Switch defect?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 18:20
Ik heb een Ziggo modem/router. Daaraan hangt een Netgear ProSafe GS316 16p Switch (unmanaged) met daaraan bedraad o.a. mijn pc. Een paar keer per week doet het internet op de pc en de andere aangesloten apparaten het niet meer. Als ik de switch aan en uitzet, dan werkt het weer.

Mijn vraag: hoe groot is de kans dat de switch de boosdoener is? En valt dit te verwachten van een Netgear switch van 80 euro en kan ik beter een dure switch van Ubiquiti kopen (260 euro voor een 16-poorts...)? Of is het waarschijnlijker dat het exemplaar (3 jaar oud) defect is? Of kan het ook aan wat anders liggen?

Edit: aangesloten zijn o.a. een pc, een laptop, een tv, twee Ubiquiti access points, twee Raspberri pi's , twee Bluesound muziekspelers, een Synology NAS en een printer.

[ Voor 15% gewijzigd door pmeter op 11-10-2020 17:30 ]

Beste antwoord (via pmeter op 11-10-2020 18:19)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
De grootte maakt niets uit als er een fout in de firmware zit.
Dan loopt uiteindelijk elke buffer een keer vol, het alternatief is een defecte switch maar dat herstelt zich meestal niet na een powerdown.

Ook een voedingsadapter is dan erg onwaarschijnlijk.

Koop een HP switch levenslange garantie en van veel betere kwaliteit dan die netgear dingen.
https://www.routershop.nl...10-100-1000base/pid=42507
https://support.hpe.com/h...ocDisplay?docId=c04499781

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@pmeter Ik zou in eerste instantie kijken of er nog garantie op zit. Ook van een switch van €80 mag je zeker 5-10 jaar plezier verwachten.

Mocht je 'm toch willen vervangen, is er genoeg keuze. Ook buiten Ubiquiti.
(Yet, ook die kunnen stuk. Ik heb al een stuk of 3 Zyxel GS1900's opgerookt in een paar jaar tijd. Wel allemaal onder garantie vervangen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@pmeter Ik vermoed dat je goedkope switching HUB het allemaal niet trekt qua standaard moderne L2 netwerkprotocollen.... En dat met name 802.1Q een issue is voor jouw Netgear 'Switch'.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 11-10-2020 17:31 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@pmeter Je hebt 3 jaar garantie op deze switches, dus inderdaad even nakijken of er nog garantie op zit. Netgear levert in het algemeen prima switches, ik gebruik ze al >10 jaar zonder enkel probleem.
Daarnaast zal uit- en aanzetten beter werken dan aan- en uitzetten ;)
@Will_M Het is gewoon een switch hoor, geen hub. Waar jij VLAN tagging vandaan tovert is mij een groot raadsel.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:13
Interessant om te lezen. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad: een tweedehands Netgear GS316 switch gekocht, en inderdaad: elke dag wel een keer alles plat, totdat je de switch uit- en inschakelt, dan werkt het weer een tijdje. En ik dacht nog wel: die dingen kunnen niet stuk dus die kun je gewoon tweedehands kopen. En mijn netwerk is zo simpel als wat, weinig om in te verslikken. Toen heb ik maar een nieuwe gekocht, die heb ik toen geplaatst en die draait nu nog, zonder enige herstart. Is zelfde type, maar wel nieuwere hardwarerevisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Microkid schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:38:
@pmeter Je hebt 3 jaar garantie op deze switches, dus inderdaad even nakijken of er nog garantie op zit. Netgear levert in het algemeen prima switches, ik gebruik ze al >10 jaar zonder enkel probleem.
Daarnaast zal uit- en aanzetten beter werken dan aan- en uitzetten ;)
@Will_M Het is gewoon een switch hoor, geen hub. Waar jij VLAN tagging vandaan tovert is mij een groot raadsel.
Ga voor de grap maar eens op je 'managed netwerk' kijken middels Ethereal / Draad-Haai als je zo'n apparaat aangesloten hebt op een (L3) router 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Lijkt me wel heel ver gezocht dat vlan tagging z'n switch vast laat lopen in een omgeving waar geen vlans gebruikt worden.

Denk eerder dat het een netgear probleem in van te krappe buffers die niet netjes geschoond worden en met een rest weer vrijgegeven worden.
Ben persoonlijk niet zo'n fan van netgear.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27
Het kan ook een brakker voedingsadapter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ben(V) schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:40:
Lijkt me wel heel ver gezocht dat vlan tagging z'n switch vast laat lopen in een omgeving waar geen vlans gebruikt worden.

Denk eerder dat het een netgear probleem in van te krappe buffers die niet netjes geschoond worden en met een rest weer vrijgegeven worden.
Ben persoonlijk niet zo'n fan van netgear.
MAC tabel is 4K, packet buffer 1MB. Zo klein is dat niet, zelfs mijn GS108E3 die ik gebruik heeft maar 192Kb buffer en levert nooit problemen op.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
Een hoop ideeën, waarvoor dank. De voedingsadapter wisselen kan ik natuurlijk als eerste proberen.

Onder de garantie een nieuwe halen lijkt me lastig met een product dat werkt als ze 'm in de winkel testen.
Edit: gekocht op 28-06-2017. Dus langer dan 3 jaar geleden. Dan zou er geen garantie meer op zitten.

Verder reikt mijn kennis niet zover dat ik in weet wat een vlan tagging is (ik ben jurist met een hobbymatige interesse in IT). Maar ik log wel via een VDI in op mijn werk. En ik gebruik soms een VPN. Dat lijkt me een vlan. Maar tagging...

Als de voedingsadapter het probleem niet oplost, dan is deze van Ibiquiti wellicht een optie. Minder poorten is genoeg, maar de 16 poorts versie zonder POE (goedkoper) lijkt niet te bestaan. Of is Cisco (bijv. deze) in het algemeen betrouwbaarder?

[ Voor 16% gewijzigd door pmeter op 11-10-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

pmeter schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:10:
Onder de garantie een nieuwe halen lijkt me lastig met een product dat werkt als ze 'm in de winkel testen.
Dat is niet relevant. Een winkel situatie is niet hetzelfde als in jouw thuis situatie. Als jij steeds problemen hebt en die kan oplossen door een reset van de switch, zal de leverancier daar iets mee moeten doen.
Kan je als test wellicht een andere switch er tussen hangen om te zien of het probleem dan ook optreedt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Dan loopt uiteindelijk elke buffer een keer vol, het alternatief is een defecte switch maar dat herstelt zich meestal niet na een powerdown.

Koop een HP switch levenslange garantie en van veel betere kwaliteit dan die netgear dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pmeter schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:10:
Een hoop ideeën, waarvoor dank. De voedingsadapter wisselen kan ik natuurlijk als eerste proberen.

Verder reikt mijn kennis niet zover dat ik in weet wat een vlan tagging is (ik ben jurist met een hobbymatige interesse in IT). Maar ik log wel via een VDI in op mijn werk. En ik gebruik soms een VPN. Dat lijkt me een vlan. Maar tagging...

Als de voedingsadapter het probleem niet oplost, dan is deze van Ibiquiti wellicht een optie. Minder poorten is genoeg, maar de 16 poorts versie zonder POE (goedkoper) lijkt niet te bestaan. Of is Cisco (bijv. deze) naar jullie ervaring?
Ik doe even de aanname dat je een jurist bent welke in dienst is van een groter kantoor en dat je daar géén 'partner' bent? Zou het dan nú niet zo moeten zijn dat je werkgever er zorg voor draagt dat je jouw werkzaamheden veilig én goed vanuit huis kunt (blijven) verrichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmeter
Will_M schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:17:
[...]
Ik doe even de aanname dat je een jurist bent welke in dienst is van een groter kantoor en dat je géén 'partner' bent? Zou het dan nú niet zo moeten zijn dat je werkgever er zorg voor draagt dat je jouw werkzaamheden veilig én goed vanuit huis kunt verrichten?
Ja, ik krijg een goede bureaustoel, een externe monitor en een laptop. Maar mijn internet werkt direct vanaf de router stabiel. Dat ik er een 16 poorts switch met daarop een NAS, raspberri pi's en allerlei andere apparaten tussen hang en dat die niet goed werkt lijkt me niet direct het probleem van mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ben(V) schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:16:

Da's nog steeds consumentenspul.
Wil je *goede* Aruba switches, betaal je een veelvoud van dat bedrag.

Zo'n switch van €100 zal kwalitatief van Zyxel, NetGear, HP of whatever merk niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
unezra schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:32:
[...]

Da's nog steeds consumentenspul.
Wil je *goede* Aruba switches, betaal je een veelvoud van dat bedrag.

Zo'n switch van €100 zal kwalitatief van Zyxel, NetGear, HP of whatever merk niet veel uitmaken.
Kan jij die Zyxel of NetGear over 6 jaar zonder moeite aanmelden en een nieuwe krijgen?

Heb hier nog 2x 1800-24 van HP, beide wel sinds vandaag te koop, welke ik 1 ervan 2 jaar geleden defect had gekocht (was een gokje), HP aangemeld, week later een nieuwe...

Ding kwam uit 2008...

Oh wacht eens, de mail van HP hier :)
Product: Office Connect Switching
Productbeschrijving: ProCurve 1800-24G Switch
Hewlett Packard Enterprise's Business Unit: Networks
Serial Number: xxxxxx
Case ID: 5323xxxxxx
Datum opening case: 10/15/2017 6:03:06 PM
Datum sluiting case: 10/18/2017 6:54:55 AM
Beschrijving van probleem: ProCurve 1800-24G Switch - Powersupply faulty
en kom niet aan met "dat gebruik je toch niet als consument" .... please... dat gebruik je wel als het nodig is, wij "it'ers" willen misschien wel in de paar jaar een nieuwe switch, een normale gebruiker verzameld die dingen in de loop der jaren... over paar jaar gaat ie in de doos, dan komt er ineens een nieuwe tv en is die weer nodig. > stuk > nieuwe kopen? of recyclen met een werkende.... ipv de wegwerp maatschappij zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Vorkie op 11-10-2020 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dit zijn gewoon goede unmanged switches, degelijke metalen behuizing en nooit problemen mee.
Zoek het internet maar eens af, dan vind je legio problemen met netgear switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 20:31
ik heb ook weinig problemen met netgears...

moest je dat nog is voor hebben, moet is kijken of het 1 bepaalde poort die in overdrive aan het flikkeren is...
zoja, die specifieke kabel uittrekken en kijken of de "rust" op de rest vd poorten terugkeert en je internet ook terugkeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vorkie schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:35:
[...]

Kan jij die Zyxel of NetGear over 6 jaar zonder moeite aanmelden en een nieuwe krijgen?

Heb hier nog 2x 1800-24 van HP, beide wel sinds vandaag te koop, welke ik 1 ervan 2 jaar geleden defect had gekocht (was een gokje), HP aangemeld, week later een nieuwe...

Ding kwam uit 2008...

Oh wacht eens, de mail van HP hier :)

[...]

en kom niet aan met "dat gebruik je toch niet als consument" .... please... dat gebruik je wel als het nodig is, wij "it'ers" willen misschien wel in de paar jaar een nieuwe switch, een normale gebruiker verzameld die dingen in de loop der jaren... over paar jaar gaat ie in de doos, dan komt er ineens een nieuwe tv en is die weer nodig. > stuk > nieuwe kopen? of recyclen met een werkende.... ipv de wegwerp maatschappij zijn.
Dat waar jij het over hebt, is een Procurve. Die dingen gaan inderdaad een eeuwigheid mee en hebben zgn. limited lifetime warranty. Maar da's wel een ander beestje (en bijbehorende andere prijsklasse) dan waar @Ben(V) het over heeft.

Gelinkte HPE 1420-16G is op zijn best een prosumer switch van €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
unezra schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:27:
[...]

Dat waar jij het over hebt, is een Procurve. Die dingen gaan inderdaad een eeuwigheid mee en hebben zgn. limited lifetime warranty. Maar da's wel een ander beestje (en bijbehorende andere prijsklasse) dan waar @Ben(V) het over heeft.

precies de reden waarom ik thuis ook voor HPE heb gekozen, ik weet nog toen ik jong was dat er procurve 2524's draaiden in het 1e bedrijf waar ik werkte... nu , +-20 jaar laten staan die nog altijd gewoon op marktplaats, nog steeds lekker doordraaiende :-)

hopelijk heb ik die garantie zelfs niet nodig ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
[...]

Wat is hier mis mee? Ook deze 1420 heeft limited lifetime warranty :)

https://www.arubanetworks...port/warranty-summary.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvGefAgCxa7il2hThjwp1PCNWks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OIbj2yfusPGN6z1a0OfQD9pK.png?f=fotoalbum_large
10. These products are covered by 90 days of 24x7 phone support. Thereafter, only chat support would be available for the remaining warranty period. Limited lifetime warranty (where applicable) extends only for as long as the original end user owns the product and is limited to five (5) years from the end of sale date. This warranty includes coverage of any built-in fans and power supplies for the entire warranty period. You may be required to provide proof of purchase or lease as a condition of receiving warranty service. See www.hpe.com/OfficeConnect/support/ for more information on the new OfficeConnect support process. For Aruba Instant On warranty information, see https://www.arubainstanton.com/resources/
Maar goed denk dat @pmeter wel genoeg info heeft :)

[ Voor 30% gewijzigd door Vorkie op 11-10-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
[...]

Dit is gewoon een pro curve, alleen een simpele unmanged uitvoering die Hp in z'n assortiment heeft om naast de dure rackmount managed switches een tabletop switch aan klanten te kunnen bieden.
Zie niet in wat daar kwalitatief mis mee is, ik heb er een uit die serie al 24/7draaien sinds de vorige eeuw.

Beetje ongefundeerde uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
Veel dank voor alle ideeën. Ik heb zojuist zo'n HP 1420-16G switch besteld ter vervanging van de Netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
pmeter schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:19:
Veel dank voor alle ideeën. Ik heb zojuist zo'n HP 1420-16G switch besteld ter vervanging van de Netgear.
euhm ben ik vast stom, maar deze heeft geen POE ... (of heb je accespoints via POE injector aangesloten ?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmeter
ijske schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:39:
[...]

euhm ben ik vast stom, maar deze heeft geen POE ... (of heb je accespoints via POE injector aangesloten ?)
Dat klopt: ik gebruik tweemaal een POE injector voor de access points.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-10 16:22

MartinMeijerink

Computerrorist

Vorkie schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:35:
[...]
Die dingen maken wel een hoop herrie (1U hoog, dus kleine fans), heb hier voor mijn ipcamera's een 2610-24-PWR hangen (met PoE), die maakte zo'n herrie dat ik de fans er maar uitgesloopt heb :)

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
MartinMeijerink schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:13:
[...]

Die dingen maken wel een hoop herrie (1U hoog, dus kleine fans), heb hier voor mijn ipcamera's een 2610-24-PWR hangen (met PoE), die maakte zo'n herrie dat ik de fans er maar uitgesloopt heb :)
Ik heb eentje fanless en eentje met een aangepaste fan van noctua :-)

Je hebt een A en een B type :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Uiteraard moet je geen appels met peren vergelijken.

Een 24 poort switch met Poe moet heel veel power kunnen leveren om 24 poorten van Poe te voorzien.
Dan heb je veel koeling nodig en dus luidruchtige ventilatoren.
Dat is heel wat anders dan een 16 poort switch zonder Poe.

Over het algemeen niet zo'n zinvolle aanschaf voor een thuissituatie, waar je meestal niet zoveel Poe poorten nodig hebt.

En ik vrees dat hij zonder fans eerdaags wel de geest zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-10 16:22

MartinMeijerink

Computerrorist

Vorkie schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:44:
[...]

Ik heb eentje fanless en eentje met een aangepaste fan van noctua :-)

Je hebt een A en een B type :-)
Dat merk net gegoogled, moet ik ff onthouden (niet voor die switch, maar voor mijn woonkamer-PC die 24/7 aan staat), thanks voor de tip :)
Ben(V) schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:43:
Een 24 poort switch met Poe moet heel veel power kunnen leveren om 24 poorten van Poe te voorzien.
[...]
En ik vrees dat hij zonder fans eerdaags wel de geest zal geven.
Dat ie het evt. niet zou overleven had ik ingecalculeerd, het ergste wat er kan gebeuren is dat het apparaat in de fik vliegt (en de schuur erbij), dus dat risico kon ik wel nemen. Inmiddels een paar hete zomers gehad, en hij doet het nog steeds prima. En één van onze katten ligt er graag bovenop :) Maar ik heb ook nog niet alle poorten volzitten, dat scheelt idd ook natuurlijk.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-10 15:40
Ben(V) schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:40:
Dit zijn gewoon goede unmanged switches, degelijke metalen behuizing en nooit problemen mee.
Zoek het internet maar eens af, dan vind je legio problemen met netgear switches.
Ben(V) schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:07:

Beetje ongefundeerde uitspraak.
O-)

Om eens wat statistiek te bedrijven
problem netgear switch Ongeveer 8.490.000 resultaten (0,56 seconden)
problem hp switch Ongeveer 275.000.000 resultaten (0,75 seconden)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Beetje ongefundeerde statistiek.

Maar als je me niet geloofd koop je toch lekker netgear spul.

[ Voor 50% gewijzigd door Ben(V) op 13-10-2020 16:35 ]

Pagina: 1