Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03
Op deze zondag wil ik even het verhaal delen van mijn kapotte grafische kaart en hoe ik het voor nu (want je weet nooit hoe lang het duurt) het heb opgelost. Ik had al een GTX3080 in bestelling staan dus het hoeft alleen lang genoeg te werken totdat ik mijn bestelling binnen hebt.

Vanochtend heb ik even mijn computer aan gehad, even wat op het internet opgezocht en afgesloten. Voor de rest geen problemen.

Twee uur later startte ik mijn systeem op en mijn systeem wilde niet booten. Ik kreeg geen display. Ik had onlangs een nieuwe monitor genomen (een ultrawide Samsung) dus misschien lag het daar aan? Vreemd is het ook, ik had immers in de ochtend zonder problemen met mijn systeem gewerkt! De videokaart was ondertussen wel een paar jaar oud - maar nooit problemen mee gehad.

Hoe dan ook - zonder beeldkabel erin wilde mijn systeem nog steeds niet booten.

Mijn systeem heeft geen piezospeaker, dus ik heb van een oude kast de piezo speaker overgezet. Zachtjes hoorde ik vier biepjes na de initiele "boot biep", één lange en drie korte: Bieeeep, biep biep biep. De ASUS buzzer reference geeft aan:
4. "One long and three short beeps" from speaker

An anomaly is detected in the graphic card. If the graphic card needs an extra power supply, please ensure the power supply can provide enough wattage.
Vervolgens heb ik geprobeerd:
  1. Moederbord zonder videokaart starten. Hoewel ik geen APU heb (Ryzen 7 3700X) wilde ik testen wat het gedrag is zonder grafische kaart. Dat was anders.
  2. Een ander slot op mijn moederbord gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/modztQD7Ud7Vc-I-gcZLrWJb_yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAIIqNoYz1nqZZZQ3Ws9gSkZ.jpg?f=fotoalbum_large
    Deze foto is van even tussendoor proberen toen ik bedacht dat een ander slot misschien wel de oplossing zou zijn. Hier is de koeler al van de kaart af.
  3. Meten van voltage op de voeding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9fVMB2PkZfky-s9DWSoOPt1xMY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nXaQYb2jKyDMoukmPYzXDZTN.jpg?f=user_large
    12.1V op de PCIe rails - hoewel deze kaart wel vanaf het moederbord wordt gevoedt (en dus ander rails) wilde ik ernstige voedingsproblemen uitsluiten
Ooit las ik al over problemen met het soldeerwerk op de Geforce 1080 kaarten en ook sommige andere Nvidia kaarten. Dat werd toen "opgelost" door de kaart even kort in de oven te bakken. In het kader van "Het is nu toch al kapot, er kan niet veel meer stuk gaan" heb ik besloten om ook een reflow te proberen.

Wat wel grappig is, is dat je op internet een hoop verschillende manieren (GPU omlaag, GPU omhoog) en temperaturen ziet. Uiteindelijk toch maar gedaan wat "goed voelde".

Te beginnen met de koeler van de kaart af halen. Het wordt aangeraden om zo veel mogelijk onderdelen van de kaart te halen - zeker als het van plastic is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSsGkYVE4NUEve6OS78JtUtIgf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpNL5nWDEYiZAU9gX5MXHUi8.jpg?f=fotoalbum_large
Wat opviel toen ik de koeler eraf haalde is dat er weinig koelpasta was gebruikt. Misschien heeft deze kaart altijd veel te heet gelopen?

Ook heb ik de bestaande koelpasta verwijderd met wat keukenpapier. Ondertussen heb ik de oven voorverwarmd op 190 graden Celcius.

Bij de magnetron zit een verhoogd vlak met een rooster, dus dat heb ik gebruikt om de videokaart op te leggen. Ik heb het bedekt met aluminiumfolie waarbij de kaart op de glimmende kant ligt. Om de plastic onderdelen van de DVI en HDMI poort te beschermen heb ik daar aluminiumfolie op gedaan.

Toen de oven warm was heb ik met een IR temperatuurmeter (die je als kokende nerd natuurlijk hebt) bevestigd wat de temperatuur is en de kaart in de oven gestopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxv3rqMI4OYG7uCuS5wpY6Na7WU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GuGQ1ejJfIM12uYQYRqCcyN.jpg?f=fotoalbum_large
Jammie - doe er nog maar zo één :9

Vervolgens heb ik de oven op 200 graden gezet (geen ventilator) en steeds af en toe gecontroleerd wat de warmte is want consumentenovens staan niet bekend om precies te zijn. Mijn oven week 10 graden af, en was eigenlijk dus 210 graden. Ik heb de kaart denk ik maximaal vijf of zes minuten in de oven gehad.

Daarna heb ik de oven uitgezet en de boel laten afkoelen. Toen de kaart ongeveer 60 graden was en ik mijn handen niet meer verbrandde heb ik de kaart uit de oven gehaald. Even snel getest zonder koeler en dat gaf hoop!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8D5An20MOcbr3sWZ1nJUsmrYIDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUo4ywhqAAT2SK5oTWek5BPp.jpg?f=fotoalbum_large
Moederbord is waarschijnlijk in de war van het vele booten en proberen.

Met deze resultaten op zak heb ik het stof afgeklopt van mijn Artic Silver 5 koelpasta en dit in de juiste hoeveelheid toegepast nadat ik eerst zowel GPU als koeler met alcohol heb schoongemaakt.

Na het opnieuw plaatsen van de kaart....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6gM-j8ulV3UhQhMFvrMJk3yL5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgAkKtP1FWVRJo3yY49sFLYv.jpg?f=fotoalbum_large
Succes! oOo *O*

Hopelijk helpt dit iemand die ook plotseling een dode grafische kaart heeft en op garantie niet meer hoeft te hopen. Uiteraard, alles op eigen risico.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:12

jgj82

Ja, maar = nee

@Sebazzz Mooi werk op een regenachtige zondag! Ik heb ooit een m8600GT uit een laptop zo behandeld. Hij doet het 8 jaar later nog steeds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Sebazzz schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:30:
wilde ik ernstige voedingsproblemen uitsluiten
Die problemen ga je sws hebben met een Sharkoon WPM Bronze. Zeker als je er een 3080 in gaat lepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03
Uszka schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:31:
[...]

Die problemen ga je sws hebben met een Sharkoon WPM Bronze. Zeker als je er een 3080 in gaat lepelen.
De Sharkoon heeft geen problemen opgeleverd - ook niet in het vorige systeem. Voor de 3080 is die inderdaad underpowered, daarom heb ik ook een 1000W voeding besteld voor de 3080.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Sebazzz schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:34:
[...]

De Sharkoon heeft geen problemen opgeleverd - ook niet in het vorige systeem. Voor de 3080 is die inderdaad underpowered, daarom heb ik ook een 1000W voeding besteld voor de 3080.
Zeer benieuwd welke. Een goede moderne 650W voeding was namelijk ook voldoende geweest.