Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:15
Ik heb een switch nodig om mijn aantal poorten in mijn huis te vergroten en ben aan het kijken om van 1 GbE de overstap naar 2.5 GbE te maken. Ik overweeg de aanschaf van de QNAP QSW-1105-5T.

Maar ik vraag me af hoe zinvol dat voor mij gaat zijn. De situatie is als volgt:

Glasvezelrouter (Fritz 5490) in meterkast --> kabel a --> Desktop PC (1e etage)
--> kabel b --> HTPC (woonkamer)

Nu wil ik de hogere snelheid vooral ivm hogere snelheid tussen Desktop PC en HTPC.
De switch die ik wil kopen komt fysiek bij de HTPC te staan omdat ik daar meer aansluitingen nodig heb.

De Fritz 5490 (uitsluitend 1 GbE poorten) kan ik op termijn vervangen door een nog te verschijnen Fritz 5530, die zou wel over één 2.5 GbE poort beschikken. Maar één poort is te weinig in mijn geval. Dus dien ik in de meterkast ook een Switch te plaatsen.

Mijn eerste vraag ik mag dan toch hopen dat het verkeer niet ook nog eens via de router loopt? Want dan verlies ik weer de helft van de snelheid (het verkeer moet eerst naar router heen, en dan over dezelfde kabel weer terug naar de Switch). Dan gaat het verkeer toch wel rechtstreeks via de Switch?

Mijn tweede vraag is, kan ik ook zonder de Fritz 5530. Dus dat Fritz 5490 wel de IP-addressen uitdeelt, maar dat het verkeer met 2.5 GbE snelheid via de Switches loopt? Of is dat teveel gevraagd en heb je echt een 2.5 GbE Router nodig?

Al met al is het een hele opgave nog om deze 'kleine' upgrade uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daiben
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Switch is in jouw situatie voldoende, het verkeer gaat niet over de gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
Ok dank je wel voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiben
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Maar toch nog even aanvullend waarvoor heb jij 2.5gbit voor nodig?

Voldoet een 1gbit switch in de woonkamer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
Tja na tien jaar 1 GbE wil ik wat sneller. En het is ook een beetje een meerjarenplan. Want de kabels en contacten zijn er wel, maar de moederborden zal ik ook wel eens vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een ding staat vast: alles in de IT en telecommunicatie wordt met de tijd goedkoper. Als je nu nog geen zinnige toepassing hebt, gooi je geld over de balk om 2.5GbE te halen. Wacht totdat je die toepassing wel hebt en het zal gegarandeerd goedkoper zijn.

Enige investering die zin heeft is fysieke kabels Cat5E vervangen door Cat6 (zodat je tzt 5GbE of 10GbE kunt gebruiken), aangezien die niet veel goedkoper zullen gaan worden, maar de actieve spullen die je erop aansluit wil je echt pas doen als je het nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
Ja, ik weet het is een slechte business case. In het geval dat een 2.5 GbE switch zo'n 40 euro over aantal jaren kost en je nu 20 euro investeert in een 1 GbE switch, kom je op 60 euro. En dat is inderdaad nog lang niet de ruim 100 euro als huidige prijs van een 2.5 GbE switch. Tel daarbij op dat ik er twee nodig heb en het is een hele slechte casus. De redenen 'voor'zijn mager, stukje duurzaamheid, gebruik van de CAT 6 kabels die er al 10 jaar liggen en als je er niet investeert, komt het er nooit van (ik hoor het mijn vrouw al zeggen: je hebt toch al een switch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk vooral dat je nog heel erg lang kan wachten tot er PC's etc zijn met standaard 2,5 Gb want daar is echt zo ongeveer geen reden voor. Het enige moment waarop je het zou kunnen merken als je hele grote bestanden over je netwerk verplaatst. Hoe vaak doe je dat, en is dit paar minuten (waarschijnlijk minder) verschil dan belangrijk? Tuurlijk zijn er netwerk kaarten die 2,5 Gb ondersteunen maar het zal voorlopig geen mainstream worden. Krijg sterk de indruk dat het vooral een marketing verhaal is van GNAP om hun produkten te onderscheiden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:14
Als je de communicatie tussen je PC en de HTPC sneller wil hebben moeten ze wel allebei op die nieuwe switch zitten. Dus als kabel A en kabel B in de meterkast uitkomen zul je daar ook de swicht moeten plaatsen.

uit je schema is niet precies duidelijk hoe de bekabeling nu loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
Dronium schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:05:
Als je de communicatie tussen je PC en de HTPC sneller wil hebben moeten ze wel allebei op die nieuwe switch zitten. Dus als kabel A en kabel B in de meterkast uitkomen zul je daar ook de swicht moeten plaatsen.

uit je schema is niet precies duidelijk hoe de bekabeling nu loopt
Ja dat bedoelde ik met de tweede switch. Die stop ik dan in de meterkast. Maar goed jullie reacties zijn wel duidelijk, de overstap wordt nog afgeraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:25
Ik zou als ik jou was eerst naar de hdd/ssd van je pc en htpc kijken. Mogelijk zit daar ook nog een beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je moet kijken naar wat nodig is.

2.5Gb is mooi als je ook meerdere apparaten hebt die het nodig hebben. Een HTPC is dat niet, die zou zelfs nog toe kunnen met een goede 100Mb verbinding (of even snel als de internetverbinding), of ga je steeds de data/media lokaal opslaan?
Negeer dit advies als er bij die HTPC ook nog een spelcomputer of accesspoint komen te staan, dan kan je het beter Gb houden ;)

Een PC (steeds meer moederborden met een 2.5Gb verbinding) verbinden met een NAS (veel QNAP modellen hebben een 2.5Gb verbinding) heeft wel nut.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:56
dion_b schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:47:
Een ding staat vast: alles in de IT en telecommunicatie wordt met de tijd goedkoper. Als je nu nog geen zinnige toepassing hebt, gooi je geld over de balk om 2.5GbE te halen. Wacht totdat je die toepassing wel hebt en het zal gegarandeerd goedkoper zijn.

Enige investering die zin heeft is fysieke kabels Cat5E vervangen door Cat6 (zodat je tzt 5GbE of 10GbE kunt gebruiken), aangezien die niet veel goedkoper zullen gaan worden, maar de actieve spullen die je erop aansluit wil je echt pas doen als je het nodig hebt.
Helemaal mee eens, mogelijk dat je nog wel even kunt overwegen om te wachten mogelijk dat volledig multirate met 1/2,5/5/10 eerdaags ook gangbaar gaat worden en je dan geen spijt hebt dat je "maar" een 2,5Gbps variant hebt gekocht.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
De prijsdaling zet maar langzaam ingang. 1.5 jaar later kost een 2.5 gbit switch nog steeds 110 euro.
Vanwege het significant hogere verbruik van 10 gbit plus additionele hogere aanschafkosten en het feit dat de getrokken netwerkkabels in mijn huis cat 6 (zonder a) zijn, heb ik gekozen voor 2.5 gbit.

Het vervangen van de cat 6 kabels zag ik niet echt zitten, je weet nooit van te voren of dikkere kabels ook passen.
Ik heb de plastic netwerkstekkers vervangen door deleyCON CAT 8 RJ45 en mijn wandcontactdozen vervangen door Busch-Jaeger 0218/12-101 cat 6a. De reden is vooral dat ik de plastic aansluitingen zat was, nu is alles van metaal en blijft het beter zitten.

Het werkt prima een 1 gbit router, aangesloten op een 2.5 gbit switch en op de switch zijn vier apparaten met 2.5 gbit aangesloten. Het overzetten van bestanden van de ene pc naar andere pc gaat 2.5 keer zo snel.

[ Voor 26% gewijzigd door Burns op 22-03-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Is overzetten van de bestanden niet heel erg old-school je gebruikt toch of de cloud of een centrale storage. Heb je ook geen 2,5 Gbit switch nodig en allerlei andere hardware. Leuk dat het kan, maar het is net zo nuttig als je kind in een Ferrari naar school brengen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
Natuurlijk is het old-school. Maar dat is eigen keuze. Voor Cloud heb je cloud-provider nodig, voor central opslag een NAS, kortom eigen keuze op basis van voors en tegens die voor iedereen anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Frogmen schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:06:
... Leuk dat het kan, maar het is net zo nuttig als je kind in een Ferrari naar school brengen.
"Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat."
En die weg wordt leuker als je harder kunt rijden ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Zal met mijn leeftijd te maken hebben, snelheid is niet meer belangrijk, behalve als ik mijn Speed Pedelec zit >:)

Pagina: 1