Ink tank printer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-03 23:43
Mijn vraag

Is het iemand anders al op gemerkt dat grote printer merken hun eigen Ink Tank Printers saboteren?

Laat ik bij het begin beginnen, ik zocht een printer die het volgende kon;

Automatisch Document feeder;
dubbelzijdig printen;
dubbelzijdig scannen/kopiëren;
op afstand vanuit tablet of telefoon printen.
En was goedkoop in running kosten.

Wat moest ik printen? Voornamelijk documenten en wat grafische ontwerpjes voor hobby, maar ik wilde graag de voorgenoemde creature comforts om het printen makkelijk en toegankelijk houden, ik moet vaak dingen die dubbelzijdig zijn scannen, en digitaliseren.

Ik kom eerst bij het vraag, wat is het goedkoopste running kosten, en kwam al gauw uit bij Ink Tank printers. Na wat research kwam ik uit bij de

EPSON EcoTank ET-3750 of de Canon G7050, het budget was een beetje uitgerekt maar, met de kosten besparende ink hervullingen denk ik dat ik er blij me zal zijn.

Maar ik kom er gauw achter dat deze behoorlijk zijn uitgekleed ten opzichten van hun ink cartridge varianten... ze missen bijvoorbeeld dubbelzijdig scannen/kopiëren, grotere schermpjes, en zelfs dingen zoals USB-input aansluitingen aan de voorkant.

Dan denk je; "oké, kan zijn dat ze duurder zijn om te maken" maar dit is de top of the lijn model van hun respectievelijke prijs klasse, of zelfs product lijn... vreemd, als ik tientje of honderd erbij moet leggen om te hebben wat ik wil, dan zou er toch een model moeten zijn met deze basic functies die wel in alle ink cartridge modellen aanwezig zijn? (zelfs goedkopere varianten?)

Dan raakt het me, de printer industrie wilt deze ink tank model doelbewust moeilijk en moeizaam maken om ze onaantrekkelijk te houden. Ze maken immers hun grootste winst op de ink of de laser cartridges die ze verkopen, en laten we eerlijk zijn 15 euro voor 7,000 pagina's voor zwart inkt in een flesje lijkt mij spot goedkoop.

Wat mis ik hier? Waarom google, youtube, zelfs op de forum van tweakers heb ik weinig hiervan gemerkt?
Weet iemand hier meer over? Is er iets aan de Ink Tank Printers mis mee dat het niet mainstream is geworden?
Voor 190 euro kan ik een HP officejet 9015 die precies doet wat ik wil, alles wat gevraagd wordt, maar voor 370 of 340 euro een printer krijgt die gewoon standaard features mist? Dit kan niet anders dan doelbewust gedaan zijn.

De eerste printer die ik heb gezien met Ink Tank en dubbelzijdig scannen en printen is de Epson ET-5800 (1,079 euro MSRP) op tweakers te kopen voor 740 euro.

Zelfs terug naar HP,

de HP Smart Tank Plus 570 (280 euro msrp) en de 655 (330 euro msrp) kun alleen dubbelzijdig printen als je handmatig het papier voor je ze omdraait??? Terwijl de voor genoemde HP OfficeJet 9015 dubbelzijdig print scan en kopiëren... HP heeft niet eens duurdere Inkttank modellen waar deze functies wel bestaan.

Ik hoop graag hier meer over te horen, eventueel als ik iets heb gemist heb, ik raak zeer teleurgesteld hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muhtar
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik heb onlangs een soortgelijke zoektocht gedaan en ben nog steeds op zoek. Ik deel je frustraties.. Interesse in wat experts te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-04 16:10

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

same here. Inkt is het verdienmodel of het wordt gecompenseerd met de echt duurdere lijnen. Ik ben al ruim een half jaar op zoek naar een kleuren printer voor school werk van dochters die maar af en toe iets printen hierop (naast de z/w laserprinter die we hebben). De vorige (CanonMG5550) heeft een defecte zwart (ergens in de kop) dus we kunnen alleen in fotostand printen. Een leuke vervanger heb ik niet kunnen vinden nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

superduper schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:48:
same here. Inkt is het verdienmodel of het wordt gecompenseerd met de echt duurdere lijnen. Ik ben al ruim een half jaar op zoek naar een kleuren printer voor school werk van dochters die maar af en toe iets printen hierop (naast de z/w laserprinter die we hebben). De vorige (CanonMG5550) heeft een defecte zwart (ergens in de kop) dus we kunnen alleen in fotostand printen. Een leuke vervanger heb ik niet kunnen vinden nog.
Tip:

Kijk juist als je maar af en toe print naar de kleurenlasers. Toner droogt niet op, dus als je paar maanden niets print en dan weer aan de slag wilt, werkt het gewoon. Bij een inkjet kun je vaak de cartridges en als het tegenzit kop weggooien. Is dat budgettair lastig, kijk naar een tweedehandsje. Vaak worden laserprinters die het nog perfect doen voor een habbekrats weggedaan als de toner leeg is, dus voor prijs van toner+iets sybolisch kun je kleur printen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:21

Detmer

Professioneel prutser

Laserprinters inderdaad. We hebben hier een antieke HP van ruim 10 jaar oud die nog steeds perfect werkt. De kleurentoners zijn al minimaal 3 jaar oud en werken nog steeds goed. De zwarte toner is vervangen door een huismerk model van €30,- en werkt ook perfect. Daarnaast kun je 2e hands dure modellen vrij goedkoop vinden als je een beetje rondneust op V&A en Marktplaats.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Helaas dat laserprinters het nog altijd af leggen tegen inkjetprinters op sommige gebieden. Dus laserprinters zijn niet voor iedereen geschikt en zijn daarbij ook erg duur als je geen genoegen neemt met een instapper (blijkbaar te ondervangen door tweedehands te kopen).

Als je alleen werkstukken print, is een laserprinter prima. Wil je ook foto's printen dan gaat een laserprinter nat.

Persoonlijk vind ik laserprinters geweldig. Nooit meer gezeik dat de inkt op is (dat leek serieus wel iedere keer het geval te zijn, ondanks ik nooit in kleur print) en het werkt gewoon. Hoe vaak de computer mijn inkjetprinters niet kon vinden is niet meer op twee handen te tellen. Nu printer aan, minuutje opwarmen en printen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Ik heb een Epson Ecotank die dubbelzijdig kan kopieren, maar slechts enkelzijdig scannen. Wat me vooral tegenvalt is dat het hele ding ondanks de hoge prijs van belabberde kwaliteit is. De ADF geeft vaak paper jams, en kan sommige soorten papier (allemaal 80 grams) helemaal niet oppikken. De papierlade geeft ook problemen, met name na bijvullen kost het een paar pogingen voor het eerste vel wordt opgepikt. Met Xerox papier gaat het wel beter, maar wat dat betreft mis ik mijn tonerverslindende laserprinter waarbij in ieder geval het loopwerk de indruk wekt dat het probleemloos tienduizenden pagina's aankan.
Ook jammer dat er geen dikker papier in kan, want zeker bij dubbelzijdig printen drukt de inkt enorm door aan de andere kant. Dat probleem had ik met een laserprinter niet, maar de laatste Lexmark verbruikte grofweg 5 keer meer toner dan volgens specificaties, dus die staat met nog geen 1000 pagina's en een lege toner op V&A. Enorm zonde dat Lexmark de kleurentoners ook leegdraait terwijl ik nauwelijks kleur print, terwijl de zwarte toner ook vele malen eerder op was dan verwacht. Dergelijke geintjes maken dat ik dat merk nooit meer koop.

De inkthoeveelheid daarentegen is geweldig: geleverd met inkt voor meer dan 10.000 pagina's, in 8 flesjes. De helft ging in de printer, de andere helft staat reserve. En na meer dan duizend pagina's te hebben geprint, is het niveau van de zwarte inkt een klein beetje gedaald :9

[ Voor 16% gewijzigd door RemcoDelft op 01-11-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
RemcoDelft schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:12:
Ik heb een Epson Ecotank die dubbelzijdig kan kopieren, maar slechts enkelzijdig scannen. Wat me vooral tegenvalt is dat het hele ding ondanks de hoge prijs van belabberde kwaliteit is. De ADF geeft vaak paper jams, en kan sommige soorten papier (allemaal 80 grams) helemaal niet oppikken. Met Xerox papier gaat het wel beter, maar wat dat betreft mis ik mijn tonerverslindende laserprinter waarbij in ieder geval het loopwerk de indruk wekt dat het probleemloos tienduizenden pagina's aankan.
Ook jammer dat er geen dikker papier in kan, want zeker bij dubbelzijdig printen drukt de inkt enorm door aan de andere kant. Dat probleem had ik met een laserprinter niet, maar de laatste Lexmark verbruikte grofweg 5 keer meer toner dan volgens specificaties, dus die staat met nog geen 1000 pagina's en een lege toner op V&A. Enorm zonde dat Lexmark de kleurentoners ook leegdraait terwijl ik nauwelijks kleur print, terwijl de zwarte toner ook vele malen eerder op was dan verwacht. Dergelijke geintjes maken dat ik dat merk nooit meer koop.
Zoals gezegd, inkjets doen precies hetzelfde. Ze verbruiken zowel veel inkt als veel kleureninkt.

Dit is ook precies de reden dat ik een zwart-wit printer heb. Volgens de fabrikanten is het mengen van kleuren nodig om een "dieper" zwart te krijgen.

Ik ga nog even verder met printen. Ik zit nu na ~14 maanden op 66%. Of het verbruik hoog is, weet ik niet. Geen idee hoeveel ik geprint heb. In ieder geval kan ik altijd printen als ik dat wil. Tot nu toe heb ik nog slechts één keer een kleurenprint nodig gehad die ik even op het werk van m'n vader kon printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
RemcoDelft schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:12:
Ik heb een Epson Ecotank die dubbelzijdig kan kopieren, maar slechts enkelzijdig scannen. Wat me vooral tegenvalt is dat het hele ding ondanks de hoge prijs van belabberde kwaliteit is. De ADF geeft vaak paper jams, en kan sommige soorten papier (allemaal 80 grams) helemaal niet oppikken. De papierlade geeft ook problemen, met name na bijvullen kost het een paar pogingen voor het eerste vel wordt opgepikt. Met Xerox papier gaat het wel beter, maar wat dat betreft mis ik mijn tonerverslindende laserprinter waarbij in ieder geval het loopwerk de indruk wekt dat het probleemloos tienduizenden pagina's aankan.

De inkthoeveelheid daarentegen is geweldig: geleverd met inkt voor meer dan 10.000 pagina's, in 8 flesjes. De helft ging in de printer, de andere helft staat reserve. En na meer dan duizend pagina's te hebben geprint, is het niveau van de zwarte inkt een klein beetje gedaald :9
Welke model van Epson heb je toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
ET-4750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
dat is jammer, ik will graag iemand spreken ook met de ervaring met de ET-5800 (5880), of eventueel de Canon G7050.

tis goed dat je het ook waarmerkt dat de ET-4750 geen vertrouwen toe wekt, maar is dat ook zo met de andere ink tank printers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-04 05:43
Ik heb een aantal jaren geleden diezelfde zoektocht gehad en eerlijk gezegd deelde ik toen dezelfde mening. Vooral omdat het een nieuw iets is dacht ik in het begin voornamelijk marketingpraat.

Mijn vorige printer, eentje met dubbelzijdig printen, documenten invoer ect had ik toen wel maar toen ik naar de ecotank wou overstappen omdat de vorige printer kapot was gegaan ervoor gekozen om deze opties er niet erbij te kopen. Alleen al om het feit dat dit €150,- euro duurder was.

Documenten invoer mis ik 1x in het jaar wel eens maar niet extreem.
Ben blij dat ik de Ecotank heb gekocht, toen €200,- betaald wat de goedkoopste in de serie was. Gaat nu alweer 4 jaar mee, werkt altijd en 1x per jaar even de inkt bijvullen. Heerlijk! Zou ik in de toekomst een nieuwe printer moeten aanschaffen zou ik weer kiezen voor een ecotank printer en een duurder model zou mij niet tegenhouden.

Mis ik het schermpje op de printer? Ik heb nog een van de eerste series die dus ook geen schermpjes op de toestellen had. Nee eigenlijk niet, knop voor kleurenkopie en zwartwit kopie en de rust stel je eigenlijk allemaal in op de computer. Dit maakt het ook wel gebruiksvriendelijk, met de bijbehorende software reinig je de printer eens. Vind eerlijk gezegd een schermpje ook overbodig maar dat is ook een persoonlijke kwestie.

Heb even gekeken hoeveel pagina's ik heb geprint maar welgeteld 30.000 geeft de software nu aan. Printer heeft nog geen kuren of iets gehad en draait nog steeds als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merreck
Jordyz schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:13:
Ik heb een aantal jaren geleden diezelfde zoektocht gehad en eerlijk gezegd deelde ik toen dezelfde mening. Vooral omdat het een nieuw iets is dacht ik in het begin voornamelijk marketingpraat.

Mijn vorige printer, eentje met dubbelzijdig printen, documenten invoer ect had ik toen wel maar toen ik naar de ecotank wou overstappen omdat de vorige printer kapot was gegaan ervoor gekozen om deze opties er niet erbij te kopen. Alleen al om het feit dat dit €150,- euro duurder was.

Documenten invoer mis ik 1x in het jaar wel eens maar niet extreem.
Ben blij dat ik de Ecotank heb gekocht, toen €200,- betaald wat de goedkoopste in de serie was. Gaat nu alweer 4 jaar mee, werkt altijd en 1x per jaar even de inkt bijvullen. Heerlijk! Zou ik in de toekomst een nieuwe printer moeten aanschaffen zou ik weer kiezen voor een ecotank printer en een duurder model zou mij niet tegenhouden.

Mis ik het schermpje op de printer? Ik heb nog een van de eerste series die dus ook geen schermpjes op de toestellen had. Nee eigenlijk niet, knop voor kleurenkopie en zwartwit kopie en de rust stel je eigenlijk allemaal in op de computer. Dit maakt het ook wel gebruiksvriendelijk, met de bijbehorende software reinig je de printer eens. Vind eerlijk gezegd een schermpje ook overbodig maar dat is ook een persoonlijke kwestie.

Heb even gekeken hoeveel pagina's ik heb geprint maar welgeteld 30.000 geeft de software nu aan. Printer heeft nog geen kuren of iets gehad en draait nog steeds als een zonnetje.
welke printer heb je toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-04 05:43
Merreck schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:23:
[...]

welke printer heb je toevallig?
Epson EcoTank ET-2600 heb ik, de oudere versie :)
Pagina: 1