ik heb het idee gekregen dat het met SPDIF niet gaat lukken (dat zou het makkelijkst zijn), maar een audio-only hdmi moet in ieder geval wel werken.

PSN: Haenkie | CSGO: http://steamcommunity.com/id/haenkie (HANK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
rnenator schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:36:
[...]

Hmm, die is nog wel het proberen waard misschien. Thanks.

Ik had nu deze van aliexpress, kreeg er alleen stereo geluid mee via SPDIF (en het arc knopje binnenwerk was gebogen, weer rechtgemaakt, maar nu waren de stoppen er vannacht opeens uitgeschoten. Dus ding maar in de prullenbak gegooid)

Ik heb het idee gekregen dat het met SPDIF niet gaat lukken (dat zou het makkelijkst zijn), maar een audio-only hdmi moet in ieder geval wel werken.
Nou ik hoorde wel dat de bijgeleverde adapter wat piepte dus die heb ik direct vervangen voor een van mijn telefoon voordat idd de stoppen eruit vliegen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
Zojuist deze geïnstalleerd: https://www.bol.com/nl/p/...KJg.1_8_9.16.ProductTitle

Deze werkt perfect. Zet de switch op bitstream en heb meteen DD5.1
Hoef de optical kabel niet eens aan te sluiten. Geluid gaat dus mee met HDMI naar TV en die geeft dan wel DD5.1 door.
Kan de optical switch uit mijn kastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paltenburg
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04 12:14
Hoef de optical kabel niet eens aan te sluiten.
Wat is dan nog de functie van dat kastje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
paltenburg schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Wat is dan nog de functie van dat kastje?
Vraag ik me ook af ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1980Wouter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-12-2024
Cloud_VII schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:21:
Zojuist deze geïnstalleerd: https://www.bol.com/nl/p/...KJg.1_8_9.16.ProductTitle

Deze werkt perfect. Zet de switch op bitstream en heb meteen DD5.1
Hoef de optical kabel niet eens aan te sluiten. Geluid gaat dus mee met HDMI naar TV en die geeft dan wel DD5.1 door.
Kan de optical switch uit mijn kastje.
Dus dit kastje aansluiten op de PS5, HDMI in de TV en Optical naar bijvoorbeeld mijn Sonos Beam en dat gaat zo werken? Ik zie dat dat Astro kastje nog steeds niet verkrijgbaar is.
Mijn TV geeft enkel PCM door en ben nu op zoek naar manieren om toch te kunnen gamen met surround geluid bijvoorbeeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
1980Wouter schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:27:
[...]

Dus dit kastje aansluiten op de PS5, HDMI in de TV en Optical naar bijvoorbeeld mijn Sonos Beam en dat gaat zo werken? Ik zie dat dat Astro kastje nog steeds niet verkrijgbaar is.
Mijn TV geeft enkel PCM door en ben nu op zoek naar manieren om toch te kunnen gamen met surround geluid bijvoorbeeld :)
Yep werkt hier perfect. Kastje is wel HDMI2.0. Maar mijn tv kan toch niet hoger dus maakt mij niet uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
1980Wouter schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:27:
[...]

HDMI van PS5 naar dat kastje, dan 1 HDMI naar TV voor 4K beeld (60hz helaas) en 1 hdmi naar je receiver of Sonos

Ik game op 1440P en dat kan wel met 120Hz en surround

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Peters
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-05 08:43
wimpie007 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:04:
[...]

HDMI van PS5 naar dat kastje, dan 1 HDMI naar TV voor 4K beeld (60hz helaas) en 1 hdmi naar je receiver of Sonos

Ik game op 1440P en dat kan wel met 120Hz en surround
En geeft deze dan ook het HDR signaal van de PS5 door? Heb nu een audio splitter die dat volgens specs zou moeten doen, maar tv registreert dit helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
Joris Peters schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:18:
[...]

En geeft deze dan ook het HDR signaal van de PS5 door? Heb nu een audio splitter die dat volgens specs zou moeten doen, maar tv registreert dit helaas niet.
Het beeld blijft intact dus ook HDR. Ik heb zelf een series X maar heb hem ook getest met Nvidea Shield TV en die 4K HDR en Dolby vision wordt netjes doorgestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Peters
wimpie007 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:33:
[...]

Het beeld blijft intact dus ook HDR. Ik heb zelf een series X maar heb hem ook getest met Nvidea Shield TV en die 4K HDR en Dolby vision wordt netjes doorgestuurd
Top, ik heb hem besteld. Zou het misschien aan een brakke HDMI kabel kunnen liggen, waardoor er geen HDR door wordt gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Joris Peters schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:07:
[...]

Top, ik heb hem besteld. Zou het misschien aan een brakke HDMI kabel kunnen liggen, waardoor er geen HDR door wordt gegeven?
Wel high speed kabel nodig ja >hdmi 2.0 en hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Peters
wimpie007 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Wel high speed kabel nodig ja >hdmi 2.0 en hoger
Ja uiteraard! En jouw tv herkent je apparaten ook echt als het apparaat zelf? Mijn huidige extractor maakt van mijn ps5 een audio systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:01
Zijn jullie hier nog uitgekomen?

Ik heb nu een beetje hetzelfde probleem. Wil de Playstation 5 op een Sonos Beam hebben. Dus ik heb deze switch gekocht:

https://www.conrad.nl/p/s...turn-channel-3840-1360279

Op 1080p werkt het beeld doorgeven wel, Beam niet. Op 4k werkt het helemaal niet. Enig idee waar dit aan kan liggen? Heb verschillende kabels geprobeerd.
Pagina: 1