Geluid reduceren

Pagina: 1
Acties:

• eboogert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-11-2025
Wij hebben onlangs ons huis verbouwd en zijn daar erg blij mee. De aannemer heeft een kamer voor onze dochter gecreëerd door een gibo muurtje te zetten. Allemaal prachtig geworden maar we merken nu in de praktijk dat het erg gehorig is. Als in de naast geleden kamer van mijn dochter ben kan ik letterlijk horen wat zei zegt. Dat is niet alleen voor mij vervelend maar vooral voor haar.

Nu zoek ik naar mogelijkheden om het muurtje in haar kamer te “isoleren” maar wat is het beste om te doen? Ik wil niet weer opnieuw verbouwen en zoek dus iets wat in een bestaande (en ingerichte) kamer kan.

Ik lees dingen over akoestisch behang en zo maar helpt dat?
Welke ideeën hebben jullie?

Alvast bedankt.
Eric

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat voor isolatie zit er in de wand? Welke gips(vezel)platen (type, dikte en aantal lagen) zijn gebruikt? Metalen of houten frame, indien metaal; ontkoppeld gemonteerd?
Alle luchtlekken netjes afgedicht? Alleen WCD’s kunnen bvb al aardig wat geluid lekken naar een aanliggende kamer.

Pas als we de huidige situatie weten kunnen we suggesties geven voor verbetering.

In oa USA is “drywall” de norm, dus voor je beeldvorming eens googlen op drywall noise reduction. Ze hebben hier zelfs een gestandaardiseerde norm voor, met verschillende klasses in geluidsreductie.

Edit: nevermind. Ging er vanuit dat gibo vlaamse term voor een gipsplatenwandje was. Blokken gaat heel mn verhaal niet op natuurlijk.
eboogert schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:40:
[...]

Dank voor je bericht maar ik ben bang dat ik er geen echt antwoord op heb. Geen idee wat voor gipsblokken er zijn gebruikt. 10 centimeter dik staat mij bij maar verder niks. Er zitten trouwens geen wdc’s in de muur

Ik heb even gekeken op drywall noice reduction maar dat helpt mij nog niet echt. Is er een bedrijf wat jij kent die iets tegen de muur aan kan plaatsen zonder bouwkundige verbouwingen of zo
Wat evt nog kan helpen is er een fermacell plaat tegenaan te lijmen met “Green Glue”, maar dat was je bij je eerdere google tocht wss ook al tegen gekomen.

[ Voor 64% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-10-2020 23:26 ]

• eboogert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-11-2025
bbbrumbrum schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:44:
Wat voor isolatie zit er in de wand? Welke gips(vezel)platen (type, dikte en aantal lagen) zijn gebruikt? Metalen of houten frame, indien metaal; ontkoppeld gemonteerd?
Alle luchtlekken netjes afgedicht? Alleen WCD’s kunnen bvb al aardig wat geluid lekken naar een aanliggende kamer.

Pas als we de huidige situatie weten kunnen we suggesties geven voor verbetering.

In oa USA is “drywall” de norm, dus voor je beeldvorming eens googlen op drywall noise reduction. Ze hebben hier zelfs een gestandaardiseerde norm voor, met verschillende klasses in geluidsreductie.
Dank voor je bericht maar ik ben bang dat ik er geen echt antwoord op heb. Geen idee wat voor gipsblokken er zijn gebruikt. 10 centimeter dik staat mij bij maar verder niks. Er zitten trouwens geen wdc’s in de muur.

Ik heb even gekeken op drywall noice reduction maar dat helpt mij nog niet echt. Is er een bedrijf wat jij kent die iets tegen de muur aan kan plaatsen zonder bouwkundige verbouwingen of zo

Verwijderd

Niet het antwoord wat je wilt horen, maar bij mijn weten is de wand zelf het grootste probleem. Als je die nieuw plaatst kun je prima geluid reduceren door de juiste dikte en isolatie. Achteraf is dat altijd gehannes wat het net niet is.

Daarom jammer dat dit niet meteen goed opgepakt is, maar aldoende leert men.....

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Zo'n wandje van gipsblokken heeft genoeg massa om normaal gesproken niet een gesprek letterlijk te verstaan. Het betekent dat er een luchtlek zit waardoor je overspraak tussen de kamers krijgt.
Zit er een deur in? Zo nee begin eens met alle kieren goed af te kitten, of laat de aannemer terugkomen om dat te doen.

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-01 16:31
Is de wand wel helemaal doorgetrokken tot het plafond?
Pagina: 1