roest verwijderen van bouten zonder schuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-04 12:48
Ik heb een hele emmer vol verroeste bouten, boutjes, schroeven, moertjes etc.

Sommigen zijn licht verroest (enkele roestplekjes), anderen zitten vol met roest.

Deze wil ik van de roest verwijderen, het liefst op een goedkope manier en effectieve manier.

Ik heb al gelezen over gebruik van cola en azijn. Ik heb al een paar boutjes een dag in cola gelegd, maar dat heeft geen effect gehad de roest is verkleurd (zwart ipv bruin) maar niet verdwenen.

Belangrijk om te vermelden is: Omdat het een emmer vol is, heb ik geen zin om ieder boutje afronderlijk te schuren/ met staalborstel te behandelen, etc. Dat zou mij dagen kosten.

Cola dus al geprobeerd, dat heeft niet gewerkt. Azijn nog niet geprobeerd. Ik heb ook iets over in benzine leggen gelezen, heeft iemand daar ervaringen mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:14

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:15
Ik gebruik zoutzuur voor verwijderen van roest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:03

Kraz

Saving the world

Ik ben stiekem wel benieuwd waarom je zoveel geld/tijd wilt steken in een emmer met oude boutjes en moertjes? :D

Dat gezegd hebbende, denk ik dat je het beste kunt kijken naar een vibrerende polijsttrommel.
Voor flipperkasten worden daarmee ook de kleine onderdelen gereinigd.
Wel een duur grapje voor eenmalig gebruik. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-04 20:04
Als je na het behandelen met zuur niet direct fatsoenlijk beschermd met iets zullen ze net zo hard weer verroesten, dus lijkt me dat het sowieso een heel project.

Maar mogelijk dus ultrasoon reiniger en dan een zuur, en daarna coaten met olie oid ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Evapo-rust werkt goed.
https://www.amazon.nl/s?k=evaporust

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:19

MLLL

Palm Treo 650

Nieuwe boutjes en moertjes kopen ,het liefst RVS dan roesten ze ook niet zo snel meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:18
heb ooit es spul gezien op de beurs waar ze een roestig iets in hadden gelegd. weet niet of het goed werkt btw. was van rustyco geloof ik vloeibaar schuurpapier noemden ze het ook. was denk ik die gel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:09
Deksel er op en een uurtje schudden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
zandstralen gaat ook wel, in een bak doen en stralen maar of een weekje in de sahara leggen

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 11:41
pastafan schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:52:
Lekker in die emmer laten zitten, kan je ze makkelijker weggooien dan zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20

Meneer aard

Porsche rulez!

Electrolyse met soda en een oude accu lader of een lading straalgrit (of iets anders) met een oude schuurmachine onder aan de bak gebonden...

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:20
Zoals maliënkolders ook roestvrij gemaakt werden; in een container met wit zand. En dan veel bewegen. Dus rollen of schudden. Een echt makkelijke manier zie ik zo niet hiervoor, zonder een installatie te hebben die er voor gemaakt is. Als je alles in het zuur gooit lang genoeg om de meest verroeste bouten schoon te branden, ben je dan niet erg veel kwijt van de nog goede bouten? Je zult denk ik sowieso moeten sorteren naar rato van roest.
In een dichte emmer met zand en dan aan je autowiel binden met wat spanbanden, de boel opkrikken en wat laten draaien. Dat is misschien nog wel de meest eenvoudige snelle manier. Disclaimer; dit plan is uitsluitend getest in de 30 seconden dat ik er nu over nagedacht heb.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Crahsystor schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:35:
Zoals maliënkolders ook roestvrij gemaakt werden; in een container met wit zand. En dan veel bewegen. Dus rollen of schudden. Een echt makkelijke manier zie ik zo niet hiervoor, zonder een installatie te hebben die er voor gemaakt is. Als je alles in het zuur gooit lang genoeg om de meest verroeste bouten schoon te branden, ben je dan niet erg veel kwijt van de nog goede bouten? Je zult denk ik sowieso moeten sorteren naar rato van roest.
In een dichte emmer met zand en dan aan je autowiel binden met wat spanbanden, de boel opkrikken en wat laten draaien. Dat is misschien nog wel de meest eenvoudige snelle manier. Disclaimer; dit plan is uitsluitend getest in de 30 seconden dat ik er nu over nagedacht heb.
goed idee maar dan zou ik de band vd velg afhalen aan een zijde en die vullen met de boutjes en zand en dan de band er weer op en langzaam rondrijden. na een uurtje zal het wel blinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:38

CyBeRSPiN

sinds 2001

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
You Need This Tool - Episode 79 | Eastwood Vibratory Media Tumbler
zoiets bestaat ook, maar vrij bewerkelijk nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
zoiets zoek ik ja. Ik heb niet zoiets. Heeft iemand zo iets en kan ik die een dagje lenen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:53
Informatief filmpje, waarin ook uitgelegd wordt hoe de diverse middelen werken, en welk middelen na behandeling ook beschermen tegen nieuwe roest:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Rust Removal Methods Explained

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:51
Maar wat @sjaakwortel al zei, als je ze niet direct behandeld na het ontroesten roesten ze daarna nog harder. Normaal gesproken zijn ze verzinkt, en dat kan je gewoon opnieuw laten doen. Ik heb dat wel eens laten doen bij een emmer bouten die van een auto af kwamen, kosten: ca. 80 euro, 12 jaar geleden.. Maar tenzij dat het dus hele speciale bouten/moeren zijn moet je je afvragen of het het gedoe en geld waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pastafan
Uiteindelijk een litertje zoutzuur gekocht bij de plaatselijk bouwmarkt voor 5 euro.

De boutjes, etc een dag + nacht in de verder onverdunde zoutzuur laten liggen.
Prima resultaat. Alle roest weg en zien er weer keurig schoon uit.
Vervolgens alles weer in een emmertje gedaan en even met de WD40 eroverheen gesproeid.

Keurig resultaat, voor 5 euro.

Voor de enthousiastelingen: wees wel voorzichtig met zoutzuur. Is echt rommel. Gebruik het alleen buitenshuis, en draag een mondmasker en een veiligheidsbril (nou is dat niet meer zo bijzonder tegenwoordig ;), gebruik vloeistofdichte handschoenen, en adem zo min mogelijk van die shit in. Het is echt rotzooi. En oh ja na gebruik NIET in de gootsteen maar in een afvalzak bij het gewone huisvuil.

@verzenden bedankt voor de tip.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die emokapjes die nu overal en nergens gedragen worden doen dus exact niks tegen dampen van zoutzuur he. Ze doen eigenlijk nergens iets tegen, maar dat is een ander issue.

[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-10-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:44:
Die emokapjes die nu overal en nergens gedragen worden doen dus exact niks tegen dampen van zoutzuur he. Ze doen eigenlijk nergens iets tegen, maar dat is een ander issue.
Klopt, ik draag ook een goed mondkapje FFP1 kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
pastafan schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

dat heeft toch geen zin, je hebt toch een actief E filter nodig? P = particles

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:08

Mad-Matt

TheDoctor#2181

In Nederland even googlen op "hulzen reiniger" en je hebt ze zo gevonden.
Heb er ook 1 staan, werkt goed.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Bij die zoutzuur werkzaamheden? Dat is net zoals die *knip* :P
Laat dergelijke sneren nou toch eens achterwege aub

[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 22-10-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
maratropa schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

dat heeft toch geen zin, je hebt toch een actief E filter nodig? P = particles
Exact. P1 is voor relatief grof stof; steenstof enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

pastafan schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:22:
Het is echt rotzooi. En oh ja na gebruik NIET in de gootsteen maar in een afvalzak bij het gewone huisvuil.
Valt wel mee. Het is zuur (en dus corrosief), maar dat lijkt me vanzelfsprekend. Als je het genoeg verdunt met water kun je het prima door de gootsteen gooien, want het is niet giftig of milieugevaarlijk.

Het is geen HF of zo.
[...]

Mondkapjes zijn bedoeld om stof/mist (vaste/vloeibare deeltjes die in de lucht zweven) te filteren. Dat heeft geen enkel nut tegen dampen zoals HCl. Als je die wilt filteren heb je een fatsoenlijk gasmasker met het juiste filter nodig.

Maar voor wat roest verwijderen is dat allemaal wat overkill; zoutzuur is niet overmatig giftig en zorg gewoon niet dat je het met grote teugen met je smoel vlak boven die emmer gaat lopen inademen. Maar dat merk je vanzelf wel.

Wel heel verstandig dat je een veiligheidsbril draagt!

[ Voor 28% gewijzigd door Compizfox op 21-10-2020 18:07 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:58:
[...]

Bij die zoutzuur werkzaamheden? Dat is net zoals die emokapjes tegen Corona dus gewoon nul effectief he :P
Naja NUL; placebo-werking is ook werking he! :p O-)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
oeps... hehehe...

wat voor type mondmasker had ik dan wel moeten dragen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-04 17:47
pastafan schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:12:
oeps... hehehe...

https://stofmasker-shop.n...chure_adembescherming.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:08
pastafan schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:12:
oeps... hehehe...

Voor HCI minimaal een halfgelaatsmasker met een type E dampfilter, te herkenen aan de gele band op de filter. Maar liever een volgelaats masker, dan ben je namelijk ook beschermd tegen spatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De hele santakraam qua half en heelgelaatsmaskers is echter uitverkocht of tegen woekerprijzen te koop sinds ongeveer... eind februari.

Als brildrager ben je trouwens ook de klos qua gelaatsmaskers. Altijd een lek door de pootjes. Idem met uitwendige gehoorbeschermers. Mede daarom heb ik laatst ook gekeken of ik m'n ogen kon laten laseren. Zeggen ze er doodleuk bij; "We zien de procedure als geslaagd als de afwijking na laseren +/- 0,5 dioptrie is." Nou, laat dan maar zitten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:19

-tom-562

Oliesjeik

Als je het permanent mooi wilt hebben had je de boel beter opnieuw kunnen laten verzinken. Dat gaat per kilo, volgens mij betaal je voor een emmer vol bouten en moeren 20 euro ofzo.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:08
Compizfox schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:03:
[...]

Valt wel mee. Het is zuur (en dus corrosief), maar dat lijkt me vanzelfsprekend. Als je het genoeg verdunt met water kun je het prima door de gootsteen gooien, want het is niet giftig of milieugevaarlijk.
Als je water aan zoutzuur toevoegd ontstaat er een exoterme reactie, als die hevig genoeg is kan het mengsel gaan koken en onder druk terug opspatten uit afvoer putje met alle gevolgen vandien.

Resten voer je af naar de milieustraat !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:50
justmike schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Als je water aan zoutzuur toevoegd ontstaat er een exoterme reactie, als die hevig genoeg is kan het mengsel gaan koken en onder druk terug opspatten uit afvoer putje met alle gevolgen vandien.

Daarom moet je op het zuur aan je water toevoegen. Beetje natronloog erbij en daarna gewoon in de zee kiepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pastafan schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:52:

Sommigen zijn licht verroest (enkele roestplekjes), anderen zitten vol met roest.

Deze wil ik van de roest verwijderen, het liefst op een goedkope manier en effectieve manier.

Ik heb al gelezen over gebruik van cola en azijn. Ik heb al een paar boutjes een dag in cola gelegd, maar dat heeft geen effect gehad de roest is verkleurd (zwart ipv bruin) maar niet verdwenen.

Belangrijk om te vermelden is: Omdat het een emmer vol is, heb ik geen zin om ieder boutje afronderlijk te schuren/ met staalborstel te behandelen, etc. Dat zou mij dagen kosten.

Cola dus al geprobeerd, dat heeft niet gewerkt. Azijn nog niet geprobeerd. Ik heb ook iets over in benzine leggen gelezen, heeft iemand daar ervaringen mee?
Wat zou je denken van de 'Oud IJzer' bak bij je lokale milieustraat?

Serieus: Als je met tweedehands/rangs montagemateriaal wilt gaan werken alsof dat 't 'nieuw' is.... Ik hoop niet dat je ooit nog iets netjes 'los' wilt kunnen gaan halen wat ooit met dát spul vast gezet is.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
Dat is voornamelijk een gevaar met (geconcentreerd) salpeterzuurzwavelzuur. Met zoutzuur, en zeker niet in de concentratie die je in de bouwmarkt kunt kopen, gebeurt dat niet. (zie bv. dit)

Desalniettemin is het natuurlijk good practice om je zuur toe te voegen aan het water i.p.v. andersom, zoals @Gebanned al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-04 17:03
MLLL schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:02:
Nieuwe boutjes en moertjes kopen ,het liefst RVS dan roesten ze ook niet zo snel meer...
Alleen nooit zwaar belaste bouten van staal vervangen door RVS, want dat is vragen om problemen.
Will_M schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:38:
[...]

Wat zou je denken van de 'Oud IJzer' bak bij je lokale milieustraat?

Serieus: Als je met tweedehands/rangs montagemateriaal wilt gaan werken alsof dat 't 'nieuw' is.... Ik hoop niet dat je ooit nog iets netjes 'los' wilt kunnen gaan halen wat ooit met dát spul vast gezet is.
^Dit!

Als het stalen bouten en moeren zijn, dan is nu de zinklaag eraf. Als je ze dan vervolgens in een licht-vochtige ruimte zoals een schuur bewaard, dan zou het mij niet verbazen als alles binnen een maand weer verroest is.
Je kunt ze in de lijnolie zetten of de zinklaag opnieuw aanbrengen of, als je ze direct gebruikt, kun je ze na het bevestigen ook verven.

(Het is eenvoudig met een magneetje te testen of het RVS of staal is. Staal is magnetisch, RVS niet of nauwelijks. Normaal is het ook te zien aan de tekst die erop staat, maar die zal nu wel onleesbaar zijn door de roest.)

Welk materiaal het ook is, ik zou ze ook in de 'Oud IJzer' bak gooien, en ze zeker niet gebruiken voor zwaar belaste constructies.

[ Voor 22% gewijzigd door Steamwitz op 21-10-2020 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
[...]

hmm.. is dat wel nodig? zoals anderen hier ook al zeiden.. het is niet giftig.. Dus dan kan het gewoon (goed verpakt) bij het huisvuil toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:32
Ben toch wel benieuwd om wat voor een soort bouten het gaat en waarom je je de moeite doet om deze te reinigen i.p.v. nieuwe te halen O-)
Ik snap dat een emmer vol bouten, schroeven etc meer kost dan €5, maar mijn eigen ervaring leert me dat ik altijd net niet de goeie boutjes of schroeven heb of net niet genoeg.. en dan sta ik toch weer in de bouwmarkt nieuwe te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 17:36
pastafan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:21:
hmm.. is dat wel nodig? zoals anderen hier ook al zeiden.. het is niet giftig.. Dus dan kan het gewoon (goed verpakt) bij het huisvuil toch?
Toxisch niet, maar nog wel corrosief en dus schadelijk.
Je kan het enorm verdunnen met water, of neutraliseren met NaOH (dan heb je zout water) en dan in de afvoer gieten. of gewoon correct afvoeren.
Compizfox schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:50:
Dat is voornamelijk een gevaar met (geconcentreerd) salpeterzuur. Met zoutzuur, en zeker niet in de concentratie die je in de bouwmarkt kunt kopen, gebeurt dat niet. (zie bv. dit)

Desalniettemin is het natuurlijk good practice om je zuur toe te voegen aan het water i.p.v. andersom, zoals @Gebanned al zei.
Zwavelzuur heeft een extreem exotherme reactie met water, niet salpeterzuur of zoutzuur.
Met salpeterzuur (H2NO3) kan je dan weer nitroglycerine maken.
Maar de goede regel blijft inderdaad best zuur verdunnen in water, en niet omgekeerd.

Verder iets meer on topic. WD40 is geen blijvende bescherming tegen roest, dat zijn vooral vluchtige componenten, dus dat blijft niet zitten. Er is meer permanente roest bescherming beschikbaar, maar, ook weer zoals eerder aangehaald, of dat allemaal de moeite waard is, is nog maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

IceTeaGX schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:17:
[...]
Zwavelzuur heeft een extreem exotherme reactie met water, niet salpeterzuur of zoutzuur.
Mijn excuses, ik bedoelde inderdaad zwavelzuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:46
pastafan schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:22:
Uiteindelijk een litertje zoutzuur gekocht bij de plaatselijk bouwmarkt voor 5 euro.

De boutjes, etc een dag + nacht in de verder onverdunde zoutzuur laten liggen.
Prima resultaat. Alle roest weg en zien er weer keurig schoon uit.
Vervolgens alles weer in een emmertje gedaan en even met de WD40 eroverheen gesproeid.

Keurig resultaat, voor 5 euro.

Voor de enthousiastelingen: wees wel voorzichtig met zoutzuur. Is echt rommel. Gebruik het alleen buitenshuis, en draag een mondmasker en een veiligheidsbril (nou is dat niet meer zo bijzonder tegenwoordig ;), gebruik vloeistofdichte handschoenen, en adem zo min mogelijk van die shit in. Het is echt rotzooi. En oh ja na gebruik NIET in de gootsteen maar in een afvalzak bij het gewone huisvuil.

@verzenden bedankt voor de tip.
Ik ben wel benieuwd waarvoor je schoongemaakte bouten/moeren gaat gebruiken.
Gewoon algemene opslag? of specifiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-04 06:54
Beetje mosterd na de maaltijd, iets minder risicovol dan zoutzuur is citroenzuur, met als voordeel dat citroenzuur wat makkelijker de ijzerionen in oplossing houdt en dat het wat makkelijker af te voeren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
il-Principe schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:45:
Beetje mosterd na de maaltijd, iets minder risicovol dan zoutzuur is citroenzuur, met als voordeel dat citroenzuur wat makkelijker de ijzerionen in oplossing houdt en dat het wat makkelijker af te voeren is.
Ja dat zag ik ook in de video in de eerdere posting in deze discussie, maar ik vond nergens goedkoop citroenzuur.

@barry86 : gewoon opslag, eens kijken of die verroeste boutjes beter kon wegdoen of bewaren als ik ze schoon kon krijgen (en dat is dus gelukt).

@IceTeaGX aangezien het niet toxisch is, en hergebruik is uitgesloten, zie ik geen reden waarom niet niet gewoon bij het huisvuil kan. Het is in mijn ogen "gewoon afval" dat in de grote oven gaat verdwijnen, en het daar lekker gaat verbranden (of nou ja verdampen denk ik).

@Krijnemans het momenteel niet hebben van het juiste materiaal voor een toekomstig project is voor mij geen reden om het huidige materiaal weg te doen. Volg je deze logica misschien?

@NLMarcel194 , @justmike zo'n masker heb ik niet. Was ik ook niet van plan geweest om speciaal voor dit klusje aan te schaffen, omdat het goedkoop moest. Toch bedankt voor de info natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
pastafan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:46:
[...]

Ja dat zag ik ook in de video in de eerdere posting in deze discussie, maar ik vond nergens goedkoop citroenzuur.
https://www.ah.nl/product...653/ah-citroenen-voordeel
https://www.ah.nl/producten/product/wi199088/ah-citroensap

wtf, hoe goedkoop moet het worden? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Dude... citroenzuur is niet hetzelfde als wat je daar post hoor. Citroenzuur voor het verwijderen van roest komt in poedervorm, en is veel en veel sterker. bekijk de video van eerder in deze thread even over rust removal, vanaf 3.50 minuut behandeld hij citric acid

[ Voor 11% gewijzigd door pastafan op 22-10-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 17:36
pastafan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:46:
@IceTeaGX aangezien het niet toxisch is, en hergebruik is uitgesloten, zie ik geen reden waarom niet niet gewoon bij het huisvuil kan. Het is in mijn ogen "gewoon afval" dat in de grote oven gaat verdwijnen, en het daar lekker gaat verbranden (of nou ja verdampen denk ik).
Omdat er mensen met het restafval bezig zijn die er van uit gaan dat zulke zaken er NIET in zitten. Een fles kan lekken of openbarsten, wat nare gevolgen kan hebben. Als het dan in contact komt met javel of iets gelijkaardig, kunnen er toxische dampen ontstaan.
Al bij al, reden genoeg om het gewoon niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
@mrgroen I stand corrected, ik had niet in de gaten dat een poedertje gewenst was.
Maar wat voor pH waarde had je willen hebben? Citroensap heeft een pH waarde van tussen de 2 en 3 (leert Google me), nog steeds aardig zuur. 50g citroenzuur poeder op 1 liter water levert een pH van 1,8 op (wederom Google). Of gaat het om meer dan alleen de pH waarde?

Een pH waarde van 1,8 t.o.v. 2 a 3 veel en veel sterker noemen lijkt me een lichte hyperbool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-04 06:54
Citroenzuur als poeder zou redelijk eenvoudig te krijgen moeten zijn bij een "echte" drogist (zoëen met al die allemaal glazen potten achter de toonbank) of apotheek, alhoewel een apotheek het waarschijnlijk speciaal voor je gaat bestellen. Daarnaast zijn sommige ontkalkingstabletten of -vloeistoffen ook gemaakt met citroenzuur (even op de verpakking kijken). Maar als ik dan de prijs ervan zie, zou ik het sneller bij de drogist halen.
rbaidjoe schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:20:
@mrgroen I stand corrected, ik had niet in de gaten dat een poedertje gewenst was.
Maar wat voor pH waarde had je willen hebben? Citroensap heeft een pH waarde van tussen de 2 en 3 (leert Google me), nog steeds aardig zuur. 50g citroenzuur poeder op 1 liter water levert een pH van 1,8 op (wederom Google). Of gaat het om meer dan alleen de pH waarde?
Citroenzuur kan iets beter een complex vormen met een metaalion, en zorgen dat het in oplossing blijft waardoor de roest sneller verdwijnt. In de praktijk zal het in vergelijking met zoutzuur ongeveer net zo snel/effectief zijn, met dien verstande dat het iets minder agressief is voor de gebruiker, en dus relatief veiliger is.
Een pH waarde van 1,8 t.o.v. 2 a 3 veel en veel sterker noemen lijkt me een lichte hyperbool.
Nee, het is geen lichte hyperbool, pH is een logaritmische functie. :+ Dus pH 2 is 10x zo zuur als pH 3 en pH 1,8 is ongeveer 1,5x zo zuur als 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Helaas heb ik vandaag moeten constateren dat nadat het nog aanwezige zoutzuur/WD40 op een natuurlijke was manier verdampt, de boutjes/moertjes weer vol met roest zitten :(
Terwijl de ruimte waarin ze waren opgeslagen niet extreem is geweest. Het valt me tegen.

Ik gooi ze nog 1 keer een nachtje in een liter cola leggen een nachtje, (de roest lijkt nu wel iets oppervlakkige te zijn als eerst), maar zijn ze daarna niet brand en brandschoon is het experiment bij mij mislukt en gaan ze zo naar bakje oud ijzer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-04 20:04
pastafan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:05:
Helaas heb ik vandaag moeten constateren dat nadat het nog aanwezige zoutzuur/WD40 op een natuurlijke was manier verdampt, de boutjes/moertjes weer vol met roest zitten :(
Terwijl de ruimte waarin ze waren opgeslagen niet extreem is geweest. Het valt me tegen.

Ik gooi ze nog 1 keer een nachtje in een liter cola leggen een nachtje, (de roest lijkt nu wel iets oppervlakkige te zijn als eerst), maar zijn ze daarna niet brand en brandschoon is het experiment bij mij mislukt en gaan ze zo naar bakje oud ijzer....
Ze gaan nooit meer brand en brandschoon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zodra je "blank" metaal hebt begint het roestproces direct bij contact met zuurstof.

Dus na ontroesten zal je er iets mee moeten, anders doe je dit dansje totdat je geen materiaal meer overhebt... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Sowieso de zure bouten neutraliseren met iets basisch of op z'n minst water, veel water.

[ Voor 7% gewijzigd door Juup op 24-10-2020 15:17 ]

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:31
Voor de volgende keer, ik denk dat je minstens een masker zoals dit nodig hebt: FFABE1P3 R D

Maar, als je boutjes roesten is de zinklaag stuk. Gewoon nieuwe kopen is goedkoper op de lange termijn.
Anders moet je er ook een iductor bij bestellen.

[ Voor 29% gewijzigd door jeroen3 op 24-10-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
aub deze post verwijderen

[ Voor 92% gewijzigd door pastafan op 24-10-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
teacher schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:48:
Zodra je "blank" metaal hebt begint het roestproces direct bij contact met zuurstof.

Dus na ontroesten zal je er iets mee moeten, anders doe je dit dansje totdat je geen materiaal meer overhebt... ;)
Dus als ik de boutjes, die na een zoutzuur badje, er schitterend uitzien,daar niets mee doe, gaan ze dan gelijk weer roesten?
Ook als ik ze na het zoutzuur bad, goed reinig (met water??), en daarna goed afdroog ? (bijv. met een fohn)

Dat opnieuw laten zinken zie ik niet zitten ivm de kosten. Dan is weggooien en nieuwe kopen goedkoper inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Yes, je kan het vertragen door ze droog in huis te bewaren. Er is immers ook vocht nodig voor de reactie met zuurstof. Ook zou je ze goed in de olie kunnen zetten, of zinkspray oid zodat de zuurstof er minder makkelijk bij komt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

pastafan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:46:
[...]

Dus als ik de boutjes, die na een zoutzuur badje, er schitterend uitzien,daar niets mee doe, gaan ze dan gelijk weer roesten?
Ook als ik ze na het zoutzuur bad, goed reinig (met water??), en daarna goed afdroog ? (bijv. met een fohn)

Dat opnieuw laten zinken zie ik niet zitten ivm de kosten. Dan is weggooien en nieuwe kopen goedkoper inderdaad...
Zonder gelezen te hebben waarom je een emmer met oude bouten wilt houden ( :+ ), mocht je ze echt willen behouden dan kan je koudblauw proberen: https://www.krale.shop/nl...d-casey-super-blue-90-ml/
Ook duur, maar voorkomt wel ( redelijk) roest. Wordt over het algemeen gebruikt op wapens.

Anders zou je ze elektrolytisch moeten laten galvaniseren, gewoon verzinken werkt niet omdat dan je draad vol met zink zit. Dan zou je erna nog weer met een snijdraad overheen moeten.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-03 17:53
Helgie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:48:
[...]

Zonder gelezen te hebben waarom je een emmer met oude bouten wilt houden ( :+ ), mocht je ze echt willen behouden dan kan je koudblauw proberen: https://www.krale.shop/nl...d-casey-super-blue-90-ml/
Ook duur, maar voorkomt wel ( redelijk) roest. Wordt over het algemeen gebruikt op wapens.

Anders zou je ze elektrolytisch moeten laten galvaniseren, gewoon verzinken werkt niet omdat dan je draad vol met zink zit. Dan zou je erna nog weer met een snijdraad overheen moeten.
Het zogenaamde blueing kan je ook doen door de bouten te verwarmen en in olie te gooien.. Ik weet niet of je toevallig een oven hebt die heel heet kan, 300+ graden, dan zou je een hele lading bouten tegelijk kunnen doen.

YouTube: How to Turn Steel Black - All you need to know about Bluing

Ik ben trouwens een groot fan van deze Zwitser, hij hersteld veel oude gereedschappen enzo.. Doet ie onder het account my mechanics..

[ Voor 50% gewijzigd door Huupie0172 op 24-10-2020 21:15 . Reden: aanvullen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Het gebruik van zoutzuur (HCl gas opgelost in water, verkrijgbaar als max ca 37 gew-%, voor de consument ~10%?).... heeft ook een ander nadeel dan wat hier al voorbij kwam.

Nadat het ijzer schoon is moet je eigenlijk met schoon water het een flink aantal keren schoon spoelen, zodat alle restanten zoutzuur helemaal weg zijn.... maar ook alle chloride ionen die over zijn en met een ander kation een complex vormen, moeten 100% weggespoeld worden.

Waarom? Het chloride ion is een zeer agressief ion en kan in een zgn redox reactie met het schone ijzer (Fe) betrokken raken, waardoor het ijzer verder aangetast wordt, het roest eigenlijk verder....
Wel als alle chloride op is... einde probleem.... ?
Was dat maar waar.....
Het chloride wordt in de zgn redox reactie omgezet tot chloorgas (Cl2) en laat nu chloorgas ontzettend goed in het ijzer oplossen en daar het corrosie proces verder voortzetten.
De totale omstandigheden bepalen dus dat er een zgn goed reversibel redox koppel ontstaan is chloride/chloorgas die omdat beiden aanwezig blijven tot er geen ijzer meer is ... door gaan met het corrosie proces.
Niet alleen in de industrie (reactoren) maar ook buiten op de weg (strooizout bevat vaak Natriumchloride) is chloor een vervelend element die voor een hoge economische schade veroorzaakt via die corrosie.

Dus... is het ijzer schoon geëtst,,,,,, dan heel goed chloor/chloride vrij maken met water en een coating erover of onder een schone olie bewaren of erg goed in het vet zetten...

Citroenzuur is iig een mild zuur om mee schoon te maken.
Maar nog steeds zou ik alles goed reinigen en het schone ijzer van de gewenste bescherming tegen roesten voorzien. Chloride is anywhere.... dus schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Huupie0172 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:11:
[...]

Het zogenaamde blueing kan je ook doen door de bouten te verwarmen en in olie te gooien.. Ik weet niet of je toevallig een oven hebt die heel heet kan, 300+ graden, dan zou je een hele lading bouten tegelijk kunnen doen.

YouTube: How to Turn Steel Black - All you need to know about Bluing

Ik ben trouwens een groot fan van deze Zwitser, hij hersteld veel oude gereedschappen enzo.. Doet ie onder het account my mechanics..
Kan wel, maar maak je het dan ook niet veel harder? Ten minste, ik ken dit proces alleen maar als manier om staal te verharden. En dan breekt de kop van je bout wel heel snel af :P

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Helgie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:48:
[...]

En als je dat gaat doen dan moet je wel even echt goed opletten, anders ruik je een maand lang naar knoflook en smaakt alles naar metaal. Er zit namelijk selenium in, dat makkelijk via de huid opgenomen wordt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:03
pastafan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:46:
[...]

Eigenlijk moeten ze geen contact maken met zuurstof. Makkelijkste thuis is in de olie of verf te zetten en niet afdrogen.

In het verleden weleens gehard staal behandeld waarbij ik het nat in de olie moest zetten. Anders stond de roest er gelijk op terwijl ik het vasthield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-04 20:33
Youtube: Ontroest trommel maken! #354

[ Voor 203% gewijzigd door marc.r op 25-10-2020 06:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pastafan
route99 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:28:
Het gebruik van zoutzuur (HCl gas opgelost in water, verkrijgbaar als max ca 37 gew-%, voor de consument ~10%?).... heeft ook een ander nadeel dan wat hier al voorbij kwam.

Nadat het ijzer schoon is moet je eigenlijk met schoon water het een flink aantal keren schoon spoelen, zodat alle restanten zoutzuur helemaal weg zijn.... maar ook alle chloride ionen die over zijn en met een ander kation een complex vormen, moeten 100% weggespoeld worden.

Waarom? Het chloride ion is een zeer agressief ion en kan in een zgn redox reactie met het schone ijzer (Fe) betrokken raken, waardoor het ijzer verder aangetast wordt, het roest eigenlijk verder....
Wel als alle chloride op is... einde probleem.... ?
Was dat maar waar.....
Het chloride wordt in de zgn redox reactie omgezet tot chloorgas (Cl2) en laat nu chloorgas ontzettend goed in het ijzer oplossen en daar het corrosie proces verder voortzetten.
De totale omstandigheden bepalen dus dat er een zgn goed reversibel redox koppel ontstaan is chloride/chloorgas die omdat beiden aanwezig blijven tot er geen ijzer meer is ... door gaan met het corrosie proces.
Niet alleen in de industrie (reactoren) maar ook buiten op de weg (strooizout bevat vaak Natriumchloride) is chloor een vervelend element die voor een hoge economische schade veroorzaakt via die corrosie.

Dus... is het ijzer schoon geëtst,,,,,, dan heel goed chloor/chloride vrij maken met water en een coating erover of onder een schone olie bewaren of erg goed in het vet zetten...

Citroenzuur is iig een mild zuur om mee schoon te maken.
Maar nog steeds zou ik alles goed reinigen en het schone ijzer van de gewenste bescherming tegen roesten voorzien. Chloride is anywhere.... dus schoonmaken.
toon volledige bericht
Hmm.. heb ze na de zoutzuur behandeling niet schoongemaakt (wist niet dat dat nodig was), en nu zitten die boutjes vol met roest, nog erger dan voor het zoutzuur bad. Heb ze vannacht nog een nachtje in schoonmaakazijn gelegd (was ook lekker goedkoop), maar heeft niets geholpen. Gisteren nog even bij de drogisterij naar citroenzuur gevraagd maar dat was niet op voorraad (en alleen tegen bestelling leverbaar)...

Conclusie voor mij:
- zoutzuur wat ik gekocht had voor 2,50 verwijdert wel prima roest (eigenlijk was alle roest weg), de boutjes etc waren wel wat donker uitgeslagen, maar goed
- na de zoutzuur behandeling goed moeten reinigen met water en daarna goed afdrogen (of met fohn)
(dat heb ik dus niet gedaan)
en als je deze stap dus niet krijg je nog meer roest als dat je voorheen had.
Goede les dus weer! :)

Iemand nog interesse in een bakje vol boutjes/schroefjes/moertjes ? zit wel wat roest op :D

Ga er verder geen geld meer aan uitgeven, en ook geent tijd aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pastafan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:56:
[...]

Hmm.. heb ze na de zoutzuur behandeling niet schoongemaakt (wist niet dat dat nodig was), en nu zitten die boutjes vol met roest, nog erger dan voor het zoutzuur bad. Heb ze vannacht nog een nachtje in schoonmaakazijn gelegd (was ook lekker goedkoop), maar heeft niets geholpen. Gisteren nog even bij de drogisterij naar citroenzuur gevraagd maar dat was niet op voorraad (en alleen tegen bestelling leverbaar)...

Conclusie voor mij:
- zoutzuur wat ik gekocht had voor 2,50 verwijdert wel prima roest (eigenlijk was alle roest weg), de boutjes etc waren wel wat donker uitgeslagen, maar goed
- na de zoutzuur behandeling goed moeten reinigen met water en daarna goed afdrogen (of met fohn)
(dat heb ik dus niet gedaan)
en als je deze stap dus niet krijg je nog meer roest als dat je voorheen had.
Goede les dus weer! :)

Iemand nog interesse in een bakje vol boutjes/schroefjes/moertjes ? zit wel wat roest op :D

Ga er verder geen geld meer aan uitgeven, en ook geent tijd aan
toon volledige bericht
Will_M in "roest verwijderen van bouten zonder schuren"

Niet om m'n gelijk te willen halen óf om jou er mee voor gek te willen verklaren (écht niet!!!) maar meer om anderen voor zo'n zelfde 'gedoemd tot falen' actie te beschermen.

Ook Su-Per van je dat je het uiteindelijke resultaat hier even eerlijk komt delen _/-\o_ d:)b

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@pastafan Dank voor je transparante (eind)resultaat, daar kunnen veel mensen in de toekomst wat mee. Jammer, maar je laat positief merken dat je wat geleerd hebt. Het zijn zaken waar je als "gemiddelde" leek niet altijd bij stil staat.

Edit:
Toch kan ik me voorstellen dat er gevallen zijn, bijvoorbeeld oude bouten in een karakteristieke deur waarvan je graag de originele bouten wilt behouden omdat ze nergens meer te koop zijn.... waar je de roest wel wilt verwijderen en dat de staalborstel niet afdoende bleek... zoiets.

Mijn tip zou dan zijn:
Ga even bij een expert langs en vraag hoe te handelen en zeg dat je het graag zelf wilt doen. Soms kan het nodig zijn om de bouten echt even te zien (voor die expert), en zelfs even een testje te doen en dus dat je het bij wijze van spreken hier niet af kunt doen met een foto ervan en er een goed bedoeld adviesje bij zou kunnen krijgen.... .

[ Voor 59% gewijzigd door route99 op 25-10-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
@Will_M , @route99 :

Graag gedaan,

ik zou het proces natuurlijk weer kunnen herhalen. Door weer te starten met een zoutzuur bad, en daarna wel de boutjes etc goed met water reinigen, en dan goed afdrogen...

Stiekem begin ik toch weer te twijfelen en een beetje enthousiast te worden om het nogmaals (maar nu dus goed) te doen :)... Dat is dan weer het voordeel van zoutzuur, het kost relatief weinig..

En, eigenlijk (offtopic) vraag ik mij af of de verkoop van zoutzuur niet beter gereguleerd moet worden? Ik bedoel het is echt sterk spul, en (althans bij in de plaatselijke bouwmarkt) kan je er aan komen, zelfs < 16 jaar zou je het zo mee kunnen krijgen vermoed ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:56
Als je ze daarna niet laat verzinken, heeft het geen enkele zin...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Idd je moet ze na afloop goed beschermen, dat schreef ik eerder ook al.... de kracht van de herhaling... ;)

Maar er is meer dan alleen verzinken, zie de coatings optie in de Wiki pagina.
Wikipedia: Roest (metaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
route99 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:06:
Idd je moet ze na afloop goed beschermen, dat schreef ik eerder ook al.... de kracht van de herhaling... ;)

Maar er is meer dan alleen verzinken, zie de coatings optie in de Wiki pagina.
Wikipedia: Roest (metaal)
jaaah, lekker een dikke laag verf over je bouten! Dat schroefdraad heeft dag in dag uit weer en wind moeten doorstaan, is flink gaan roesten. Verdient na deze scrub/peeling wel een lekker warm jasje :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

En de schroefdraad wel ff lekker invetten. Heeft ie ook wel verdiend als ie weer zo lang moet blijven zitten.... ;)
Daarna wel effe de nog kale kop van de bout ontvetten anders hecht de coating niet zo goed... :(
Doe je alles voor niks.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Een hoop reacties hier, zoutzuur, electrolyse en allerlei andere ingenieuze methodes.

Wat dacht je van schoonmaak azijn? Kan van 5 liter à € 2,50 en werkt perfect!. Gewoon in een emmer gieten met hetgeen wat je wil ontroesten, een dag of 2 in de emmer laten zitten en compleet roestvrij.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gp42pm1L428G/545x840.jpg

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Pagina: 1